{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Twin turbo???
  • #1   15. jul 2009 når du kører med 2 små ladere er det muligt for laderene at spoole hurtigere op og derfor kan du få mere moment ved lavere omdrejninger ja.

  • #2   15. jul 2009 okay mange tak thomas H smiley

  • #3   15. jul 2009 total momentet vil være mindre, men måde effektkurven er på vil være mere flad med 2 ladere frem for en stor hvor den peaker helt vildt imod turboens begrænsning (hvis denne nåes)

  • #4   15. jul 2009 Bare husk at turboerne skal kobles sekventielt parallelt, ellers har det ingen effekt, hvis de bare kobles parallelt er det, det samme som en stor turbo..





  • #5   15. jul 2009
    Jesper S

    for os der ikke lige er så kloge på det, hvad betyder det, prøvede at google det, men der kommer ikkre rigtigt noget,




  • #6   15. jul 2009 Det betyder at den ene turbo kører som primær turbo og er aktiv hele tiden, da den principielt er for lille til motoren betyder det at når den når op i omdrejninger ca. 3500rpm kan den ikke blæse luft nok, men den er aktiv allerede vel meget lave omdrejninger ca 1500-1700.

    Når den ikke kan blæse mere luft, bliver den anden turbo aktiv og hjælper til, så de 2 små virker som en stor, det betyder moment helt nede fra og konstant tryk hele vejen op.

    Hvis systemet er lavet rigtigt, som f.eks. på den kendte Supra, så er der intet turbolag når nr. 2 begynder at hjælpe til, da der er et pre-spool aktivt lige inden den kobles ind.

    Et alm. diagram ses her;

    http://www.cycloneinjapan.com/upload/files/43/Turbo_Sequential.jpg

    Supraen ses her;

    http://www.max-boost.co.uk/max-boost/images/supra/engine_control_system_diagram.gif

    Der er flere der kører med dette setup, bl.a. Porsce og BMW.

    Håber det gav mening.. det er en anelse langhåret at beskrive smiley

    Idag er man dog mere og mere begyndt på hybrid turboer med variable geometrier..

    ulempen ved 2 turboer er at de vejer en del mere og der skal flere rør til.

    Twin og bi-turbo er iøvrigt det samme, eller det kan være navnet for alt der dækker over det at have 2 turboer monteret.
    Mange tror fejlagtigt at TwinTurbo er en ting og Bi-Turbo en anden.. men det er 2 navne for en og samme ting, nemlig at have 2 turboer..
    - det siger intet om det er seriel, parallel eller sekventiel eller lign


  • #7   15. jul 2009 smiley

    go beskrivelse, jeg fattede det ihvertfald, det er jo sådan set et meget smart koncept, men det krever sku meget omlægning at udstødning osv. for at få det til at køre, næppe noget man bare lige gi´r sig til bare for at få det ekstra, lige før det er lige så let at få kompressor og turbo til at spille sammen smiley

    altså komp tager bund træk og turbo tager over i toppen, hehe

    men tak for forklaringen


  • #8   15. jul 2009 Jesper S : helt rigtigt det er temmeligt irreterende at diskutere med folk herinde som hårdtnakket mener twin og bi turbo er 2 forskellige ting.

    men 2 små turboer kan nu godt give bedre spool up tid end en stor selv hvis de ikke er sequentielt sat sammen. alene den mindre inerti på de 2 turboer gør at de spooler en smugle hurtigere.


  • #9   15. jul 2009 Thomas H, jeg er helt enig. 2 små har mindre inerti end en stor, så der vil uden tvivl være en forbedret spool-up tid.

    anders K, der findes flere eksempler på komnpressor/turbo løsningen, der er bl.a. flere Toyotsa folk der har forsøgt sig med mere eller mindre succes, jeg kender 2 der fik det til at spille rimelig godt.

    Problemet med det opsæt er at en roots kompressor, som der benyttet til formålet, hvis det skal give nogen mening, udvikler en del varme og benzin økonomien er ikke så god som ved 2 små turboer.

    Men ud over det er det en genial løsning og VW, som har lavet det bl.a., er kommet rigtig godt fra det må jeg sige.


  • #10   15. jul 2009 Yes Thomas.. hehe den har vi prøvet at forklare folk MANGE gange!

    Parallel twinturbo og sekventiel twin turbo smiley


  • #11   15. jul 2009 Der skal EN stor turbo på, og så lærer man og leve med tlidt mere spol tid.. smiley

  • #12   16. jul 2009 der er mange der tror at det kun virker med ladetryk nede fra med to små ladere... men efter hånden som tiden går og turboerne bliver bedre og bedre og der kommer flere og flere på markedet, er det efter hånden lidt en skrøne... i dag kan man få en turbo der er skræder syt til sin motor og det er også mugligt at få ladetrykket tidligt med en stor lader...
    men to små er altid en og sikker måde at gøre det på... (hvis man har plads) smiley


  • #13   16. jul 2009 kennet L, som jeg skriver så begynder de at komme med vairable geometrier der kan holde, så de 2 turboer kan erstattes af en, men der er lang vej endnu, de fleste med variabel geometri kan godtnok spoole hurtigt op, men de kan stadig ikke levere det samme som 2 mindre ved høje rpm.

  • #14   16. jul 2009 variabel geometri bruges mest på diesel motore pga de har en lidt lavere udstødnings temperatur.

    PT kender jeg faktisk kun den nye porsche 911 turbo (997) som kører med variabel geometri på sine turboer i en benzin motor ... der er sikkert flere ...


  • #15   16. jul 2009 Prøv Jon´s supra MK4 eller en Supra jza70 ( mk3 TT )
    Ingen af disse biler køre sekventiel, men er langt hurtigere hurtigere end single turbo, modellerne.

    HUSK det er ikke peak heste, MEN integrale af af kurven der får bilen frem af.

    Single turbo givere højest peak HP
    Twinturbo giver højere integrale HP

    ( ja med mindre man har en meget speciel automat gearkasse der kan låses ved 100% de omdrejninger den yder mest ved. men dette gør samtidig ikke bilen særlig gade venlig.. )

    eksempel på Twinturbo der ikke køre seq.
    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=140984
    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=146970

    Et problem med seq turbo spool, er at der oftest vil være et lille "dødt" mellem område hvor den ikke trækker så godt, lige der hvor den anden turbo spooler op.


  • #16   16. jul 2009 Som kenneth L skriver er man begyndt at lave utrolog gode turboer, som kan erstatte Twin turbo, på spoole. eksempel er en supra JZA70 TT som i de aller sidste modeller har en i steden for 2 turboer. og laver få heste mere.

    Meeen betyder det ikke også at de små turboer er blevet bedere, så man kan få ENDNU bedre spoole ved TT


  • #17   16. jul 2009 Thomas H, udstødningstemp er som du skriver nemlig et problem på turboer med variabel geometri, derfor kan de ikke bruges til så højt et tryk.

    Uden at være 100% sikker mener jeg ar flere VW familibilsmodeller kører med vairabel geometri? (Golf GTi osv)



  • #18   16. jul 2009 Jesper, det er kun TDI GTI der kører med VNT turboer smiley Men jeg kender en gut i england der ombygger VNT turboer til benzinbiler. Det er ret voldsomt når man ser effektkurven og momentkurven. Momentet komme massivt fra når den begynder at lave ladetryk. Har p.t aldrig prøvet en benzinbil med variable turbo geometri, men det var planen der skulle have været sådan en turbo på min gamle renault 5

  • #19   16. jul 2009 P.S angående turboerne skulle være bedre tjaa... afbalanceringen af skovlhjulene er mere præcis i dag, men selvturboerne er faktisk i ringere kvalitet. RS turboerne er ikke vildt glade for højt tryk hvis man f.eks sammenligner med en gammel K27 lader med 360 gradersleje. Og det er altså en 20 år gammel turbo konstruktion som den dag i dag kan lave langt over 2 bars ladetryk uden at dø.

    Problematikken med turboers levetid i dag skyldes ofte at ham der monterer ikke tænker over olie bruges som smøring og ikke køling. og derfor løber olien ikke igennem fra top til bund. Eller også vælger folk en 10/60 Castrol RS olie til en skam tunet bil og finder så med tiden ud af olien er alt for tyk når maskineriet er koldt og derfor slider man motoren langt hurtigere grundet MANGE koldstarter smiley


  • #20   16. jul 2009 Custom Car Crew

    Jeg kunne ikke være mere enig..



Kommentér på:
Twin turbo???

Annonce