{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.579 visninger | Oprettet:

Synshal med speciale i tuning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Er der nogen som kender en synshal som virkelig har styr på reglerne omkring tuning?

Selvfølgelig burde alle synshaller kende reglerne lige godt, men sådan er det jo desværre ikke. Derfor kunne jeg godt bruge et tip om hvem man skal kontakte for at få reglerne på plads omkring tuning så man kan få sin bil synet.

Jeg ved der er nogen synshaller som firmaer der laver tuningsprojekter på 300-400hk ofte bruger, men er bare hvilke.

Jeg har læst reglerne omkring tuning, og kender dem forholdsvis godt. Nogen af reglerne/kravene kan bare tolkes på flere måder og derfor ville det være rart at få det på plads.

Mvh
Nicklas


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Synshal med speciale i tuning?
  • #1   10. mar 2011 du tager kontakt til trafikstyrelsen, og spørger der, evt, på mail, så har du det på skrift, meget enkelt.

    hvis du har sat dig ordentligt ind i tingene, samt har dokumentationen iorden, så er der intet at komme efter smiley


  • #2   10. mar 2011 Færdelsstyrelsen ikke trafikstyrelsen smiley



  • #3   10. mar 2011 Jesper S. . jo netop Trafikstyrelsen smiley da Den 15. april 2010 er Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen sammenlagt til en fælles styrelse. Den nye styrelse kaldes Trafikstyrelsen.

  • #4   10. mar 2011 nå for helvede.. ja jeg kan ikke følge med smiley

  • #5   10. mar 2011 hehe smiley


  • #6   10. mar 2011 Det hele går ud på om hvor vidt man skal dokumentere at bilen stadig overholder forureningskravene hvis man tuner under 20%.

    Der er 4 ting man skal overholde.
    - 1. Teknisk egnethed - Hvis motoren tunes over 20% skal det dokumenteres at bilen kan holde til de ekstra kræfter med typegodkendelse eller f.eks. TuV godkendelse. Under 20% skal man ikke dokumentere noget.
    - 2. Støj - Bilen må ikke larme mere end 3db end standard
    - 3. Forurening - Bilen skal overholde samme forureningskrav (euro1, euro2 osv alt efter årgang). Dette skal dokumenteres med typegodkendelse eller test fra et godkendt afprøvningscenter (koster mindst 10k).
    - 4. Skat - Hvis bilen er tunet over 20% mister bilen sin identitet og der skal betales afgift igen (med undtagelse af hvis der er tunet på original motor uden for store ændringer).

    1, 2 og 4 er nemme at gennemskue hvis man ikke tuner over 20%. Spørgsmålet er om man skal have den test fra et godkendt afprøvningscenter til luftforureningen. Der er folk som fint tuner deres biler med powerfiltre, bananmanifold osv uden at skulle dokumentere det.. der er også nogen som går igennem syn med andre knaster, anden indsugning osv, men spørgsmålet er om det er en fejl af synsmanden da han aldrig vil kunne undersøge det, eller om det bare ikke skal dokumenteres når det er tuning under 20%.

    Mange folk tror at alt tuning under 20% automatisk er ok, men det er min opfattelse at selvom man kun tuner 1%, så skal man hvis alt skal være efter bogen oplyse det til syn. Eneste forskel fra anden tuning er bare at synsmanden kan skrive konstruktive ændringer på regattesten uden at se nogen dokumentation for tuningen er ok.


  • #7   10. mar 2011 100% enig, det er også min tolkning af reglerne

  • #8   10. mar 2011 det er meget enkelt faktisk, hvis du skifter til en anden motor, og holder dig under de 20%, så skal du kunne forevise en Typegodkendelse, på at den bil model også er lavet fra fabrikken med den motor i, hvis ikke man kan det, så skal den til et anerkendt prøvningslaboratorium, som Dekra eller TÜV, som skal være akkrediteret og kendetegnet ved et KBA-P nummer, før det kan bruges som godkendelse i DK (dvs, du ikke kan bruge hvilken somhelst TÜV virksomhed)
    ang, andet luftfilter, så står der faktisk at denne gerne må udskiftes, og ikke går under konstruktive ændringer..

    hvad knaster angår, så er det en anden sag, hvis det skal være helt rigtig, så skal man også kunne forelægge dokumentation for at den overholder de gældende regler, dog er det svært for synsmanden at bevise at der er andre i, hvis der ikke er lavet rigtig andet ved motoren og den ikke sviner mere end hvad den må smiley


  • #9   10. mar 2011 Min BMW 325 E36 trænger til renovering så skal bruge en donorbil. En BMW 325 og 328 koster det samme i tyskland, så det ville jo være smart at smide en 328 motor i. Det vil man også nemt kunne få godkendt da der forefindes typegodkendelse på dette fra 328'eren.

    Spørgsmålet er om jeg skal bruge dokumentation fra et anerkendt prøvningslaboratorium hvis jeg tuner på 328 motoren. Så vidt jeg ved får den let over 200hk med en indsugning fra 325 motoren, og en bananmanifold også kan man evnt. krydre det med en chip.

    Hvad angår chip'en er jeg sikker på at det kræver dokumentation, men spørgsmålet er om de kræver dokumentation hvis man skifter indsugning og bananmanifold.

    Hvis man kommer med en rullefeltsattest som viser over 200hk ved de jo godt det ikke er en standard 328 motor som ligger i.


  • #10   10. mar 2011 hvis den skal være 100%lovlig så få den bygget som du vil have den, og få den til et prøvelaboratorium, hvor du kan få de nødvendige godkendelses papir, så er der intet at komme efter nu eller senere hen, smiley det koster lidt, men så er du på den sikre side

  • #11   10. mar 2011 casper N->

    Jeps, men har hørt der ikke er nogen godkendte afprøvningslaboratorier i Danmark. Man skal vidst til Sverige eller Tyskland. Ved du om der er et, nu du kender kravene til dem med KBA-P nummer osv?


  • #12   10. mar 2011 Teknologisk institut har et prøvnings loboratorie, men priserne starter ved 10000kr, og det tager mindst et par dage. der ligger et tuv i padborg som også kan klare det,

  • #13   11. mar 2011 hvis bmw er villige til at hjælpe kan de lave en importør erklæring, det har jeg på min 205 turbo.



  • #14   11. mar 2011 kontakt jotuning, jeg tror de kan hjælpe dig

Kommentér på:
Synshal med speciale i tuning?

Annonce