{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.230 visninger | Oprettet:

hvor meget må man tune?? {{forumTopicSubject}}

hai bg jeg er efterhånden godt forviret efter a ha kigget på regler og lovgivninger hele dagen.

mit spørgsmål synes jeg selv er meget simpelt men synes ikke jeg kan finde et rigtigt svar på det.

hvor meget må man tune en turbomotor så man stadig holder sig inden for lovens grænser og kan gå til syn uden der bliver balade? synes jeg finder en masse forskellige svar og noget med 20% og nogen siger det ikke gælder..

gerne nogle links eller bare jeres almenviden..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvor meget må man tune??
  • #1   27. feb 2010 Du må tune din bil med 20% men på en bil der ikke er monteret med turbo eller kompressor må du ikke montere trykladning da det blir betegnet som over 20% per automatik, Sådan som jeg har forstået det..

• #2   27. feb 2010 20%

• #3   27. feb 2010 Enig med Bøddel...

Dog skal der huskes på laver du ændringer på den ene eller anden måde skal det godkendes.. Ligeledes er det hellere ikke lovlig at chip tune sin bil selvom det ikke overstiger 20%.

Umulige lovgivning smiley

• #4   27. feb 2010 20% i dit tilfælde

• #5   27. feb 2010 Dennis: Man må vist godt chippe bare man ikke overskrider 20% og den stadig kan holde sig inden for miljøkravene eller sådan noget ?

• #6   27. feb 2010 du må tune ligeså meget du vil på din ORG motor, ..der er faktisk ingen grænse sålænge du bibeholder blok, top, krumtap.

ellers 20% ved konstruktiv ændring på motor både ved udskiftning af blok, top, indmad eller motorskifte.

og ellers er noget tryk ladning mv. typegodkendt dvs. merkblatt 751 godkendt, og med typegodkendelse til netop din bil. så er det lovligt men de sæt koster også kassen.

+ det er kun lovligt at ilægge en motor bil model, er typegodkendt med.

og du kan finde det hele på fstyr.dk tager 5 min på google

• #7   27. feb 2010 du må ikke chippe, .du må ikke engang ændre rørføring / flytning / udskift af intercooler på en turbo bil, det er også konstruktiv ændring.. eller du må godt, bare der er doku på det hele at det ikke overstiger 20% - dvs. godkendelser igen igen...

• #8   27. feb 2010 b4ndit - endelig en der havde det rette svar!! sad her og rinede lidt af de andres sammenlapninger..:P

• #9   28. feb 2010 ja det må være svært at læse reglerne siden der blir spurgt herinde, 10 gange om dagen , 24/7

• #10   28. feb 2010 jeg har prøvet a kigge på fstyr.dk men mange a deres links kan jeg ikke åbne så tænkte der nok var nogen her der vidste lidt mere om det end mig.

men så længe der ikke er tale om motor skift og lign. må man tune så meget man vil hvis der er typegokendelse på det.

• #11   28. feb 2010 Nej man må ikke tune så meget man vil på sin originale motor. Man må tune op til 20% og ikke mere original motor ombytte eller noget helt 3.

Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
    Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
    Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

• #12   28. feb 2010 Du må gerne tune mere end 20% på din org. motor der er ingen begrænsning så længe du ikke laver Konstruktiv ændring på den.

• #13   28. feb 2010 du skal self. bare stadig overholde emmisions krav og alt det andet, men ellers hvis man kunne rykke 200 hk ud af sin oprindlige suge motor må man gerne

• #14   28. feb 2010 Læs nu for pokker reglerne!!!!

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Bilen skal have dokumentation for den overholder kravene. Dette betyder man skal ud og betale en større sum penge for at få den testet! Man kan ikke bare tune den som en sindsyg køre til syn og sige når, men jeg har monteret 2 katalysatorer og flydt potterne op med rockwool så den ikke larmer. Hvis bilen tydeligt har over 20% mere effekt vil man skulle forelægge dokumentation for at bremserne kan klare det, undervognen lige så og karossen. Samt man skal have udmåling fra prøvelabratorium om at bilen ikke støjer og forurener mere end da den trillede ud fra fabrikken (max 3dB over).

ALt andet der siges er noget sludder og gæt værk!

• #15   28. feb 2010 ......T du skal læse reglerne, for ser du - så længe du IKKE LAVER KONSTRUKTIV ændring på din motor, kan du gøre hva fanden du vil med den

• #16   28. feb 2010 Og hvad er kontruktive ændringer??? Det er noget så sipmlet som ændring af udstødningen, eller ændring af motorstyringen eller andre knaster og så videre. Tror du skal læse på lektien!

Alt der har effekt på lyd og forurening antages som konstruktivændring. Det gælder endda for en simpel ting som undervognen. Så nej man må ikke tune som en tosset! Hvis det var så nemt kørt alle med turbobiler jo nok rundt med skyhøje effekter...

• #17   28. feb 2010 så derfor må man os hive mere end 20% ud hvis man ikke laver konstruktive ændringer!

at det så ikke er nogen billig løsning eller nemt for ikke at sige umuligt er noget andet men det er ikke korrekt det du siger med at man ikke må.

• #18   28. feb 2010 Kom nu med det... hvad er en konstruktiv ændring!? Fortæl nu hvad det er i mener man kan tune på uden at lave en konstruktiv ændring...

Kommentér på:
hvor meget må man tune??

Annonce