2.461 visninger
|
Oprettet:
OBD Chiptuning {{forumTopicSubject}}
Hvor finder jeg den billigste OBD Chiptuning samt install på bilen
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 50 Svar: 307
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 10 Emner: 111 Svar: 378
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 50 Svar: 307
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
Boksene er lavet til de enkelte bilmodeller. Du tror da heller ikke at bilfabrikkerne laver en specialchip til hver bil fordi motorerne er så forskellige.
Boksenen yder ganske optimalt, det er man da slet ikke i tvivl om.
Rent teoretisk så vil bilen ALTID forudrene mere fordi man ikke ænder på ladetrykket men bare lukke mere diesel ind. Det gør blandingsforholdet bliver federe, man får flere heste og moment, men også at den sviner mere. Det kan selv Landberg ikke lave om på med mindre han begynder at hæve ladetrykket.
Man kan indlægge forskellige egenskaber i boksene/ chippen. At den f.eks ikke skal ændre ved noget ved lave omdrejninger og kun give ekstra brændstof når man træder meget på speederen.
At antallet af ekstra heste er ligefrem proportional med hvor hvor meget ekstra brændstof der skydes ind, giver sig selv. Og selvfølgelig sviner det ekstra. Men alt efter hvor vild tuningen er, så kan man måske stadig holde sig så den kan gå gennem et bilsyn.
Der er masser af skrøner om at en chip er bedre end boks. Intet er dokumenteret så ringe som sådanne påstande. Bilfabrikken har lavet timingen som hverken Landberg eller andre kan det. Landberg chiptuner til den omgivelsestemp som lige er den dag man er hos ham. Ingen aner hvordan motoren med chippen eller boksen vil performe og forurene om vinteren eller når motoren slides efter 100.000 Km ekstra.
Hvis man skal være miljøbevist, så skal man ikke chip eller bokstune. Der ligger manger ingeniørtimer i lige den software som ingeniørerne har valgt.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 50 Svar: 307
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 184
Jeg har kørt 300.000 med en landberg ODB, men rittersport er da altid meget mere frisk ....
nej nej nej...
Sæt dig ind i hvordan en chiptuning virker, og vælg et LOKALT sted, med GARANTI.
Hvad firmaet så hedder er mindre væsentligt, bare du ved hvem du skal smide U-tune´n i hovedet på, når din bil rasler fra hinanden
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 184
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
Er bilen med tubo KAN man ændre ladetrykket HVIS den har variabel geometri, men har den en alm. wastegate, så skal man til at skrue på wastegaten hvis man vil hæve ladetrykket. Det slipper man sjældent godt fra fordi mange biler har sikring af at ladetrykket ikke kan hæves uden at ECU'en griber ind.
Stadig gælder det at laaangt de fleste chip og bokse ændrer på åbningstiden og bare lukker mere brændstof ind. Det giver selvfølgelig også mere forurening.
Bilen brænder ikke sammen med en boks bare fordi den ikke er fra Landberg. Det som får en motor til at smelte stempler er hvis blandingen bliver for mager og det gør den netop hvis man hæver ladetrykket uden at gøre blandingen federe. Derfor .....hvis man hæver ladetrykket ændrer man ofte også på dyser og brændstofpumpen.
Da en chip eller boks opererer lige modsat, ved at man gør blandingen federe, så smelter man heller ikke stemplerne.
Skal lige ødelægge endnu en skrøne som mange oplever når de får en chip eller boks på. Computeren i bilen begynder pludselig at vise at bilen kører længere på literen. Det er også rent vås. Det er chippen eller boksen som snyder computeren til at tro at den skal pumpe mindre brændstof ind for at holde samme fart. Derfor tror computeren at den kører længere på literen, hvilken den ikke gør i praksis.
Den federe blanding gør at bilen kører kortere på literen uanset hvad computeren siger.
Men er man mere tryg ved at købe en boks eller chip ved Landberg som i øvrigt er en fin fyr, så gør da det
Men at sige at den ene forurener mere end den anden eller giver mere heste, det er ikke rigtigt. Hvis man tuner motoren med f.eks 30% flere heste så vil begge løsninger kræve at der lukkes masser af ekstra brændstof ind i motoren = forlænge åbningstiden på dyserne = mere forurening.
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.132
Har du på egen bil prøvet de forskellige former chipning ??
De forskellige forbrug ved hver form chipning ??
Du er sqi forkert på den synes jeg.
aug 2007
Følger: 63 Følgere: 75 Biler: 1 Svar: 919
Chip og box tuning er IKKE det samme. En chiptuning er som OBD tuning hvor du ændrer parametrene i motorstyringen. Tidligere kaldte man det som regel en chiptuning, men efterhånden som det ikke er nødvendigt at åbne boksen og lodde et nyt print på men de kan laves via diagnosestikket bliver de oftere og oftere kaldt en OBD tuning i stedet
Jeg kender så ufattelig mange eksempler på at en bokstuning smadrer dyserne da de soder til fordi den kører så fed blandning. Med en chip/OBD tuning ændrer du ikke bare på dysernes åbningstid, men sørger for at blandingen bliver optimal ud fra mange flere ting og det gør at den holder sig sund og rask på længere sigt
Og lidt læsning til dem der vil se en sammenligning mellem en boks og en OBD tuning http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=74&t=27419&p=231804&hilit=obd#p231804
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
boksen på nye biler skal også åbnes og programeres direkte på printet da de er sikret mod OBDtuning...
Tom C, jeg kan ikke helt finde ud af om du har erfaring med det du skriver om og ikke udtrykker dig helt klart eller du har læst det hele på det dersens indernet
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
Det bliver en gentagelse t sige, ja når man øger åbningstiden og blandingen gøres federe, så soder og forurener bilen også mere.
Kim, en chip ændrer også på blandingsforholdet og derfor gør man også blandingen federe og det soder mere.
Fair nok at du kender så mange med defekte dyser, det gør jeg så ikke.
Vi ved vist alle hvad er en optimal blanding. I en benziner sidder lambdasonde sonden for at sikre en optimal blanding.
Som skrevet tidligere bliver en privat tuners chip aldrig bedre end fabrikkens. De optimerer jo ikke motoren til kold og varmt vejr, ej heller til motoren slitage og faldende kompression med tiden. Ej heller til svingende brændstofkvalitet.
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
der er en del at lære endnu hvis du arbejder med det....
mht til at lave en bedre chip end fabrikkens. der hvor jeg arbejder med chiptuning bliver EGR ventil feks slået fra så motoren ikke soder til, En del VW døjer med at de skal køre lang tid på starteren når de er driftsvarme-det bliver også lavet. En del vw tdi motorer laver fuelcut hvis de kommer under et vist antal omdr-det bliver også lavet om. og lidt andre finesser
mht forurening. FDM ville lave en artikkelserie for nogle år om hvor meget ekstra chiptunede biler forurenede. og til lejligheden blev chippet et par biler . de blev så kørt til afprøvning hvor det viste sig at de forurenede mindre en originalt-så blev artikkelserien opgivet igen...I wonder why....
lige for en god ordens skyld vil jeg sige at det selfølgelig ikke er ligemeget hvor det bliver lavet...
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
Hvorfor tror du EGR sidder i bilen. Så skal mine lærebøger vist omskrives.
Det er så rigelig dokumenteret at chippen og boksen forurener mere. Også derfor at myndighederne kræver en TUV partikeltest for det bliver lovligt. I øvrigt er der vist ingen i danmark der kan udføre denne test imkl. FDM. Man skal til Hamborg for at få den lavet,
Som nævnt et par gang bliver bilerne også rullet ved EN temp og tuneren aner derfor INTET om hvordan bilen performer ved andre temperaturer. Så det er noget af en gratis omgang at sige at tuningen forurener mindre. Kold luft har tættere molekyler og derfor kommer der mere ilt ind i motoren når det udvider sig igen.
Man får ikke en bil til køre længere på literen, forurene mindre og få flere heste samtidig. Så havde bilfabrikken længe gjort det. Det er jo alle 3 salgsparametre.
Jeg ved ikke hvilken undersøgelse du referer til men FDM har da skrevet flere artikler om sagen.
http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/chiptuning
Jeg synes også denne artkel kunne være intressant læsning for nogle.
http://jyllands-posten.dk/motor/ECE4303089/billig-biltuning-kan-udloese-stor-regning/
Noget med at tuningsfirmaer kom i ombudsmandens søgelys pga. deres markedsføring om flere heste, lavere emmision og bedre økonomi.
Jeg synes man skal fortælle tingene som de er. Chip og bokstuning forurener mere, giver flere heste og forøger brændstofforbruget. OK man kan også tune den anden vej, hvilket de færreste nok er intresserede i.
Her er endnu er artikel som burde lægge skrønen om at træerne vokser ind i himlen, i graven:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/02/23/165424.htm
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Vi kan ændre alt i motorstyringen og da motoren jo har temp. sensorer på alt, feks lufttemp. tager den altså også højde for udetemp. osv.
Og at sige at vi ikke kan lave styringen bedre end ingeniøren ved feks VW er noget vrøvl.
Tag bare Lupoen. Den får vi til at gå længere på literen. Og der ville jeg da mene at VW har brugt et par timer på netop denne diciplin.
Boxtuning snyder som regel motorstyringen eller ændrer enkelte parametre som giver effekt, men de fleste af dem jeg har set ryger, går sært, hugger, tøver, osv.
Og selvom den ikke har VNT kan vi sagtens ændre ladetrykket via feks. N75 ventilen. Tænding/indsprøjtningstidspunktet kan vi også ændre på mange af dieselmodellerne.
Vi kan stort set ændre alt i dag og tuning er ikke bare at åbne dyserne længere.
Fredslunds.dk (Landberg forhandler)
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
apr 2007
Følger: 16 Følgere: 18 Emner: 2 Svar: 683
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
At lukke for EGR gør man ikke uden at ændre på emmisionen, sådan er det bare. Det er faktisk netop pga emmisionskrav at det er sat i bilerne.
Indsprøjtningstidspunkt kan en boks skam også ændre på
Ja tændingstidspunkt kan boksen ikke, men ret beset er de fleste biler der skal chippes vist også turbo diesel uden at have tal for det.
Ændre ladetryk kan man jo altid gøre ved at skrue lidt på wastegaten. Som tidl. skrevet så begynder det her at blive farligt for motoren. Hvis brændstofpumpen ikke kan følge med og trykket falder, så smelter stemplerne.
Begge tuninger snyder motorstyringen. Det er også derfor at bilens forbrugsmåler ikke passer mere efter man har tunet. De viser pludselig meget bedre økonomi selv om det reelt går lige stik modsat.
En chip lavet på rullefelt bliver lavet ved en given omgivelsestemp og tuneren aner ikke hvordan bilen vil opføre sig ved andre temperaturer, variationer i brændstof og lign. Netop derfor lige lige precis det software i bilen fra fabrikken som man kører bilen med.
Næppe en chiptuner som vil give motorgaranti at det nu også holder til en tur i Alperne med tynd luft
En chiptunet bil er optimeret til lige nøjagtig det lufttryk i Pascal du har den dag og lige nøjagtig den lufttemp du har den dag.
Begge løsninger bygger på at øge åbningstiden, det er da bare at sætte en oscilloskop på dyserne så kan man se det.
Til dem som spurgte til min viden, så har jeg i tidernes morgen været med til at udvikle Bosch motorstyringen rent. prof. mere behøver jeg vist ikke komme ind på.
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Vores kunder er ret godt tilfredse med den slags "forfærdelige" ting.
Nu du selv nævner nedsmeltning som følge af for meget luft så er det kun i benzinere det er et problem.
En diesel er en luftoverskudsmotor der tændingsbanker med vilje.
Nu sidder der jo også mbar måler så motoren ved om den er i alperne eller den Jyske hede.
Fredslunds.dk
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
ku godt tænke mig at vide hvad du laver i det civile:-)
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 106 Svar: 175
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
en tuningsboks kan du sgu selv montere. derfor det er så billigt
apr 2007
Følger: 16 Følgere: 18 Emner: 2 Svar: 683
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 584
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.132
OBD Chiptuning