{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.572 visninger | Oprettet:

Volvo B23 motor med brede lejer. {{forumTopicSubject}}

Hej
Skal havde lavet en B23 volvo motor der skal tunes, til et racer projekt, nu er volvo motoren en ny verden for mig, som jeg glæder mig til at komme mere ind i, jeg har forsøgt at finde ud af hvilke B23 motorer der har brede lejer, eks. som en B23E motor, er der nogen der ved om der er andre B23 typer der har bredde lejer af dem uden turbo, da projektet går ud på en sug motor.
Er der nogen der har viden om hvem der er volvo tuner og har salg af dele til dette, vil jeg også gerne høre om dette.
Håber der er nogen der ligger inde med lidt sagligt viden om dette.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Volvo B23 motor med brede lejer.
  • #1   15. mar 2012 B23ET skulle vist være den bedste af dem

• #2   15. mar 2012 Det dejlige ved de gamle Volvo motorer er at du kan bruge alle forskellige motorer. Både B23 modellerne og B230 modellerne. Den beste af den alle er B230FK/B230FT. Du kan bare tage indsprøjtningen af, og bygge det over på du vil. Du kan så let som ingen ting bygge karburator på en motor der tidligere har haft indsprøjtning.

http://www.pedersens-racing.no/bil/
    L-lm-r.se
    Do88.se

Er nogle gode sidder. smiley

• #3   15. mar 2012 Glemte en til. Søg på Volvo SAM der er også en hel del smiley

• #4   15. mar 2012 altså langt den bedste blok efter min mening er b23et motoren, den er faktisk næsten umulig og smadre. Den holder til mellem 500 og 600hk uden og ændre andet end topstykke.

• #5   21. mar 2012 Hej

Mange tak for svar og link smiley

For en god ordens skyld, vil jeg lige informere lidt om min plan med dette projekt, så jer der har den viden jeg mangler også ved hvad i giver råd til smiley

Jeg vil lave en volvo sug motor med en conversion til 2900 ccm med anden krumtap stempler, plejelstænger. Toppen bliver lavet med ventiler, bearbejdet kanaler, knaster, remhjul osv. Da jeg skal bruge en del bundtræk skal det gerne være en 8 v top.

Jeg kan se på mange andre indslag her på BG vedr. tuning af sug motor, at turbo folket er så flinke at smide bemærkninger om at det er meget billigere at bygge tryk på en motor i forhold til den hentede ydelse, men da dette er til et motorsports projekt, skal den være med sug smiley

Hvad fordele er der ved B230FK/B230FT frem for en anden B230, er den stærkere i blokken.

Og kan det passe at forskellen på B23 blokken og B230 hvor begge har bredde lejer er at B230 har smøring bag stemplerne, men ellers er de lige stærke.

Har læst en del steder at en 510 top er den bedste at bruge, Men hvis man laver store ventil og skal porte den, er der så nogen speciel fordel at bruge en 510 top, frem for en anden ?

Har selv fundet lidt links hvor man skulle kunne få de lidt specielle dele jeg skal bruge, men er der nogen der ligger inde med nogen links, eller andet på folk eller steder som har noget til vovlvo tuning "like old school" vil jeg gerne høre om dette smiley

MVH Allan W

• #6   21. mar 2012 Ang. Det med topstykkerne, så er det et 531 topstykke, og ikke et 510 som du skriver smiley
    FK/FT er bedre.! Stærkere motorer smiley

• #7   21. mar 2012 Altså vis det var mig, ville jeg finde en b23a/e de har store hovedlejer, stærk krumtap, stærke plejlstænger. Et sæt nye stempler og lejer, så har du en motor som nemt laver 500hk. Dvs. At den er billiger at tune på. Og undersmøring er ikke nødvendigt på en sugemotor.

• #8   22. mar 2012 Vincent
    Sorry min fejl... du har helt ret det var et 531 topstykke, men har det topstykke nogen fordele frem for de andre at bygge videre på, hvis det som beskrevet laves om med ventiler og bearbejdet porte.

Thomas
    Takker, jeg har også kig på en B23E, men vidste ikke at B23A også havde disse fordele. og de 500 hk kan jeg nok desværre ikke nå med denne opbygning.. desværre men 250 til 300 hk håbede jeg da på, men det er ikke let at finde nogen tråde eller oplysninger med en 2,9 opbygning, så det er kun et bud ud fra mine tidligere erfaringer med tuning på andre fabrikater af motorer. Men håber så også at der kommer et moment uden lige i denne.

• #9   22. mar 2012 Et 531 topstykke er lavet i stærkere materiale end de andre. Der er et bedre flow i kanalerne, og mener også der er noget ventilerne. At de er stører og lavet stærkere smiley

• #10   22. mar 2012 Ja så kan jeg godt se jeg skal på jagt efter et sådanne også, har lige tjekket i mit autodata program, der er ingen oplysninger om hvilke motorer der køre med et sådanne top, er der nogen der måske hvilke mototr typer, der har denne top på, det er jo ikke sikkert man er så heldig at kunne finde et løst.

• #11   22. mar 2012 Vis jeg var dig, ville jeg få en bruger på powerforum.dk, der er nogle der kan fortælle en hel masse om dit projekt, og en masse kloge volvo folk, som måske også kan hjælpe med et topstykke:-)

• #12   22. mar 2012 De nyere rødblok Volvo turbo motorer kan godt ha' et 531 på. Men det ikke sikkert...?
    smiley

• #13   3. aug 2014 kikker lige med da jeg står og skal bygge en motoe til drift med tryk nogen der har en opskrift med dele mv.. er selv helt ny i Volvo kredse og stumper... den køre med en m3 gearkasse.... også nogen erfaring med styrebokse lunch control mv???

• #14   4. aug 2014 Hvad er dit mål?

• #15   4. aug 2014 Martin: vil give dig samme råd som Thomas, vi er nogle stykker inkl, Thomas der har vores byggetråde liggende på Powerforum, så prøv at snuse lidt rund der over og se om du ikke kan finde lidt inspiration, men husk du skal oprettes som bruger for at se byggetrådene.

/Steffen

• #16   5. aug 2014 ja jeg vil hoppe derind mit mål er 350 til 400 hk og en masse moment cå 600 nm

• #17   5. aug 2014 600nm kræver hvertfald et nyt sæt plejlstænger smiley og ikke en voldsom stor turbo, og nok bedst med twinscroll.

Kommentér på:
Volvo B23 motor med brede lejer.

Annonce