2.395 visninger
|
Oprettet:
kan man dette!???? motorkonvertering {{forumTopicSubject}}
Kan man lægge en Ford Scorpio 2.9i 24v V6 BOA i en Ford Sierra 1300 3dørs fra midt 80érne?
Hvor meget skal man i så fald flytte med over? ledningsnet, gearkasse osv??
Evt kan denne motor ligges i en 4 dørs sedan Sierra fra 1992? hvor meget skal så ændres?
Mvh
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
er motorophæng de samme eller???
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
sep 2002
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 724
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
kom med link
sep 2002
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 724
jeg har også en masse brochurer hvor den er opgivet i
sep 2002
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 724
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 129 Svar: 235
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
sep 2002
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 724
sep 2002
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 724
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
har googlet lidt på sierra... men har bare ikke rigtig set den konvertering jeg ønsker.... BOA er jo en Cosworth maskine synes jeg og have læst sååå...
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
Hvis du tager V6eren skal du bruge
Motor ophæng
Motor
Gear kasse
Gear kasse påhæng
Lednings net
Tank (med mindre du laver en selv )
Køler
Benzin pumpe
Kadan
Bagtøj for det 1600 overlever ikke
Udstødning
Forfjedre og kan du finde et sæt fjederben fra en 2,0-2,3 v6 er det nok best.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
Tusind tak for info...lige det jeg kunne bruge :o)
hmmm gad vide om et 1600 bagtøj så kan overleve en 2,0 DOHC.... har sådan en og stå
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 86 Biler: 21 Emner: 35 Svar: 676
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
Ja ja kom så med det gutter jeres motor har rundet jorden 50 gange og er såååååå vild
GLEM DET !!! der er jo en grund til at Cossi motoren er en 200/205 OHC blok
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.990
dec 2005
Følger: 70 Følgere: 63 Biler: 15 Emner: 31 Svar: 283
Hvilken kobling brugte du til den??
Skal til at bygge den op til Drift og overvejer i den forbindelse at smide ny kobling i med det samme, men det er jo en 2.9 motor og en 1.8 gearkasse så er lidt i tvivl om hvilken kobling jeg skal bestille til den???
dec 2005
Følger: 70 Følgere: 63 Biler: 15 Emner: 31 Svar: 283
Alt kan lade sig gøre, her er en som har lavet lige netop det projekt virkeligt som du beskriver i dit indlæg...
http://www.driftworks.com/forum/drift-cars-sale-private-sales/65163-24v-trampdrift-cosworth-sierra-edc-spec.html
Havde selv overvejet at tage over og hente den dengang jeg så den første gang...
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 86 Biler: 21 Emner: 35 Svar: 676
dec 2005
Følger: 70 Følgere: 63 Biler: 15 Emner: 31 Svar: 283
Ja ja da, er igang med at strippe alt unødig vægt ud af den og skal have den på værksted næste weekend for at få monteret sidepips på den fra en Capri, montere tårnstivere, hårdere fjedre, spærret bagtøjet og have bygget bur i den hvis jeg kan nå at skaffe rør til det...
Regner med at stille op til Drift med den til DHB i år...
Har prøvet at snakke med en synsmand om at få den synet med den motor men det ville han ikke fordi at den har EN hk for meget, sådan noget ØVØV *GG*
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 86 Biler: 21 Emner: 35 Svar: 676
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
tjek lige forskellen på 205 ohc 205 cos og 200cos.
inden du roder dig ud i noget der kunne lave en lang tråd. så er ikke sikker på din viden lige på de 4 forskellige motore er korrekt nok.
hvis du skal lave en bane/kegle bil. kik på zetec eller bedre endnu duratec.. de er mere tunbare og generelt bedre.
duratec skal du vælge pga det er en alu motor og for små midler så har den 180-190hk.
som modstykke så skal der kæles meget for både dohc og ohc for at få 150hk
og V6 og V8 er ca lige tunge.
