{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.859 visninger | Oprettet:

Sidemarkeringslygter og syn?? {{forumTopicSubject}}

Har fået købt nogle fine Hella sidemarkeringslygter hjem med LED som jeg montere imorgen.

Det nemmeste er jo bare at smide dem på pos. lygter foran, og baglyset i bag. (Så er de jo altid tændt når parkeringslyset er som minimum), men hvad er chancerne for at man for problemer med synshallen?

Det sidder jo ikke som standard på min bil? Ville i gøre det som overstående, eller lave den kringlede med en seperat kontakt? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sidemarkeringslygter og syn??
  • #1   21. feb 2013 De SKAL tænde sammen med dit positionslys (parkeringslys), og slukke igen når du slukker dit positionslys.

    Google reglerne for syn af køretøjer.


  • #2   21. feb 2013 det er først hvis bilen er over 6 meter lang, der skal være reflexer eller makerings lys, om de siger noget til det, kunne du jo køre forbi din synshal og spørge om.

    jeg havde mange problemer med min F350ér truck, men den overholdte loven, de brugte ca en halv time 2 mand, kun på makerings lyset. den er jo født med 5 lamper på taget samt de gule/orange blink der sidder i forbindelse med forlygter/side blink som også er originalt. jeg havde så sat godt med side makerings lys på siden af den (bilen var 6.5meter lang) de gik de ihvertfald meget op i, men som sagt bliv den synet uden anm.

    men prøv da at høre af, hvis du ik kan læse dig frem til det, på færselsstyrelsen side


  • #3   21. feb 2013 Okay Aksel. Det var også min første tanke. Men hvis det er "ulovligt" på min bil, så kan de jo intet sige til at det er på seperat kontakt? Lidt ligesom mine fjernlygter er, de er jo også i "utal" i henhold til at man skal enten have 2-4 eller flere (lige antal) lygter på med en hvis ref. smiley

    Det var bare mere hvad folket har af erfaringer, kan jo se der er mange der har overklisret deres biler til... Jeg skal nemlig kun have 2. på hver side, end i hver ende... smiley


  • #4   21. feb 2013 Ville smide en kantakt på også smide en pære fra linket under i hver lygte
    http://www.matronics.dk/Kategori/Biler/Advarsels-Pacecar-lys/LEDStrober/Gruppe/8x1-Watt-LED-Strobelight-12V


    Vi har det lavet sådan på patrolen vi bruger til bjergnings bil.. MEGET lækkert når man står og spærre en fjeldvej kl lort om natten fordi en af busserne er kørt af vejen.. Man kan ses på lang afstand


  • #5   21. feb 2013 Hov det var de blå jeg fik linket til .. Dem vi har brugt var så vidt jeg husker hvide

  • #6   21. feb 2013 Erik. Har allerede haft for 3500.- af de der små dioder der, det dårligste køb jeg længe har lavet... De blev alle solgt for 1000.- her den anden dag, hehe. smiley

    Pt. er Celis fra fjernlygterne på serperat kontakt, så hvis folk mener at synsfolkene vil dumpe min bil på det, så bliver de 4. ledninger bare sat over på den kontakt. Så tænder det hele alligevel samlet uden for synshallen. smiley


  • #7   21. feb 2013 Du må gerne have sidemarkeringer, det kan de ikke hindre dig i. Dine fjernlygter derimod er en anden sag. Du må max. have 6 fjernlygter, hvor af højest 4 må lyse ad gangen.
    Derudover må de tilsammen ikke overstige 225.000 candela, hvilket svarer til et ref. tal på 75. Jeg går ud fra at dine lygter hedder ref. 37.5, hvilket betyder at der kun er 2 af dem der må lyse, som det eneste fjernlys.


  • #8   21. feb 2013 Derfor har de også deres egen kontakt Anders... smiley Har 5. pt, kun forlygternes lyser når de kommer på det lange lys. smiley

    Og ja, de er 37,5 ref...


  • #9   21. feb 2013 Det er for så vidt lige meget at de har deres egen kontakt, de skal stadig overholde ref. 75 tilsammen.

  • #10   21. feb 2013 det er meget forskelligt hvor højtidlig de tager det på de forskellige synshaller, min trold eks er synet med xenon i fjernlygterne, celis lysene kører over positionslyset og hjulene stikker liiig en snas uden for skærmene. ingen bemærkninger for noget, hør din synshal ad hvad de siger til det, en ting er teori(loven), en anden er praksis

  • #11   21. feb 2013 anders n
    jeg har ikke sat mig ind i det men har fået det fortalt af en da jeg smed xenon kit i mine projektøre. han ville bilde mig ind at hvis dine lygter kørte på en seperat kontakt kunne man bare kalde det for arbejdslys, så skulle der ikke være krav til hverken styrke, antal eller noget somhelst. er det noget der er hold i?


  • #12   21. feb 2013 I princippet hedder det jo offroad lygter, showlygter el. lign. når det er ført om uden de egentlige kørelygter!. Det er der intet ulovligt i. smiley

    Det er heller ikke ulovligt at have neonrør under bilen, hvis det er til show. Eller et blåt blink på taget hvis det er på privat grund... smiley


  • #13   21. feb 2013 Arbejdslys skal så vidt jeg ved, kunne bevæges, så det kan lyse hvor man har brug for det.

  • #14   21. feb 2013 Alle lygter der er eftermonteret på min bil kan i princippet bevæges, hvis man har kræfter nok til det. De er jo blevet spændt ordentligt, det samme gælder for alle de andre lygter på de maskiner jeg kører til dagligt. smiley

    Har aldrig læst noget om at de skal kunne bevæges rundt med en tommelfinger, for så drejer de da rundt på motorvejen, og det er vel sikkert også ulovligt... smiley


  • #15   21. feb 2013 det nævnte han så intet om, jeg spurgte ang at jeg jo havde sat xenon i dem og lygterne jo så ikke var godkendt længere. det mente han ikek var noget problem så længe det bare blev kaldt arbejdslys så var der ingen regler for det. tænkte bare det lød lidt for godt til og være sandt

  • #16   21. feb 2013 Hvis de er til brug uden for vejen (alt kan jo bortforklares), så er det jo arbejdslys hvis det er til offroad el. lign. 4x4 kørsel. Så kan det ikke kaldes en kørefjernlyslygte, de de lygter er forbeholdt asfalten... smiley

  • #17   21. feb 2013 det kan der jo være noget om, men skii være med det der blev ikke nævnt noget, han spurgte kun om ''hvaa.. de gryder der, kan de ik lyse'' hehe

  • #18   21. feb 2013 Men hvis det er go for at have sidemarkeringslygter på min eftermonteret "lovligt", så bliver de bare monteret over org. lygternes ledninger... Så slipper jeg for at fører nye ledninger nede fra ladet af og op til motoren igen... smiley

  • #19   21. feb 2013 Arbejdslygter skal kunne bevæges ved håndkraft uden brug af værktøj, og skal stadig side så stabil at de ikke ændrer indstilling uden hjælp.
    Sidemarkerings lys er ikke ulovligt på biler under 6m i længden, de skal bare være jævnt fordelt på hele billængden, og må ikke sidde så tæt at det kan forvæksles med en lang enkelt lygte. Og de skal tænde samtidig med dit positionslys uden kontakt imellem.
    Alt lys frem eller bag ud på køretøjet skal være parvis, og i ens styrke og farve parvis. Og jo hvis de er stride nok, kan du få en bøde for forkert lygteføring hvis du har et ulige antal lygter monteret mens du kører på vejen. Fjernlygter kan ikke anses for arbejdslygter.


  • #20   21. feb 2013 Så er det godt de markeringslygter er en i hver ende og kommer på pos. lys... smiley

    De kan bestemt også flyttes med håndkraft, nok bare ikke af dranker gert nede fra den lokale netto... smiley

    Nu må vi jo se, tror ikke de er så strenge... Så skulle 60% af alle dansker 4x4'ere jo have bøder for ukorrekt lygteføring, hehe. I princippet kan jeg vel bare afmontere pæren i den midterste, så den ikke virker? Folk skifter jo også til mindre dæk, hvis deres normale er for store.


  • #21   21. feb 2013 Du skal pille lygten af, for selv om den er ulovlig skal den virke til syn smiley

    Men du læser bare detailforeskrifterne for køretøjer og vejledningen til syn, og har du alt lavet efter de regler der er beskrevet der i, så kan de ikke dumpe den på det.


  • #22   21. feb 2013 De skal godt nok have det i både den ene og den anden ende... smiley

    Hvor mange har rent faktisk prøvet at få dumpet en bil, på en fjernlygte for meget? For det er umildbart det eneste ulovlige på den nu... smiley


  • #23   21. feb 2013 Jeg har fået dumpet den hvide king cab på for mange fjernlygter, som ikke kunne betegnes som arbejds/turlys, da bilen ikke var registreret som rallybil, eller arbejdsredskab.

  • #24   22. feb 2013 Det var satans... Pillede du så de lygter af der ikke var lovlige??....

  • #25   22. feb 2013 jeps, og skulle til omsyn, og da jeg kom hjem blev de monteret igen.

  • #26   22. feb 2013 Aksel M: Du har ikk helt ret i hva du siger, lysets farve skal være ens frem og bagud ja. men ikk parvist, hvis jeg har lyst kan jeg sætte 3-5-7 osv markeringslys foran eller bagpå , reglen er lavet om smiley Og projektører kan godt tages som arbejdslys så længe de ikk tænder sammen med bilens originale lys, dvs lange lys men deriomod har en kontakt til og slukke og tænde smiley

    Jesper M , Du smækker bar nogle sidemarkeringslygter på siden, som lyser konstant det sker der ikk noget ved smiley så kontakt ikk nødvendig smiley


  • #27   22. feb 2013 Nickermann: frem og bagud, skal lygterne være ens parvis, det eneste du må have i ulige antal bagd ud er bremselys, der må være 3 eller 4, baklys må du nøjes med 1, tågebaglys må du nøjes med 1.

    Positions nærlys, markering fjernlys skal være parvis og i lige antal.


  • #28   22. feb 2013 Takker for alle jeres svar. Nu ryger de markeringslygter på, og så må jeg bortforklare hvis synshallen siger noget... smiley

  • #29   23. feb 2013 Nu vi snakker om lygter alligevel. Er det så ikke normalt at nr. pladelyset først tænder, når kørelyset (det man tænder når der er mørkt) tændes?

    Altså så det er slukket om dagen?? Og er der regler for det? For dem skal jeg også have udskiftet med nogle Hella LED, men har ikke tjekket om det er pæren på de gamle, eller om det er noget andet. Men det er da meget rart at vide inden jeg skifter dem, hvad "reglerne" er for det. smiley


  • #30   23. feb 2013 nummerplade lys skal kun være tændt sammen med positionslys i lygtetændingstiden smiley


  • #31   23. feb 2013 Det er vel et minimum med pos. lys foran, for ellers skal man forlygter jo være slukket? Går da ud fra det skal være tændt når man kører også? smiley

  • #32   23. feb 2013 pos.lys i bag kan udelades efter de nye regler bagpå uden for lygtetændings tiden på nyere biler, på de gamle skal det tænde sammen med kørelys.


  • #33   23. feb 2013 Så er min nok under den gamle kategori. Nu er det jo LED, siger de noget til det, hvis det også er tændt uden for lygtetændingstiden?

    For hvis der er noget galt med ledningsnettet til de lygter, og det ikke bare er en pære i de gamle lygter der gør de ikke virker, så er det jo noget nemmere bare at smide dem på baglygterne. smiley


  • #34   23. feb 2013 hvis lygterne er E1 mærket så kan de ikke sige noget til det, hvis nr pladen er lyst op og kan læses på 30 meter

  • #35   23. feb 2013 Det er Hella lygter, så selvfølgelig er de godkendt... smiley

    http://www.astina.dk/lygter/hella-nummerplade-lys-led-p-108090.html

    Super, men så lyder det som om det er good to go lige meget hvilken måde jeg laver det på, jeg takker!... smiley


  • #36   23. feb 2013 At der står Hella, er ikke en selfølge at de er E1 mærket, men da et par fine nr plade lygter


  • #37   23. feb 2013 Har nu aldrig set Hella lygter der ikke har været godkendt til deres "funktion", men disse er E1 mærket. smiley

  • #38   24. feb 2013 aksel; Det skal ikk være i lige antal, reglerne er lavet om så hvis jeg har lyst til og ha 5 markeringslys på taget af min patrol så gør jeg det og min bil blir ikke anmærket til syn..

  • #39   24. feb 2013 6.03.004 Markeringslygter
    (1) Fremadrettet markeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet markeringslygte
    skal afgive lys af rød farve.
    (2) Markeringslygte:
    a) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte henholdsvis baglygte.
    b) Skal være anbragt så tæt ved køretøjets yderste kant som muligt. Bestemmelsen
    anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt højst 0,40 m fra køretøjets
    yderste kant.
    c) Skal på køretøj med høj, fast opbygning være anbragt så højt, som det er
    foreneligt med kravene om placering i forhold til bredden og om lygternes
    symmetri.
    d) Skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under vandret.
    (3) Ikke-påbudt markeringslygte
    a) kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve,
    b) skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler,
    c) skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen.

    Du kan ikke montere symetrisk efter midterplan ved ulige antal


Kommentér på:
Sidemarkeringslygter og syn??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce