{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
583 visninger | Oprettet:

Diskussion med chefen - TUNING {{forumTopicSubject}}

Chefen og jeg er begge meget påståelige...

Vi snakker om hvor meget man må tune en bil og vi er enige om en ting... noget med 20%...

Jeg mener
at man må effekt forøge bilen med op til 20% af det den er angivet med fra fabrikken. Altså den motor bilen er født med må tunes 20% uden at de siger noget til det i synshallen.

Chefen mener
at man må voldtune den medfødte motor lige så tosset man vil uden synsproblemer. Men hvis man skifter motor så må denne kun have en effektforøgelse på 20% i forhold til den medfødte motor.

Hvem pokker har ret?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Diskussion med chefen - TUNING
  • #1   30. mar 2006 Jeg har hørt det er max 25%

    >Camillo<


  • #2   30. mar 2006 Din chef har ret, så længe man ikke udskifter, blok, krumtap og topstykke til noget andet.

  • #3   30. mar 2006 Og skal du ha ny motor skal den jo også synes med den.! så det burde da være samme regel.!

    Men er ikke sikker på det sidste her.!

    >Camillo<


  • #5   30. mar 2006 Jeg vil os mene chefen har ret.. Det er dog noget med at man skal bevise at den ikk forurener mere end fra starten af og noget med noget grøn afgift hvis den er nyere end 1997.. Men ellers må du grov tune bilen, og hvis du smider en anden motor i så er det max 20% effektforøgelse...

    Mvh Jannick


  • #6   30. mar 2006 Verdamt! I har lige kostet mig 4 fadøl...

    Men sådan er det jo.

    Tak for hjælpen gutter.

    smiley


  • #7   30. mar 2006 Jeg mener du har ret? Det er jo 20% reglen der gælder der.. Det er noget med hva klasse bilen så kommer op mht forsikring osv hvis den er tunet mere.. Ret mig hvis jeg tar fejl.. Men jeg mener altså du har ret smiley

  • #8   30. mar 2006 Det hele står på skat's hjemmeside, også med en masse eksempler. Turbo gælder ikke, med mindre det er et kit der er godkendt, men det kræver ofte større bremser, og så kommer afgiften.

  • #9   30. mar 2006 Tuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    * Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.

    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

    * Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    * Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.

    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22 og Bekendtgørelse om godkendelse og syn.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Må man chiptune?
    For chiptuning gælder udover de ovennævnte regler også særlige bestemmelser. Chiptuning, herunder såkaldte ”powerbokse”, som manipulerer bilens motorstyring og forureningsbegrænsende udstyr, er ikke tilladt for nyere biler, dvs. biler der opfylder ”euro 3” bestemmelserne, som trådte i kraft 1. januar 2001. Undtaget er dog biler, der inden 1. april 2004 er godkendt med dette som konstruktive ændringer, og det fremgår af registreringsattesten.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.


  • #10   30. mar 2006 du har ret,man må ikke tune mere en 20% på den org motor,med mindre man får det godkendt af både færdselsstyrelsen og af den tekniske afdeling for det pågældene bilmærke,det vil sige du skal kunne fremvise dokumentation på at bilen ikke forurener mere end en std motor,samt at bilen kan holde til effektforøgelsen,dvs bremser osv,ALLE biler har kun type!godkendelse på max 20% effektforøgelse mhs til bremser osv!!!

  • #11   30. mar 2006 morten K.nemlig ja!

Kommentér på:
Diskussion med chefen - TUNING

Annonce