{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ekstra ud af sin m3
  • #1   2. okt 2012 RH-motorsport! smiley

• #2   2. okt 2012 helt klart rh motorsport det har de styr på

• #3   2. okt 2012 De mener de kan chippe en 320 til 207HK for 2800 ?? damn det var da ikke så lidt. 57HK gain bare på chip er fandme meget.

• #4   2. okt 2012 haha kan de chippe 57hk ud af en na motor..

• #5   2. okt 2012 det var så fordi de mener at en 320/520 har 192 HK standard.
    Det er altså nogle fine tal til sådan en bil.

• #6   2. okt 2012 Lidt blandet mening kan jeg se på det hele.
    Nogen andre foreslag til emnet?

• #7   2. okt 2012 Min gamle E34 fik 25,8 hk. ud af en chip til 300 kr. på den tyske ebay.. smiley

• #8   2. okt 2012 Der er jo schmiedmann. De har en chip der giver lidt.

Men skal du tune de gamle maskiner så skal der mekanik til. knaster, indsug osv.

På en M'er ville jeg dog gå efter en rotrex kompressor, de er fandme rare at køre med.

• #9   2. okt 2012 Chris, var der så lavet en før måling på præcis samme felt inden chippen kom på ??

• #10   2. okt 2012 Hvem har så gode erfaringer med tryk tuning?? For der har jeg os hørt en masse. Men ikke noget brugbart.

• #11   2. okt 2012 Trykladning er en billig og effektiv måde at få mere power ud af sin motor.

Jeg vil dog stadig anbefale kompressoren til M3'eren da dens kørselsmønster gør at den bedre kan bruge trykket fra start af, frem for når den har fået fat.

Den har også tilpas HK overskud at det kan betale sig at gøre det på den måde.

Køb ikke en kinesertryklader hvis du vælger at gå turbo, de holder og er billige, i en kortere tid. og gider man ikke ligge og fejlfinde og skrue, så få en garrette i fra starten af. Det samme med en ordentlig IC, rørføring osv.

• #12   2. okt 2012 Mirza - Bilen havde 151,42 før chip

• #13   2. okt 2012 Har hørt lidt om at s50b32 motoren i forvejen har det hårdt, så at smide trykladning på den, give den vel bare et endnu hårde liv?

Og hvem har erfaringer med installering af kompressor på s50s32'ern, så min ikke bare ender med at være forsøgskanin?

• #14   2. okt 2012 hold kæft noget ringe motorstyring bmw kører med fra fabrikken hvis det kan give 25hk at putte en chip i, i en bil som ikke har tryk

• #15   2. okt 2012 Mirza A - Hvis man kigger flere forskellige steder fra folk der har fået chippet deres biler, så giver det altså alligevel noget.. Min Honda jeg fik stjålet, havde jeg købt chip til der lavede en masse om, den skulle give 22 hk ekstra, fik aldrig den monteret da jeg købte en anden motorstyring i stedet.. smiley

• #16   2. okt 2012 Mirza, det er der da mange N/A-biler der kan gøre bedre. Bare se på E50 og E55 AMG, E39 M5 m.v..

Volvo's femcylindrede kan man også hente forholdsvis meget på.

• #17   2. okt 2012 hej RS! ;o)

• #18   2. okt 2012 En BMW M50/M52 henter ikke 25 heste, de henter 10-15 pga. de er mest mekanisk styret. Boksen kan ikke ændre på ret mange parametre der øger effekten forsvarligt.

Du er nød til at ændre knasten (ventilernes åbningstid) bl.a.
    Putte tryk på, enten via kompressor eller turbo og derefter remappe den.

BMW's styringer er faktisk så vel-gjorte at de næsten ikke kan chippes bedre, når de er i den årgang.

Det er noget andet med E90+ da motorstyringen er meget mere inde over tingene.

