{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sportsfilter på turbodiesel
  • Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 21 Svar: 72
    #1   21. mar 2007 Og skal man have et speciel sportsfilter? Og sættes den anderledes på i forhold til en benzin?

• #2   22. mar 2007 K&N filtre og andre olierede metalfiltre i samme princip, fedter luftmassemåleren til, og motoren vil derefter begynde at gå dårligt.

Man kan få skumfiltre som ikke kræver olie, men det er noget med de ikke filtrere ordentligt.. Har ikke prøvet dem, så kan ikke komme med erfaring på den konto.

www.dot-e.dk farhandler det der hedder piper-cros, og det er et super godt alternativ!

Og den 1.9 motor får en FED lyd med åbent filter smiley

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#3   22. mar 2007 Så du mener at jeg skal have et åbent filter for at det ikke fedter luftmassemåleren?

• #4   22. mar 2007 mener nu det er pga LMM ikke kan tåle olien fra filteret, har jeg ihvertfald læst et par steder, og man gider jo ikke skifte LMM hele tiden bare for at kunne køre med åbenfilter

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#5   22. mar 2007 Hehe mester jeg har ikke fået monteret et luftfilter på dieselbil før så jeg har ikke så meget erfaring omkring det. Jeg kom bare i tvivl fordi jeg hørte at det fedter luftmassemåleren.

• #6   22. mar 2007 Begge filtre jeg snakker om er åbne filtre.
    K&N fedter luftmassemåleren til, piper-cros gør ikke.

Henrik J:
    Nej motoren sker der ikke noget med.. Tvært imod, den har bedst af et K&N..
    Men LMM på VAG bilerne er en svag satan, så den fedter til pga. den olie der er i filteret.. Det er der problemet ligger!

• #7   22. mar 2007 Ellers så skær nugle pæne store huller i bunden af luftfilterkassen, så den kan hive ekstra luft gennem det originale filter.. Det giver også en god lyd smiley

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#8   22. mar 2007 Ville helst prøve med en sportsfilter og hvis en pipercross filter er iorden at bruge så køber jeg bare sådan en. Det skal jo også pynte lidt ved siden af mens det giver bedre lyd.

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#9   22. mar 2007 Folk er meget uenige omkring dette kan jeg se. Bliver næsten endnu mere usikker hehe.

• #10   22. mar 2007 Det er jo en være omgangs salgs pis!
    Jeg har set flere eksempler på tilfedtede LMM på VAG og Alfa Romeo (begge er Bosch lmm af den nyere model)

Vi har sågar prøvet og rense dem, rense luftfilter uden nogen mærkbar forskel.
    Vi skiftede luftmassemåleren til sidst, og der kørte de helt optimalt..

jeg køre selv med green-stuff og det er også et metalisk oliefilter, ligesom K&N, og der er nu noget fedtet i indsugningsrøret.
    Også før ånderøret!

• #11   22. mar 2007 henrik J
    olie eller ej, så er det sku en kendt fact at LMM på vag motore ikke kan holde til åbenfilter

• #12   22. mar 2007 Problemet med sportsfiltre er at grundet den højere hastighed luften har mod indsugningen bliver luftmassemåleren slidt op hurtigere.
    Det er noget med at måleren er en lille glødetråd som bliver afkølet mere, grundet den høje lufthastighed, så den skal blive ved med at varme op. Det siger sig selv at sådan en glødetråd efterhånden dør ud og så skal man som regel smide 3500 bobs på bordet til reservedele...

Men det skulle INTET have at gøre med olien!

• #13   22. mar 2007 er det i det hele taget ikke lidt ligemeget når det er en diesel motor vi snakker om. Den har da ikke en luftmassemåler så det kan jo være lige meget ....

• #14   22. mar 2007 Det er også en fornuftig teori..
    jeg er bare af den opfattelse at olien får den til at brænde over hurtigere.. Det kan sammenlignes med at sætte fedtfingre på en halogenpære..

• #15   22. mar 2007 Thomas H.
    De nyere VAG TDi motorer har LMM.. smiley Så ikke helt nej..

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#16   22. mar 2007 Venner i gør mig kun mere i tvivl.. Sig mig dette: Kan jeg ikke købe noget som helst sportsfilter til en leon tdi så jeg kan høre turbolyden?

• #17   22. mar 2007 okay hvorfor har de egentligt det?? :S der er jo ikke noget der hedder optimalt diesel/luft forhold lige som med benzin/luft

• #18   22. mar 2007 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=58576
    Der er et billede af motoren, og LMM sidder lige ved siden af luftfilteret..

Jeg aner ikke hvorfor den er der..!

• #19   22. mar 2007 STORT set samme motor..
    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26915

Køb du roligt et Piper-cros filter.. smiley

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#20   22. mar 2007 Tak mester.. Tror jeg køber et i næste uge.

• #21   22. mar 2007 Seker S, du skal nok overveje om turbolyden er 3500kroner værd (jeg kender ikke den eksakte pris på LMM på vag-biler...)

Men min kammis Saab 9-3 1,8T med chip (150 til 195hk via højere ladetryk og lidt andet) kan man sagtens høre møllen kværne derudaf! Og der er INTET som ikke er godkendt af Saab i hans motorrum.

• #22   22. mar 2007 Matt.
    En diesel kører med konstant luftoverskud, så det skal man ikke være bange for smiley
    Husk på, der sidder ikke noget gasspjæld på en diesel!
    Omdrejningerne og trækkraften styres af brændstofmængden alene!

• #23   22. mar 2007 nemli ...!

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#24   22. mar 2007 Skal nok passe på. Jeg håber jeg kan få hjælp til montering af pipercross filteret, så jeg ikke kommer til at rode ved noget forkert. Håber ikke det går galt, har i hvert fald ikke hørt det ske før.

• #25   22. mar 2007 Altså, hvor svært kan det være Matt?

De der tre-fire clamps som holder toppen af filterkassen og så de tre bundskruer i kassen kan fanme ikke være svære at fjerne uden smadre luftindtaget...

Seker S, husk iøvrigt at det er lovpligtigt at have underdelen af luftfilterkassen monteret. Det er pæn hjernedødt men en regel er en regel - ikke fordi det virkelig rager mig, men så ved du det så du slipper for at skulle omsyne din bil!

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#26   22. mar 2007 Hehe det går nok med den underdel selvom det ser lidt dumt ud. Det vigtigste er bare at det er okay at have sportsfilter på så det ikke skader nogle dele på motoren.

• #27   22. mar 2007 Matt C : og skulle der komme mindre luft af at montere et sportsfilter?? hmmm ......

• #28   22. mar 2007 Henrik J, det passer jo ikke.
    Det sætter sig i luftmassemåleren, men hvis de har testet biler uden sådan en, så er det jo klart de ikke har haft nogen problemer.

• #29   22. mar 2007 Og forresten så varmer den glødeting kun i et par sekunder når man starter bilen.

• #30   22. mar 2007 Morten K : ikke helt rigtigt .... glødetråden i sådan en luftmassemåler varmer hele tiden. det er jo sådan den finder ud af hvor meget luft der strømmer igennem. jo mere luft jo koldere bliver tråden og den skal bruge mere strøm for at holde sig varm. det er jo sådan den fungerer. hvis den kun var varm når bilen blev startet hvordan skulle den så regulerer sidenhen??

tror de "glødeting" du tænker på er gløderør som kun varmer et par sek ved start.

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#31   22. mar 2007 Det skal også siges at jeg har remus bagpotte på så turboen og motoren burde høres en del bedre efter montering af et sportsfilter smiley

• #32   22. mar 2007 Nope, kender godt en massemåler, kører selv med det, den varmer kun før at brænde den ren hvis der skulle sidde noget snavs på den.
    Det er jeg da rimelig sikker på.

• #33   22. mar 2007 hvordan skulle den så måle luftflowet?

• #34   22. mar 2007 nu ligger jeg selv og kører rundt i en gammel golf 2 gtd bare 2 dage efter jeg monteret mit kn filter begyndte lorte at køre af helvede til så et eller andet må der sku være i det kn fis

• #35   22. mar 2007 Varmetråds målere.

Ulig luftmængde målere så måler varmetråds eller varme films ( Hot film) sensore direkte massen, da den varmeledende egenskab ved luft er afhængig af faktore som temperatur, fugtighed og lufttryk.
    Varmetråds sensore levere et analogt signal og varme films sensore levere et digitalt signal.

