{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OBD Chiptuning
  • #1   8. jun 2013 jeg hopper lige med på her.. Har været inde og kigge lidt på landberg med deres utune bokse.. Nogen der ved hvor godt det er?

  • #2   8. jun 2013 nogle der har nr til ham rittersport ?

  • #3   8. jun 2013 En boks fra ebay virker nu ganske fortræffelig. Tager 5 min at montere.

  • #4   8. jun 2013 Henriksen- Hvad ville du så anbefale når man kun har ren sugemotor hvis boks ik er vejen frem?

  • #5   8. jun 2013 ALLE chiptuninger virker ved at de lukker mere diesel ind. Det vil sige at der ændres på åbningstiden ved hver indsprøjtning. Længere er den sådan set ikke.
    Boksene er lavet til de enkelte bilmodeller. Du tror da heller ikke at bilfabrikkerne laver en specialchip til hver bil fordi motorerne er så forskellige.

    Boksenen yder ganske optimalt, det er man da slet ikke i tvivl om.

    Rent teoretisk så vil bilen ALTID forudrene mere fordi man ikke ænder på ladetrykket men bare lukke mere diesel ind. Det gør blandingsforholdet bliver federe, man får flere heste og moment, men også at den sviner mere. Det kan selv Landberg ikke lave om på med mindre han begynder at hæve ladetrykket.
    Man kan indlægge forskellige egenskaber i boksene/ chippen. At den f.eks ikke skal ændre ved noget ved lave omdrejninger og kun give ekstra brændstof når man træder meget på speederen.

    At antallet af ekstra heste er ligefrem proportional med hvor hvor meget ekstra brændstof der skydes ind, giver sig selv. Og selvfølgelig sviner det ekstra. Men alt efter hvor vild tuningen er, så kan man måske stadig holde sig så den kan gå gennem et bilsyn.

    Der er masser af skrøner om at en chip er bedre end boks. Intet er dokumenteret så ringe som sådanne påstande. Bilfabrikken har lavet timingen som hverken Landberg eller andre kan det. Landberg chiptuner til den omgivelsestemp som lige er den dag man er hos ham. Ingen aner hvordan motoren med chippen eller boksen vil performe og forurene om vinteren eller når motoren slides efter 100.000 Km ekstra.

    Hvis man skal være miljøbevist, så skal man ikke chip eller bokstune. Der ligger manger ingeniørtimer i lige den software som ingeniørerne har valgt.


  • #6   8. jun 2013 Damn.. Det samme er hørt andre steder:(

  • #7   8. jun 2013 Nu stopper i smiley
    Jeg har kørt 300.000 med en landberg ODB, men rittersport er da altid meget mere frisk smiley ....
    nej nej nej...
    Sæt dig ind i hvordan en chiptuning virker, og vælg et LOKALT sted, med GARANTI.
    Hvad firmaet så hedder er mindre væsentligt, bare du ved hvem du skal smide U-tune´n i hovedet på, når din bil rasler fra hinanden smiley


  • #8   8. jun 2013 Og TAK Tom C - god beskrivelse smiley

  • #9   8. jun 2013 Jep, en chiptuning virker som jeg har beskrevet. Man ændrer på åbningstiderne til dyserne. Rettere sagt man forlænger tiden dysen er åben på PWM signalet til dyserne.
    Er bilen med tubo KAN man ændre ladetrykket HVIS den har variabel geometri, men har den en alm. wastegate, så skal man til at skrue på wastegaten hvis man vil hæve ladetrykket. Det slipper man sjældent godt fra fordi mange biler har sikring af at ladetrykket ikke kan hæves uden at ECU'en griber ind.

    Stadig gælder det at laaangt de fleste chip og bokse ændrer på åbningstiden og bare lukker mere brændstof ind. Det giver selvfølgelig også mere forurening.

    Bilen brænder ikke sammen med en boks bare fordi den ikke er fra Landberg. Det som får en motor til at smelte stempler er hvis blandingen bliver for mager og det gør den netop hvis man hæver ladetrykket uden at gøre blandingen federe. Derfor .....hvis man hæver ladetrykket ændrer man ofte også på dyser og brændstofpumpen.
    Da en chip eller boks opererer lige modsat, ved at man gør blandingen federe, så smelter man heller ikke stemplerne.

    Skal lige ødelægge endnu en skrøne som mange oplever når de får en chip eller boks på. Computeren i bilen begynder pludselig at vise at bilen kører længere på literen. Det er også rent vås. Det er chippen eller boksen som snyder computeren til at tro at den skal pumpe mindre brændstof ind for at holde samme fart. Derfor tror computeren at den kører længere på literen, hvilken den ikke gør i praksis.
    Den federe blanding gør at bilen kører kortere på literen uanset hvad computeren siger.

    Men er man mere tryg ved at købe en boks eller chip ved Landberg som i øvrigt er en fin fyr, så gør da det smiley
    Men at sige at den ene forurener mere end den anden eller giver mere heste, det er ikke rigtigt. Hvis man tuner motoren med f.eks 30% flere heste så vil begge løsninger kræve at der lukkes masser af ekstra brændstof ind i motoren = forlænge åbningstiden på dyserne = mere forurening.


  • #10   8. jun 2013 Tom C:

    Har du på egen bil prøvet de forskellige former chipning ??
    De forskellige forbrug ved hver form chipning ??

    Du er sqi forkert på den synes jeg.


  • #12   8. jun 2013 Tom jeg tror du skal tage en tur på skolebænken igen og få helt styr på hvad du snakker om

    Chip og box tuning er IKKE det samme. En chiptuning er som OBD tuning hvor du ændrer parametrene i motorstyringen. Tidligere kaldte man det som regel en chiptuning, men efterhånden som det ikke er nødvendigt at åbne boksen og lodde et nyt print på men de kan laves via diagnosestikket bliver de oftere og oftere kaldt en OBD tuning i stedet

    Jeg kender så ufattelig mange eksempler på at en bokstuning smadrer dyserne da de soder til fordi den kører så fed blandning. Med en chip/OBD tuning ændrer du ikke bare på dysernes åbningstid, men sørger for at blandingen bliver optimal ud fra mange flere ting og det gør at den holder sig sund og rask på længere sigt

    Og lidt læsning til dem der vil se en sammenligning mellem en boks og en OBD tuning http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=74&t=27419&p=231804&hilit=obd#p231804


  • #13   8. jun 2013 det er ikke nødvendigt at køre at køre ret meget længere åbningstid på dyserne da railtrykket kan justeres op,-det får man også bedre økonomi ud af.
    boksen på nye biler skal også åbnes og programeres direkte på printet da de er sikret mod OBDtuning...

    Tom C, jeg kan ikke helt finde ud af om du har erfaring med det du skriver om og ikke udtrykker dig helt klart eller du har læst det hele på det dersens indernet


  • #14   8. jun 2013 Nej et højere tryk ville også resultere i en større mængde bliver sprøjtet ind hvilket er det samme som at øge åbningstiden. Der er ikke andre parametre at skrue på og da slet ikke ved en diesel hvor man ikke kan stille på tændingen.

    Det bliver en gentagelse t sige, ja når man øger åbningstiden og blandingen gøres federe, så soder og forurener bilen også mere.

    Kim, en chip ændrer også på blandingsforholdet og derfor gør man også blandingen federe og det soder mere.
    Fair nok at du kender så mange med defekte dyser, det gør jeg så ikke.

    Vi ved vist alle hvad er en optimal blanding. I en benziner sidder lambdasonde sonden for at sikre en optimal blanding.
    Som skrevet tidligere bliver en privat tuners chip aldrig bedre end fabrikkens. De optimerer jo ikke motoren til kold og varmt vejr, ej heller til motoren slitage og faldende kompression med tiden. Ej heller til svingende brændstofkvalitet.


  • #15   9. jun 2013 nå så det er ligemeget om man øger åbningstiden på dyserne/hæver trykket hmm
    der er en del at lære endnu hvis du arbejder med det....

    mht til at lave en bedre chip end fabrikkens. der hvor jeg arbejder med chiptuning bliver EGR ventil feks slået fra så motoren ikke soder til, En del VW døjer med at de skal køre lang tid på starteren når de er driftsvarme-det bliver også lavet. En del vw tdi motorer laver fuelcut hvis de kommer under et vist antal omdr-det bliver også lavet om. og lidt andre finesser
    mht forurening. FDM ville lave en artikkelserie for nogle år om hvor meget ekstra chiptunede biler forurenede. og til lejligheden blev chippet et par biler . de blev så kørt til afprøvning hvor det viste sig at de forurenede mindre en originalt-så blev artikkelserien opgivet igen...I wonder why....

    lige for en god ordens skyld vil jeg sige at det selfølgelig ikke er ligemeget hvor det bliver lavet...


  • #16   9. jun 2013 Jaja, lukke for EGR og mindske sod og forurening smiley
    Hvorfor tror du EGR sidder i bilen. Så skal mine lærebøger vist omskrives.

    Det er så rigelig dokumenteret at chippen og boksen forurener mere. Også derfor at myndighederne kræver en TUV partikeltest for det bliver lovligt. I øvrigt er der vist ingen i danmark der kan udføre denne test imkl. FDM. Man skal til Hamborg for at få den lavet,

    Som nævnt et par gang bliver bilerne også rullet ved EN temp og tuneren aner derfor INTET om hvordan bilen performer ved andre temperaturer. Så det er noget af en gratis omgang at sige at tuningen forurener mindre. Kold luft har tættere molekyler og derfor kommer der mere ilt ind i motoren når det udvider sig igen.

    Man får ikke en bil til køre længere på literen, forurene mindre og få flere heste samtidig. Så havde bilfabrikken længe gjort det. Det er jo alle 3 salgsparametre.

    Jeg ved ikke hvilken undersøgelse du referer til men FDM har da skrevet flere artikler om sagen.
    http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/chiptuning

    Jeg synes også denne artkel kunne være intressant læsning for nogle.
    http://jyllands-posten.dk/motor/ECE4303089/billig-biltuning-kan-udloese-stor-regning/
    Noget med at tuningsfirmaer kom i ombudsmandens søgelys pga. deres markedsføring om flere heste, lavere emmision og bedre økonomi.

    Jeg synes man skal fortælle tingene som de er. Chip og bokstuning forurener mere, giver flere heste og forøger brændstofforbruget. OK man kan også tune den anden vej, hvilket de færreste nok er intresserede i.

    Her er endnu er artikel som burde lægge skrønen om at træerne vokser ind i himlen, i graven:
    http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/02/23/165424.htm





  • #17   9. jun 2013 Tom C. . . . Du er altså ikke helt hjemme her.
    Vi kan ændre alt i motorstyringen og da motoren jo har temp. sensorer på alt, feks lufttemp. tager den altså også højde for udetemp. osv.
    Og at sige at vi ikke kan lave styringen bedre end ingeniøren ved feks VW er noget vrøvl.
    Tag bare Lupoen. Den får vi til at gå længere på literen. Og der ville jeg da mene at VW har brugt et par timer på netop denne diciplin.
    Boxtuning snyder som regel motorstyringen eller ændrer enkelte parametre som giver effekt, men de fleste af dem jeg har set ryger, går sært, hugger, tøver, osv.
    Og selvom den ikke har VNT kan vi sagtens ændre ladetrykket via feks. N75 ventilen. Tænding/indsprøjtningstidspunktet kan vi også ændre på mange af dieselmodellerne.
    Vi kan stort set ændre alt i dag og tuning er ikke bare at åbne dyserne længere.

    Fredslunds.dk (Landberg forhandler)


  • #18   9. jun 2013 Tom C, som jeg regnede med-du har desværre din viden fra bøger...


  • #19   9. jun 2013 Når man refererer til FDM og DR så ved man bare at det er en der ikke har styr på sagerne

  • #20   9. jun 2013 Jeg skal ikke leve af at tune, så derfor skal jeg heller ikke forskønne billedet med noget som ikke holder. Folk kan jo selv dømme om tuningsfirmaerne kan mere end fabrikken.....understøttet af de artikler jeg har henvist til. Der er i øvrigt mange flere artikler med ca. samme indhold.

    At lukke for EGR gør man ikke uden at ændre på emmisionen, sådan er det bare. Det er faktisk netop pga emmisionskrav at det er sat i bilerne.

    Indsprøjtningstidspunkt kan en boks skam også ændre på smiley
    Ja tændingstidspunkt kan boksen ikke, men ret beset er de fleste biler der skal chippes vist også turbo diesel uden at have tal for det.

    Ændre ladetryk kan man jo altid gøre ved at skrue lidt på wastegaten. Som tidl. skrevet så begynder det her at blive farligt for motoren. Hvis brændstofpumpen ikke kan følge med og trykket falder, så smelter stemplerne.

    Begge tuninger snyder motorstyringen. Det er også derfor at bilens forbrugsmåler ikke passer mere efter man har tunet. De viser pludselig meget bedre økonomi selv om det reelt går lige stik modsat.

    En chip lavet på rullefelt bliver lavet ved en given omgivelsestemp og tuneren aner ikke hvordan bilen vil opføre sig ved andre temperaturer, variationer i brændstof og lign. Netop derfor lige lige precis det software i bilen fra fabrikken som man kører bilen med.
    Næppe en chiptuner som vil give motorgaranti at det nu også holder til en tur i Alperne med tynd luft smiley
    En chiptunet bil er optimeret til lige nøjagtig det lufttryk i Pascal du har den dag og lige nøjagtig den lufttemp du har den dag.

    Begge løsninger bygger på at øge åbningstiden, det er da bare at sætte en oscilloskop på dyserne så kan man se det.
    Til dem som spurgte til min viden, så har jeg i tidernes morgen været med til at udvikle Bosch motorstyringen rent. prof. mere behøver jeg vist ikke komme ind på.


  • #21   9. jun 2013 Så fortsætter vi bare med at lave "forkerte" løsninger.
    Vores kunder er ret godt tilfredse med den slags "forfærdelige" ting.
    Nu du selv nævner nedsmeltning som følge af for meget luft så er det kun i benzinere det er et problem.
    En diesel er en luftoverskudsmotor der tændingsbanker med vilje.
    Nu sidder der jo også mbar måler så motoren ved om den er i alperne eller den Jyske hede.

    Fredslunds.dk


  • #22   9. jun 2013 Tom C. du skal lidt ud i det virkelige liv istedet for at begrave dig i bøger og indernet
    ku godt tænke mig at vide hvad du laver i det civile:-)


  • #23   9. jun 2013 Findes der slet ikke nogle på sjælland, som kan sætte sådan en fætter på bilen

  • #24   9. jun 2013
    en tuningsboks kan du sgu selv montere. derfor det er så billigt


  • #25   9. jun 2013 Hvis ikke du selv kan montere en box så stop hellere med at køre bil

  • #26   10. jun 2013 Er ingeniør og har arbejdet prof. i udviklingen af Bosch motorstyringer og ABS moduler. Beklager at jeg ikke laver chiptuninger ved siden af smiley

  • #27   10. jun 2013 Så er du jo teoretiker, og ikke praktiker.

Kommentér på:
OBD Chiptuning

Annonce