{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chip eller Boks tuning ?
  • #1   29. jan 2005 Kommer helt an på hvad du har af planer med bilen. En chip(uden montering af intercooler) gir det samme som en box i hk, men lidt mere nm, og er en del dyrere end boxen. Så hvis ikke du regner med at tune yderligere på den, ville jeg til en hver tid sige det bedre kan svare sig at få en box!

• #2   29. jan 2005 Lidt OFF Topic måske.....

men GO' røv der Tanja T... *GG*.. ;o)

• #3   29. jan 2005 Takker for hjælp og lille sidebemærkning.

• #4   30. jan 2005 Off topic.... Jappe H>> Vil lige sige det er ikke alle mærker hvor garantien bortfalder. Min far købte en Octavia TDI i foråret hvor han fik den chippet med garanti... Ved Skoda selv, selvfølgelig....

• #5   30. jan 2005 Hehe... Chiptuning...

Som jeg forstår dette begreb, så "chipper" man ECUén (Bilens computer) for at kunne lave noget motorstyring, dvs. at bla. ændre på værdieren hva angår f.eks. blandingsforhold som Fuel/Ratio ...

Et eksempel hvor dette kunne være nødvendigt, ved montering af skarpere knast + komplet udstødning ændre man jo nogle værdier - så den std. ECU som sidder i bilen blir "forvirret" over disse ændringer - DEFOR blir man nødt til at få justeret den ind vha motorstyring altså den skal chippes for at derefter kunne ændrer værdierne - Dette skal selvfølgelig gøres på et rullefelt da det er mest optimalt!

Det er sån som jeg forstår Chip-tuning! :0)

Så at få en bil chippet som er forholdsvis standard ville være fuldstændigt spild af penge!!!

Har jeg ret?

• #6   31. jan 2005 Att. : Nico (og resten af jer der læser med her på tråden).. *GG*.. ;o)

Hmm...om du har ret ??... både og... *S*
    Bilfabrikanterne har med vilje "tøjlet" nogle af de potentielle heste der er i en standardt motor.... dels pga holdbarheden, men også pga forurenings problemer mm.
    en NA motor kan sagtens chippes med flere HK til følge, og man kan også med OK resultat skifte udstødning og filter mm.
    at man skifter udstødningen/filtret ændrer som sådan ikke nogen værdier i styreboksen...det gør bare at bilen lettere kan "trække vejret".
    Kombinere man så de her ting chip/udstødning/filter/knaster...jamen SÅ er det lige pludselig at man kan mærke forskel... og får man så optimeret bilens "vejrtrækning" på et rullefelt så bliver det rigtigt godt... alene med chip på en NA motor siger man at det typisk giver ca 4-8% effekt forøgelse, hvilket vil kunne mærkes som bedre speeder respons...propper man så samtidigt en komplet udstødning på samt skarpere knaster og får "rullet bilen ind"... jamen så vil jeg da påstå at der hentes et sted mellem 15-35 HK??...
    og når DET så er sagt...
    på en HDI motor er det jo en HELT anden snak... der går en boks typisk ind og piller ved enten turbotryk eller mængden af brændstof der ryger ud af dysserne hver gang de åbner.....på min egen er det sidstnævnte og det alene har givet 35-40 HK ekstra.. :oP
    Får man derimod monteret en anden chip, bør man nok som Nico skriver få bilen på rullefelt så den justere optimalt til præcist DIN motor.
    Summa summarum... en boks ændre ved standard fabriks opsætning af motorstyringen og kan sagtens give flere HK/NM og er billigere end at få chippen ændret.
    Men chippen + rullefelt er optimalt da det kan fin justeres efter den stand DIN motor er i, og vil typisk kunne give flere HK/NM...
    Hold da K... en smøre... *GG*..
    Håber ikke jeg er fuld af crap... *G*.. men det er ihvertfald sådan JEG har forstået det...
    Correct me if I'm wrong... ;o)

• #7   31. jan 2005 Hehe... Ja kan osse godt se hvad du mener, der er bare mange der misforstår udtrykket "chiptuning". Men ja netop på en turbo motor har man mulighed for at gå ind og justere ladetrykket og på den måde forøge effekten, så det er en hel anden sag end hvis vi snakker almidelig sugemotor.

En anden ting er WIDEBAND målinger, for at finde ud af om din ECU evt. skal chippes, smider man en wideband måler på lambdasonden - for at finde ud af evt. ydelseshuller som blandingsforhold!

Jeg behøver sikkert allerede motorstyring efter mit setup, jeg kan se på min rullefelts udskrift at den har et knæk ved 4.000 rpm i Nm kurven, og det er efter den har fået bananmanfold, om den får for meget benzin skal jeg ikke kunne sige endnu.
    Skal ha Wideband målt den her en af dagene. Finder jeg ud af at den får for meget benzin evt. eller blandingsforholdet er for magert ja så skal jeg sku ha noget motorstyring på hurtigst muligt...

Just my 50 cent ;0)

Kommentér på:
Chip eller Boks tuning ?

Annonce