7.634 visninger
|
Oprettet:
5/30 longlife oile vs 10/60 ? {{forumTopicSubject}}
Har en audi a4 2.0 tfsi som bruger en lille smule oile, køre på 5/30 longlife olie, men folk siger at man kan køre på 10/60 som vil gøre den næsten ikke vil bruge noget olie ? hvad mener i ?
mar 2006
Følger: 2646 Følgere: 2209 Biler: 55 Emner: 418 Svar: 4.936
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
mar 2006
Følger: 2646 Følgere: 2209 Biler: 55 Emner: 418 Svar: 4.936
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Man skal lige skilel snot fra skæg.
det første tal står for viscositetten ved 0 grader altså om vinteren.
Her er en 10W/60 olie precis lige så tyk ved 0 grader som en 10W/40 olie den er.
Så ingen forskæl der.
Men ja en 10W/XX olie ER lige i overkanten når vi nogle gange har minus 20 grader herhjemme om vinteren.
Her vilel jeg klart køre videre på den du allerede køre på. eller endnu bedre en 0W/XX olie.
Men en 10W/60 olie vedholder bare sin "bæreevne" bedre ved højre temperature.
her står tallet for hvor tyk olien er ved 100 grader.
Men det skal ses i forhol til at olien jo i forvejen er en hel del tyndere når den er varm end når den er kold.
Og får at gøre forviringen total, så kan man ikke sammenligne de 2 tal i opgivelsen.
altså 10W/60 hvis vi eks. laved en olie som hed 40W/40 så ville den være klart tykkere ved 0 grader end ved 100 grader selvom viscostet tallet er det samme.
Det erfordi man måler på 2 vidt forskællige måder alt efter om det er ved 0 eller ved 100 grader.
Så jow din bil vil elske dig for at bruge en olie der vedholder sin viscositet ved høje temperature som er drifts temperaturen.
Og her er det altså lige meget om det er vinter eller sommer, olien er samme temperatur når bilen først har opnået drifts temperatur.
Her er det kun det første tal du skal kikke på, som har betydning for temperaturen uden for når man snakker om et køligere klima.
Det andet tal kan være af betydning hvis man køre i meget varme lande, her vil det være endnu bedre at køre på en olie som holder sig bedre ved højre temperature så som en 60 olie.
så jow hvis din bils motor bruger lidt olie pga. lidt større tolerencer i motoren pga. mange km. eller slid, så er 10/60 en klart fordel.
Men ville aldrig bruge en 10W/40 da det jo er en semi syntetisk olie eller mineralsk.
så hellere en 5W/40 da.
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
mar 2004
Følger: 59 Følgere: 123 Biler: 5 Emner: 57 Svar: 302
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Det er faktisk det man kalder en all round year olie.
Men klart en lavere viscositet så som 5W og 0W vil være endnu bedre fordi de er mere letflydende ved samme temperatur.
Men du skal huske på at hvis dit ønske er at nedsætte olieforbruget, så vil det med henblik på det, ikke være en bedre løsning jo
Men det kan som hoved regel sige at en 10W olie uanset om det er en 10W/60 eller en 10W/40 så anbefales den ikke til temperaturer på under 20 minus grader.
Som vi så kun meget sjældent ser i DK. men det sker da.
Men selv her bliver olien ofte inde i motoren ikke selv samme lave temperatur men ofte et par grader højere.
Men her har du en tabel der meget godt forklare dig hvad de enkelte olier er anbefalet ned til i temperatur.
Og de kan alle bruges til et klima over 30 grader om sommeren, men her kan du ikke se ud af tabellen hvilke der egner sig bedre end andre, da pilen opad blot indikere at den er godkendt til brug i områder med temeprature på over 30 grader.
det siger intet om egenskaberne under drifts temperatur.
her er tabellen:
http://www.google.dk/imgres?q=w124+oil+viscosity&hl=da&sa=X&biw=1272&bih=665&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=LSdCkqbFZbytzM:&imgrefurl=http://www.benzworld.org/forums/w210-e-class/1495516-1996-e320-oil-air-filter.html&docid=dgNaydguvvpLHM&imgurl=http://www.benzworld.org/forums/attachments/w210-e-class/285920d1263866966-1996-e320-oil-air-filter-oil_before_1998_models_viscosity.jpg&w=665&h=597&ei=XU2FUP6cE4fMtAb754Bo&zoom=1&iact=rc&dur=235&sig=107182950422711807910&page=1&tbnh=140&tbnw=156&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:9,s:0,i:97&tx=129&ty=80
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.603
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
sep 2005
Følger: 164 Følgere: 157 Biler: 12 Emner: 51 Svar: 193
og når så ens bil stadig bruger olie så så så så ska den motor snart skrottes hehe.. ej men tak for info ka helt sikkert bruges
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Nej nej, så hælder du bare dobbelt så meget olie på, så bliver den dobbelt så tæt
alternativt, så skifter man bare stempelringe og olie tyve, så kan man nok have en tæt motor igen
måske for maks 2500 Kr. i materialer og så er den tæt igen
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Man dejer krumtappen manuelt til det den enkelte cyl ventiler er i lukket tilstand.
Så skruer man en slange på tændrørs åbningen og sætter tryk på, så de ikke falder ned i kamret.
Så fjerner man knast og løftere og ventilfjedre og vupti så skifter man olietyvene.
Det er dog ikke på alle motore man kan dette, men det kan lade sig gøre på 90%
Men jo man skal som regel plane topstykket inden det sætte på igen.
Men det er altså ikke en stræng nødvendighed, jeg har set mange motorer der er lavet toppaknings skifte helt uden at plane topstykket, det er bare bedst at gøre det.
Mange ved heller ikke at blokken også kan være skæv, så den også skal afrettes.
har set en der fik lavet toppakning 5 gange på en AMGer inden det gik op for værkstedet at det rent faktisk var blokken som skulle planes og ikke toppen.
Sådan er der så meget
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Der kun er vandt til at skifte bremser, motorolie og filter en den slags opgaver.
Motoren skal man lade være hvis man ikke kender til opgaver omrking dennes vitale dele.
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 38
5/30 longlife oile vs 10/60 ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside