706 visninger
|
Oprettet:
IAT tuning på mazda 323 ? {{forumTopicSubject}}
Er det muligt at IAT tune min mazdmazdmazda 323c ba ? 1996
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 33 Emner: 8 Svar: 971
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 51
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Hvis du virkelig mener det, så start med at få den på rullefelt, og få målt co% imens du giver den fuld spade i 4. gear fx.
Nogle ( nyere ) biler kører stadig meget benzin-økonomisk ved WOT.
Andre gør ikke. Min egen kører meget meget fed blanding ved WOT. Faktisk så fed at jeg burde nedjustere benzin-blandingen for at vinde en hk eller to.
Max ydelse er lige omkring 13:1 AFR - det tilsvarer et co% tal på 4.
Ved "økonomisk" kørsel ligger AFR på 14:7 ( lidt lavere for ældre biler, fx 14:2-3 stykker ).
Så få målt din CO% - er den fx omkring 1 ved fuld hane på et rullefelt, så kan du hente en smule hk, ved at tune den med federe blanding ( fx ved hjælp af IAT tuning ).
At IAT tuning så er noget der bør justeres ind for enhver bil istedet for at købe en universal dimmer og proppe i motorrummet. Du aner ikke hvordan den reagerer.
IAT er motorstyringens lufttemperatur-føler. Den kompenserer for varm luft kontra kold luft. Dvs du tvinger den til at bruge en smule mere benzin - som MÅSKE vil give hk ved fuld last.. eller MÅSKE faktisk vil tage hk fra dig.. OG den vil køre tilsvarende federe ved økonomisk kørsel.
Det skulle ikke undre mig at du ville få problemer med koldstart, hvor motorstyringen i forvejen kører blandingen meget fed, for at beskytte motoren indtil den er oppe i drift-temperatur.
IAT tuning på mazda 323 ?