10.230 visninger
|
Oprettet:
hvor meget må man tune?? {{forumTopicSubject}}
hai bg jeg er efterhånden godt forviret efter a ha kigget på regler og lovgivninger hele dagen.
mit spørgsmål synes jeg selv er meget simpelt men synes ikke jeg kan finde et rigtigt svar på det.
hvor meget må man tune en turbomotor så man stadig holder sig inden for lovens grænser og kan gå til syn uden der bliver balade? synes jeg finder en masse forskellige svar og noget med 20% og nogen siger det ikke gælder..
gerne nogle links eller bare jeres almenviden..
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 1.828
okt 2006
Følger: 153 Følgere: 150 Biler: 27 Emner: 136 Svar: 591
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 713
Dog skal der huskes på laver du ændringer på den ene eller anden måde skal det godkendes.. Ligeledes er det hellere ikke lovlig at chip tune sin bil selvom det ikke overstiger 20%.
Umulige lovgivning
feb 2006
Følger: 112 Følgere: 110 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.947
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 1.828
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
ellers 20% ved konstruktiv ændring på motor både ved udskiftning af blok, top, indmad eller motorskifte.
og ellers er noget tryk ladning mv. typegodkendt dvs. merkblatt 751 godkendt, og med typegodkendelse til netop din bil. så er det lovligt men de sæt koster også kassen.
+ det er kun lovligt at ilægge en motor bil model, er typegodkendt med.
og du kan finde det hele på fstyr.dk tager 5 min på google
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 65 Svar: 1.036
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 19 Svar: 43
men så længe der ikke er tale om motor skift og lign. må man tune så meget man vil hvis der er typegokendelse på det.
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.
Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).
Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.
For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.
Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.
Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).
Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.
Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.
Er en synet bil lovlig?
Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Bilen skal have dokumentation for den overholder kravene. Dette betyder man skal ud og betale en større sum penge for at få den testet! Man kan ikke bare tune den som en sindsyg køre til syn og sige når, men jeg har monteret 2 katalysatorer og flydt potterne op med rockwool så den ikke larmer. Hvis bilen tydeligt har over 20% mere effekt vil man skulle forelægge dokumentation for at bremserne kan klare det, undervognen lige så og karossen. Samt man skal have udmåling fra prøvelabratorium om at bilen ikke støjer og forurener mere end da den trillede ud fra fabrikken (max 3dB over).
ALt andet der siges er noget sludder og gæt værk!
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Alt der har effekt på lyd og forurening antages som konstruktivændring. Det gælder endda for en simpel ting som undervognen. Så nej man må ikke tune som en tosset! Hvis det var så nemt kørt alle med turbobiler jo nok rundt med skyhøje effekter...
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 65 Svar: 1.036
at det så ikke er nogen billig løsning eller nemt for ikke at sige umuligt er noget andet men det er ikke korrekt det du siger med at man ikke må.
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
hvor meget må man tune??