{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad er straffen ?....
  • #1   16. jul 2008 Nogle biler er faktisk født med turbo eller kompressor.. ved du det ?

• #2   16. jul 2008 Hvis ombygningen ikke er godkendt og betalt afgift af risikere du bødeforlæg på samme str som afgiften vil vurderes til.

I ulykkestilfælde risikere du den fulde skyld i uheldet og forsikringen kan afslå at dække skaderne i ulykken og regningen vil ende hos dig. Forestil dig at køre én ihjel - og resten af livet af hænge på en milliongæld.

• #3   16. jul 2008 De kan ikke give dig en bøde, faktisk kan du nægte dem at lade dem se dit motorrum, men de kan ringe efter en vogn og så ryger den direkte til synshallen...

• #4   16. jul 2008 Jeg kan ikke finde den konkrete straf, men du kan ikke få et klip for at blive taget med en modificeret motor.

• #5   16. jul 2008 Lasse A.. haha god one

• #6   16. jul 2008 Altså hvis du endelig ska smide noget tryk på så få betalt afgiften og få den godkendt.. Ellers har du politiet på nakken heletiden..

Havde jeg..

• #7   16. jul 2008 Man skule have konfiskeret sit køretøj for den slags, og i "pappresseren" med det samme.

• #8   16. jul 2008 Casper H

Ahhhhhh.. Det vil være en dårlig ide.. Så er der jo nærmest ikk flere fede biler tilbage på de danske veje.. Så ska der presses mange Supraer og Skylines og Silviaer og ja alle mulige biler..

Men det er jo det de gør i USA..

• #9   16. jul 2008 din forsikring skal betale lige meget hva der ligger i bilen

dog kan du risikere 2x selvrisiko samt ikk dække din bil alt hva den smadre dækker de

det med de ikk dækker er noget fis

kender en der kørte en ascona 1.6 med en 2.0 16v turbo motor i smader

der dækkede forsikringen alt undtaget bilen altså hans egen bare 2xselvrisiko

og kender til flere der har smadret deres bil med forkert motor hvor forsikringen har dækket alt dog 2xselvrisiko

men det værste der kan ske er at de ikk dækker din egen bil men kun det du smadre

p.s alle der mener andet der vil jeg dælme gerne se. et eksempel

• #10   16. jul 2008 MOB - Forsikringselskabet betaler altid i første omgang, det skal de. Men de kan i særlige tilfælde sende regningen videre til den skyldige. Fx spritbilister, særlig uforsvarlig kørsel eller ved ikke-godkendt køretøj

• #11   16. jul 2008 de kan stille et civilt søgsmål på det emn du kan ikk blive dømt til at betale det

kender kun til biler der ikk har været indreg men kørt med andre plader hvor de ikk har betalt

• #12   16. jul 2008 Hvis den ikke er forsikret får man en bøde på 5000kr mener jeg (motoren i bilen er ikke noteret i forsikringen, dermed ulovlig og ikke forsikret)

Man kan dog godt forsikre en bil med en ulovlig motor!! Det koster lidt ekstra, men hvis man ombygger bilen for 50.000kr - kan man så ikke overse 1500kr om året til ekstra forsikring?

Det er så lamt at man ikke kan skifte motor i bilen, jeg kan købe en bil magen til min egen, bare i Japan og så er den højrestyret, med en 20v 160hk motor. Ingen forskelle udover ECU, ledningsnet og motor.
    Men jeg må ikke smide motoren i min - selvom alt passer som det skal... Det er sq da håbløst! Selv hvis man vil betale afgiften og køre hele møllen igennem.

Hvis nu Danmark ikke var så forbandet bilfjendsk, ville der ikke være så mange ulovlige biler på vejene - men derimod ville der være styr på folks ombygninger!!

• #13   16. jul 2008 Jeg har da bare fortalt mit forsikringsselskab hvad der er lavet ved bilen og det har de skrevet ind i policen - længere er det sku da ik .....

betal.....

• #14   16. jul 2008 Hold da op en storm af svar .... nogen mere intelligente end andre.

Lasse A: GUD, virkelig ? .... tumpe kommentar. Kig i mine tidligere biler.

Christina J: Kan sagtens følge dig og har bestemt ikke lyst eller tankerne at køre nogen ned. Faktum er, at det kan sgu uanset hvad man kører i, men konsekvensen er ekstra grim hvis bilen er tunet ulovligt, så. Ja ... så er den idé vist ude af verdenen da jeg også kan læse, at man kan risikere en ualmindelig grim bøde og regning fra SKAT. Det er vist ikke det værd.

Casper H: Pil lige glorien af, tak .... er dine Xenon lygter iøvrigt lovlige ?

Grunden til dette post er, at der er fremstillet et særligt kompressor kit til min bil med alt hvad der dertil hører med. Bilen kan sagtens tåle det og og alt er fint forsvarligt, MEN ... det er ikke TÜV godkendt.
    Måske skulle kan undersøge hvad det koster at få den godkendt med denne ændring.

/Thomas

• #15   16. jul 2008 Thomas - Jeg kan sagtens følge dig, min første MR2 var ikke godkendt med kompressor og jeg kørte jo bare. Indtil jeg blev ramt af en anden og bilen smadret. Først derefter var mit største krav til ny MR2 at den skulle være godkendt med kompressoren på. Forsikringen har ganske simpelt oprettet en hel ny bil i deres system hvor alle oplysninger fremgår. Så jeg ved min ryg er fri i tilfælde af det går galt - hvad enten man selv bærer skylden i uheldet eller ej.

• #16   16. jul 2008 Christina J:
    Øv, ja det lyder som en kedelig sag.
    Det paradoksale i denne sag er jo, at jeg faktisk kan tune min bil til 220-230 heste uden kompressor og holde mig indenfor lovens rammer. Det er bare med portet top, andre knaster, andet indsugningsmanifold og et re-map af ECU. Her tuner jeg jo på eksisterende motor og da det ikke er trykladning så holder jeg mig inden for lovens rammer. (dog lige med undtagelse af, at der er de-cat på og ikke sports cat).
    Det bliver nok denne vej jeg ender, men kompressor løsningen koster stort set det samme og monteres på 4 timer og man skal ikke til at pille toppen af osv.

/Thomas

• #17   16. jul 2008 Thomas - jeg kører ikke med xenon. Men der er stor forskel i mit hoved på at køre med en ulovligt modificeret bil, med måske dobbelt så mange heste som fabrikanten puttede i, og så på at køre med pærer, som med garanti ikke blænder, men som har et blåligt skær.

MIne angeleyes derimod er jeg i tvivl om er lovlige, men vi taler stadig ikke om at jeg udsætter andre for fare ved at køre med det.

• #18   16. jul 2008 citat: -udsætter andre for fare ved at køre med det.

Nu kan jeg så læse mig frem til, at du tror jeg er sådan en kegle der ligger og laver hjulspin i hvert eneste lyskryds og kører som død og helvede. Det er jeg IKKE og kan fortælle dig, at jeg aldrig har været indvolveret i et trafikuheld men holder meget af min bil og modificering af denne. Jeg kører også til lovlige konkurrencer og her synes jeg det er spændende at man har tunet sin bil.

Du udsætter sgu da ikke nogen for fare ved at tune din bil med flere heste, det gør du kun ved at køre som en idiot og det kan man sgu også i en Fiat Tipo 1,4 !

/Thomas

• #19   16. jul 2008 Hej Jesper,

Er du ikke sød at finde den lov frem på skrift ?
    For det er jeg MEGET sikker på, at du ikke har ret i.

/Thomas

• #20   16. jul 2008 Det er rigtigt..

• #21   16. jul 2008 Du må "tune" den op til 20% før du ska betale afgift af det og den ska godkendes..

Men du ska stadig betale forsikring for det der er..

Hvis du nu har en 1.6 og smider en 1.8 i og det er under de 20% ska du ikk betale afgift eller have det godkendt men du ska betale forsikring af det..!!

• #22   16. jul 2008 Jesper S:
    Du har faktisk ret..... jeg har fundet dét her.

-
    Bilen skal efterfølgende fremstilles til et registreringssyn, hvor det skal kunne dokumenteres at bilen, stadigvæk opfylder de gældende bestemmelser om forurening og støj, samt ved en effekt forøgelse på 20% eller derover, dokumentation for at bilen er egnet til den forøgede motoreffekt. Læs mere i Vejledning om syn af køretøjer afsnit 7.06.001
    Vejledning om syn af køretøjer kan ses på Færdselsstyrelsens hjemmeside under punktet "Regler om køretøjer" - www.fstyr.dk.

-
    Jeg vil dog gå så langt at sige, at hvis man ikke kan SE ændringer i motorrummet og sørger for, at forurenings niveauet overholdes når den skal til syn. Så sker der ikke en skid ved at tune sin bil.

/Thomas

• #23   16. jul 2008 Kent ... LOL =)

/Thomas

• #24   16. jul 2008 Misundelse er en grim ting. Men jeg er skam ikke misundelig uanset hvilken bil du så end måtte snakke om.

Jeg udtrykker min holdning som er; tuning er fint nok, og styling for den sags skyld også. Men vælger man bevidst at bryde loven ved fx at montere en turbo på sin bil, og ikke oplyser det til forsikring, eller betaler afgift af det, så er man ikke kun en sørgelig, nærig fattigrøv, men så beder man også selv om det. Og i mine øjne burde den slags give meget større straffe end det gør.

