{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.321 visninger | Oprettet:

Go Eller NOGO? C4L og C-elysee. {{forumTopicSubject}}

Noget jeg elsker ved franskerne og især Citroén, er at de tør at være anerledes end de andre i designsproget. Det så man tydeligt i 60´erne, og til den dag i dag. Der var dog en kold periode, hvor de blev forsigtig med designet, da de præsenterede deres C5, Picaso, og den lille C3´er. Det var som om, at de mente deres kunder var typen der skulle havde noget simpel, og det der med at skælende sig ud fra mængden? Ej, det går ikke! De kom først rigtig tilbage i 2004, da de kom ud med den nye C4´er, som var lidt anderledes end de andre, men stadig ikke nogle revolution, og senere tog de sig lidt mere sammen da de faceliftede C5´eren. Dog i Kina skete der noget, da de skulle introducere C4´eren, som skulle kæmpe imod VW´s kedelig Lavida, som er en kinesisk VW Jetta, bare med mere morfar design. Det de skulle gøre, var at skabe en bil i den billige ende, som så, så vulgær ud som muligt. Jo flotter, jo dyre så den ud, og det går Kineserne meget op i. En Citroén C4 Hatchback version, vil ikke kunne sælge i de lande, da den nok være for lille. Derfor kom de med en Sedan version, som havde længere hjulbasse. Den fik tildelt navnet Citroén C4 C-Triomphe, og blev præsentret i 2007. Faktisk blev den bygget i Argentina, hvor den blev brugt meget som Ministerbil, på grund af den slanke struktur. Designerne gjorde meget umage med bilen, så den skilte sig ud for mængden fra de andre konkurrenter. Kort sagt, så var det en meget smuk bil, og meget utraditionelt for sådan en slags bil, som var billigere bygget end den europæiske model.


Da den nuværende C4 kom frem, byggede de selvfølgelig også en Sedan version, som igen skulle være anerledes en de andre kompakte Sedaner. Dog ændrede de navnet til C4 LOUNGE, eller bare C4L. Den kunne først fås med den gamle 2,0 16V 143 Hk 12,7 KM/l, 1,6 THP EG6 156 Hk 15,9 KM/l, og senere1,6 e-HDi 112 Hk 23,8 KM/l.



1I Argentina er den prissat fra 233.000 peso, HVAD ER CA.183,81KR, for en 2,0 16V. En motor som ikke findes i vores model, men lignende bliver en 1,2 VTI 110 Hk til 185,990. En 1,6 THP koster 272.999 peso, hvad er omkring 217.00 Kr, hvor i DK, selvom den man ikke kan købe den motor mere, er lige og vel 313.000 Kr. Dog vil den tætteste model være en 1.6 e-HDi. Den starter fra 185,990 Kr herhjemme, og i Argentina lander den på 236.00 peso, hvad er ca. 209,800 Kr. Ved ikke om Argentina bare har højere afgifter utroligt nok, eller det bare Citroén der er en dyr bil dernede, men vil dog tror på, at i DK ville den selvfølgelig være en del billiger. Den skal jo gerne prissættes en del lavere, end de dyre og finere Konkurrenterne, såsom Opel Astra Sedan, VW JETTA, Toyota Corolla Sedan, og Honda Civic Sedan, hvis vi fik de sidste to i landet.
- 2Man skal nok mere sammenligne de Russiske priser, hvor den dog lander på ca. 88.000 Kr for en 1,6 e-HDi.
Det er jo et billigere alternativ for en mere moderne C5´er, selvom det slet ikke er samme bil, og pladsen er jo en del mindre.

(Bilag 1)
http://www.citroen.com.ar/autos/citroen/citroen-c4-lounge.html
(Bilag 2
http://configurator.citroen.ru/C7-KALUGA/BERLINE-4-PORTES


I Europa får vi faktisk noget lignende som C4L. Den hedder Citroén C-Elysé, som er en endnu billigere model, som nok mere skal måles biler som Skoda Rapid. (Det er den vogn, som Sebastian Loeb køre med til WTTC.)

CITROËN C-ELYSÉE
Den nærmeste CITROËN man kommer på, hvis man ledte efter en i den kompakte sedan klasse i EU, ville være denne discount model. C-ELYSÉE, som faktisk er navndøbt efter et Palace i Paris, er ikke helt så stor som en C4 eller ligene. Det er lidt en akavet bil, for man ikke rigtig sætte den i en klasse. Måske kan man sammenligene den med en Peugeot 301 eller Skoda Rapid/Seat Toledo. Når vi nu kommer ind på den Peugeot, som du muligvis aldrig har hørt om før, så er det fuldstendig den samme bil som C-ELYSÉE. Lige som man kender det med Skoda Rapid og Seat Toledo´en.

Motor for dem begge var enten den ”sportslige” 1,6 VTI 115 Hk 15,6 km/l, 1,2 VTI 82 Hk 20 km/l, eller den fornuftige 1,6 HDI 92 Hk 23,8 km/l. Begge forældet motor med et godt ry som såten. De modeller vi fik her i EU var bygget i Spanien, for at sætte lidt gang i salget i den billige ende, men selvom det meste af Europa fik dem, nåede de aldrig over grænsen i DK. Grunden var der mange af. Husk på, det var en bil som var bygget til at køre fra A til B, uden at gnave for meget i pengepungen, men alligevel var kvaliteten alt for ringe. Motorerne var ikke nogle perle, men PSA havde jo haft dem kørende de sidste 10 år nu, bort fra den nyere 1,2 VTI. Dog var det mere kabine kvaliteten og finishen. En bil som starter ca. over 170.000 kr, hvis den var blevet solgt i Dk, må godt være lidt finere end underboens gamle Hyundai i10! Har kunne læse mig til, den største skuffelse, var som sagt bygget kvaliteten, som virkelig var i bunden. For nogle bil journalister, var det den værste ”moderne bil” nogensinde, og det gælder også for 301´eren! Men den mest afgørende faktor var, at den kun fik trestjerne i Euro NCAP. Det var lige på grænsen for lovkravene i Danmark, men ikke overbevisende nok for importøren. Grunden til de få stjerne var mangel på sikkerheds programmer i bilen (Ved ikke hvad den havde, eller ikke havde, ud over de kom med ESP standart.) Men ellers var den sikker nok, og der var ikke meget forskel på den eller en normal Citroen C4, hvis man kigger på de andre Crash Test. Kan desværre ikke se de tyske eller franske nypriser mere, da de blev taget af programmet her i år, med et ekstremt sløvt slag. Dog er der et par stykker til salg på brugt marked. 3Den her står F.eks. til salg for ca. 88.000 Kr i Frankrig, og har kørt små 24.000 km.
4 Den franske Rally køre Sebastien Loeb var dog meget glad for bilen, men han fik også en meget speciel model, da han skulle køre WTCC. Det var nemlig en 1,6 med turbo, som nok havde mere end de 115 Hk fra den normale 1,6, hvis de altså havde nogen sammenhæng.
(Bilag 4)
http://www.autogaleria.hu/autok/citroen/c-elysee-wtcc-prototype-2013/citroen_c-elysee-wtcc-prototype-2013_r13.jpg



(Bilag 3)
http://www.lacentrale.fr/auto-occasion-annonce-26981719.html


Spørgsmålet er bare om det er Go eller NOGO for en C4L eller den billigere C-Elysée/301?

Giv endelig feedback, om de her slags emner er brugbare, eller skriver jeg bare for lukket øjne? ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Go Eller NOGO? C4L og C-elysee.
Kommentér på:
Go Eller NOGO? C4L og C-elysee.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce