{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  landberg
  • #1   12. feb 2009 Altid rart at få den i stereo.

• #2   14. feb 2009 Hold dig generelt fra boxtuning. Specielt på HDI maskinerne. Hvis du skal gøre noget så få den chippet rigtigt og så få begrænset momentet. De har vibrationsdæmpet svinghjul og det kan næsten ikke holde til det moment de har nu. (Din har så vidt jeg lige husker 250 nm men den større 2,2 har 320 nm som du burde havne på ved chip og det er absolut max!). Problemet er at ved boxen belaster du dyserne MEGET inklusiv trykføler og pumpe. Så det bliver hurtigt dyrt når dyserne koster små 4000 plus mormor pr stk.

Vil så klart anbefale Thomas til sådan en chipning.

• #3   16. feb 2009 VW: Prøv engang at tænk over hvordan en chip får din bil til at få flere heste.. Og prøv så at overvej hvordan en boks gør det. Prøv så at forklar mig hvorfor en boks belaster dyserne, trykføler og pumpe . og hvorfor en chipning ikke gør det.

DW10TD'eren (som ligger i 206'ren) har ikke dobbeltmasse svinghjul, det er ganske konventionelt svinghjul. std. koblingen kan tage ca. 310Nm før den begynder at glide. (ældre mere slidte koblinger kan ikke holde til så meget).

Uden intercooler bør man ikke gå højere end 125-130Hk og 300Nm, med intercooler kan man give den op til en 150-160Hk og 370Nm.

• #4   17. feb 2009 DW10 motoren er ikke så meget anderledes end så mange andre. Men ved en chip ændrer man sprøjtemønsteret på dyserne og derved opnår man større mængde indsprjtet diesel pr takt frem for originalt. Sammen med hævet ladetryk via soleoidventilen vil man opnår mere effekt. Ved en bos er alle tal emulerede og fiktive. Derved er mange af de målinger boxen selv foretager forkerte og den vil derved ikke fange en evt fejl i tide. Oven i det vil man ændre modstanden for trykføleren som et af hovedpunkterne og derved sætte et belastet tryk på systemet der måske er 20-30% højere end det ønskede på indsprøtningssiden. Alle vores personbiler kører dobbeltmasse svinghjul hvis de har dw10 maskinen i så jeg gik udfra dette også gjaldt peugeot :o)

p.s jeg har skiftet mange koblinger på chippede DW10 og DW12 maskiner de kommer normalt hver 60.000 km når de er chippede og DW12'er kan slet ikke holde til det da svinghjulet står af før ca 20-40.000 km.

• #5   17. feb 2009 vw: En chip hæver også dysetrykket - og nej man kan ikke hæve det mere end 11% på 1. gen commonrail - heller ikke med en boks. DW10TD kører enkelt masse og nogle DW10ATED kører dobbelt

• #6   17. feb 2009 Peter, angående dysertrykket så hæver man det altså ikke normalt ved en chip. Man ændrer sprøjtemønsteret i og med man har piezostyrede dyser kan man sprøjte op til 4 gange den mængde diesel ind man normalt sprøjter ind ved de normale 1600 bar.

Mange boxen har funktionen med variabel "tuning" altså trin tuning 1-9 eller sådan noget. Og dermed kan man sagtens overbelaste systemet uden det ved det. Så dør trykføler og pumpe som noget af det første hvis dyserne da kan holde til trykket. Derfor vil jeg fraråde alle at bruge box på PSA motorerne. For nogle år tilbage lavede vi mange test med box og OBD chipning og hver eneste bil kørte bedre, mere optimalt og længere på literen ved en specifik chip. Oven i det gik 3 af bilerne med box i stykker hvor den ene skulle have ny maskine. Ingen af dem der var chippet kom ud for dette problem. De har dog alle skulle have ny kobling for ca 60-100.000 km. Og 2 af dem har fået svinghjul.

Vores DW10 motorer hedder normalvis TD i varebilerne og AT i personbilerne. Dette gælder både Berlingo, Xsara Picasso med flere. Og derfor siger jeg generelt at alle personbiler fra vores side af kører med svingningsdæmpet svinghjul.

• #7   17. feb 2009 P.S hvis du hæver dysetrykket er det ikke en optimeret chiptuning man laver, men en generel effektforøgelse som ikke tager hensyn til materiellet.

• #9   2. jul 2010 Cruze, det har jeg ikke skrevet. Ved at ændre mønster og hæve tryk opnår man mere effekt og moment. Men man belaster også materiellet mere. Det jeg skriver er at ved kun at hæve dieseltryk og ladetryk opnår man en generelt effektforøgelse og ikke en optimering. Ved at lave en mere specifik f.eks ved at hævetryk og give mere diesel ved dellast optimerer man jo netop ydeevnen til bedre træk ved f.eks dellast. Men nogen ide i det kan jeg ikke lige se da det ikke vil have nogen særlig ønskbar effekt. De fleste tilfælde lægges optimeringen ved fuldlast således man får det power man ønsker ved fuldtryk og så ellers original ved dellast således man bibeholder brændsstoføkonomien. Man kan gå ind og justere den lidt ned faktisk for at give bedre økonomi. Det kommer lidt an på om man økotuner eller om man laver en mere specifik optimering.

Kommentér på:
landberg

Annonce