{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.994 visninger | Oprettet:

Overgang til Rotary: Ja eller nej? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg ved godt, at poleringssæsonen endnu ikke rigtig er gået i gang - med mindre man har en lækker opvarmet garage eller lignende smiley

Men jeg er alligevel så småt begyndt at tænke på poleringssæsonen 2014.

Jeg har pt. en alm. DA-polermaskine (DAP 900 Pro), som jeg er godt tilfreds med. Og i al beskedenhed, så føler jeg også, at jeg har rimelig styr på brugen af denne maskine smiley

Nu er det jo heller ikke fordi jeg polerer særlig mange biler hvert år.

Men jeg har alligevel gået med tanken om, at anskaffe mig en Rotary polermaskine.

Jeg har set en hel masse videoer - inklusive dem på bilvask.nu.

Men jeg kan fortsat ikke helt beslutte mig for, om jeg skal "tage skridtet".

På den ene side er det jo måske lidt "overkill" i betragtning af, hvor få biler jeg polerer hvert på.

På den anden side, synes jeg, at det er en ret tidskrævende proces at polere en stor bil (som f.eks. min Vectra) med en DA-maskine.

Selv med gode polerprodukter, synes jeg det er nødvendigt med mindst 2 "kørsler" pr. område, for at få et tilfredsstillende resultat.

Jeg ved godt, at man skal være mere forsigtig med en rotary, men - alt andet lige - må man jo spare en del tid.

Evt. kunne man jo beholde sin DA og bruge den på de mere vanskelige områder på bilen, hvor der er mange kanter osv. og hvor risikoen for at begå fejl er større.

Og så bruge rotary´en på de store, lige flader.

Hører gerne jeres kommentarer til ovenstående.

Hvad vil i anbefale, taget alle ting i betragtning?

På forhånd tak for info!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overgang til Rotary: Ja eller nej?
  • #1   16. jan 2014 Rotary er kun at foretrække hvis din bil er meget ridset,ellers er D.A med en fiberpude at foretrække

  • #2   16. jan 2014 Altså du slipper ikke for at skulle køre over flere steder med DA maskinen hvis du køber en rotary maskine. Der vil komme hologrammer og de skal fjernes bag efter.

    Hvis du overvejer at købe ny maskine så tag da og kig på noget Rupes LHR15 eller LHR21. Der får du lidt af det hele med vanvittig godt resultat til slut. Jeg skal over i weekenden og have en demo af de maskiner og ender nok med at investere i en ny polermaskine. Prøv at kig videoer med Rupes smiley


  • #3   16. jan 2014 @jubidition
    Tak for kommentaren.

    Mener du med kommentaren, at det fortsat er nødvendigt at køre 2 gange pr. område med mellem og 2 gange pr. område med fin osv. osv.?

    Jeg er godt klar over, at jeg fortsat skal bruge grov, mellem og fin, såfremt lakken er slem.

    Det jeg umiddelbart mente var, at jeg med en DA normalt skal køre 2 x på hvert område med feks. "mellem" polermiddel, 2 x på hvert område med fin osv. osv.

    Så det er fint nok, hvis jeg sparer denne ene kørsel pr. område - men fortsat skal bruge både mellem, fin osv.


  • #4   16. jan 2014 Jeg har en af hver. En rotory med små bagskiver og puder til små/smalle områder som en a-stolpe osv og en stor da med 21mm. Orbit som på rupes maskinen. Der erpnormalt stor forskel på hvordan du polerer med de 2 typer maskiner, men med en rupes skal du ikke lægge tryk på ligesom med en rotory og det kan jeg bedst lide i forhold til en alm da. Man kan få Micro fiber skiver som gør arbejdet nemmere og hurtigere og det vil jeg klart anbefale.

    Men ud fra det du skriver ville jeg tage springet og på øve dig lidt med rotory før du evt polerer andres biler..


  • #5   16. jan 2014 kan kun sige en ting kig heller på en RUPES polermaskine...

  • #6   16. jan 2014 Kim, hvad er det for en maskine der har 21mm slag ud over Rupes?

    Z28LET - det jeg mener er at Rotary 99% af tiden efterlader hologrammer, de skal jo fjernes og det gøres nemmest med en DA maskine. Så når du har været der med rotary så skal du lige over en gang mere med DA maskinen før du er færdig smiley f.eks Rupes gør det mere eller mindre i 1 step hele tiden (det er meget groft sagt) smiley


  • #7   16. jan 2014 Det er en maskine der endnu ikke kan købes smiley

  • #8   16. jan 2014 Lyder spændende Hr Bolhøj smiley du må lige give lidt feedback når det er. Har du Rupes? mener så du kan sammenligne de to produkter?

