2.753 visninger
|
Oprettet:
Ombytning af motor {{forumTopicSubject}}
Hvad er reglerne hvis jeg ønsker at smide f.eks en rs turbo motor i min 1.4 escort?,
Nogle der kan fortælle om reglerne eller smide noget link til at gøre mig klogere..:)?
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge synsvirksomheden om eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.
maj 2009
Følgere: 20 Emner: 18 Svar: 756
www.fstyr.dk
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 735
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 24
sep 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 47 Svar: 443
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Efter de nye regler så taber bilen sin identitet ved motorskift/tuning stort set uanset hvad. Så skal du betale ny afgift af HELE KØRETØJETS værdi lige meget om bilen er med eller uden registreringsafgift. Det kan derfor ikke betaler sig at gøre på biler købt til dansk pris.
Hvis man vil tune, og er klar på at betale til skat for at få ændringerne med skal man gøre det med en billig importbil.
Eneste scenarie hvor man må tune over 20% uden bilen taber sin identitet er hvis at man tuner på original motor, men så skal man alligevel ofte skifte undervogn/bremser på bilen for at få godkendt bilen med det flere antal hk, også taber bilen IGEN sin identitet ifølge reglerne...
Slipper man så for det med identiteten så kan du se frem til at betale 50-70.000kr for at fremskaffe dokumentation for at din bil overholder emissionskravende og bilen er egnet til det forøgede antal hk.
Hvis man tuner gør man det ulovligt.
Ombytning af motor