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
møffe J
Ja ja det var nu også kun fordi jeg vidste jeg ville træde nogen over tærerene ved at skrive sådan.
Jeg har til modsætníng af * Den blå bisse TEAM BORCH *
Som er en af dem som forguder DOCH meget dårlig erfaringer med Lo..e DOCH motor de brækker sig konstant. Men en gammel OHC med de sjove stumper (godt nok lige så dyrt at bygge som en Duratec ombygning) men stadig den eneste rigtige SUGE motor og man henter 180 hk på en 2,0
dec 2006
Følger: 80 Følgere: 70 Biler: 9 Emner: 123 Svar: 647
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
Det er jo nævnt ikke mindre end 3 gange før
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1147159
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
Har kørt nogle mazda 323 turbo med 2wd tidligere... og har arbejdet med v6 maskiner for andre...
V8 lugter bare for meget af USA..og den lugt bryds jeg mig ikke om ;o) No offence....
mht om DOHC er skod eller ej.... hverdagsbilen (profil) klare det nu meget fint, ligger da sidelæns når jeg vælger det og den brokker sig ikke, har dog haft en 2.0 OHC ghia sierra for et par år siden, skulle aldrig have solgt den til foræringspris (googlede først bagefter motoren :o( )
En OHC er jo rendykret rally maskine med store svedige webere/dellortorer monteret og en hysterisk knast.
Men vil nu prøve mig ud i en V6 motor i enten 3dørs karosse eller sedanen og så må det jo godt lugte af motorsport og så kom jeg på en BOA fra Cosworth :o)
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=25496
Der var vist noget med han ville sælge ud af hans dele dvs motor og gear. Hans er med manuel gear og det er ikke såååå nemt at finde.
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
Klart der er nogen der har været heldige.
Nå men Tunings stumper til en DOCH ligger heller ikke på lager nogen steder, Knastene skal slibes og banan skal special laves også er det slut.
En OHC er alt lager varer ved feks Burton Power og du får ALT ny toppe Gruppe 1-2-3 ud over det laves de efter ønske ventiler efter behov stempler plejlstænger krumtappe osv osv LAGERVARER
OHC er og bliver nok den bedste ældre Ford motor der nogen sinde er lavet.
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
En go 205 blok og en gruppe 3 top med store ventiler en Kent 305 knast sæt med løftere og fjedre med justerbart takt hjul en go olie pumpe banan og et sæt 45 mm IDF og en 2½"
Så har man ca 170 hk og de virker fra 3500-6700 rpm
Hvis man så bruger nogle penge på en god bund så kan man gi den en anden knast så kan de klare 8500-9000 rpm
Lettet svinghjul og fuld spær så går den sidelæns
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
nævn lige hvorfor en 205 ohc skal nævnes i samme sætning som cosworth for slet ikke at snakke om 200 blokken.
skal man godt nok have andre ventiler for at lave bare 150hk? og karb.. bare det er grund nok til at jeg siger at en ohc ikke er noget der er værd at bruge tid på.
knaster og banan er hylde vare. bare kik de rigtige steder.
grunden til ohc er nemmere at tune er pga de folk der begyndte at tune på dem stadig lever i 1970érne
jeg har lavet 150 Ægte hk og godt 200NM på en dohc med sug på ca std top og std indsugning.. og har beviser.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
kik på kenneth c i min profil.
motor havde kørt en 250k km da den blev målt.
toppen havde jeg lavet.
knasterne fra westspeed koster en 2200kr
komplet uds med banan en 4000 fra ashley
åbent filter.
std komp
std ventiler
std dysser
std benzintryk
std benzinpumpe
og den kørte med min gamle chip som ikke var lavet til den bil og slet ikke det setup. vi kunne nok nemt finde en 5hk mere.
jeg smider lige et link på målingen når jeg kommer hjem.