  • #9   16. jan 2014 Jeg er så stik modsat, ejer kun rotary og har i flere sæsoner overvejet DA. Så kan andre tage alle de dumme stillinger.

    Men derudover har jeg sjældent problemer med hologrammer. Ej heller på mørke vogne. Men så er rotary ej heller hurtig fordi man skal bruge den nøjsomt ved sidste lag.

    Jeg ville ikke frygte rotary så voldsomt som mange gør det til. Så længe der er tale om en i god kvalitet og med fornuftig hastigheder på. Og kvalitetspuder er et must.


  • #10   16. jan 2014 Bruger også selv kun rotary, har aldrig brugt DA maskiner. Har aldrig haft problemer med hologrammer bare husk gode poleringspuder.

  • #11   16. jan 2014 Tak for jeres indlæg indtil nu, men fortsæt gerne med at kommentere smiley

    Jeg kan umiddelbart fornemme, at jeg nok ikke skal regne med at spare helt vildt med tid på selve poleringsprocessen, blot fordi jeg går over til rotary.

    Jeg vil lige gå lidt i tænkeboksen tror jeg og Rupes lyder bestemt også som et alternativ

    @jubidition
    Håber evt. du vil komme med lidt feedback når du har fået en demo af maskinerne smiley


  • #12   16. jan 2014 Jeg er glad for min Rupes ( den er efterhånden 8år gl) og det eneste minus jeg kan komme på er vægten.

  • #13   16. jan 2014 Selv personer som Mike Phillips, Larry fra AMMO og så videre siger at Rotary giver hologrammer. Det kan godt være i ikke lægger mærke til dem. Men de kommer lyn hurtigt. De fleste professionelle der bruger rotary bruger DA som 2 step. Men mestre man Rotary så er det nu hurtigere end DA, men det er ikke meget forskelligt fra Rupes LHR 21 smiley

  • #14   16. jan 2014 Det skal ikke blive en diskussion om hologrammer eller ej. Men jeg vil nu holde på at kunderne sgu nok var vendt tilbage, hvis der var hologrammer. Veteran bils ejere er verdens mest emsige mennesker. Og jeg har gjort det utallige gange på 24 timer gamle lakker.
    Men i min optik er 3-4k meget for måske få procent bedre resultat.

    Synes bare ikke folk skal være så bange for rotary. Det var min pointe.
    Men jeg er heller ikke videnskabshys detailer.
    Vasker sjældent bil osv. smiley




  • #15   16. jan 2014 Var ikke ude på at lave en diskussion. Men når dem der lever af at undervise i detailing snakker hologrammer med rotary maskiner så er der nok noget om snakken.

    Angående veteranbilsejere skulle være mere emsige end andre ved jeg ikke. Synes altid jeg finder fejl på deres biler og ofte vaskeridser også. Men der er jo detailere i alle lejre smiley de få procent du snakker om er så dem der gør forskellen på et godt stykke arbejde og et fantastisk stykke arbejde smiley Det synes jeg er det værd hvis man har planer om at gøre mere i det end bare hobby smiley

    Hvis det er hobby ville jeg holde fast i DA maskinen og så indkøbe nogle mikrofiberskiver


  • #16   18. jan 2014 Jov der kommer næsten altid hologrammer med rotary.. selv med DA med grove puder og slibe midler.. det er bare de færreste der kan se det, ikke ret mange ved hvad de skal kikke efter.. og hvis du renser bilen helt ned med isopropylalkohol så kommer der flere ridser og hologrammer frem.. som regel smiley
    noget andet er, hvorfor bruger du grov, mellem og fin?? Det var noget man gjorde for år tilbage.. i dag er de så gode at du kun skal bruge compound og afslutte med en fin for lige at give den sidste dybde og fjerne hologrammer.. er bilen slem vi jeg råde dig til at vandslibe bilen.. det er mere sikkert for med rotary kan lakken blive meget varm.. når du vandsliber så pas på med kanter osv.. vi også klart anbefale en Rupes LHR15 som er en rigtig detailer maskine evt med ruper microfiber skiver blå og gul, eller meguiars "nye" (2011) microfiber sæt! det støver heller ikke ret meget.. bruger det selv. det er dyrt, med det virker..! smiley

    Mvh. Niels Funder
    www.highenddetailing.dk
    https://www.facebook.com/highenddetailing


  • #17   18. jan 2014 -Funder-

    Jeg bruger ikke altid grov-mellem-fin.

    På min Vectra f.eks., hvor jeg HAR været i bund en gang, da bruger jeg kun mellem og fin, så da sparer jeg ikke noget rent tidsmæssigt ift. at bruge compound. Når jeg har været over med "mellem" er der normalt ingen hologrammer tilbage, så den fine giver bare lige de sidste 5% dybde.

    Vandslibe bilen? Så skal den da vist være virkelig slem. Jeg er ikke specialist på poleringsområdet, men det må da være utrolig tidskrævende?


  • #18   18. jan 2014 Niels, vi to snakker samme sprog >_<

  • #19   18. jan 2014 Z28net at vand slibe bilen først bliver det kun hurtigere af! smiley det cutter jo noget hurtigere.. Må jeg høre hvilket mærke du bruger til at slibe lakken med? Du har ret i at der ikke grund til at slibe lakken mere end nødvendigt! Men med en god fx meguiars compound bestemmer du selv hvor meget den skal slibe og efter lader en finish der helt klart er på høje med en mellem.. Du skal bare køre den længe nok og køre forsigtigt i starten så sliber den ikke ret meget.

  • #20   18. jan 2014 Har indtil nu i overvejende grad brugt Karma-produkterne fra Bilvask.nu

  • #21   18. jan 2014 Okay de virker ikke for mig.. Men hvis du er godt tilfreds med dem så har jeg nogle jeg købte en gang du kan købe billigt! Har 2 grov en mellem og en fin hvis det er noget kan du bare lige smide en privat besked har også puder der passer til

  • #22   19. jan 2014 Jeg ville også gå efter en RUPES, hvis jeg skulle investere i en ny.

  • #23   19. jan 2014 Rupes og D.A er vel ens,undtagen der er lidt større udsving på Rupes

  • #24   19. jan 2014 Ja en Rupes er som sådan en DA maskine, men den er bare meget mere end slaget smiley efter at have prøvet i dag må jeg indrømme der skal et par stykker af dem hjem på hylden.

  • #25   19. jan 2014 De er bare bedst til store flader da bagskiven er relativ stor

  • #26   19. jan 2014 Bigfoot mini er da ikke stor? Det er kun 21'eren der har 6" bagskive, 15'eren har 5" som alle andre DA maskiner smiley

  • #27   20. jan 2014 jeps 21 er til større flader,men du kan godt bruge bagskiven fra en 5" på 21`eren(6")

  • #28   20. jan 2014 bagskiven i 5" fra en 15'er er ikke afbalanceret til en 21'er så det vil give flere rystelser i maskinen (der er ca 10 gram til forskel). Men hvis man vil prøve at have en allround maskine som 21'eren sammen med en 15'er bagskive så kender jeg da en der har en til salg. Den er stortset ikke brugt da han bedre kan lide 15'eren.

    Min Vossner med alt tilbehør kommer også til salg engang i næste måned vil jeg skyde på alt efter hvornår jeg kan få Rupes 15 leveret. smiley


  • #29   20. jan 2014 Jubidiion hvad skal han have for den 21er? smiley

  • #30   21. feb 2014 Fandt trådstarter ud af noget? Jeg har modtaget min Rupes LHR15 og pads og fået den testet mere end jeg havde tidligere og kan kun understrege det er en maskine i særklasse når vi snakker DA maskiner.

    Med MF pads cutter den helt vildt og med diverse skumpads kan du lave onestep poleringer som står fejlfrie. Det er uden tvivl de bedste penge jeg til dato har givet ud. Og sætter man sig ned og regner på priserne så koster Rupes ca 3600 kr kontra Meguiars 1995 kr. Hvis du så skal have de samme ting med til din Meguiars maskine ender du over 3800 kr for samme ting. Så det kan slet ikke betale sig at købe den "billige".

    Jeg kører 75mm MF/pads på min Vossner indtil jeg har råd til at købe mig en bigfoot mini for det er klart næste skridt på vejen.


  • #31   22. feb 2014 Jub - Hvor tung er den? Jeg har Rupes nu, og den er sgu tung i længden. Men jeg skal have købt mig en maskine som manden også kan bruge, så jeg ikke skal polerer alt selv. Jeg er jo ellers svært glad for Rupes, de har aldrig skuffet.

  • #32   22. feb 2014 Det er nu ikke så slemt med vægten. Synes ikke den vejer mere end min Vossner og når man ikke rigtig skal lægge vægt på maskinen mens man kører så bliver den ikke tungere at arbejde med. Ud fra de tal jeg fik regnet mig frem til var Rupes faktisk billigere end Meguiars for at stå med samme mængde pads og compound i hånden. Og "Rupes" compoundet er faktisk slet ikke så tosset.

  • #33   22. feb 2014 Jub- Gider du smide i privatbesked, hvor du har handlet? Jeg er egentlig ligeglad med, hvad tingene koster. Det skal bare være iorden og ikke en maskine, hvor der skal skiftes kul og lejer, fordi det er for billigt produceret.

  • #34   22. feb 2014 #30
    Trådstarter har besluttet i første omgang og indtil videre at blive ved den "gamle" DAP900Pro.

    I betragtning af det fortsat ret begrænsede antal automobiler jeg årligt polerer, har jeg besluttet, at jeg ikke umiddelbart er stemt for at investere 3.500 - 4.000 i nyt grej lige nu.

    Men jeg takker for alle indlæggene og jeg er blevet en hel del klogere på mange aspekter inden for bilplejeområdet inkl. poleringsmaskiner smiley


  • #35   22. feb 2014 Køb dig nogle Mikrofiber pads hos CYC eller i4deatail.co,uk så bliver du endnu gladere for din maskine smiley jeg bruger min DAP900 med 75mm bagskive til små områder og lygter smiley

  • #36   22. feb 2014 @Jubidiion
    Det lyder som en god ide smiley
    Har du nogle mærker du kan anbefale?


  • #37   22. feb 2014 Jeg kører med Rupes og Meguiars MF pads. Men vil tro Lake Country og Sonus også er ganske fornuftige smiley de koster 70-100 kr pr pad sådan ca.

  • #39   22. feb 2014 Jeg bruger
    http://www.cleanyourcar.co.uk/machine-polishing-pads/lake-country-4-25-ultra-fiber-da-pad/prod_1214.html
    På min 75mm og p.t Meguiars på min Rupes smiley men skifter til Rupes på dem begge så snart det er til at købe hos Sonaxshop.dk


  • #40   22. feb 2014 Tak for jeres kommentarer.
    Nu spørger jeg nok dumt, men bruger man samme type MF pad til alle typer af polish, både dem som cutter hårdt og dem som cutter mindre hårdt?


  • #41   23. feb 2014 Nej, jeg skifter til anden type pads, når jeg skifter produkt. Hvis du kører med for fin/blød pad og et grovere produkt, så laver du hærværk i din lak. Så nedbrydes slibemidlet i polishen ikke korrekt.

  • #42   23. feb 2014 @Christina J
    Grunden til at jeg spørger er, at jeg umiddelbart kun kan se en hårdhed på de MF-pads, som der linkes til.

    Når jeg hidtil har brugt konventionelle "skum"-pads, har jeg altid brugt fin til fin, mellem til mellem osv. osv.


  • #43   23. feb 2014 Du kan sagtens lave 1-step med det man kalder grov compound og grov pad. Alså hvor du ender på glans 90+.

    De fleste compounds i dag nedbrydes igennem poleringen hvilket vil sige kornene bliver finere jo længere du polerer. MF pads arbejder bare hurtigere end traditionel skumpads og de giver samtidig et bedre resultat. (Normalt er der en fastcut og en finecut MF pad, nogle mærker har flere).

    Når man arbejder meget med polering eller lever af det, handler det om at få tiden ned så man kan bruge den sparede tid på de ting der kræver opmærksomhed.

    Jeg har selv testet 1-step på korn 2000 vandslib til glans 92. Altså først vandslibe overfladen med korn 2000. Og derefter polere med en MF pad (grov) og det groveste compound smiley Der blev taget 5 my lak i den ombæring og det var på et sted hvor der var en ætsning i lakken (gammel fugleklat)


  • #44   23. feb 2014 Kan se Lars har lagt en video op nu

    http://www.youtube.com/watch?v=z-Y-njU4Bp4


Kommentér på:
Overgang til Rotary: Ja eller nej?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce