{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.132 visninger | Oprettet:

Eftermonteret kompressor? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Hvis jeg læser i færdselsstyrelsen. Står der:

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Hvor i alverden er der en wastegate på en kompressor?

Evt. billede?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Eftermonteret kompressor?
  • #1   21. okt 2009 Samme sted som på en turbo. En turbo og en kompressor burger samme princip, men kompressoren er drevet direkte af motoren via. rem, hvor en turbo bruger udstødninsgasserne.

• #2   21. okt 2009 Mon ikke det er returventilen de kalder wastegate? Altså det er jo overskydende luft = affald/waste

• #3   21. okt 2009 Jamen jeg ved det ikke.. Har bare ikke set det? Derfor jeg søger lidt billeder.. Og hvis de "normale" komp. har WG, hvordan virker en uden så?

• #4   21. okt 2009 kender du til G60 motoren?

• #5   21. okt 2009 Nej ikke lige noget jeg kan prale af.

Se evt. følgende link: http://static.howstuffworks.com/gif/supercharger-6a.jpg

Se alle komp. ikke sådan ud?

• #6   21. okt 2009 En kompressor har ik wastegate, da den bruges til at regulere udstødningsgasserne i forhold til udstødningsturbinen på en turbo....

• #7   21. okt 2009 Og der ER jo som bekendt ikke udstødningsgasser i nærheden af en kompressor... :o)

• #8   21. okt 2009 Præcis sajmon! Burde jeg så ikke kunne tage til syns hallen og få godkendt en bil med eftermont. komp. synet. Hvis den hverken støjer, forurener og bremserne kan holde?

• #9   21. okt 2009 Har ladet mig fortælle at den regel du referere til der er lavet om , netop så det ikke kan lade sig gøre. men jeg ved det ikke. så skriv lige hvis du for den synet. smiley

HazzarD

• #10   21. okt 2009 Jo

• #11   21. okt 2009 Nej det er ikke lovligt smiley

• #12   21. okt 2009 Så har de glemt og rette Fstyr til, og det lyder ikke sansynligt

• #13   21. okt 2009 Morten H: Er det noget du ved,

• #14   21. okt 2009 Konstruktive ændringer?

• #15   21. okt 2009 Ja jeg aner det ikke, men den 17januar 2010 kan jeg skrive om det kan lade sig gøre for der kører jeg til syn med det smiley

HazzarD

• #16   21. okt 2009 Morten H: Hvis regler ikke er ændret siden sidste år(hvilket det ikke tyder på, ud fra fstyr hjemmeside), så kan du få synet eftermonteret kompressor, hvis du selv gør lidt fodarbejde...

• #17   21. okt 2009 Hvad mener du med fodarbejde?

• #18   21. okt 2009 Jeg mener du selv finder lidt papire frem, og får lavet lidt test af ydelse på rullefelt.

Kender faktisk 2 der har fået synet deres bil med eftermonteret kompressor, og en 3 der har fået grønt lys fra synsmand.

• #19   21. okt 2009 Vel at skaffe papire på effektforøgning. Samt bremsernes data.

• #20   21. okt 2009 Jamen tror det skal prøves. og kan jo ikke refarere til andet end hvad der står i færdselsstyr.

• #21   21. okt 2009 Prox-> Jeg mente så uden at skulle betale afgift.

• #22   21. okt 2009 okay på den måde.
    Men hvad skal man sammenligne bremserne med? Hvis bilen ikke kommer med en motor med samme effekt som ens egen hjemme gøgl? Skal de bare optimeres, eller skal de være tilsvarende en anden bil med samme effekt?

• #23   21. okt 2009 Når din effektforøgelse er UNDER 20%, skal du ikke opgradere bremsere til den forøgede effekt.

• #24   21. okt 2009 Nej der står og i fstyr. På godt gammeldags kapitali sprog. At de org. bremser kan gives godkendelse til effektforøgning på op til 20%, så hvis jeg får den til at lave 20% flere hk, og så få den rullet og så til syn.

• #25   21. okt 2009 Jamen ville da være federe at have den godkendt når politiet stopper en.

Samt mit forsikringsselskab vil dække ved evt. ulykker

• #26   21. okt 2009 Prox-> Jo det er der. Tag nu f.eks. mazda 323 bg 1,6. Så tager du motoren, geakasse, bagbroen, og bremser hele vejen rundt fra en 1,8 gtx. og montere, som et led for at opfylde alle krav, til bremser osv.

Det er identitets skifte

• #27   23. okt 2009 Ja det er sort snak men som jeg forstår det må man godt have kompressor/ turbo eftermonteret. hvis det er det eneste der er lavet ved motoren. Og effekten ikke kommer over 20% af det orginale antal hk evt bevist med en rullefelt attest.

Du bliver henvist til skat hvis din bil ikke opfylder det her:

Motor:
    - Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller
    motorombygning er forøget med over 20% i forhold til den originale effekt.

Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse
    normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
    af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
    topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
    den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige.
    Det anses derimod i mange tilfælde som motorombygning, såfremt tuningen
    også omfatter væsentlige motordele af afvigende konstruktion, fx et anderledes
    topstykke eller en anderledes motorblok.

Motorændring sammen med andre ændringer
    - Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller -
    ombygning er forøget – også med mindre end 20% i forhold til den originale effekt
    – hvis der samtidig er foretaget en række andre ændringer.
    De andre ændringer kan fx være udskiftning til gearkasse, bremser eller hjulophæng
    af afvigende konstruktion. I så fald kan der blive tale om, at bilen anses
    for at have skiftet model og dermed have mistet sin afgiftsmæssige identitet.

• #28   23. okt 2009 Men det er godt nok noget af en gummi paragraf

f.eks

"anses normalt ikke" = hvornår anses det så?

" afvigende konstruktion" = hvornår er det afvigende?

Man kunne godt ønske nogle lidt mere klare regler for tuning

• #29   23. okt 2009 AL trykladning anses for mere end 20% effektforøgelse. Ved biler før et sted i 80'erne tæller det ikke, men ellers jo. Der er sku ikke så meget at diskutere.

• #30   23. okt 2009 Carsten P. >> Så er de jo nødt til at lave en vejledning til hver eneste bilmodel. Nogle biler skal du skifte spindler på for at få større bremser på. På andre modeller kan du nøjes med kun at skifte kalibre. Derfor kan de jo logisk nok ikke lave en skråsikker grænse

• #31   23. okt 2009 Jeg vil gerne se hvor du har ret i det med " AL trykladning anses for mere end 20%" sort på hvidt, for jeg kan ikke finde det på fstyr.dk

• #32   23. okt 2009 Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

• #33   23. okt 2009 Værsågod http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

• #35   23. okt 2009 Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
    kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse
    på ikke over 20% ved ændringen.
    Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af
    motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav, gælder
    for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre køretøjerne
    er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004.
    Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med konstruktive
    ændringer.
    Hvis synsvirksomheden er i tvivl om, hvilke konstruktive ændringer, der er godkendt,
    kan de søge oplysninger herom hos Centralregisteret for Motorkøretøjer
    (CRM), idet anmeldelsesblanketten, hvorpå de godkendte konstruktive ændringer
    er anført på bagsiden, findes hos CRM. En tvivl kan eventuelt udryddes,
    hvis fremstilleren har taget kopi af anmeldelsesblanketten og medbringer denne
    ved syn.
    Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj.

Kommentér på:
Eftermonteret kompressor?

Annonce