150hk og 198nm
og det holder fint.
det virker fint
og det bliver ved med at virke.
men nøj hvor er alle bare kloge uden at vide noget.
hvad skal der til på en IS for at lave samme tal?
dec 2003
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 2.517
Forsat god Weekend
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
men nærmest paf over den at man kan udtale sig over noget man ikke ved nok om..
men hvis det er nok begrundelse så skal man ikke vælge OHC
PGA
dårlige topstykker.
nærmest umulige ventil størrelser std
latterligt kompressionsforhold ikke god til sug ikke god til tryk ? hvad kan man bruge den til ?
dårlige knastaksler og nikketøj.
blokken revner ved seriøs tuning (alt over 170hk??? ) iflg NaaK trim (RIP)
dårlig ecu std på sprøjt motore. sammen med elendig dyssestørrelse eller bare dårlig forbrænding ? vælg selv
mangel på ventilsæder på nogle modeller af topstykker. (hvis jeg husker korrekt, men er jo underordnet da viden ikke skal begrundes)
eneste lighed med cosworth 205blokken er 205 på siden. dog er cosworth med lille 205 og ohc med stor 205 (eller viseversa) og derved samme blok ?? mon dog, men folk kan godt lide at tro det. i det sammenhæng skal det siges at en sierra ghia 2,0i fra 89 er samme kaross som en 2wd cosworth. dvs at en ghia er en cosworth.. iflg OHC vidne.
jeg kender skam godt alle svagheder ved dohc. men ofte også ved de andre. derfor er jeg ikke bange for at sige zetec eller duratec er gode valg.
jeg har til dagsdato kun set 1.. EN ohc der gik godt. 170hk 45mm weebere og noget 305garders knaster i en escort MK2 Rs2k plasticnæse.
ud over den så har ting som weebere i form af de målbare hk været spild af tid og kun noget der kunne dreje hoveder når motorrummet var åben på campingpladsen,
ikke sagt at man ikke kan tune en OHC det kan man nemt. men det er skal lige så billigt/nemt på en dohc.
der er bare ingen i UK der gør det. så der af umuligt. hvis man sværger kun til at vide hvad andre har prøvet.
jeg har bygget en 150hk dohc.
kjeldsen I/S her inde var der på samme aften, sammen med Karsten kjeldsen og den tidligere ejer af bilen Kenneth C .. men folk er da velkomne til at møde op med deres OHC etc så skal jeg nok diske op med en pokal og arrangere et rullefelts træf til sommer hvis der skal bevises ting og sager..
hvem tør. der skal nok komme lidt cosworth modeller med OHC kopi maskine også. måske også et par escort cos med T25 med DOHC kopi motorstyring ;o) og mådke noget cos med italiensk sprøjt.
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
du giver ham dine std knaster og noget guld. så er den klaret.
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
det store spærgsmål lige nu er programering af ecuén
Kim bonde har ikke de chips mere. men der er noget man kan købe fra USA der skulle kunne gøre det.
men jeg er ikke klar over om Karsten Kjeldsen har fået det hjem endnu.
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.110
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.110
Se lidt på diverse MK2 rallymaskiner herhjemme, som kører med 2 liter OHC motorer. De ligger og snuser til 200 HK mange af dem.
Den gamles Mk2 blev rullet til 224 HK på krumtappen, og den er ellers bygget til at give maksimalt moment.
Hvis i kigger på Kim Madsen's gamle Mk2'er (den er så solgt nu) så ydede den også en hel del. Og Bruno Hansen (Bruno Hansen Motorsport) har også bygget sig en Mk2'er som sparker pæn bagdel med en OHC motor.
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
kan sige at min bedste tid med min GT på en Qmile var 16:85 i 2004. men nu er qmile en sjov ting. tider kan variere fra dag til dag.
DHB 2004 kørte jeg 17:00-17:10 hele dagen.
det var med 300000km på tælleren og 140hk målt tilbage i 2001 og 183nm.med læderkabine og anlæg tunge RH 8x17 fælge som den stod kørte den gennem syn 3 gange. uden problemer.
