1.961 visninger
|
Oprettet:
Twin turbo??? {{forumTopicSubject}}
Hej BG er lidt nysgerig så ville lige høre om det er rigtigt..
har hørt at du får mere moment af at køre med to ladere istedet for en stor er det rigtigt??
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 8
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
dec 2006
Følger: 67 Følgere: 68 Biler: 4 Emner: 236 Svar: 4.318
Jesper S
for os der ikke lige er så kloge på det, hvad betyder det, prøvede at google det, men der kommer ikkre rigtigt noget,
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Når den ikke kan blæse mere luft, bliver den anden turbo aktiv og hjælper til, så de 2 små virker som en stor, det betyder moment helt nede fra og konstant tryk hele vejen op.
Hvis systemet er lavet rigtigt, som f.eks. på den kendte Supra, så er der intet turbolag når nr. 2 begynder at hjælpe til, da der er et pre-spool aktivt lige inden den kobles ind.
Et alm. diagram ses her;
http://www.cycloneinjapan.com/upload/files/43/Turbo_Sequential.jpg
Supraen ses her;
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/images/supra/engine_control_system_diagram.gif
Der er flere der kører med dette setup, bl.a. Porsce og BMW.
Håber det gav mening.. det er en anelse langhåret at beskrive
Idag er man dog mere og mere begyndt på hybrid turboer med variable geometrier..
ulempen ved 2 turboer er at de vejer en del mere og der skal flere rør til.
Twin og bi-turbo er iøvrigt det samme, eller det kan være navnet for alt der dækker over det at have 2 turboer monteret.
Mange tror fejlagtigt at TwinTurbo er en ting og Bi-Turbo en anden.. men det er 2 navne for en og samme ting, nemlig at have 2 turboer..
- det siger intet om det er seriel, parallel eller sekventiel eller lign
dec 2006
Følger: 67 Følgere: 68 Biler: 4 Emner: 236 Svar: 4.318
go beskrivelse, jeg fattede det ihvertfald, det er jo sådan set et meget smart koncept, men det krever sku meget omlægning at udstødning osv. for at få det til at køre, næppe noget man bare lige gi´r sig til bare for at få det ekstra, lige før det er lige så let at få kompressor og turbo til at spille sammen
altså komp tager bund træk og turbo tager over i toppen, hehe
men tak for forklaringen
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
men 2 små turboer kan nu godt give bedre spool up tid end en stor selv hvis de ikke er sequentielt sat sammen. alene den mindre inerti på de 2 turboer gør at de spooler en smugle hurtigere.
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
anders K, der findes flere eksempler på komnpressor/turbo løsningen, der er bl.a. flere Toyotsa folk der har forsøgt sig med mere eller mindre succes, jeg kender 2 der fik det til at spille rimelig godt.
Problemet med det opsæt er at en roots kompressor, som der benyttet til formålet, hvis det skal give nogen mening, udvikler en del varme og benzin økonomien er ikke så god som ved 2 små turboer.
Men ud over det er det en genial løsning og VW, som har lavet det bl.a., er kommet rigtig godt fra det må jeg sige.
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Parallel twinturbo og sekventiel twin turbo
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
jul 2009
Følger: 61 Følgere: 61 Biler: 5 Svar: 3
men to små er altid en og sikker måde at gøre det på... (hvis man har plads)
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
PT kender jeg faktisk kun den nye porsche 911 turbo (997) som kører med variabel geometri på sine turboer i en benzin motor ... der er sikkert flere ...
jan 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 123
Ingen af disse biler køre sekventiel, men er langt hurtigere hurtigere end single turbo, modellerne.
HUSK det er ikke peak heste, MEN integrale af af kurven der får bilen frem af.
Single turbo givere højest peak HP
Twinturbo giver højere integrale HP
( ja med mindre man har en meget speciel automat gearkasse der kan låses ved 100% de omdrejninger den yder mest ved. men dette gør samtidig ikke bilen særlig gade venlig.. )
eksempel på Twinturbo der ikke køre seq.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=140984
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=146970
Et problem med seq turbo spool, er at der oftest vil være et lille "dødt" mellem område hvor den ikke trækker så godt, lige der hvor den anden turbo spooler op.
jan 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 123
Meeen betyder det ikke også at de små turboer er blevet bedere, så man kan få ENDNU bedre spoole ved TT
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Uden at være 100% sikker mener jeg ar flere VW familibilsmodeller kører med vairabel geometri? (Golf GTi osv)
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Problematikken med turboers levetid i dag skyldes ofte at ham der monterer ikke tænker over olie bruges som smøring og ikke køling. og derfor løber olien ikke igennem fra top til bund. Eller også vælger folk en 10/60 Castrol RS olie til en skam tunet bil og finder så med tiden ud af olien er alt for tyk når maskineriet er koldt og derfor slider man motoren langt hurtigere grundet MANGE koldstarter
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Jeg kunne ikke være mere enig..
Twin turbo???