4.013 visninger
|
Oprettet:
hvad er straffen ?.... {{forumTopicSubject}}
Hej folkens,
Hvad er konsekvensen hvis man bliver stoppet af politiet med turbo eller kompressor på sin bil ?
Bliver man ikke bare kaldt til syn ? ... eller får man et klip, en bøde eller what ?
Nogen der har konkrete facts ?
/Thomas
nov 2006
Følger: 39 Følgere: 28 Biler: 10 Emner: 48 Svar: 280
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
I ulykkestilfælde risikere du den fulde skyld i uheldet og forsikringen kan afslå at dække skaderne i ulykken og regningen vil ende hos dig. Forestil dig at køre én ihjel - og resten af livet af hænge på en milliongæld.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 346
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 686
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 110
jul 2005
Følger: 97 Følgere: 101 Biler: 4 Emner: 563 Svar: 7.169
Havde jeg..
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 3.159
jul 2005
Følger: 97 Følgere: 101 Biler: 4 Emner: 563 Svar: 7.169
Ahhhhhh.. Det vil være en dårlig ide.. Så er der jo nærmest ikk flere fede biler tilbage på de danske veje.. Så ska der presses mange Supraer og Skylines og Silviaer og ja alle mulige biler..
Men det er jo det de gør i USA..
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
dog kan du risikere 2x selvrisiko samt ikk dække din bil alt hva den smadre dækker de
det med de ikk dækker er noget fis
kender en der kørte en ascona 1.6 med en 2.0 16v turbo motor i smader
der dækkede forsikringen alt undtaget bilen altså hans egen bare 2xselvrisiko
og kender til flere der har smadret deres bil med forkert motor hvor forsikringen har dækket alt dog 2xselvrisiko
men det værste der kan ske er at de ikk dækker din egen bil men kun det du smadre
p.s alle der mener andet der vil jeg dælme gerne se. et eksempel
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
nov 2003
Følger: 152 Følgere: 152 Biler: 6 Emner: 69 Svar: 2.505
kender kun til biler der ikk har været indreg men kørt med andre plader hvor de ikk har betalt
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.895
Man kan dog godt forsikre en bil med en ulovlig motor!! Det koster lidt ekstra, men hvis man ombygger bilen for 50.000kr - kan man så ikke overse 1500kr om året til ekstra forsikring?
Det er så lamt at man ikke kan skifte motor i bilen, jeg kan købe en bil magen til min egen, bare i Japan og så er den højrestyret, med en 20v 160hk motor. Ingen forskelle udover ECU, ledningsnet og motor.
Men jeg må ikke smide motoren i min - selvom alt passer som det skal... Det er sq da håbløst! Selv hvis man vil betale afgiften og køre hele møllen igennem.
Hvis nu Danmark ikke var så forbandet bilfjendsk, ville der ikke være så mange ulovlige biler på vejene - men derimod ville der være styr på folks ombygninger!!
mar 2003
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 183
betal.....
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
Lasse A: GUD, virkelig ? .... tumpe kommentar. Kig i mine tidligere biler.
Christina J: Kan sagtens følge dig og har bestemt ikke lyst eller tankerne at køre nogen ned. Faktum er, at det kan sgu uanset hvad man kører i, men konsekvensen er ekstra grim hvis bilen er tunet ulovligt, så. Ja ... så er den idé vist ude af verdenen da jeg også kan læse, at man kan risikere en ualmindelig grim bøde og regning fra SKAT. Det er vist ikke det værd.
Casper H: Pil lige glorien af, tak .... er dine Xenon lygter iøvrigt lovlige ?
Grunden til dette post er, at der er fremstillet et særligt kompressor kit til min bil med alt hvad der dertil hører med. Bilen kan sagtens tåle det og og alt er fint forsvarligt, MEN ... det er ikke TÜV godkendt.
Måske skulle kan undersøge hvad det koster at få den godkendt med denne ændring.
/Thomas
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
Øv, ja det lyder som en kedelig sag.
Det paradoksale i denne sag er jo, at jeg faktisk kan tune min bil til 220-230 heste uden kompressor og holde mig indenfor lovens rammer. Det er bare med portet top, andre knaster, andet indsugningsmanifold og et re-map af ECU. Her tuner jeg jo på eksisterende motor og da det ikke er trykladning så holder jeg mig inden for lovens rammer. (dog lige med undtagelse af, at der er de-cat på og ikke sports cat).
Det bliver nok denne vej jeg ender, men kompressor løsningen koster stort set det samme og monteres på 4 timer og man skal ikke til at pille toppen af osv.
/Thomas
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 3.159
MIne angeleyes derimod er jeg i tvivl om er lovlige, men vi taler stadig ikke om at jeg udsætter andre for fare ved at køre med det.
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
Nu kan jeg så læse mig frem til, at du tror jeg er sådan en kegle der ligger og laver hjulspin i hvert eneste lyskryds og kører som død og helvede. Det er jeg IKKE og kan fortælle dig, at jeg aldrig har været indvolveret i et trafikuheld men holder meget af min bil og modificering af denne. Jeg kører også til lovlige konkurrencer og her synes jeg det er spændende at man har tunet sin bil.
