{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.726 visninger | Oprettet:

Lovlig tuning 2013 {{forumTopicSubject}}

Er der nogle som ved hvad der er lovligt i dag, hvad angår tuning?
De gamle regler siger at 20% oveni er lovligt, er dette stadig gældende?

Jeg har kigget detailforskrifter for køretøjer igennem, og det eneste jeg lige falder over af tuning, er chiptuning...

Skriv kun hvis du er 100% sikker i din udtalelse, og evt kan understøtte dit svar.
Kan ikke bruge: "jeg mener vidst nok at måske, at der engang, at alle gjorde at..." til noget..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovlig tuning 2013
  • #1   14. jan 2013 Jeg ved frihed erstattes af tryghed, du må intet....

du kan snart ikke klø dig på nossene uden at spørge om lov.

virksomheder må per lov ikke engang tune biler hvis der er monteret nummerplader på bilerne.

• #2   14. jan 2013 20 % reglen er stadig gældne. alt du har brug for står i linket og du skal gå til 7,06,001. men husk at 20 % reglen ikke gælder ved montering at turbo/ kompressor.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx

• #3   14. jan 2013 For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
    Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
    overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
    af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
    Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
    for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.
    På quadricykel må dog ikke godkendes nogle som helst konstruktive ændringer
    af motor eller forureningsbegrænsende udstyr.
    Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse
    anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
    vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
    kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling
    fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som

• #4   14. jan 2013 dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
    med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektforøgelse
    på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
    må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
    at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
    stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
    Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
    kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse
    på ikke over 20% ved ændringen.
    Hvis en motor udskiftes til en motor fra et andet køretøj, må der ikke accepteres
    målinger af effekt, der viser, at motoren har mindre effekt (f.eks. efter drøvling)
    end den originale effekt for den pågældende motor.
    For en motorcykel, der er eller i forbindelse med dansk registrering ønskes ombygget
    fra »stor« til »lille« motorcykel, tillades nedsættelse af effekten, hvis der
    foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«.
    Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af
    motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav, gælder
    for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre køretøjerne
    er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004.
    Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med konstruktive
    ændringer.
    Hvis synsvirksomheden er i tvivl om, hvilke konstruktive ændringer, der er godkendt,
    kan de søge oplysninger herom i Køretøjsregisteret for så vidt angår køretøjer
    med konstruktive ændringer, der er godkendt efter d. 6. juni 2012. For
    køretøjer med konstruktive ændringer, der er godkendt før denne dato, findes
    oplysningerne på bagsiden af anmeldelsesblanketten, der kan findes hos SKAT.
    En tvivl kan eventuelt udryddes, hvis fremstilleren har taget kopi af anmeldelsesblanketten
    og medbringer denne ved syn. Synsvirksomheden kan tilbyde, at
    de dokumenterede oplysninger af tidligere godkendte konstruktive ændringer
    indtastes i Køretøjsregisteret.
    Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj.
    Det bemærkes, at der jf. Ub(a), §28, ikke må foretages konstruktive ændringer
    på en knallerts motor og lyddæmper.
    For ikke-typegodkendelsespligtig bil og for motorcykel kan dokumentationen for
    overholdelse af bestemmelserne om luftforurening bestå af én af følgende
    ting:
    - Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om, at køretøjet opfylder
    den under den aktuelle køretøjskategori nævnte Euro-norm eller direktiv/
    regulativ.
    - En prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium med beskrivelse
    af hvilken Euro-norm eller direktiv/regulativ, køretøjet er testet i henhold
    til og med en tydelig konklusion om, at bilen opfylder kravene.

• #5   14. jan 2013 Meget fint, tak for det drenge.

• #6   14. jan 2013 Alt det lovgivningshalløj er sqi grunden til jeg kører med to programmer.

• #7   14. jan 2013 Forstår jeg sku godt. Hvis jeg havde haft bil med tryk havde jeg gjort præcis det samme...

• #8   14. jan 2013 I bund og grund, kort fortalt. Så handler det bare om du SKAL kunne dokumentere for dit tuning, så gælder 20 % reglen stadig. så du skal dokumentere for ydelse og forurenig. Og det kan man jo faktisk ikke med ret meget.
    Men du kan nu også godt "tune" over 20 % men så er vi ude i noget helt andet, hvor der også kommer afgift på.

• #9   15. jan 2013 HansZafiraOPCHald
    Hvad brændstof og styring køre du med siden du har brug for to pogrammer/map

• #10   15. jan 2013 1342F:

Har ikke direkte brug for det, men har "altid" i mine turbo biler brugt Secret Powers SMT bokse.
    Så er der en ledning ind i kabinen til en vippe kontakt, så jeg kan køre høj tryk eller lav tryk.
    Er jo rart hvis damen, vennen og så videre, samt synshallen skal køre en tur i den. Min synsmand er nu ikke så krakilsk med det, men for en sikkerheds skyld.

• #11   15. jan 2013 Ok så forstår jeg.
    Du tænder og slukker for den ventil som styrre ladetrykket, programmet er det samme.

• #12   15. jan 2013 Martin J
    Bare fordi du tuner over 20% er det ikke ensbetydende med at man skal betale afgift.

Skat har tabt flere sager de sidste par år, hvor de har krævet ny afgift.

• #13   15. jan 2013 1342F:

Nej den er kørt ind med to programmer.

• #14   15. jan 2013 Ok..
    Kan du forklare det?

• #15   15. jan 2013 Den er kørt ind på to programmer på rullefelt.
    Een gang med max antal hk, og een gang med det der ligner standard hk, og med god emmision.

Kommentér på:
Lovlig tuning 2013

Annonce