5.311 visninger
|
Oprettet:
brug af claybar ! {{forumTopicSubject}}
har lige indvisteret i sådan en, da min svogers bil skal have en tur,men vil lige have noget at vide først.
1) skal mand bruge hele claybaren ? eller skal mand skære et stykke af hver gang ?
2) ved at mand skal vende den under brug !
3) hvis hele klumpen skal bruges skal den så æltes under brug ? ler gøres dette først når mand er færdig.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 1.571
Rul ned og se videoen
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
Når du så har brugt den ene side og der er lidt skidt i, FOLDER du dit clay sammen, så at den brugte side ikke længere er synlig, og derved får du 2 rene sider. Så, FOLD dit clay, ikke noget med at vende/ælte.
Som glidemiddel blandes en god autoshampoo og demi vand(for at undgå kalkpletter).
Venligst,
Ebbe
maj 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 155
Som glidemiddel anbefaler vi detailere. Dvs. det nogen kalder en "hurtig vask", "spray vask" m.v. Fordelen ved disse er at de i sig selv virker en smule afspændende (hvorfor de fx på en våd bil også lige kan sprayes i et meget fint og tyndt lag, og dermed ødelægge kalken). Spray lidt på lak og lidt på leret, og lad det fungerer sammen!
Min egen klump ler har jeg brugt i hvert fald 10-15 gange, og det smider jeg ikke ud foreløbigt!
Ærlighed plejer at være bedst, så jeg vil indrømme jeg aldrig har prøvet noget fra Michael V (Bilvask.nu) eller nogle af de andre gode bilplejemærker - kun vores eget fra Meguiar´s.
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Jeg glæder mig till snart at prøve Bilt Hamber's clay som skulle virke rigtig godt kun med vand som glidemiddel.
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
- Hvis man bare "ælter" det, resulterer det i, at du ikke har styr på hvad der er brugt og ikke er. Det er meget anbefalelsesværdigt at FOLDE sit clay - så har du flere 'friske' sider. Og clay som er fyldt med mindre partikler kan resultere i mikrofine ridser, som lægger sig helt tæt på lakkens overflade. Det overrasker mig en smule, at en gut som repræsenterer Meguiars i Danmark ikke foretrækker at anvende den metode.
Du skulle nu prøve at henlægge det i lunt vand i kort tid lige inden brug. Idéen med clay er, at det skal danne en helt plan overflade som match'er lakkens form og at det skal glide i den sæbeblanding som der er mellem lak og claybar, så der ingen direkte kontakt er mellem clay og lak - kun mellem claybar og de fastsiddende partikler som kan sidde oven på lakkens overflade.
Hvis du luner dit claybar bliver det mere smidigt, dvs. Det er lettere at forme og derved har det lettere ved at følge lakkens overflade helt plant. Og det hjælper brugeren til at anvende sit claybar mere sikkert – og vi ønsker vel alle at passe så godt på lakken som muligt.
Jeg har endnu ikke været ude for noget clay som ikke kunne holde til at ligge i vand i kort tid - så hvis du siger, at det clay i sælger ikke kan det, tyder det måske ikke ligefrem meget godt. Du kunne evt. prøve det af og vende tilbage med en konklusion. : o )
Venligst,
Ebbe
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
- Hvilken lube brugte du? Og hvor lang tid lå det i det lune vand? Idéen er ikke, at det skal afholde badeferie deri, bare lige et minuts tid ved starten af din clay-session.
Der er flere som bruger udelukkende bruger vand som glidemiddel til clay, og det behøver ikke at hedde bilt-hamber. Jeg synes bare godt om den effekt som en smule shampoo giver.
Venligst,
Ebbe
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Jeg brugte sonus glyde som lube, men havde nok ladet claybaren holde lidt for lang badeferie i vandet.
Skal snart detaile de gamle's bil, så kan jeg forsøge at sammenligne min gule poly-clay (fra CYC) og bilthambers.
maj 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 155
Jeg har prøvet det med lunt vand hertil eftermiddag, og nej det blev ikke opløst som jeg faktisk frygtede det ville. Omvendt synes jeg dog heller ikke at det på nogen måde fungerede bedre end ved at lune det i hånden. Så du havde ret i den antagelse. DOG synes jeg overhovedet ikke det blev bedre ift. blot at lune det i hånden.
Mht. at ælte det kontra at folde det samme, så vil jeg påstå at resultatet er præcis det samme - før det giver anledning til at ridse lakken vil det se så beskidt ud alligevel at man har kasseret det inden.Jeg bruger fortsat mit "originale stykke" (et 50 grams delt i tre, til forskellige steder på bilen) og jeg ser absolut ingen mikrofine ridser efterladt ved min metode. Hvis ikke alle småpartiklerne i forvejen ville blive mast ind i clay'et ville det jo på ingen måde virke. Det handler jo netop om med clay at det skal være blødt/hårdt nok til at "hive kontaminanterne af og gemme dem inde i clayet).
Hvor længe anvender du dit clay inden udskiftning? Hvor mange fold kan det klare, og hvordan holder du styr på det? (spørger af ren og skær nysgerrighed, for vi kan alle lære og blive klogere!).
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
- O.K.
Lars S
- Godt at høre :o)
Det kan også være en smagssag, men jeg kan sagtens mærke at mit clay bliver mere medgørligt når det kommer i lunt vand. Kroppens temperatur gør vel nogenlunde det samme varmemæssigt(såfremt vandet er samme temperatur), men en vigtig del af clay-proceduren er jo, at holde alt vådt og 'glidende', så hvorfor ikke starte ud med det. Desuden tror jeg på, at der hurtigere og mere effektivt overføres varme til det pågældende clay, hvis man lægger det i lunt vand, i forhold til at stå med det i hænderne.
Det er generelt kendt, at groft clay kan efterlade mikrofine ridser som typisk kan ses i skarpt sollys eller under LED lys, derfor findes der også milde og grove claybars, så man ikke skal fjerne mildt skidt med groft clay. Meguiar's Mirror Glaze serie har jo også mild og grov udgave. Hvis man alligevel skal polere bilen bagefter vil mange sige, at det kan være ligegyldigt, da selv en finishing polish ofte er nok til at fjerne de fine ridser.
MEN, er planen, at bilen skal poleres så lidt som muligt, og at den bare skal have en let tur med f.eks. en pre-wax cleaner og så noget voks/forsegler bagefter, så er det jo ikke fedt at efterlade mikroridser i lakken. Det er typisk kun på biler som er blevet poleret grundigt, hvor op imod 95% af alle lakfejl er fjernet, og som derfor skal holdes efter kunstens regler, hvor der ikke skabes 'nye' dybe og grove vaskeridser. På biler hvor lakken er smadret ved hjælp af vaskehal, vaskeskind, børster og lign., skal den jo rettes op først, ellers har de fleste svært ved at kende forskel på hvilke ridser de selv forårsager og hvilke ridser der var der i forvejen.
Mht. ælte-metoden vs. folde-metoden, så ved du jo forhåbentligt selv, at et claybar kan fjerne og optage rigtigt meget skidt og snavs fra lakkens overflade. På et tidspunkt vil overfladen af ens clay se ret beskidt ud, og det er derfor ikke ens claybar der udgør overfladen, men derimod de partikler som det har optaget. Hvis der er tale om flyverust er det let forståeligt; metal er hårdere en autolak. Og så har du dine fine ridser.
Lad mig sige det sådan: Bliver lakken mere ren og pæn af, at du slæber skidt rundt på den?
I min verden svarer det lidt til at man samler en lammeuldshandske op fra jorden og begynder at vaske med den, i den tro, at det ikke skaber ridser. Fair nok - handsken skaber ikke ridser i sig selv, men alle de støv og sandkorn i den gør – og hvor er vi så : o )
Ofte ser jeg, at folk har æltet rundt i deres claybar og så man kan direkte se, lagene af 'brugt overflade' og 'urørt overflade' glider sammen i en pærevælling, og derfor er der større sandsynlighed for, at claybar’ens overflade laver fy.
Jeg klipper ofte et 80-100 grams clay bar op i 2-3 stykker, tager et område, som f.eks. en dør, eller en halv motorhjelm. Hvis lakken er fuld af skidt giver det sig selv: så foldes det flere gange. Man kan ofte se når ens clay er ved at være godt brugt, og så ryger det ud. Men jeg genbruger ikke samme clay på flere biler - når jeg har taget en bil, ryger mit claybar i skraldespanden.
Venligst,
Ebbe
maj 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 155
Dog smider jeg ikke mit ud, det er simpelthen en visuel vurdering hver gang - vi har nogle dagslyslamper og jeg vil lige kigge i morgen med før og efter med lup, og se om der sker noget som helst. Det er dog retail-clay jeg bruger (og demonstrerer til messer).
okt 2003
Følger: 31 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 45 Svar: 1.433
nå fik endelig tage mig samen og prøve den ind købte claybar på min mors bil, den var fuld af flyrust fra dørbunden og op til vinduerne,efter ca 2,5 timers indtens arbejde m.m var den ren for flyvrust og var total glat over det hele,afsluttede med 2 gange polisch.
1 gang med medium polisch
1 gang med fin polisch
så stod den flot i lakken, herefter fik den en indv rengøring med alt og så var den perfekt.
brug af claybar !
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside