4.497 visninger
|
Oprettet:
export fradrag {{forumTopicSubject}}
hviste i godt at skat skær i vors fradrag til næste år.
Vi for max 50000kr i udefradrag til næste år. så er den bonus også væk.
sep 2005
Følger: 72 Følgere: 66 Biler: 5 Emner: 154 Svar: 1.036
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
Men er ikke det ikke kan for selvstændinge det gælder??
Hvis det er, eller ikke er, kan du jo bare oprette dig som selvstændig.
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 37
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 37
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
En del chauffører, der kører i indenlandske transporter f.eks. mellem Jylland og Sjælland,
fratrækker selv et ligningsmæssigt standardfradrag for skattefri rejsegodtgørelse, og vi ser
ikke nogen grund til at de chauffører, der rent faktisk overnatter oftere en det antal døgn, der
modsvarer 50.000 kr. årligt, skal begrænses deri.
Skulle loftet blive fastholdt, er det vigtigt at holde fast i, at loftet ikke berører arbejdsgiverens
muligheder for at udbetale skattefri godtgørelse eller at betale lønmodtagerens udgifter
efter regning eller at give den pågældende fri kost og logi.
sep 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 68
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 37
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 95 Svar: 1.578
sep 2005
Følger: 48 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 298
VI STREJKER SQ DA SÅ KA DE LÆRE DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
eller noget lol
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 80
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 95 Svar: 1.578
okt 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 95 Svar: 1.578
eller er det kun demsom køre rundt her hjemme der mister det
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 80
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 95 Svar: 1.578
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Nu koster det jo ikke vognmanden noget at udbetale udedøgn selvom man kører her hjemme. Skal vi ikke lige få styr på begreberne.
Udedøgnet er et fradrag. Der er altså ene og alene tale om, at vognmanden skal hæve fradraget med det antal udedøgn der nu engang er tale om i indeværende lønperiode. På den måde før chaufføren flere nettopenge ud af den samme bruttoløn, hvilket er helt i tråd med den ånd udedøgnet er lavet i. Den højere nettoløn skal jo netop være med til at dække de ekstra omkostninger der er ved at leve ude/i bilen.
Så nej, det koster ikke vognmanden andet end besværet og at han, når han udbetaler dem, skal kunne dokumentere, at chaufføren har opfyldt betingelserne for at få dem udbetalt. Og eftersom det tit halter, så er der en del vognmænd der ikke vil rodes ind i det.
okt 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Og hermed kan vi konstatere, at det løn du laver er en lokumsaftale af højeste karat.
Læs du lidt op på hvordan reglerne om udedøgn er skruet sammen.
Fradraget for udedøgn gives enten som en skattefri del af en timesats, med et fast beløb pr time der svarer til den aktuelle sats for et døgn ved 24 timer. Hvis ikke det udbetales sådan, så kan det fratrækkes i den skattepligtige indkomst, dog fratrukket et bundfradrag på ca. 5.500 pt. mener jeg.
Så nej, der er ikke den store valgfrihed omkring hvordan man kan/må håndtere udedøgn/fradrag. Var der det, ville det jo være det rene tag selv bord og det tvivler jeg på SKAT vil være med til.
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Og det har du forstået helt rigtigt.
Udedøgnet ER et fradrag, som der er åbnet for at vognmanden kan give direkte, så man slipper for den bundgrænse der ellers er når man trækker det fra selv på selvangivelsen.
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Det er nemlig ganske rigtigt, at hvis og såfremt man kører på exportoverenskomst, så er der en del af timelønnen der er skattefri, ganger man den med 24 så rammer man den sats et udedøgn udgør i indeværende år.
Det smarte, for vognmanden, er så, at den del af timelønnen der er skattefri, den skal han ikke betale feriepenge osv af - Total genistreg af 3F der. Eller noget.
Det er derfor så mange dyrker det på hjemmekørsel, det giver nemlig en ikke ligegyldig besparelse i forhold til hovedoverenskomsten (Timeløn)
Men HVIS man kører hjemmekørsel på timeløn og alligevel sover ude, så er det fuldt legalt for vognmanden, at fratrække udedøgn i den skattepligtige indkomst - Gør man det på den måde vil de udedøgn man optjener fungere som en forhøjelse ef det fradrag man allerede har, så man på den måde får en forholdsvis højere nettoløn. Det er også en populær løsning, hvem vil ikke gerne slippe billigere i skat? ;-))
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Det når folk frem til fordi de enten ikke ved hvad de snakker om, eller fordi nogen(en vognmand) har bildt dem ind at det er en ekstra udgift.
Og hvis vognmanden siger det, så passer det ganske bestemt. LoooooL
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Den kørselsrapport der kan fåes ved bla FDE der typisk bruges til export kørsel er godkendt. Den vi har ved Rise f.eks. er næsten magen til og er sikkert også gangbar. Men det er langtfra ligegyldigt hvad man fører sin færden på.
Jeg har fået underkendt udedøgn for 2½ år pga ikke godkendte kørselsrapporter, det kostede så lige 120.000 i efterbetaling til SKAT. Så sørg for at ha' jeres dokumentation iorden.
okt 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
Det lyder til at der er kæmpe forskelle på dokumentationskravet rundt omkring...
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Sådan er det også i Århus, eller det var det da jeg boede i byen. Men i f.eks. Odder og Horsens følger de, de dokumentationskrav skattelovgivning giver mulighed for til punkt og prikke.
I disse krav står bla. at den kørselsrapport/dagseddel man bruger skal være godkendt af SKAT som gyldig dokumentation. Det kørselsrapport FDE sælger og som de fleste der kører export er f.eks godkendt. Mange andre alm. dagselder, lommebøger osv. er ikke godkendt, at enkelt regioner så alligevel godtager dem er jo bare dejligt. Men det er ikke noget de skal.
Som sagt har jeg fået rigtig mange udedøgn underkendt netop på denne baggrund, hvilket resulterede i en ganske stor skatteregning på godt og vel 125.000. Så det er ikke det bare sjov.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Det afhænger af hvor emsige SKAT er der hvor du hører til. Det bedste er, at ringe til dem og høre og evt. bede dem sende svaret på skrift på hvad de vil godtage. Du har krav på det der hedder et bindende svar - Det koster ca. 300 men får du det, så kan de ikke rende fra det senere.
Hvis jeg var dig, ville jeg få styr på det, som du kan se her i tråden endte jeg med en skatteregning på over 120.000 da jeg fik flere år gået efter og underkendt.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 619
Men det var sku noget af en regning du har fået Morten S
export fradrag
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside