{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tuning i sverige?
  • #1   22. jan 2008 De må tune deres gadebiler lige så meget de har lyst til smiley

  • #2   22. jan 2008 er det noget du ved med 100% eller? (:

  • #3   22. jan 2008 er der noget man kan læse om?

    så hvis min audi får 320 hk så det iorden? (: der ik andre krav? bremser osv?


  • #4   23. jan 2008 det eneste krav de stiller i sverige er at der er seler, lygter og at foureningenskravet ikke bliver overskredet. ellers kan du stort set få synet en traktor med en lastbilsmotor!!! dvs, du kan gøre hva du vil med din audi, bare du holder co talet nede!

  • #5   23. jan 2008 Sweet!

    godt man er flyttet til sverige smiley eller skal smiley

    satme iorden (: tak for svarene (:


  • #6   23. jan 2008 i danmark må man sgu ikke øge effekten med mere end 20 procent, eller sådan noget:s


  • #7   23. jan 2008 så jeg må også Tone lygter ? bare eksempel?

  • #8   23. jan 2008 Steffen M: Det er kun ved ombytning til anden motor, man må meget mere på den originale blok, men der er simpelthen så mange regler inde for det område så det er til at blive sindssyg af. Ergo= dette var meget kort fortalt.

    Jimmy


  • #9   23. jan 2008 Sverige har krav på forureningsområdet samt at den svenske bilprovning skal godkende en tuning....men de er langt mere liberale derovre og ofte med på den slags...og til de danske regler, de er her:

    Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
    Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
    Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.


    Sidst opdateret den 12. april 2007.


  • #10   23. jan 2008 mike, tror ikk du må mere udvendigt. men som sagt i motoren må du gøre hva du vil!
    men er det ikk sådan i dk at på den originale blok må du forøge så meget du vil så længe du ikk bruger tryk?
    men ja hvis du ligger en anden kværn i må den ikk overskride 20%.


  • #11   23. jan 2008 TAK anders der noget at læse på :b hehe smiley

  • #12   23. jan 2008 Fundet på www.fstyr.dk, søg på tuning smiley

  • #13   23. jan 2008 okay tak.

    men hvis man nu er i tvivl?

    hvor kan man så evt spørge? ved at køre ned til sin syns mand i SE. og spørge om jeg må det, det , det OG det ? og om den kan synes? (:


  • #14   23. jan 2008 Mr. B>> OG hvis resten af bilen laves, så den kan holde til effektændringen, jævnfør ovenstående regler....ergo bremser, undervogn osv ;o)

  • #15   23. jan 2008 og dette kaldes konstruktive ændringer da det er en ændring i bilens konfiguration og kræver derfor et omsyn osv.....:)

  • #16   23. jan 2008 okay en ANDEN ting.

    nogen der ved hvorn man får lavet en skærm/monitor i midter konsolen? så den er spartlet ind i? en guide? eller en bil der har det? har set det på en bil kan bare ik finde det.


  • #17   23. jan 2008 som denne her

    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=44044

    bare hvor det sidder længere nede . er det noget man kan købe? eller skal man " selv " lave det / få nogle til det? (:


Kommentér på:
Tuning i sverige?

Annonce