{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

køle indsugningsluft. {{forumTopicSubject}}

Lad os sige at vi har en normal EFI-motor uden turbo.

Lad os sige at man ønsker at køle indsugningsluften for at få noget mere effekt.

http://img125.imageshack.us/img125/6333/koldindsugningsluft3oi.jpg

Dette billede forestiller et TEC-element ( peltier-element ) og kobber-blokke med "finner" på.

På den øverste kobber-blok bliver der afsat varmen.

På den nederste del vil der blive afsat kulde.

Det der sker med et TEC-element er at den køler kobber-elementet ned, så der faktisk kommer frost på det, mens den anden del bliver hamrende varm ( derfor ska bilen bevæge sig da der ska være luft-cirkulation omkring den varme blok.

TEC-elementet fås i forskellige størrelser, men jeg tænker på et 150w element.

Tror i det vil give noget effekt ? Jeg har INGEN anelse om hvor langt ned luften vil komme da der konstant vil være ny indsugning.

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køle indsugningsluft.
  • #1   7. apr 2006 Kommer meget an på motoren - på en som min giver det ca 15 bare at få en cowl på (så den trækker kølig luft ved forruden)

Men på en alm 1,3 er det nok ikke det vilde... - hvad koster sådan en? - har selv tænkt lidt i de baner... :o)

• #2   7. apr 2006 m J forklar det der cowl princip engang.

Det lyder ret interessant.

Er det bare en bred indsugning der sidder der hvor viskerne normalt sidder fast ?

Jeg tænker på at det ska sidde på en charade ( når den bliver færdig på et tidspunkt ).

Så ja det blvier på en 1.3'er.

En charade koster mellem 10 og 15.

En skide fin start-bil smiley

• #3   7. apr 2006 IznogooD:

150w er 9-10 ampere, trukket konstant..

hvad tror du et bil-anlæg trækker ? =)

• #4   7. apr 2006 Det er faktisk et omvendt scoop, altså vender hullet mod forruden og der er et spjæld som åbner med gassen...

Scoop giver mere, men er svært at få til at køre ordentligt på en bil med karb. (amerikaneren)

- En charade er fed - havde en i 6 år! - den er rimelig kvik sådan en 1,3 EFI og så lyder den alt for vild med sportsfilter!!!

• #5   7. apr 2006 m J:

Ja charade er sgu fin. Men nu er købet ikke pga lyden smiley

Mest pga forsikring og benzin-økonomi ( samt de 90hk den har std ).

Hmm.. fedt nok.. Hvor mange grader falder luften tror du ?

Og hvordan er det ? er det 10 grader koldere luft pr hk ?

• #6   7. apr 2006 Ja det er vist ikke helt ved siden af med 10º/hk - eventuelt kan du jo købe NOS :o) - det køler også fint

• #7   7. apr 2006 Tonni - du skal bare ikk pine den for at følge med en MR2. Har set en ende i hvid røg i nødsporet på vej til træf fordi han ville op på siden af mig Muhahaha

• #8   7. apr 2006 m J:

Ja ok.. så ska der vist laves noget ved motoren først smiley

Ellers kan den sgu ikke holde til det.

Det jeg går og tænker over at alle sådn nogle småting der ikke koster alverdens selv at lave.

Som fx det der cowl som du har forklaret mig.

• #9   7. apr 2006 Christina J:

tja.. så må jeg jo bare få fingre i en 1.6 GTi motor fra en applause og smide i.

Så får den lille 775 kg's bil pludselig 130hk.

Og smider man så en mølle på så går det jo for alvor galt smiley

• #10   7. apr 2006 Ja og sådan en applause motor passer lige i med alle beslag :o)

På din kan du godt lave scoop, den har jo EFI så det giver nok mere end cowl...

Har også set en charade med vandinsprøjtning på nettet engang - det kan måske også lave selv (det havde han gjort)

http://daihard.org/

• #11   7. apr 2006 Ja så begynder det at ligne noget der er værd at lege med smiley

• #12   7. apr 2006 m J:

hm..

hvis jeg nu laver sådn et scoop på fronten af motorhjelmen.

Hvordan så med blandingen ? vil den ikke få for meget luft og give en for mager blanding ? eller lukker EFI ikke luft ind på samme måde som karburator ? ( altså begrænser den luftmængden medmindre den bliver direkte trykket ind ? )

Kommentér på:
køle indsugningsluft.

Annonce