(den er hugget op idag. ford brian har den motor jeg byggede senere)
16V er der skam også potentiale i. men hvor meget. jeg kan ikke finde nogle seriøse tal i UK på deres målinger. ofte er det røvballe HK som i div cosworth modeller. hvilket er yders useriøst i mine øjne.
jeg er ude i at en 2,0 blok nemt kan bores til en 2,3 boring sammen med 2,3 tap og stempler. har det hele liggende. men ved ikke om jeg gider at bruge tid på det endnu.
men jeg har aldrig påstået at man IKKE kan hive HK ud af en OHC. kun at man godt kan af en dohc. ;o) og at det er lige så nemt som på en ohc IS. begge kræver lidt for at lave 150hk. arbejdet er ca det samme. sammen med hvad der skal gøres. dog vil jeg påstå at toppen på en dohc er væsenteligt nemmere at arbejde med som på en støbejerns OHC.
ofte er DOHC bare dømt ude pga ingen gør det. da jeg lavede min i 2001 var der INGEN hjælp at hente.. og der er det faktisk ikke stadig når vi snakker NA. så den bil jeg byggede 150hk på er stadig den oficielt (i min bog) størkeste dohc på 2,0 bund og 8V top. endda med mange km og en yderst defekt uds sammen med benzinen væltede igennem den.
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
få en måling på din. det kunne jo være sjovt at se.
men zetec (især blacktop) og 2,0 duratec har store muligheder,
kan huske NaaK trim i sin tid udtalte at han var overbevist om at blacktop (ford) toppen flowede mindst lige så meget som en 20V VW top
har efterhånden også set nogle focusér med ganske gode tal på ca std motor.
mener min kammarats køre ca 165hk på en 2,0 med uds og filter + dreamscience. og knaster og gasspjælde er på vej. det kan vi ikke klare i vores gamle tunge drivankre.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.110
Escort Maxi'erne som også kørte med DOHC 16v motoren, nåede at runde 305 HK inden de blev skrottet til fordel for nyere modeller. Så det er bestemt muligt at hive HK ud af en NA DOHC. Spørgsmålet er hvor meget man vil ligge i det, for ja, det er da nemmere med en Duratec. Men så er det jo ikke original, og så er det jo ikke sjovt.
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
målet på min dohc med spjælde etc var også 200hk med dbilas 292 graders knaster. men efter et år hvor jeg ikke kunne få min MS til at vise triggersignal gav jeg op og solgte ud.
dog har jeg en 2wd cosworth kaross med bur etc. som er blevet projekt bil. både 2,0 turbo 2,3 8V 2.3 16V 2,0 blacktop og V8 er blevet overvejet.
men det kunne jo være sjovt at være den 1. til at bygge en 2,3 på 2,0 bund.
dec 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Biler: 4 Emner: 57 Svar: 216
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
måske jeg bare skal bygge min færdig. har jo lidt dele til det..
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
http://i121.photobucket.com/albums/o224/moeffe/BIG%20TB%20on%20DOHC/scan0001-1.jpg
dec 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Biler: 4 Emner: 57 Svar: 216
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Og skal det købes løst er det nemmeste nok at finde noget 80 Mustang med 4/5 trins manuel kasse.
Ellers hvis du overvejer at tænke udenfor blokken (høhø) så vil mit valg nok ikke være Buick 3500 V8er, men derimod måske en HT4100 alu blok, hvis det er til at finde en manuel gearkasse dertil.
Ellers en Nyere LS Chevy blok fra Corvette og andre GM produkter, da de kan bestilles på palle direkte fra staterne.
Selv overvejer jeg en RX7 FD3s kværn i min XR4i.
Så hvis nogle vil aftage min Essex V6 inden den får for mange prygl i løbet af sommeren, så kom frisk og rip bilen for ALT i skal bruge
Tror ikke den har gået mere end 135.000 måske endda kun de 35.000 instrumentet siger.
Der er jo desværre ikke 100.000 tæller, men både motor og bil er virkelig pæn og iorden.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 55
kan man dette!???? motorkonvertering
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside