{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.429 visninger | Oprettet:

Lov omkring kompressor {{forumTopicSubject}}

Hej bg

Nu har jeg tæsket detailforskrifterne for motorkørertøjer igennem, men jeg kan sku ikke lige finde ret meget om kompressor tuning. Kan sagtens finde om turbo, men det er jo ikke helt det samme. Så hvad er reglerne sort på Hvidt? Og jeg har prøvet Google.

På forhånd tak.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lov omkring kompressor
  • #1   11. jul 2013 Det er en konstruktiv ændring, og oven i købet trykladning, så det er et nogo, med mindre du kan finde et godkendt sæt..

  • #2   11. jul 2013 Reglerne er vel det samme som turbo? Eftermonteret trykladning er vel eftermonteret trykladning? Dette er dog sagt uden at være sikker, men kunne ikke forestille mig andet? smiley

  • #3   11. jul 2013 Turbo og kompressor regnes for det samme

  • #4   11. jul 2013 Jannik godkendt sæt, er det til motoren, for en motortype kan godt findes i flere biler

  • #5   11. jul 2013 Copycat, er du 100% sikker for i nævnte skrift står der nemlig at turbo drevet af udstødning regnes for mere end 20% effektforøgelse og konstruktiv ændring. Der står intet om remtrukken "turbo"

  • #6   11. jul 2013 Yeps jeg er 100% sikker

    Alt trykladning anses som over 20% forøgelse


  • #7   11. jul 2013 Det stor der bare ikke en skid om i den dokumentation jeg har fundet, der er kun udstødningsdrevet turbo nævnt

  • #8   11. jul 2013 Stor = står

  • #9   11. jul 2013 SVAR:
    Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:
    Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
    Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig
    At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til de to nævnte krav
    Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer"

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).
    Vigtigt at vide, hvis du tuner eller chiptuner din bil!
    Du kan risikere at miste bilens fabriksgaranti, hvis din chiptuning ikke er lovlig. Spørg derfor altid bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning.
    Som bilens ejer er det dit ansvar at sikre dig, at bilen er i lovlig stand (Færdselsloven § 67). Flere regler kan finde i bekendtgørelsen om chiptuning.
    Bilen skal synes og godkendes
    Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.
    Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn § 22.
    Vigtigt at vide om syn!
    Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.
    Afgift ved konstruktive ændringer
    Det er SKAT, der afgør, om der skal betales fornyet afgift i forbindelse med konstruktive ændringer. Kontakt dit skattecenter for at høre nærmere om reglerne.
    Salg og markedsføring af chiptuningssæt
    Markedsføring og salg af chiptuning er ulovligt, medmindre forhandleren kan dokumentere, at bilen med monteret chip stadig overholder miljøkravene. For at være lovligt skal chiptunings-udstyr vedlægges denne dokumentation. Dette forbud mod salg af ulovligt chiptunings-udstyr gælder også, selv om der reklameres med, at det kun må anvendes til motorsport eller udenfor Færdselslovens område.
    Hovedkrav til konstruktive ændringer
    Forurening, brændstofforbrug og støj
    Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:
    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler om måling af røg under belastning.

    Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation her.

    Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.
    Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.
    Sikkerhed
    Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra PRODUCENTENS SIDE, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.


  • #10   11. jul 2013 Claus-m hvor har du fundet det henne?

  • #12   11. jul 2013 Bump

  • #13   11. jul 2013 Copykat: Nej kompressor og turbo anses ikke for det samme, med mindre kompressor har wastegate, og det har den ikke

  • #14   11. jul 2013 Kan kun give K-FINN ret...

  • #15   11. jul 2013 Uanset de præcise regler, er der tale om et tuning udober de tilladte 20 pct. Og det er derfor kun tilladt, hvis der betales afgift på det.

  • #16   11. jul 2013 Hvordan kommer du frem til det, at det er over 20%

  • #17   11. jul 2013 Sebastian M: det kommer vel an på hvilket ladetryk man køre med man kan jo lave trykket så tilpas lavt at den holder sig inden for de 20% effekt messigt

  • #18   11. jul 2013 Sebastian.

    Der kommer altså ikke automatisk afgift på når man tuner over 20%


  • #19   11. jul 2013 Er jeg klar over, men jeg kan ikke se pointen i det, hvis en effektforøgelse på under 20 pct er målet. Så er der mange andre ting man kan gøre, for at forøge.

  • #20   11. jul 2013 For at skære igennem, hvad siger loven, hvad må man og hvad må man ikke?

  • #21   12. jul 2013 Well, du må alt, du skal bare dokumentere det.

  • #22   12. jul 2013 bare flyt til sverige eller norge meget bedre med hensyn til de skodregler vi har i danmark

  • #23   12. jul 2013 Spoon: Ok, der kan man bare se, hvad er de de må, som vi ikke må ?

  • #24   13. jul 2013 De er ikke bundet af nogle latterlige afgiftsregler, så de kan få godkendt nogle lidt sjovere ombygninger.

Kommentér på:
Lov omkring kompressor

Annonce