køle indsugningsluft. {{forumTopicSubject}}
Lad os sige at vi har en normal EFI-motor uden turbo.
Lad os sige at man ønsker at køle indsugningsluften for at få noget mere effekt.
http://img125.imageshack.us/img125/6333/koldindsugningsluft3oi.jpg
Dette billede forestiller et TEC-element ( peltier-element ) og kobber-blokke med "finner" på.
På den øverste kobber-blok bliver der afsat varmen.
På den nederste del vil der blive afsat kulde.
Det der sker med et TEC-element er at den køler kobber-elementet ned, så der faktisk kommer frost på det, mens den anden del bliver hamrende varm ( derfor ska bilen bevæge sig da der ska være luft-cirkulation omkring den varme blok.
TEC-elementet fås i forskellige størrelser, men jeg tænker på et 150w element.
Tror i det vil give noget effekt ? Jeg har INGEN anelse om hvor langt ned luften vil komme da der konstant vil være ny indsugning.
Mvh
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
Men på en alm 1,3 er det nok ikke det vilde... - hvad koster sådan en? - har selv tænkt lidt i de baner... :o)
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Det lyder ret interessant.
Er det bare en bred indsugning der sidder der hvor viskerne normalt sidder fast ?
***
Jeg tænker på at det ska sidde på en charade ( når den bliver færdig på et tidspunkt ).
Så ja det blvier på en 1.3'er.
En charade koster mellem 10 og 15.
En skide fin start-bil
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
150w er 9-10 ampere, trukket konstant..
hvad tror du et bil-anlæg trækker ? =)
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
Scoop giver mere, men er svært at få til at køre ordentligt på en bil med karb. (amerikaneren)
- En charade er fed - havde en i 6 år! - den er rimelig kvik sådan en 1,3 EFI og så lyder den alt for vild med sportsfilter!!!
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Ja charade er sgu fin. Men nu er købet ikke pga lyden
Mest pga forsikring og benzin-økonomi ( samt de 90hk den har std ).
Hmm.. fedt nok.. Hvor mange grader falder luften tror du ?
Og hvordan er det ? er det 10 grader koldere luft pr hk ?
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Ja ok.. så ska der vist laves noget ved motoren først
Ellers kan den sgu ikke holde til det.
Det jeg går og tænker over at alle sådn nogle småting der ikke koster alverdens selv at lave.
Som fx det der cowl som du har forklaret mig.
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
tja.. så må jeg jo bare få fingre i en 1.6 GTi motor fra en applause og smide i.
Så får den lille 775 kg's bil pludselig 130hk.
Og smider man så en mølle på så går det jo for alvor galt
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
På din kan du godt lave scoop, den har jo EFI så det giver nok mere end cowl...
Har også set en charade med vandinsprøjtning på nettet engang - det kan måske også lave selv (det havde han gjort)
http://daihard.org/
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
hm..
hvis jeg nu laver sådn et scoop på fronten af motorhjelmen.
Hvordan så med blandingen ? vil den ikke få for meget luft og give en for mager blanding ? eller lukker EFI ikke luft ind på samme måde som karburator ? ( altså begrænser den luftmængden medmindre den bliver direkte trykket ind ? )
køle indsugningsluft.