Du udsætter sgu da ikke nogen for fare ved at tune din bil med flere heste, det gør du kun ved at køre som en idiot og det kan man sgu også i en Fiat Tipo 1,4 !
/Thomas
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
Er du ikke sød at finde den lov frem på skrift ?
For det er jeg MEGET sikker på, at du ikke har ret i.
/Thomas
jul 2005
Følger: 97 Følgere: 101 Biler: 4 Emner: 563 Svar: 7.169
jul 2005
Følger: 97 Følgere: 101 Biler: 4 Emner: 563 Svar: 7.169
Men du ska stadig betale forsikring for det der er..
Hvis du nu har en 1.6 og smider en 1.8 i og det er under de 20% ska du ikk betale afgift eller have det godkendt men du ska betale forsikring af det..!!
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
Du har faktisk ret..... jeg har fundet dét her.
-
Bilen skal efterfølgende fremstilles til et registreringssyn, hvor det skal kunne dokumenteres at bilen, stadigvæk opfylder de gældende bestemmelser om forurening og støj, samt ved en effekt forøgelse på 20% eller derover, dokumentation for at bilen er egnet til den forøgede motoreffekt. Læs mere i Vejledning om syn af køretøjer afsnit 7.06.001
Vejledning om syn af køretøjer kan ses på Færdselsstyrelsens hjemmeside under punktet "Regler om køretøjer" - www.fstyr.dk.
-
Jeg vil dog gå så langt at sige, at hvis man ikke kan SE ændringer i motorrummet og sørger for, at forurenings niveauet overholdes når den skal til syn. Så sker der ikke en skid ved at tune sin bil.
/Thomas
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
/Thomas
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 3.159
Jeg udtrykker min holdning som er; tuning er fint nok, og styling for den sags skyld også. Men vælger man bevidst at bryde loven ved fx at montere en turbo på sin bil, og ikke oplyser det til forsikring, eller betaler afgift af det, så er man ikke kun en sørgelig, nærig fattigrøv, men så beder man også selv om det. Og i mine øjne burde den slags give meget større straffe end det gør.
Det er jo ikke fordi du "kom til" at bryde loven, men du gør det med fuldt overlæg. Og det er blot det jeg udtrykker mit ønske om at burde straffes hårdere end det gør.
Og jo der er forskel på at montere tvivlsomme forlygter, så længe de kan ses og ikke blænder, og så på at montere turbo på en bil.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
Siger du derimod at det er 1 eller flere år siden, så kommer der en afgiftvudering fra told/skat(kender en der har prøvet det).
Men uanset hvad, så fortæl din forsikring om ombygningen, du får så en mindre præmie stigning(for det meste), så passer police til din bil, og der er fuld dækning, uanset hvem og hvad du kører ind i...
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 3.159
Og jeg kan garantere dig at de gløderørspærer jeg har i ikke blænder...
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 71
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 157 Svar: 561
Og derefter vil du så blive bedt om at betale den passende afgift af bilen inden pladerne bliver udleveret igen.
Sådan har jeg hvertfald forstået den sag......
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 19 Svar: 163
-citat: Det er jo ikke fordi du "kom til" at bryde loven, men du gør det med fuldt overlæg. Og det er blot det jeg udtrykker mit ønske om at burde straffes hårdere end det gør.
Casper for faen.... Det er jo fuldstændig underordnet om man har 150 heste eller 500, eller for den sags skyld 50. Hvis man kører råddent så slår alle biler ihjel uanset hvor mange kræfter den har. Det er føreren af bilen der slår ihjel og ikke bilen. Jeg kører ikke med hovedet under armen, så kan ikke se hvorfor du har så ondt i måsen over at jeg tuner min bil. En spasser bag rattet i en 2CV er sgu da mere farlig end en fornuftig billist i en BMW M5 med 400 heste.
Kan vi blive enige om det ??!!
/T
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 29
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 29
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 82
hvad nu hvis jeg har en Corolla, med en 1.6 gsi motor der efterfølgende er sat turbo på, og nu yder 208 heste istedet for de 114 - 115 den har standart?
det kan jeg da ikke melde til forsikringen og regne med at få den godkendt ?
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Dog er det en stor fejl mange tror at det er ok så snart man tuner under 20% af original motorkræft. Alt der står i reglerne er at bilen er teknisk egnet til sådan en ændring uden at der skal forevises dokumentation/TuV godkendelse, men man har stadig pligt til at oplyse det. Samtidig skal man stadig dokumentere bilen efter ændringen overholder EU's emissionskrav, som koster et 5-cifret beløb at få testet hvis man ikke kan få en importørerklæring på det er ok, eller allerede har en typegodkendelse på en motor 100% magen til.
Så hvis man har en tunet bil under 20% er det stadig ikke lovligt hvis man ikke har oplyst det til synsvirksomheden, og dokumenteret den overholder forureningskrav.
Jeg forstår dog godt mange ikke får gjort det. Reglerne er meget dårligt beskrevet på fstyr og skat.dk, og giver folk mulighed for at tolke dem til egen fordel (så dumme folk nu er).
Samtidig er det sjældent det giver problemer med forsikring og syn, da ingen har en chance for at opdage mange af ændringerne. Det er mest ved motorskift eller montering af trykladning med kromrør overalt i motorrummet man kan være sikker på at blive taget.
hvad er straffen ?....