8. okt 2007 Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Varme isolering i motorrum?? {{forumTopicSubject}}
Efter jeg har fået smidt filter i osv har jeg tænkt mig at lave det lidt ordentligt selvom jeg nok ikk får en skid ud af det. Men vil gerne have noget at rode med.
Går igang med at lave luftkanaler til mit filter men ved at jeg også skal rode med noget varmeisolering..
Men hvor varm bliver de motordele (manifold osv) som ligger oppe at mit luftfilter som i kan se på billedet?
De kommer vel ikk op på 500grader vel?
har nemlig fundet nogle "måtter" på nordicturbo jeg måske kan bruge men de billige holder kun til 1000 fahrenheit og ved ikk om det er nok..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=165160
sep 2004
Følger: 58 Følgere: 67 Biler: 17 Emner: 143 Svar: 1.527
en sug er nok tættere på de 5-700 grader
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Og luften omkring manifolden (og filter) 50-80 grader, ikke lige frem det bedste sted at sætte sit filter.....
Uden at jeg kender noget til din motorstyring mm. vil jeg tro at det i visse områder og belastninger koster dig mellem 5 og 10 Hk fra den bedste luftfilterløsning (ikke orginal luftkasse)
Dit luftfilter sidder ikke bare ved siden af udstødningen men også lige bag din vandkøler, jeg ved ikke hvad der er værst....
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
1342 F:
Som sagt så får bilen luft helt samme sted fra når motoren er standart så ved ikk helt hvad jeg ellers kan gøre.. Men har dog planlagt at lave lidt luftrør osv og så noget isolering over manifolden så en ikk rigtig suger derfra.. Altså en væg imellem filteret og manifolden.
apr 2010
10 graders fald i temp. giver ca 1% mere luft.
10 graders fald i temp. giver som en tomelfingerregl mulighed for at flytte tændingen 1 grad frem.
10 graders fald i temp. giver ca det samme som at gå 1 oktan op.
10 graders fald i temp. vil ofte give et fald i EGT på 30 grader.
Dit luftfilter sidder og sutter varm luft, det bør flyttes hen et sted hvor der er 100% adgang til kold frisk luft......
Kender du ikke en som her et multimeter med tempraturføler for så kan du selv måle det........
okt 2007
Hmm okay kan høre at jeg nok skal lave noget seriøst arbejde ved det så..
har selv et multimeter dog ikk med temperatur føler.. Tjekker på mit væksted om der er noget der..
apr 2010
Og denne motor har slet slet ikke sit filter til at side så tåbeligt som dit.
Jeg siger ikke at du får de samme Hk da det ikke er sikkert at din motorstyring kan tilføre benzin til den extra luft du ville få men som jeg har sagt før så er det som udgangspunkt forkert at tilføre en motor luft der er + 50 grader varm.
Grunden til at jeg gider at sidde her og skrive om din motor er at jeg selv og mange andre gade tuner KÆMPER med at holde indsugningstempraturen nede med blæser, vand, intercooler og som det sidste et varme isolerende pakning mellem top og indsugningsmanifold.
Grunden er for højt EGT. og for at mindske risikoen for knock.
apr 2010
Prøv at læse begge sider....
okt 2007
Synes kun det er lækkert du gider hjælpe... Du er sku da også en af de eneste der har kommer med nogen form for konstruktiv kritik af mit filter.
Vil gerne lave det så godt så muligt. Synes det er lidt skod at man kun smider filteret i og så er det det.. Selvfølgelig skal det laves ordentligt men kender ikk rigtig så meget til "tuning" endnu.. Tager det trin for trin
apr 2010
Må jeg anbefale en bog af A.G.Bell
apr 2010
http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1243490
Ellers er iden at du skovler luft ind i motoren når du køre, lidt som en turbo...
Prøv at stikke hånden ud af vinduet når du køre.... den kraft bliver kaldt RAM AIR og kan bruges til at skuppe luft ind i din motor..
Der findes billeder på nettet hvordan de ser ud på en FI racer....
Se nu er du i gang med at NA tune
http://www.google.com/search?q=ram+air+intake&hl=da&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNC_da&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=JIrZTba0Ncea-gaVxpifDw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBcQ_AUoAQ&biw=1345&bih=497
http://www.google.com/search?hl=da&rls=com.microsoft%3Ada%3AIE-SearchBox&rlz=1I7SUNC_da&biw=1345&bih=497&tbm=isch&sa=1&q=ram+air+intake+f1&aq=f&aqi=&aql=&oq=
okt 2007
men som sagt har det problem med at fronten af min bil er 100% lukket.. der er et hjørne hvor alt luften bliver transporteret hen og derfra har jeg tænkt mig at lave en luftkanal til filteret..
Hvis jeg skal kunne lave direkte luft er jeg nød til at skære i kofangeren..
Men tror du ikk det vil være for meget for motoren hvis jeg presser luft ind i motoren?
Som sagt har stadig standart motorstyrring og tror sku ikk der bliver rodet med den da det er for dyrt + har en motor jeg nok ikk kan få en skid ud af pga størrelsen så ja heh..
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 59
Jeg har et rør der kører fra bunden af bilen op til mit luftfilter. Tænker på om den Ram Air der kommer ind kan gå 90grader lodret op og stadig have et ordenligt air flow? Jeg har en ca 90mm rør. og røret er vel en lille meter.
okt 2007
Du skal have luften går direkte ind... Så den skal helst være fremadrettet eller lidt skrå så den ligesom kan skrabe luften ind..
okt 2011
okt 2007
Så hvis det skal virke helt optimalt er jeg sikker på du skal før dit lodrette rør have noget som ligger vandret.. Det behøver ikk være langt.. bare så du kan tvinge luften den vej
okt 2011
okt 2007
fordi så er det muligvis nok
Tror ikk du behøver at få mere luft ind til filteret..
Håber for dit eget bedste at du har en rist/grill foran dit rør
okt 2011
Og fordi røret går, ind og så lodret, har jeg undladet filter eller gitter..
Ved sku ikke.. Bare en prøve med det jeg har nu her
okt 2007
okt 2011
Jeg er ikke bange for at der ryger noget med op til filteret, men tilstoppelse kunne det nok forhindre ja.
Varme isolering i motorrum??