Regenerering/partikelfiltre på en KIA? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg tænkte på, nogle af jer som arbejder ved KIA måske kunne forklare hvordan det virker på en KIA? Eller om der er nogle ting der adskiller sig.
Fra nettet:
Vedligeholdelse af dieselpartikelfiltre
Dieselpartikelfiltre skal jævnligt vedligeholdes for at forhindre aflejring af sod i filtret. I praksis udsættes de i høj grad for sod, og derfor skal de renses for at undgå tilstopning, der vil påvirke køregenskaberne. Dette gøres enten ved passiv regenerering eller aktiv regenerering. En advarselslampe på instrumentbordet advarer om, at dieselpartikelfiltret er ved at stoppe til, og at regenerering derfor er nødvendig.
Er der nogen der ved om der i en KIA også kommer sådan "En advarselslampe på instrumentbordet"
Fra nettet:
Passiv regenerering – finder sted på lange køreture, hvor udstødningstemperaturen er høj, og sod brændes af naturligt. Køretøjer, der ikke anvendes til lange ture, har behov for aktiv regenerering.
Såvidt jeg forstår dette så er passiv regenerering temperatur afhængig? dvs. når udstødningstemperaturen når et vist tal så antændes sodpartiklerne af sig selv? Og dvs. ved korte ture kan der så ikke ske en passiv regenerering.
Fra nettet:
Aktiv regenerering– finder sted, når sodniveauet i filtret når ca. 45 %. Motorstyringen foretager små justeringer af timingen af brændstofindsprøjtningen og øger udstødningsgassernes temperatur. Udstødningsgassernes øgede temperatur starter dermed regenereringsprocessen, der brænder sod i dieselpartikelfiltret af.
Er dette også gældende ved biler fra KIA? Er der nogen der ved lidt om dette? Hvis det er gældende så burde en dieselbil vel også kunne overleve at køre korte ture?
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.132
Men hvis dit sodniveau bliver for højt, måles der konstant på modtrykket i partikelfilteret, og indenfor visse parametre kan bilen selv få fjernet soden ved passiv regenerering.
Hvis modtrykket ender med at være for højt, vil lampen blinke i bilen, og du skal forbi forhandleren og ha' testeren på, så den kan blive regenereret den vej igennem.
Det er dog yderst sjældent jeg har set det på Kia bilerne, da de er programmeret ret godt til det.
Så vidt jeg husker er de indstillet til, at omkring hver 1000km så regenere den.
aug 2005
Følger: 66 Følgere: 66 Biler: 7 Emner: 124 Svar: 379
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.132
aug 2005
Følger: 66 Følgere: 66 Biler: 7 Emner: 124 Svar: 379
Regenerering/partikelfiltre på en KIA?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside