5.400 visninger
|
Oprettet:
3 grunde til at flytte til Island {{forumTopicSubject}}
Kan sikkert finde mange grunde til ikke at flytte derop men sådan en her lokker sku lidt
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eM0dccrWLDA#!
maj 2005
Følger: 58 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.124
Jow jow det ser da fedt ud, men jeg kan ikke se fordelen..
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Som de biler der er bygget da er det som at køre i en ganske almindelig bil
Køre af og til i en 4runner med 38" snehjul.. Den ligger lige så behageligt på vejen som landcruiseren med std. dæk montering
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Men du skal da ikke længere væk som Norge før at du kan få godkendt store hjul osv. uden at skulle bestikke en synsmand eller kende de rette personer
OK bilpriserne er så ca samme som i DK dog med noget fordel ang bagsæder og vægtafgift aka årsafgift heroppe
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.321
Det største minus er dieselprisen...
sep 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Biler: 12 Emner: 59 Svar: 813
maj 2005
Følger: 58 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.124
Hastighed ? ja har talt med 2 Canadier som begge kører "hjemme byggede" versioner af mattracks og hastigheder omkring 80-85km/t er ingen problem, mattracks siger at man skal passe på beltet ikke bliver varmt, men eftersom der er tale om -10 til mere grader er det jo en god hjælp. Begge de 2 hjemme byggede sæt er med belter fra snescootere og der taler vi jo hastigheder over 150km/t og de har endda meget skarpere vinkel i bagenden end hvad de bliver lavet til på bilerne.
Ang komfort ? ja det er jo stadigvæk samme undervogn, du har bare ikke dækkets evne til at absorbere stød, men hallo der er jo heller ikke tale om man kører med dem for at race henover fartbump..
Jeg mener bare hvis jeg selv skulle køre i de sne mængder havde jeg valgt belterne frem for 54" dækkene..
Uanset hvor meget luft du lukker ud af de dæk vil der stadig være en større trædeflade og jævnt tryk fra et belte.
endnu en fordel er at det ikke er nødvendigt at ombygge sin bil for 150tusinde for at have plads til dem. om "sommeren" sætter man alm hjul på og kører i bilen som var den org.. eller ja næsten for det er der nok alligevel ingen der gør
Flere km? tro mig de 54" tommer dæk er ikke billige, og et sæt nye belter koster en brøkdel af de dæk.
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Laveste punkt på bilen er AKSLEN hvorfra frihøjden skal måles .. Frihøjden fra akslen til jorden ænder sig ikk en skid med 6"emu og 4" body lift.. Frihøjde ved akslen fåes udelukket med større dæk
Og netop fordi at arctic trucks ikke bruger at hæve bilerne mere som nødvendig og helst bare bodylift gør at de er 110% stabile på landevejen
Snedæk i 38" og meget bred koster 5000.- stykket.. Dem her http://billeder3.bilgalleri.dk/album/279/628/471/1394132-lidt-forskelligt
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Jo ikke alle steder man er nød til at ombygge bilen hvergang den skal til syn
maj 2005
Følger: 58 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.124
Jeg er med på at 54" er et stort dæk men ½ delen er jo over så der er kun 26" tommer minus klumpen i fri højde..
Mattracks kan muligvis ikke godkendes ej heller på island, men det er jo heller ikke nogle man kører med ned i byen for at hygge.. Det er mere som i når man kører på tur der hvor veje er noget man hører om over satellit radioen..
Jeg forstår godt jeres "imod" mattracks men der bor jo altså folk så langt ude at veje ikke er noget der er slået igennem andet end 3-4 måneder om året...
maj 2005
Følger: 58 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.124
Rigtig mange har kopieret dem og en del er lavet betydelig bedre efter min mening..
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.321
"Der er flere grunde til at man fravælger ”Mattracks” som standard udstyr på en ombygget firhjulstrækker. For det første er det prisen, larvefødder der kan bruges mere end en eftermiddag koster en lille formue, det største dæk er billigere end larvefødder. Det andet levetiden - Mattracks har mange bevægelige dele, hjul, fjdre og støddæmper, hvilket alt krævet regelmæssigt eftersyn og dyrt vedligehold. Det tredje er vægten; Larvefødder tunge, hvilket er noget af det værste man kan sætte på en aksel; for høj uaffjedret vægt. Kørekomfort er også en faktor; larvefødder, selv om det er lavet af snescooter bælte, er hårde, det støjer og det vigtigste er køreskkerheden, på en asfalteret landevej er der begrænset vejgreb.
Mattracks og bælter fra snescootere kræver konstant afkøling og den kan kun fås fra sne, og ikke alle typer sne, men kun pulversne. Det er en af grundene til at på snescootere man undgår at køre for meget på hardfrosset sne eller is. Dog kan det delvis erstattes med enslags ”klo” der kradser overfladen for at skabe lidt snestøv til afkøling. Kort sagt; larvefødder kan godt bruges i sne, men når sneen forsvinder er vedkommende køretøj ”grounded”.
Det at bygge vores firhjultrækkere om er en 40- 50 års tradition og mange ting har været prøvet igennem de sidste årtier, og brug af larvefødder er en af dem. Nogle har prøvet har investeret en mindre formue i sådan slags udstyr, trailere til at transportere det til vejens ende, donkrafter og diverse værktøj. Når larvefødder bliver monteret og ens dæk efterladt et sted, bliver man nødt til at komme tilbage det samme sted, det passer ikke altid i vores land.
I sidste ende er brug af larvefødder for dyrt, besværlig og hæmmende i forhold til dæk, for ikke at nævne at det kræver meget mere energi at bruge dem og det betyder højere brændstofforbrug og dermed en mindre aktionsradius man kan færdes i eller kortere distance til næste brændstofdepot."
Og dette er sagt af en mand der ved hvad han snakker om... Han har "bygget" flere af de Islandske 4wd'er der ka' ses på nettet og selv kørt "is-taxi" gennem flere år...
maj 2005
Følger: 58 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.124
Udemærket så lærte jeg også noget idag.
Der er nogle gode pros and cons, også må man jo gøre op med sig selv hvad man skal bruge..
Fed billede elles
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.321
Her bliver den vist frem af hans tidligere arbejdsgiver:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=B-mfBNk1Vso
3 grunde til at flytte til Island
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside