684 visninger
|
Oprettet:
Kompresser eller turbo?? {{forumTopicSubject}}
Hvad er best??
kompresser eller turbo??
Kompresser er mere skånsom imod motoren har jeg hørt.
jan 2006
Følger: 170 Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 1.029 Svar: 14.662
sep 2004
Følger: 105 Følgere: 114 Biler: 17 Emner: 92 Svar: 1.032
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 670 Svar: 5.138
Jeg er lidt tilhængere af kompresser måske fordi jeg har automatgear så får ikke den der pifte lyd alligevel, men er kompresseren ikke stærkere og bedre?
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 670 Svar: 5.138
jan 2006
Følger: 170 Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 1.029 Svar: 14.662
aug 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Svar: 1
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Turbo fordele:
Lille turbo = moment ved lave rpm, ikke så meget max effekt
Stor turbo = moment sent, men mulighed for høj max effekt.
Brændstofbesparende i forhold til kompressor
Turbo ulemper
Ingen jævn trækkraft, entet stort moment ved lave rpm, eller mange hk ved høje rpm, med mindre man går efter en sekventiel bi/twin-turbo løsning.
Roots kompressor (skruekompressor) fordele
Trækker helt fra tomgang og liniært op gennem hele rpm skalaen.
Roots kompressor (skruekompressor) ulemper
Kræver 10-15% energi og er ikke brændstofbesparende
Udvikler en del varme
Ej god til højt tryk (ofte max 1 bar)
Centrifugal kompressor og g-lader type fordele
Mulighed for mere top effekt end på roots type
Kræver ikke så meget energi (4-7%)
Udvikler ikke så meget varme
Centrifugal kompressor og g-lader type ulemper
Ringe moment da den ligesom turboen er exponentielt virkende og ikke liniært.
Om man skal montere kompressor eller turbo, er stort set samme besvær...
aug 2003
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 2 Emner: 69 Svar: 1.321
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
Så skal der kræfter til, hvilket du jo ikke bskriver, så er det turbo du skal vælge uden tvivl.
Skal du have bundtræk er det kompressor som der er skrevet flot ovenfor.
Dog skal man tage i betragtning at en kompressor drives af motoren, hvilket tager effekt.
En turbo drives af udstødnings gasserne, så det koster ej effekt at drive denne.
Med rette setup kan en turbo sagten spoole up nede fra.
Min eks. Punto GT leverede fra 2800 omd. på en 1,4 l. maskine, hvilket jeg vil mene er et ok bundtræk for så en bette kværn.
Skal du have mere bundtræk, så er det diesel du skal gøre i
Men der er lige så mange meninger som der kinøjsere i Kina.
HansPassatTDIHald
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 670 Svar: 5.138
Tak for alle jeres svar
Jeg har fundet ud af at det muligvis bliver kompresser da jeg godt vil have bund trækket
Kompresser eller turbo??