776 visninger
|
Oprettet:
Bov på 324td med automatgear. Hvordan..? {{forumTopicSubject}}
Har Denne e30 324td med tomat gear.. Vil ha Monteret bov. Men hvordan gør jeg. Der skal Jo ikk tænkes på LLM. Noget der har en idé ?? Og om det overhovedet er muligt ...?
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 2 Svar: 245
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 85 Biler: 1 Emner: 435 Svar: 5.698
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 85 Biler: 1 Emner: 435 Svar: 5.698
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Det korte svar er: ja det kan lade sig gøre, men du får hverken lyden eller effekten af en BOV.
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Effekten forsvinder ingen steder hen, for hvis i da bare vidste en lille smule om virkningsmåden på en bov, ville i også vide at den er lukket tæt når man træder på speederen og turboen arbejder. Det kan da ikke være så svært at se....
Champen S - skriv en privat besked til mig, så skal jeg give dig nogle fif, herinde ser det ikke ud til nogle har andet end øregas at lukke ud
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
feb 2007
Følger: 64 Følgere: 64 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 82
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Turboen på en automatgear, og blowoff'en på en automatgearsbil gør præcis det samme som på en manuelgears bil, bare færre gange fordi man ikke slipper speederen mellem gearskift. Derfor har turboen da stadig godt af at få luftet ud.
Manden her kan godt li' lyden af en blow off, og vil gerne ha' det på sin bil. At I så føler behov for at ytre jeres meninger og save lidt i hans ide før emnet egentlig tager den rigtige drejning - hvor gamle er I? (Det spørgsmål besvares næsten i jeres smiley-brug)... Jeres mødre har vidst fejlet et eller andet sted, for det har sgu ligegodt alle dage været personlig smag, og at have respekt for andres.
Når det så er sagt - man vil _ALDRIG_ miste effekt på en blow off montering, uanset brændstoffet man kører på, medmindre man simpelthen har en defekt blow off. Slut. Selvsamme mængde luft vil altid passere ind i motoren.
Og at det ikke har nogen "effekt" i form af hurtigere spool vil jeg egentlig også lidt tillade mig at stille spørgsmålstegn ved;
Alle kender lyden af en støvsuger der arbejder. Men hvad sker der når man holder en hånd for? Så stiger omdrejningerne, motoren skal ikke længere forsøge at skabe et flow og kan derfor rotere frit.
Lidt henad det kan sees i en diesel, for stempelslagene vil IKKE tømme trykrør, intercooler, og hvad har vi ellers, for tryk. Derfor, i det sekund (Ja, kig lige på trykuret en gang til næste gang i slipper speederen på en diesel - det forsvinder ikke bare lige) hvor man skifter gear vil turboen forsøge at arbejde mod tryk uden drev fra udstødningsgasserne, fremfor bare at løbe frihjul og bibeholde en større inerti i akslen...
UDOVER DET vil der på dieselbiler med maf ofte være en fordel i en kortvarigt større indsprøjtet dieselmængde pga der passerer en stor mængde luft gennem maf'en mens den lufter ud - som giver et yderligere boost til spoolup'en.
Your move, boys...
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Den recirkulerende gør intet bedre for flowet før turboen.
Grunden til den ikke monteres fra fabrikken er at det ikke er nødvendigt, for det har ikke den skadelige effekt man forsøger at undgå på benzinmotore, og hvis man montere en åben bov på en dieselbil, netop som jeg skrev før, får man et overskud af diesel - som så giver sort røg, og det hjælper ikke ligefrem på emissionen. Udover det har man også VNT turboer idag, som justeres til at opnå nogenlunde samme effekt som det fra en bov, gennem elektronisk styring.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Desuden kører han også med en wastegate turbo, ikke en vnt turbo.
At den ikke har en skadelig effekt ved ikke at være der, kontra at den har en gavnlig effekt på kørbarheden er 2 helt forskellige ting.
Bilfabrikanterne søger flere ting; Ikke at forurene (Det kunne så løses med en recirkulerende), og holdbarhed. Den går heldigvis ikke i stykker på en diesel, da de ikke får kompressorsurge under normale driftsbetingelser.
Men en diesel kan sagtens få kompressorsurge, og endnu værre er det blevet idag med VNT turboer, hvis den logik der styrer turboen er sat op til at forsøge at holde ladetrykket når man slipper gassen.
Enten det, eller hvis man sætter en stor wastegate turbo på en diesel, så kan du også sagtens få surge;
http://www.youtube.com/watch?v=U-ZuFnvemYw
Det er det man vil undgå, fordi det skader. Denne her diesel kunne sagtens bruge en blowoff.
Bov på 324td med automatgear. Hvordan..?