De mest almindelige varmetråds masse målere bruger en platin tråd som er opvarmet til en forud bestemt temperatur som ligger over omgivelses temperaturen, denne tråd er placeret centralt i luftstrømmen.
    Disse sensore fungere ud fra det princip at modstanden stiger med stigende temperatur.
    Når indsugningsluften så strømmer hen over tråden så afkøles denne, og denne afkøling giver et fald i modstanden, derved kræves der en mindre spænding for at holde den strøm der skal til for at holde temperaturen.
    Sensorene er tilsluttet en referance spænding på 5,0 volt , ud fra denne giver de mellem 0,4-0,5 volt i tomgang og ved fuld flow 4,5 - 5,0 volt, det er så muligt ud fra andre givne værdier at fastsætte luftmassen.

Visning kan afvige fra de rigtige værdier som et resultat af forurening af tråden derfor har visse systemer også en ekstra temperatur sonsor indbygget i systemet som sikre en ekstra nøjagtighed.
    Mange varmetråds målere har en indbygget funktion der gør at hver gang man tager tænding af bilen så kører der en burnoff cyclus, hvor trådelementet opvarmes til tæt ved 1000 grader, derved afbrændes eventuel forurening på denne.

Af alle sensore er varmetråds sensoren den type der er mest følsom overfor forurening og fysisk påvirkning.

så jo den er hele tiden varm ....

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#36   22. mar 2007 Prøv pipercross filteret. Tror nok det skulle virke smiley

• #37   22. mar 2007 alan b.. husket at indstille pumpen efter mont.

tror faktisk lidt det er det der gør det i det fleste tilfælde, altså at folk ikke får bilen indstillet efter de har mont. andet filter, for motorstyrringen må jo blive overrasket over at den kan få "vejret" så let.. det er bare min teori, for hvis den er indstillet til det burde den jo kunne køre helt uden filter uden der sker noget med LMM

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#38   22. mar 2007 Hvordan skal den indstilles?

• #39   22. mar 2007 via chipning

• #40   22. mar 2007 Nu har jeg kørt med Green-filter på min i meget meget lang tid og den køre stadig præcis som den gjorde inde jeg satte det på og mit filter er virkeligt fedtet ind i olie!

SKRØNE!!!

• #41   22. mar 2007 Louis nu har du jo heller ikke en VAG bil eller en bil der køre men en luftmassemåler som dem...
    Det er også der for jeg køre med pipercross.. olien fra metalfilterne smadre LMM og det er et fact.. dette er et kent problem for folk med vagbiler som bare smider det på da det ikke kender til dette problem.. og så går der noget tid og så kan de ikke forstå den køre dårligt..

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#42   22. mar 2007 Så i mener at lige meget hvilket som helst sportsfilter man bruger så sviner det LMM til?

• #43   22. mar 2007 NEJ!!

Det sviner kun LMM på VAG biler (VW, Audi, Seat, Skoda osv.) til, når du køre med K&N, Green-Stuff, Simoni og aldre metalfiltre med olie på !

Pipercros vil IKKE!! svine din lmm til! Køb du bare sådan et, det vil du ikke fortryde!

smiley

• #44   22. mar 2007 Thomas H og Mathias A... Der er både luftmassemåler og gasspjæld på sådan en 1.9 tdi.... men en helt anden ting, er det ikke at kost gode penge efter dårlige at såtte et filter på en tdi'er... det hjælper ingen ting og på en diesel får man ikke engang en fed lyd... Seat teknikker her...

• #45   22. mar 2007 Du skulle hellere investere i en chip... og få 130-140 hk'er...

• #46   22. mar 2007 Der er slet ikke glødetråde i de nye LMM'er, og en ny orig. ombytter koster 1000,- og en uorig kan fås for ca. 500,-...

• Osman S
    Osman S Tilmeldt:
    mar 2007

#47   22. mar 2007 Jeg har også remus bagpotte så de to samlet skulle da gerne give lidt plus at jeg i fremtiden både vil få monteret blowoff, intercooler og få den chippet.. Kim H du mener bare at det er ligegyldigt (at det ikke hjælper) men at det ikke skader, har jeg forstået det rigtig? smiley

Kommentér på:
Sportsfilter på turbodiesel

Annonce