583 visninger
|
Oprettet:
Diskussion med chefen - TUNING {{forumTopicSubject}}
Chefen og jeg er begge meget påståelige...
Vi snakker om hvor meget man må tune en bil og vi er enige om en ting... noget med 20%...
Jeg mener
at man må effekt forøge bilen med op til 20% af det den er angivet med fra fabrikken. Altså den motor bilen er født med må tunes 20% uden at de siger noget til det i synshallen.
Chefen mener
at man må voldtune den medfødte motor lige så tosset man vil uden synsproblemer. Men hvis man skifter motor så må denne kun have en effektforøgelse på 20% i forhold til den medfødte motor.
Hvem pokker har ret?
nov 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 91
>Camillo<
jan 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 1.940
nov 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 91
Men er ikke sikker på det sidste her.!
>Camillo<
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 8 Emner: 169 Svar: 1.742
Mvh Jannick
okt 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 12 Emner: 103 Svar: 1.430
Men sådan er det jo.
Tak for hjælpen gutter.
apr 2003
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 5 Emner: 216 Svar: 1.807
jan 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 1.940
jan 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 1.940
Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
* Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
* Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
* Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22 og Bekendtgørelse om godkendelse og syn.
Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).
Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.
Må man chiptune?
For chiptuning gælder udover de ovennævnte regler også særlige bestemmelser. Chiptuning, herunder såkaldte ”powerbokse”, som manipulerer bilens motorstyring og forureningsbegrænsende udstyr, er ikke tilladt for nyere biler, dvs. biler der opfylder ”euro 3” bestemmelserne, som trådte i kraft 1. januar 2001. Undtaget er dog biler, der inden 1. april 2004 er godkendt med dette som konstruktive ændringer, og det fremgår af registreringsattesten.
Er en synet bil lovlig?
Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.
Skal der betales afgift igen?
Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
mar 2006
Følger: 101 Følgere: 143 Biler: 18 Emner: 75 Svar: 885
Diskussion med chefen - TUNING