S50 motoren er før, med succes, lavet med tryk, men ja den har det hårdt, så jeg anbefaler du går i krig med en M50b25 hvis du skal igang seriøst.
    Den kan man hone op, porte, osv. anden indmad whatever, det er pisse dyrt at tune hvis man vil gøre det ordentligt.

Sagt på en anden måde, der er en grund til at BMW og andre mærker smider så mange penge og timer i at folk kan sidde og lave det helt perfekte.

En gut der sidder med sin pc og skriver et par remap chips kan IKKE gøre det en dyt bedre.

Han kan sikkert godt få motoren til at yde mere, men enten vil bilen svine mere (hvilket heller ikke er sundt for den) eller også vil den blive varmere, hvilket også slider på bilen (dvs. der er ganske vist mere power i motoren men mere af den producerede energi går til spilde som varme)

• #19   2. okt 2012 Synes bare det er utrolig dårligt af bilfabrikanterne at de kører med en motorstyring der er så ringe at det kan lade sig gøre at hive 25-50hk bare ved at justere motorstyringen, det kan kun betyde at det ikke har været i orden fra starten.. jeg har stadig til gode at se en Honda motor få bare 5hk ekstra ved en anden motorstyring uden at der er gjort andet ved motor og udstødning

• #20   2. okt 2012 Mirza, du kan sagtens få mere ud af dem, men du kan ikke hvis du skal overholde emissionskrav og brændstofforbrugs-optimaler.
    De er sat der hvor de yder bedst, giver mest brændstofbesparelse, slider mest på motoren osv.

Sådan laver man motorstyringer, og det gør de fleste.

• #21   2. okt 2012 lyder til du ar styr på det "carsten fra randers" =) Tak for de mange råd, og ekstra viden! =)
    Knne være skægt at smide en lille kompressor på, behøver ikke mere end de 400+ hvis det virkelig er jeg skal igang med tuning af min m3 =)

• #22   2. okt 2012 jeg har kørt med rotrex og det bliver sgu sidste gang , da den var gearet til max lavede den 0,28 bar med en c3881. , jeg har fået kørt flere bmwer ind ved rh og de kører perfekt så jeg kan kun anbefale dem,

• #23   3. okt 2012 Du burde vide at hvis du kun for .28 bar så er der noget galt, det er da åbenlyst. Det kan du ikkw vurdere noget på én fejl.

• #24   3. okt 2012 ja nemlig derfor skiftede jeg kompressoren ud med en ny magen til = samme tryk. det skal siges det var på en m60b40 motor som jo har et stort luftforbrug men afligevel burde den nok kunne levere mere, talte med forskellige rotrex forhandlere og de sagde jeg ikke skulle hænge mig så meget i hvor meget tryk den lavede men at det var luftmængden der var interssant , det kan de jo have ret i men for at få luft mængede skal der jo tryk til og det kunne den ikke lave, det er ikke første gang jeg hører om lign problemer med rotrex, så der er nok en grund til der er så mange sæt til salg hele tiden hvor der tit står: har kun kørt 2000km , ja for så gider man sku ikke køre med det mere..................

• #25   3. okt 2012 Tror ærlig talt du har gjort noget forkert, eller du har valgt en forkert dimensioneret kompressor.

• #26   3. okt 2012 alt er tjekket og er ikke født igår det er bare lorte kompressore og sådan er det lær og lev med det

• #27   3. okt 2012 Carsten fra Randers
    lad os lige slå een ting helt fast her.. jo bedre blanding du kører = flere hk. men det er også = bedre forbrænding og lavere emission, så dit statement holder bestemt ikke vand i mange tilfælde
    dog skal det også siges at de tyske producenter er kendt for at smide en samme styring på mange flere biler. de er ikke veltrimmede fra fabrikken og går meget ud fra standard parametre. hvor Honda gennem tiden har lavet nogle fantastiske styringer, som kan justere en masse selv for at optimere ydelsen.

