{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

320i tuning. 323i krumtap? {{forumTopicSubject}}

Hej Bg

Jeg går og er ved at sætte min 320i i stand.
Problemstillingen er som altid at jeg gerne vil hive nogle flere heste ud af den. Samtidig vil jeg ikke have nogle problemer til syn.

Min idé var at smide en krumtap og plejlstænger i fra en 323i. Slaglængden på en 320i skulle gerne være på 66 og på en 323i 76,8.

Er det her noget der kan lade sig gøre?, og er det noget en synsmand ligger mærke til?

Kommer stemplerne til at banke mod toppen?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  320i tuning. 323i krumtap?
  • #1   5. maj 2010 det er så nr. 2 indlæg

  • #2   5. maj 2010 Det andet er slettet, og der er rettet i det her!

  • #3   5. maj 2010 der er ikke forskæld på på de 2 krumptapper. en 2.3er er stadig en 2.0er der er bare ændret på komp i motoren.

  • #4   5. maj 2010 en 2,3 kan vel ikke være 2,0???
    Du siger der bare er ændret på kompressionen i motoren, hvordan det?


  • #5   5. maj 2010 Ja, det ville jeg også mene

  • #6   5. maj 2010 Samme princip som når du bygger din 2,0er 2,3 eller 2,5er om til en 2,7er.

    så tager du evt stempler fra en E34er 525e modelen med eller uden!, dog husk der er forskeld på kompressionen på de forskællige modeller.

    og en bette motor blok med mindre du vil ændre din egen 129hk 325e/525e motorblok 12/86 og frem og 325i topstykke

    hvis vi snakker 2.5er +


  • #7   5. maj 2010 okay, tak for det.

    Stay T - Er der nogle ting du ville anbefale at jeg gjorde samtidig med sådan et skift her?


  • #8   5. maj 2010 topstykket skal os ændres

  • #9   5. maj 2010 2.0 - 2.3 blok er ens, forskel er krumtap-plejlstænger

  • #10   5. maj 2010 i er helt rundt på skjoldet, ...

    skift bunden i 320 til 323 så har du en 323


  • #11   5. maj 2010 Er det så også en mulighed at få blokken boret op til en 325.
    Så man tager krumtap og plejlstænger fra en 323, og stemplerne fra en 325?

    Men det kræver vel egentlig at man skifter topstykke så, og det bliver vel opdaget til syn?


  • #12   5. maj 2010 Okay, tak for hjælpen.

    Et sidste spørgsmål er lige om det er noget jeg kan kaste mig ud i?
    Jeg har hænderne skruet rigtig på, og har bygget en del scootermotorer frabunden. Jeg er godt klar over at det ikke er det samme.


  • #13   5. maj 2010 Emil Køb dog en 325 ETA motor, med en 2.7 blok... så har du 125hk lovlige, med godt moment.... så kan du jo tune på den, meget nemmere

  • #14   5. maj 2010 Tror ikke du læser hvilke modeler jeg snakker om. så får du os det svar du søger.

  • #15   5. maj 2010 Svare os på manden sprøgsmål og hvad han skal for at lave den til en 2.3er, men så skal jeg finde flere detaljer.

    Eta motoren findes i E28 og E30 modellerne. Der findes forskellige typer eta motorer som jeg vil lave en gennemgang af her.
    525e uden kat.(til 8/85)
    Kompression:11:1 125hk og 240nm Ventiler: 40/34, 4 knastaksellejer, flad stempeltop med flad forhøjning i midten, der er tilpasset forbrændingskammeret, Ventillommer til små ventiler (kun på indsugningssiden)
    525e uden kat.(fra9/85)
    Kompression 10,2:1, 129 Hk, 240 Nm.Ventiler 40/34, 4 knastaksellejer, flade stempeltoppe med flade jævn forhøjning i midten, der er tilpasset forbrændingskammerets form. Stempler med ventillommer til små ventiler (kun på indsugningssiden)
    525e kat. (til12/86)
    Kompression 9:1, 122 Hk, 230 Nm, Ventier 40/34, 4 knastaksellejer, Flade stempeltoppe med lavere flad forhøjning i midten, som forbrændingskammeret er afpasset til. Stempler med ventillommer til små ventiler (kun på indsugningssiden)
    525e kat. (12/86-9/87)
    Kompression 8,8:1, 129 Hk, 230 Nm, Ventiler 42/36, Knastaksellejer: 4, stempler minder om 325i, store ventillommer til store ventiler - ses tydeligt. Denne motor har et topstykke, der er mekanisk er identisk med 325i, men oliekredsløbet er anderledes.

    Du skal bruge topstykke, indsugningsmanifold, udstødningsmanifold, motorledningsnet og styreboks fra 320i.Det gode ved denne kombination er at forbrændingskamrene er ens, derved forbliver kompressionen den samme ca. 9,7:1.
    En god ting inden man starter motoren er at tjekke afstanden mellem stempler og ventiler. da 320i/323i knastakslen har en større åbning. En 325i udstødning kan med fordel bruges og vil give lidt flere hk. En god ting vil også være at få lavet en speciel chip, så den kører og yder optimalt.

    De nyere eta motorer har et topstykke magen til 325i, dog med neddroslet indre og kun 4 lejeskåle. Du skal bruge topstykke, indsugningsmanifold, udstødningsmanifold, motorledningsnet og styreboks fra 325i.
    Kompressionen vil ligge på 8,8:1, Det er dog i underkanten for optimale ydelse. Ved at fræse noget af topstykket, sku det være muligt at opnå en kompression på 10:1. Husk at tjekke afstanden mellem stempler og ventiler.
    Ydelsen vil ligge på omkring 180-190hk, men med en skrappere knast og speciel chip vil den være i omegnen af 200hk.
    Hvis det er en sugemotor du ønsker at bygge er eta krumtappen god nok, men har du planer om at kører med turbo er det en god ide at bruge en krumtap fra en turbo diesel istedet. De har samme slaglængde, men turbo diesel krumtappen er smedet.
    525e kat. (fra9/87)
    Kompression 8,8:1, 129 Hk, 230 Nm, Ventiler 42/36, Knastaksellejer:7, stempler minder om 325i, store ventillommer til store ventiler - ses tydeligt, denne motor har et topstykke fuldstændig magen til 325i, for at mindske forbruget blev der indbygget en anden knastaksel med 7 lejer for også at få et oliekredsløb identisk med 325i.
    325e kat. (til12/86)
    Kompression 9:1, 122 Hk, 230 Nm, Ventiler: 40/34, Knastaksellejer: 4, flade stempelbunde med jævn fordybning på midten, der er tilpasset forbrændingskammerets form. Ventillommer, kun på indsugningssiden.

    Så det bare igang med at sætte sammen efter hvad man helst vil have.


  • #16   5. maj 2010 Wow, tak for forklaringen. Dog har jeg stadig ikke forstået om jeg lovligt, og uden godkendelser kan smide en eta motor i den?

  • #17   5. maj 2010 en ETA kan godkendes i alle E30´ere, .. fordi den kun har 125 hk std. og der står 2.7 på blokken mener jeg... og den fåes både med højkomprimeret stempler, og lavere.

Kommentér på:
320i tuning. 323i krumtap?

Annonce