Synshal med speciale i tuning? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Er der nogen som kender en synshal som virkelig har styr på reglerne omkring tuning?
Selvfølgelig burde alle synshaller kende reglerne lige godt, men sådan er det jo desværre ikke. Derfor kunne jeg godt bruge et tip om hvem man skal kontakte for at få reglerne på plads omkring tuning så man kan få sin bil synet.
Jeg ved der er nogen synshaller som firmaer der laver tuningsprojekter på 300-400hk ofte bruger, men er bare hvilke.
Jeg har læst reglerne omkring tuning, og kender dem forholdsvis godt. Nogen af reglerne/kravene kan bare tolkes på flere måder og derfor ville det være rart at få det på plads.
Mvh
Nicklas
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 62 Biler: 3 Svar: 4.056
hvis du har sat dig ordentligt ind i tingene, samt har dokumentationen iorden, så er der intet at komme efter
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
maj 2006
nov 2008
maj 2006
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Der er 4 ting man skal overholde.
- 1. Teknisk egnethed - Hvis motoren tunes over 20% skal det dokumenteres at bilen kan holde til de ekstra kræfter med typegodkendelse eller f.eks. TuV godkendelse. Under 20% skal man ikke dokumentere noget.
- 2. Støj - Bilen må ikke larme mere end 3db end standard
- 3. Forurening - Bilen skal overholde samme forureningskrav (euro1, euro2 osv alt efter årgang). Dette skal dokumenteres med typegodkendelse eller test fra et godkendt afprøvningscenter (koster mindst 10k).
- 4. Skat - Hvis bilen er tunet over 20% mister bilen sin identitet og der skal betales afgift igen (med undtagelse af hvis der er tunet på original motor uden for store ændringer).
1, 2 og 4 er nemme at gennemskue hvis man ikke tuner over 20%. Spørgsmålet er om man skal have den test fra et godkendt afprøvningscenter til luftforureningen. Der er folk som fint tuner deres biler med powerfiltre, bananmanifold osv uden at skulle dokumentere det.. der er også nogen som går igennem syn med andre knaster, anden indsugning osv, men spørgsmålet er om det er en fejl af synsmanden da han aldrig vil kunne undersøge det, eller om det bare ikke skal dokumenteres når det er tuning under 20%.
Mange folk tror at alt tuning under 20% automatisk er ok, men det er min opfattelse at selvom man kun tuner 1%, så skal man hvis alt skal være efter bogen oplyse det til syn. Eneste forskel fra anden tuning er bare at synsmanden kan skrive konstruktive ændringer på regattesten uden at se nogen dokumentation for tuningen er ok.
nov 2008
maj 2006
ang, andet luftfilter, så står der faktisk at denne gerne må udskiftes, og ikke går under konstruktive ændringer..
hvad knaster angår, så er det en anden sag, hvis det skal være helt rigtig, så skal man også kunne forelægge dokumentation for at den overholder de gældende regler, dog er det svært for synsmanden at bevise at der er andre i, hvis der ikke er lavet rigtig andet ved motoren og den ikke sviner mere end hvad den må
aug 2005
Spørgsmålet er om jeg skal bruge dokumentation fra et anerkendt prøvningslaboratorium hvis jeg tuner på 328 motoren. Så vidt jeg ved får den let over 200hk med en indsugning fra 325 motoren, og en bananmanifold også kan man evnt. krydre det med en chip.
Hvad angår chip'en er jeg sikker på at det kræver dokumentation, men spørgsmålet er om de kræver dokumentation hvis man skifter indsugning og bananmanifold.
Hvis man kommer med en rullefeltsattest som viser over 200hk ved de jo godt det ikke er en standard 328 motor som ligger i.
maj 2006
aug 2005
Jeps, men har hørt der ikke er nogen godkendte afprøvningslaboratorier i Danmark. Man skal vidst til Sverige eller Tyskland. Ved du om der er et, nu du kender kravene til dem med KBA-P nummer osv?
nov 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Biler: 8 Emner: 181 Svar: 2.140
jun 2003
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 145
aug 2004
Følger: 17 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 64 Svar: 49
Synshal med speciale i tuning?