Chris L
    du sidder og snakker til 2 gutter der har skruet RIGTIG meget i hondaer og ved hvad det giver.. nu skal jeg lige fortælle dig en lille ting. en chipning på en honda uden tryk giver typisk max 5 hk. medmindre du skifter komplet udstødning osv, så kan der hentes lidt mere.. dette skyldes at de har mange flere forskellige bokse en mange tyske producenter der bare smider en "std" bok i mange flere biler.. motorer opfører sig ikke ens, heller ikke selvom de er bygget på præcis samme måde af samme mand osv..

• #28   3. okt 2012 Nicolai - hvad ? Den optimale blanding giver flest heste og mindst forurening i form af uforbrændt brændstof, gasser osv. sant bedst mulig økonomi?

Du kan godt ændre på den opsætning, så du får flere heste, men så kommer der også mere forurening, ændret brændstof forbrug og/eller øget slitage på motoren. (mere energi = mere varme)

Det er netop mit statement og det holder skam vand. Jeg er usikker på hvad du mener jeg siger der ikke holder vand?
    De bokse der er i BMW'er er typisk optimeret til at give mindst forurening, mest poweroutput samt bedste brændstoføkonomi.
    3 faktorer der ikke nødvendigvis stand-alone er optimale, men giver det bedste gennemsnit af de 3.

Du kan godt gøre økonomien bedre, men ikke uden at det er på bekostning af de to andre faktorer.

Det der med en std. boks er noget værre ævl. Det er en skrøne du har fået et eller andet sted fra.

det er sandt at printet kan være ens, men de data der er på er bestemt ikke ens. Så ville det jo være smartere for dem at implementere et script der i hver styreboks finder ud af hvilken motor den er forbundet til og justerer efter dette, men det gør de ikke af en årsag.

En ting du skal være 100% på er at producenter som BMW og Mercedes ikke sidder og bruger mange millioner af kroner på at udvikle de her styrebokse hvis de bare gik efter en "arh den passer nogenlunde" løsning. Du skal læse lidt mere op på det her emne, for det er langt større end du lige får det gjort til.

Martin: Du modsiger dig selv. Hvis kompressoren virker på en anden motor, så er det dit projekt der er noget galt med. BMW motorer kan sagtens køre med komperssorer det er set og gjort før. At din ikke lige vil kan være fordi du har en forkert kompressor, dårlig vejledning eller en masse andre ting. Men det kan sagtens lade sig gøre. Og det er en meget fornuftig løsning da bmw'en har mere brug for power i starten end i slutningen. Den har også et overskud der gør det mere favorabelt at give lidt heste mod at få tryk fra start af.

• #29   3. okt 2012 hvis du skriver de skal give mest power output så skal de køre mager, men hvis der er 25hk at hente er det med garanti fordi de går FED i stedet

• #30   3. okt 2012 NIcolai, hvad snakker du om? jeg har hverken snakket om fed eller mager blanding? en fed blanding giver ikke nødvendigvis heste, på benzin kommer det helt an på blandingen. Der skal være ret præcis.
    På diesel kan du få mere ved at køre federe på en del af cyklussen, hvis du kan fastholde en god forbrænding / mætning.

Desuden så synes jeg det er sært hvis en chip alene kan give den slags output, jeg er IMOD at det er muligt uden væsentlig øget risiko.

Tror du er kommet til at lægge ord i munden på mig.

• #31   3. okt 2012 nej, en MAGER blanding giver hk ja.. hvem snakker om diesel her? en fed blanding er safe opsætning, derfor kan man hente en del ved chipning hvor man tynder ud i blandingen.. bmw'er der er opsat til benzin økonomi? arh. det er vist kun de sidste par år de har været det smiley
    det jeg skrev eller mente var at ved max power output på en benziner, så skal den køre så mager som mulig uden den skader motoren.. jo federe du kører den jo mere køling får du men du mister også hk..

• #32   3. okt 2012 Det er sandt at hvis mætningen er for fed, så kan du hente mere power ud af den, men du øger samtidig varmen i cylinderen og det øger, ved nogle motorer, risikoen for huller i stemplet, ødelagte ringe, tilsodning, smeltede cylindervægge osv.
    Derfor er det vigtigt ikke at gøre det for meget. TFSI motorer kører jo netop på en virkelig mager blanding, men det er også en nyere motorteknologi.

Jo, bmw'erne gik skam også efter økonomien dengang, men pga. den performance de gik efter, så var det begrænset hvor meget man kunne optimere det. Det er et give and take spil, og optimering handler jo om at få det bedste ud af alle parametrene smiley

En chip der giver +25 hk vil højest sandsynligt udsætte motoren for en risici ved at gøre det så varmt, at hvis der er den mindste slidtage eller fejl, så kan der gå meget i stykker. På en sugemotor ville jeg meget hellere gå efter knaster, indsugning, udstødning osv. før jeg gik efter chip/remap.

Jeg nævnte diesel så folk ikke fik blandet de to typer sammen smiley det sker lidt for ofte herinde.

Men generelt så skal man passe på med at tune med chip, for meget, på de ældre motorer da de lettere kan have småfejl der kan få store konsekvenser.
    Den chip der ville jeg i hvert fald ikke smide i min hvis den lovede +25hk til min bil.
    Derimod ville jeg gerne have en kompressor på, så man fik optrækket fra starten af, det ville være rart. (hvilket ville kræve et remap)

• #34   3. okt 2012 nu siger du presset med performance.. en m50b20 med 150hk er da ikke ligefrem nogen vild ingeniørkunst smiley

• #35   3. okt 2012 Jeg er usikker på hvad du mener med vild ingeniørkunst? Det er en ganske god motor, hvis du ser på datidens teknologi, og hvordan de står den dag idag. De fleste M50/M52 motorer har ikke rigtig tabt effekt, kører stadig godt, er low maintenence og har et lækkert kørselsmønster.
    vanos teknologien bruges stadig idag, så jeg er usikker på hvad du mener?

Jeg sagde vist ikke "presset med performance" men ud fra den performance de gik efter. (hvilket var de 150HK)

Den motor er en af de mere solide, så igen, undrer jeg mig lidt over hvad du mener? Nej den yder ikke 350 heste fra fabrikken hvis det er det du mener? skal man op i de tal så skal du finde en S50/S52 maskine. (hvilket er samme opbygning som M50/M52'erne) så jo det er en ingeniørmæssig god motor.
    Det er ikke en TFSI, men den er god tiden taget i betragtning.

Det samme med motorstyringen til den. Skal den tunes så skal man selvfølgelig se på indmaden, da de færreste fabrikker vælger at putte indmad i, der er lavet til meget mere ydelse. (og hvorfor skulle man, hvis motorens egentlige formål ikke var tuning?)

Tror aldrig jeg har påstået B20'eren var værd at tune voldsomt på.
    Ville gerne tune en M50b25 da den kan holde til det, og næsten kan det bedre en S50/S52'erne.

• #36   3. okt 2012 du kan få honda vtec maskiner der er mere stabile og har langt højere litereffekt i den årgang.. bare det jeg mener, og det er stadig på en std hverdagsbil smiley
    Vanos er jo bare en af de mange dårlige efterligninger af Vtec for at få bilen til at blive sparsom og kørbar samtidig med ydelse:) bare en af dem der rent faktisk virker nogenlunde

• #37   3. okt 2012 mirza.
    nu har bmw jo været kendt for trækkraft. og må indrømme dem jeg har prøvet ikke ændre trækkræft overhovede over hele skala´en. om du køre med 2000 eller 4000omdrejninger er lige meget den trækker lige jævnt.
    det er jo motorstyringen der styre sådanne ting. er sikker på at sku du hive 25hk ud af den så ville dit dejlige jævne træk forsvinge og de nville køre som en anden bil med krafttigt træk inde for en skala. eks din honda. først efter 4000omdr/min og min opel. mellem 3000 og 5000omdr/min.

