1.637 visninger
|
Oprettet:
Indkøring af tunet golf 1 {{forumTopicSubject}}
Hej
Ville høre om der en på sjælland der kan indkøre golf 1, GTI 1.8 l. hvis det er nødvendig.
Det drejer sig om en gti, da er blevet tunet;
Opboring, portet top og knast.
Men er i tvivl om den skal indstilles, så den får noget mere brandstof, eller hvad??? Regner med ca. 160 hk. Det har jeg fået af vide af aabenraa Cylinderservice
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.947
Men noget andet er at det ville give dig bedre økonomi, flere hk, og en mere kørebar motor at montere motorstyring med elektrisk styret indsprøjtning og tændingssystem.
Og det kan du jo bare lave på originalt indsugningsmanifold, hvis du ikke lige har 7500kr til spjældhuse :o)
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Der skal bl.a. justeres tænding, benzintryk, opvarmningsregulator og hel række andre ting. Desuden er det en god idé med justérbar knasthjul. Dbilas laver en udemærket udgave til dn motor...
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.287
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.287
Hvor meget vil du da mene han får ud af det, vil da gerne høre din erfaring med knasthjul på en motor med enkelt knast
Hvis du abosolut vil have justerbar knasthjul på, skal du som min have specs på knasten, eller også have et rullefelt, og så skrue frem og tilbage for finde den evt 2-3 hk.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.287
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Men som jeg læser indlægget har han fået (1) Opboret blokken, (2) Portet Topstykket samt (3) udskiftet knastakslen.
En cylinderservice vurderer desuden at motorens effekt er hævet med 42% - uden trykfodring (hvis man antager det er den originale DX motor med 112hk).
Derfor laver jeg følgende (måske forkerte) antagelser:
- Stempler er skiftet til højere kompression i forbindelse med opboring.
- Ventiler er skiftet til overstørrelser.
- Kanaler i topstykket er bearbejdet for bedre flow.
- Blokken er boret mere end 1. overstørrelse op.
Hvis vi så kigger på knastakslen, så er den formentlig en seriefremstillet type, til en hel motorserie (som det oftest ses med dbilas,schrick mf).
Producenten fremstiller knasten efter hvad de forventer motorbyggerne har lavet med deres motorer.
Det bliver dog altid et komprimis der tilgodeser så mange som muligt, da der ofte er væsentlige forskelle på de motorer de sælges til (slagvolumen, indsugningssystemer mm). Dette er i sig selv en oplagt årsag til at foretage en justering.
Desuden er der i dette setup foretaget en ændring af volumen.
Hvis ændringen havde været foretaget i slagretningen havde det ikke været et problem, da knastakslens funktion er linært tilknyttet til stemplets position i slagretningen. Dermed giver har en øget slagvolumen automatisk direkte effekt på åbningstiden for ventilerne.
Når volumenændringen er foretaget ved opboring, er ventilernes åbningstid således upåvirkede af ændringen (da der ingen tilknytning er til stemplets position) .
Når kanalerne i topstykket er optimeret vil den dynamiske kompression blive påvirket, da fyldningsgraden bliver højere. Det kan være nødvendigt at justere akslens position en smule for at opnå den mest optimale fyldning.
Det kan godt ske at man er så heldig at knastakselen lige præcis sidder optimalt, men personligt synes jeg der er for mange ting der taler imod det...
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.287
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.947
Men til dette fine stykke arbejde skulle der bestemt ofres noget motorstyring og et sæt spjælde
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 35 Svar: 84
Den bliver boret op til 1,9l. portet top, 276 schrick knast, banan manifold.
org 112 hk
dec 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Biler: 5 Emner: 196 Svar: 1.537
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 35 Svar: 84
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Fornavn Mellemnavn Efternavn: Det har ikke noget at gøre med HVOR man kører. Det afhænger alene af, hvor lang bilens konfiguration er, fra knastakselfabrikantens forventning (altså hvad de har designet den til). Husk på at akslerne ofte dækker en hel stribe af motorer. Ofte helt fra 1.3 til 2.0 for de ældre motorer.
Indkøring af tunet golf 1