Det er jo ikke fordi du "kom til" at bryde loven, men du gør det med fuldt overlæg. Og det er blot det jeg udtrykker mit ønske om at burde straffes hårdere end det gør.

Og jo der er forskel på at montere tvivlsomme forlygter, så længe de kan ses og ikke blænder, og så på at montere turbo på en bil.

• #25   16. jul 2008 Hvis du siger at motor lige er monteret, så får du bare en indkaldelse til syn.
    Siger du derimod at det er 1 eller flere år siden, så kommer der en afgiftvudering fra told/skat(kender en der har prøvet det).

Men uanset hvad, så fortæl din forsikring om ombygningen, du får så en mindre præmie stigning(for det meste), så passer police til din bil, og der er fuld dækning, uanset hvem og hvad du kører ind i...

• #26   16. jul 2008 JEsper S - kan du ikke læse - jeg har ikke Xenon på min bil, og kunne aldrig drømme om at installere det uden niveauregulering.

Og jeg kan garantere dig at de gløderørspærer jeg har i ikke blænder...

• #27   16. jul 2008 jeg har en bekend der bilv stoppe i hans ford Sierra men turbo har bilv kaldt til syn og fik en bød på 1000 kr , politi hade taget billeder af bilen sin motor så han køret til syn med møllen på og den kunne ikke godkend med turbo på så hjemme og en anden motor i så til syn så var den godkend og han høret ikke mere til det

• #28   16. jul 2008 Politiet kan ikke gøre så meget andet ved det end at give sagen videre, og så vil du blive indkaldt til syn igen uanset hvornår bilen sidst er synet.
    Og derefter vil du så blive bedt om at betale den passende afgift af bilen inden pladerne bliver udleveret igen.
    Sådan har jeg hvertfald forstået den sag......

• #29   16. jul 2008 Casper H:

-citat: Det er jo ikke fordi du "kom til" at bryde loven, men du gør det med fuldt overlæg. Og det er blot det jeg udtrykker mit ønske om at burde straffes hårdere end det gør.

Casper for faen.... Det er jo fuldstændig underordnet om man har 150 heste eller 500, eller for den sags skyld 50. Hvis man kører råddent så slår alle biler ihjel uanset hvor mange kræfter den har. Det er føreren af bilen der slår ihjel og ikke bilen. Jeg kører ikke med hovedet under armen, så kan ikke se hvorfor du har så ondt i måsen over at jeg tuner min bil. En spasser bag rattet i en 2CV er sgu da mere farlig end en fornuftig billist i en BMW M5 med 400 heste.
    Kan vi blive enige om det ??!!

/T

• #30   17. jul 2008 casper h, du har helt ret i den sidste besked. jeg skal ikke gøre mig slev hellig på nogeen måde. det er køreren der er en killer og ikke bilen..!^^

• #31   17. jul 2008 selv*

• #32   25. nov 2013 Hej Folkens. kan i lige hjælpe mig med det her?

hvad nu hvis jeg har en Corolla, med en 1.6 gsi motor der efterfølgende er sat turbo på, og nu yder 208 heste istedet for de 114 - 115 den har standart?

det kan jeg da ikke melde til forsikringen og regne med at få den godkendt ?

• komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #33   25. nov 2013 Min kammerat blev stoppet med efter montere turbo, det ende med en bøde på 10.000kr 5000 for forkert forsikret køre tøj ,da det ikke var skrevet ind den var ombygget og 5000 for manglende kat. Også blev den kaldt til syn.

• #34   25. nov 2013 Straffen er en bøde på størrelse med afgiften for ændringen, såfremt de ændringer man har lavet er afgiftspligtige.

Dog er det en stor fejl mange tror at det er ok så snart man tuner under 20% af original motorkræft. Alt der står i reglerne er at bilen er teknisk egnet til sådan en ændring uden at der skal forevises dokumentation/TuV godkendelse, men man har stadig pligt til at oplyse det. Samtidig skal man stadig dokumentere bilen efter ændringen overholder EU's emissionskrav, som koster et 5-cifret beløb at få testet hvis man ikke kan få en importørerklæring på det er ok, eller allerede har en typegodkendelse på en motor 100% magen til.

Så hvis man har en tunet bil under 20% er det stadig ikke lovligt hvis man ikke har oplyst det til synsvirksomheden, og dokumenteret den overholder forureningskrav.

Jeg forstår dog godt mange ikke får gjort det. Reglerne er meget dårligt beskrevet på fstyr og skat.dk, og giver folk mulighed for at tolke dem til egen fordel (så dumme folk nu er).
    Samtidig er det sjældent det giver problemer med forsikring og syn, da ingen har en chance for at opdage mange af ændringerne. Det er mest ved motorskift eller montering af trykladning med kromrør overalt i motorrummet man kan være sikker på at blive taget.

Kommentér på:
hvad er straffen ?....

Annonce