• #38   3. okt 2012 Du kan ikke få en honda der er "mere stabil" det er jeg 100% sikker på.
    husk på at M50 motoren blev lavet som "nearly zero maintenance" de kører ganske fantastisk og kan tåle at få tæsk. selvfølgelig har de små fejl, som honda også har, men det har alt.
    behandler du din M50 godt så kører den skam lige så langt, hvis ikke længere end en honda motor. Så sådan kan du ikke stille tingene op, det er fanboy snak.

Vanos er ganske vist samme mekaniske, men på anden vis. Og modsat mange af de andre, som du selv nævner, så virker det.
    Nu kan de jo af gode grunde ikke kopiere vtec, da det må man ikke, så set i sammenhold til f.eks. fords variable timing, så holder vanos rigtig godt og fungerer som det skal.

Bmw's 320 var også en alm. standard bil, det er først M3'eren der var sportsudgaven. Den er ikke lavet til ræs, den er bygget til alm. gadekørsel, hvilket den gør perfekt. (og nej, du kan ikke sammenligne en 16 år gammel bil der ikke er vedligeholdt på kørekomfort med noget som helst)

honda er skam en fin bil, har jeg aldrig modsagt mig, men hvis der er noget de ikke kan finde ud af, så er det at tage rust seriøst. Og det har de skam selv udtalt sig om. De er lige glade fordi ærtebæltet ikke er stort nok et marked.

Ketil: motorstyringen styrer ikke hvornår der er træk, det er hele opbygningen af bilen der gør det muligt. hvis du kører i en bil med vanos så kan man også godt mærke når det slår til. (det er self. ikke turbo rykket, men man kan mærke en forbedring)
    Det jævne træk ville ikke forsvinde, det ville blive bedre, lige indtil et vist punkt hvor forbrændingen ville blive enten elendig, eller bilens motor gik i stykker pga. varme.

• #39   3. okt 2012 carsten du er jo stiv, kør du bare med rotrex men hold venligst til højre for jeg har turbo nu og det virker

• #40   4. okt 2012 "honda er skam en fin bil, har jeg aldrig modsagt mig, men hvis der er noget de ikke kan finde ud af, så er det at tage rust seriøst. Og det har de skam selv udtalt sig om."

1. jeg vil gerne vide hvem indenfor Honda der lige har udtalt sig omkring det??

2. mht rust, så er bmw jo rigtig gode (e36 ehem ehem!!)

3. Honda'er ruster kun i dk.. jeg har været i Mexico, Dubai, USA, Brasilien, Syrien og Thailand, og de 20 år gamle Hondaer jeg har set har ikke haft noget som helst rust, heller ikke i bagskærmene hvor det er kritisk

• #41   4. okt 2012 Martin: ja ja det fint.

Mirza: Det har skam topchefen selv. Jeg var til et kursus hos pava hvor vi så en masse fra div. tests der var blevet lavet over hvilke biler der var bedst sikret mod rust. Hondas chef var henne og spørge hvor testen var foregået, i og med der nærmest intet var tilbage af de dele der var testet på hondaerne. Og da han fik at vide det var i norden, så grinte han og sagde, nå, ja ok, det gider vi ikke bruge penge på, vi sælger så på biler der alligevel.
    Så der har du det.

Jeg har aldrig sagt at bmw ikke har haft uheldige modeller mht. rust, men tager du en gammel E30 og sammenligner med en gammel civic crx så står bmw'en sgu noget bedre i tests. (og nej, de par stykker du har set er ikke en test, du kan ligevåvel have været heldig og se de 5 flotteste som de 5 grimmeste)

Nej, honda ruster i hele ærtebæltet pga. klimaet. Dk, samt resten af bæltet er det sted hvor biler ruster mest. Så det er da klart at i mexico, thailand og andre meget tørre steder, der ruster de ikke, de har jo ikke de betingelser der skal til før der kommer rust. bmw'erne ruster ligeså lidt som hondaer der.
    Men prøv at sammenlign med norge, england,

Læs evt. her: http://www.tectylcenteresbjerg.dk/behandling

• #42   4. okt 2012 Så ligger vi det her "mudder kast" på hylden =P
    Ikke for at træde nogen over tæerne, men mit indslag lød på optimering af BMW ikke honda. (dog super spændenede læsning i kom med! ^^ )

- Men over all, hvad kan betale sig at smide på sin bmw (alles mening er velkommen) -og mit store spørgsmål var, kan en S50b32 holde til trykladning, uden større modificering i motoren? Målet ville være de 400hk

• #43   4. okt 2012 Topchefen for hvad og hvor ?? der er mange stillinger i forskellige landsdele.. og hvis det overhovedet er tilfældet så er det i hvert fald ikk en officiel udmelding..

Og nej Honda'er syd for hamborg ruster sgu ikke mere end naboens bil gør.. hvis en bil kan klare 15-20 år i dk med en enkelt eller to undervognsbehandlinger, så kan man vist ikke tale om at det er et problem...

• #44   4. okt 2012 Jeg har set lidt ind på den der Rotrex kompressor.... For mig ligner det jo bare den ene halvdel af en turbo, som køre via rimmen. Hvordan tager den så fat ved de lave omdr hvis den først skal have bygget tryk op?

Eller er jeg vel forkert på den?

• #45   4. okt 2012 Mirza, jeg har ikke mere at sige, jeg har ikke mødt manden og har ikke navnet, så godt husker jeg ikke de der subaru navne. Snak med pava, de kan nok forklare det hele.

RS: Det er det faktisk også, forskellen er at remmen kører det øjeblik bilen er tændt, og så bygger den tryk ved krumtappens kraft, dvs. det koster lidt, men der er tryk fra første go. Modsat turboen der bygger op via udstødningsgassen, så der skal der for noget kog på før der er nok power til at drive den rundt. Dog er den uden krafttab.

• #46   4. okt 2012 hej RS prøv lige at skriv lidt til Anders Her:
    http://www.bilgalleri.dk/bruger/63751-_anders_berg_olesen_

Han fik sin 325i til at yde rimeligt fornuftigt.. Tror at han kan give dig nogle råd du kan bruge til noget smiley

Tror bestemt at du kan få mere ud af din M3'er med det samme/tilsvarende kit..

Mvh Jack

• #47   5. okt 2012 anders bergs er en ombygget m50b25 motor til 3,0 l men sådan en motor har ikke lige så stort luft forbrug som en M3, der for kan anders opbygge ladetryk inden motoren når at bruge det, det vil sige at når den bruger meget luft skal der virkelig en seriøs kompressor til, der ville jeg nok vælge ess eller vortex i stedet for rotrex hvis det skal være kompressor

• #48   5. okt 2012 en M3 holder ikke til lade tryk uden at ændre kompresions forhold ( nye stempler)

• #49   5. okt 2012 Det med indmaden er jeg enig i.

• #50   8. okt 2012 Takker de herre =D Så har jeg lidt at læse op på og spare sammen til =P tak for de gode råd, og hjælp! =)

• #51   8. okt 2012 Carsten du kan IKKE sammenligne en E30 med en gammel crx.. for lige præcis crx,en er ikke slem med rust.. det er en gammel sur e30'er dog, har haft 3 stk. alm alm og en m3 de 2 alm havde mange steder over hele bilen på trods af den ene var epoxy behandlet under bunden og den anden var sydtysk import.. de gamle crx'ere var bygget i ret tykke plader faktisk smiley

• #52   9. okt 2012 Det beviser, som jeg sagde før, intet. Jeg har haft 3 crx der alle var elendige, faldt fra hinanden. De bmw'ere jeg har haft havde meget lidt i forhold. Så du kan ikke sammenligne så små tal. Kig på det store billede. Jeg fik det her at vide på et kursus hos pava, de ved lidt,mere om rust end vi gør.

Kommentér på:
ekstra ud af sin m3

Annonce