879 visninger
|
Oprettet:
Chip eller Boks tuning ? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der kan fortælle hvad der er bedst Chip eller Boks tuning til en 1,4 HDIér.
jul 2004
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 272
maj 2004
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 69 Svar: 489
men GO' røv der Tanja T... *GG*.. ;o)
dec 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 20 Svar: 115
dec 2004
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 33 Svar: 197
maj 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 315
Som jeg forstår dette begreb, så "chipper" man ECUén (Bilens computer) for at kunne lave noget motorstyring, dvs. at bla. ændre på værdieren hva angår f.eks. blandingsforhold som Fuel/Ratio ...
Et eksempel hvor dette kunne være nødvendigt, ved montering af skarpere knast + komplet udstødning ændre man jo nogle værdier - så den std. ECU som sidder i bilen blir "forvirret" over disse ændringer - DEFOR blir man nødt til at få justeret den ind vha motorstyring altså den skal chippes for at derefter kunne ændrer værdierne - Dette skal selvfølgelig gøres på et rullefelt da det er mest optimalt!
Det er sån som jeg forstår Chip-tuning! :0)
Så at få en bil chippet som er forholdsvis standard ville være fuldstændigt spild af penge!!!
Har jeg ret?
maj 2004
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 69 Svar: 489
Hmm...om du har ret ??... både og... *S*
Bilfabrikanterne har med vilje "tøjlet" nogle af de potentielle heste der er i en standardt motor.... dels pga holdbarheden, men også pga forurenings problemer mm.
en NA motor kan sagtens chippes med flere HK til følge, og man kan også med OK resultat skifte udstødning og filter mm.
at man skifter udstødningen/filtret ændrer som sådan ikke nogen værdier i styreboksen...det gør bare at bilen lettere kan "trække vejret".
Kombinere man så de her ting chip/udstødning/filter/knaster...jamen SÅ er det lige pludselig at man kan mærke forskel... og får man så optimeret bilens "vejrtrækning" på et rullefelt så bliver det rigtigt godt... alene med chip på en NA motor siger man at det typisk giver ca 4-8% effekt forøgelse, hvilket vil kunne mærkes som bedre speeder respons...propper man så samtidigt en komplet udstødning på samt skarpere knaster og får "rullet bilen ind"... jamen så vil jeg da påstå at der hentes et sted mellem 15-35 HK??...
og når DET så er sagt...
på en HDI motor er det jo en HELT anden snak... der går en boks typisk ind og piller ved enten turbotryk eller mængden af brændstof der ryger ud af dysserne hver gang de åbner.....på min egen er det sidstnævnte og det alene har givet 35-40 HK ekstra.. :oP
Får man derimod monteret en anden chip, bør man nok som Nico skriver få bilen på rullefelt så den justere optimalt til præcist DIN motor.
Summa summarum... en boks ændre ved standard fabriks opsætning af motorstyringen og kan sagtens give flere HK/NM og er billigere end at få chippen ændret.
Men chippen + rullefelt er optimalt da det kan fin justeres efter den stand DIN motor er i, og vil typisk kunne give flere HK/NM...
Hold da K... en smøre... *GG*..
Håber ikke jeg er fuld af crap... *G*.. men det er ihvertfald sådan JEG har forstået det...
Correct me if I'm wrong... ;o)
maj 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 315
En anden ting er WIDEBAND målinger, for at finde ud af om din ECU evt. skal chippes, smider man en wideband måler på lambdasonden - for at finde ud af evt. ydelseshuller som blandingsforhold!
Jeg behøver sikkert allerede motorstyring efter mit setup, jeg kan se på min rullefelts udskrift at den har et knæk ved 4.000 rpm i Nm kurven, og det er efter den har fået bananmanfold, om den får for meget benzin skal jeg ikke kunne sige endnu.
Skal ha Wideband målt den her en af dagene. Finder jeg ud af at den får for meget benzin evt. eller blandingsforholdet er for magert ja så skal jeg sku ha noget motorstyring på hurtigst muligt...
Just my 50 cent ;0)
Chip eller Boks tuning ?