{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

Lovligt tuning uden omreg. {{forumTopicSubject}}

Hej på BG. Jeg er ved at ombygge min Mitsubishi og har læst mig til en masse og snakket med folk fra told og skat osv.

Men fik ikke helt fat i alt.

Jeg har læst mig til du faktisk må tune din bil så meget du vil og kan uden det betyder noget om behøver at betale afgift af den. HVIS du bare tuner din org. motor uden er bruge tun og skifte knast osv. Hvis du kan få flere hk ud af din org. motor uden er lave om noget i motoren og sætte en turbo på må du tune den så meget du vil..

Jeg har så regnet mig frem til jeg tuner min med ca. 25 hk ved ændring af mit udstødnings system og samtidig overholde co2 osv.

Har sat en ny motor i som har 30 hk mere ind std. Men samme motor model.

Så i alt har jeg forøget den med 55hk ca. i forhold til std. Nu skal den så op og tunes og forventer ca. 45 hk efter en tlf. samtale med et tunings firma som laver en helt ny styrebox til mig med tun et af verdens bedste tun.

Spørgsmålet lyder sådan her:

Nu har jeg lovligt forøget med 55hk. Uden det tæller med i 20% reglen.

Må jeg så tune den de 20% fra efter de 55 hk?

Told og skat ringer på Tirsdag med et svar, men var lidt nysgerig så nu spørg jeg herinde om nogle kender til det??

Jeg kender godt reglen om de 20% ved forøgelse af hk og ved udskiftning af motor, men det har er lidt mere kompliceret og kræver man kender til det..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovligt tuning uden omreg.
  • #1   10. apr 2010 Nu er det så vidt jeg husker ikke lovligt at chippe en bil.

• #2   10. apr 2010 Rune K:

Jeg ved godt den regl er der, men der en anden regl som undtager den regl du lige nævnte..

Nemlig hvis du tuner din org. motor uden er ændre på noget i motoren eller eftermontere en turbo...

• #3   10. apr 2010 præcis 20% fra standart

• #4   10. apr 2010 men mener også de 20 % er ved motor ombytning

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.603
    #5   10. apr 2010 de 20% gælder da for så vidt kun ved motorskift/ombygning, dvs at hvis du skifter fx krumtap som ellers ikke må røres, skal du bevise at motoren ikke har mere end 20% flere hk end originalt

• #6   10. apr 2010 Der er to instanser i denne problematik, nemlig Skat som den ene og synsvirksomheden i den anden.

Sammenlægger du reglerne for dem hver især så vil du også finde ud af at det næsten er umuligt at tune en bil lovligt her i landet.

Jacob E - (TeamSX ) >> Man kan da få alle VAG biler chippet lovligt ved jeg da.

• #7   10. apr 2010 og skifte krumtap er da ikke en motor ombytning, da motor stadig har samme motor nummer osv

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

#8   10. apr 2010 det er ikke ulovligt at chiptune en bil så længe du overholder forureningskravene

• #9   10. apr 2010 de 20 % er kun når du skifter til anden motor.

den originale motor må du gerne tune mere

• Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

#10   10. apr 2010 skrev også OMBYGNING. det kan være man skifter til en så man får længere slaglængde osv. det er svært at se men man må ikke(uden at kunne bevise at man ikke har overskredet 20% effekt).

• #11   10. apr 2010 Steffen M, ja men det er producenten der skal sørge for en godkendelse, altså skal Chippen være godkendt til bilen.

Ret firkantet:
    Du må tune din bil 20% og du må ikke udføre konstruktive ændringer eller benytte trykladning.. held og lykke med at nå 20% smiley

Benytter du trykladning eller konstruktive ændringer skal det hele godkendes af TÜV eller teknologisk institut eller producenten af bilen.
    Herefter vil skat vurderer om de også skal have penge.

• #12   10. apr 2010 du må ikke skifte gearkasse. du må heller ikke chippe nej. og heller ikke noget trykladning. og nej man må heller ikke rører krumtappen, men nok de færreste der lige kan tjekke det jo.

ellers er det bare at tune på din motor så længe den ikke forurener

• #13   10. apr 2010 ///M Stodder :, hvor ser du det?

• #14   10. apr 2010 ///M Stodder :, korrekt, men igen, reglerne fra skat og fstyr blanden.. du må GERNE skifte gearkassen for fstyr, men gør du det, så takserer skat det som et ID skifte og så koster det penge.

• #15   10. apr 2010 gå ind på skats hjemmeside og læs. er rimelig sikker på jeg læste mig frem til det.

• #16   10. apr 2010 ja okay, på den måde ja.

• #17   10. apr 2010 Ja du må tune helt vildt.

Bare den ikke sviner mere end std. og ingen konstruktive ændringer...HAHA det kan jo ikke lade sig gøre.

• #18   10. apr 2010 med hensyn til alt med biler at gøre, har vi sku ikk været for heldige her i danmark

• #19   10. apr 2010 "med hensyn til alt med biler at gøre, har vi sku ikk været for heldige her i danmark"

Enig..

Martin E, ja nemlig.. held og lykke med det smiley

• #20   10. apr 2010 Hovedkrav til konstruktive ændringer

Forurening, brændstofforbrug og støj

Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:

•Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.

Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.

Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.

Sikkerhed

Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #21   10. apr 2010 Spørg din lokale synsmand =) Herinde vil du altid få en masse forskellige svar , lige så mange som der er folk

Fordi nogen slipper igennem med en ting betyder ikk at du gør . Men held og lykke med projektet mester =)

• #22   10. apr 2010 casper K, du vil få ligeså mange forskellige svar ude hos synsmændene, de har ikke alle styr på reglerne

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #23   10. apr 2010 Jesper -> Lexus til salg S Det er helt rigtigt men det er måske nemmere hvis det er dem der skal syne bilen senere at han så høre dem ad om hvad de mener . Som sagt oss kun et forslag men ja det kan nemt svinge fra den ene synshal til den lidt længere nede af gaden .. De danske regler er ikk nemme at blive kloge på desværre , de burde gøres nemmere for almindelige folk at forstå og for synhallerne oss

• #24   10. apr 2010 Ja man kunne lave den lidt mere firkantede, der er mange forbehold osv., men i sidste ende:

Hvis bilen ikke skal omregistrers eller godkendes yderligere:

Ingen tuning over 20%
    Ingen konstruktive ændringer
    Ingen trykladning

• #25   20. apr 2010 Hvad koster det så og om reg

• #26   20. apr 2010 Hvis bilen skal skifte ID, så er det en ny afgift, som er den samme om for den bil, du skifter ID til.

Er der ikke tale om ID skifte er det en vurdering og det er umuligt at sige hvad den ender på.

Kommentér på:
Lovligt tuning uden omreg.

Annonce