{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
24.217 visninger | Oprettet:

kængurugitter ( regler ) {{forumTopicSubject}}

blev li " opfordret " til at oprette et indlæg om kængurugitter..
REGLER..
hva er reglerne for at det er lovligt at kører med gitter?
selv mener jeg, at reglen for om det er lovligt eller ikk er, at man ligesom skal kunne dokumentere " staves " for at man kører i lande med elge osv osv.. f.eks. sverige eller norge.. vi har i hvertfald selv været ude for det med gitteret, da vi kiggede på ny lastbil.. hvor vi fandt en med gitter.. og der var det vist bar sådan at hvis vi kune " vise " at vi kørte i lande hvor det kunne være godt at ha det. så var det lovligt.. og så er der vel også noget med hva materiale det er af..

-Anders-


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kængurugitter ( regler )
  • #1   17. feb 2010 Lovligt hvis den er født inden en hvis årgang, ellers ikke, så vidt jeg husker, men intet sikkert.

  • #2   17. feb 2010 den skal være lavet af efter givende materiale så hvis man på kør en person så må det ikke kunne lave skade

  • #4   17. feb 2010 ja det kan godt være, jeg kender ikke så meget til suzuki

  • #5   17. feb 2010 (1)
    Bil må kun være forsynet med safarigitter, frontbøjle, lygtebøjle eller lignende
    efter følgende regler:
    a) Personbil M1 med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg og varebil N1 kan
    være forsynet med safarigitter m.v., der er godkendt, mærket og monteret i
    Oktober 2009
    AFSNIT 9 Vejledning om syn af køretøjer
    9.06 Karrosseri
    Side 30 Bagagebærere, cykelstativer m.v.
    henhold til EF-direktiv 2005/66/EF, samt lygtebøjle anbragt i en højde af
    mindst 2,00 m over vejbanen.
    Før 25.10.06: For personbil M1 og varebil N1 gælder pkt. b).
    b) Anden bil kan være forsynet med safarigitter m.v. i eftergiveligt plastmateriale
    samt lygtebøjle anbragt i en højde af mindst 2,00 m over vejbanen.


  • #6   17. feb 2010 Lovligt på lastbil hvis det er i plastmateriale eller sådan noget så vidt jeg husker og ellers hvis det har sat på bilen før 1-4-2002 mener jeg det var.

  • #8   17. feb 2010 ja men mener ogs at det skal være plastmateriel.. men det med monteringsårene er jeg ikk li inde i.. har bar engang fået af vide at man skal kunne vise og sige at det kan være nødvendigt for kørslen og i de lande man nu kører i.. men ved ikk..:O

  • #9   17. feb 2010 Pedersen, det er 1998.. smiley Jeg snakkede med en synsmand for et lille år siden da jeg synede en DAF med gitter på, og den var fra starten af 98, og det skiller midt på året.. Det var der de indførte det med det blev ulovligt..

  • #10   17. feb 2010 Kasper L : Okay så smiley Jeg troede sgu bare det var i 2002, men når du har det fra en synsmand og jeg har det fra min hukommelse er det nok dig, som er mest troværdig ;=)

  • #11   17. feb 2010 kasper l det passer ikke helt for det er pedersen der har ret for bruno l jørgensens 164 er den sidste der er synet med gitter på nemlig dagen før og det var i 02

  • #12   18. feb 2010 du må over hovedt ikk have gitter på her hjemme

  • #13   18. feb 2010 jo christian det må man gerne. de skal bare som de andre siger overholde kravene i henhold til detailforeskrifterne-

  • #14   18. feb 2010 ligemeget bare sæt det på ! smiley

  • #15   18. feb 2010 ebbe k jensens biler er begyndt at få det monteret nu smiley men aner heller ikk hva reglerne er for det smiley

  • #16   18. feb 2010 ebbe har det kun på en bil

  • #17   18. feb 2010 Man skal jo så lige passe på man ikke bliver for lang med det også.

  • #18   18. feb 2010 det er bestilt til et par stykker mere så smiley

  • #19   18. feb 2010 Du skal bare kunne dokomenter at du køre i som sagt enten sverige eller norge, hvis du bare køre fast her hjemme i danmark, må du ikke ha det på :)!

  • #20   18. feb 2010 der er noget med at hvis der kan monteres spil i kofangeren med gitter så må det gerne for så betegnes det som spil kofanger og så er det andre regler man går ind under smiley


  • #21   19. feb 2010 mikael H og Pedersen; Sorry, i har ret, det er selvfølgelig 2002, jeg må have røget noget jeg ikke kan tåle.. Det var også 2002 han sagde, min fejl..

  • #22   19. feb 2010 Simon, nemlig helt klart den rigtige holdning, bare på med pisse, så slipper man også for at skifte forkofanger når man har pløjet en børnehave ned, det er bare at spule dem ned af gitteret... smiley

    Ironi off... Hvorfor? Jeg forstår det altså ik helt, hvorfor sætte gejl på lastbilen som gør bilen farligere end normalt, vi har en i firmaet som har kørt en ihjel, og han skal nu leve med det resten af livet, så hvorfor gøre chancen for den som nu skulle krydse klinger med ens lastbil mindre, bare for at se lidt smartere ud? I min verden smider man ik sådan noget på uanset om man så har haft det siden 98 eller hvilken skæringsdato der er,,,,


  • #23   19. feb 2010 opel s det er da en gang fis du skriver der .. om du rammer en med gittert eller køre hen over en det går vist ud på et for har ikke hørt nogen der har kunne holde til at blive kørt over af 48 tons..
    og kan så fortælle dig at ha det gitter på har sparet mig for nu front og køller fordi jeg kørte en rådyr ned og det bukkede kun gittert lidt.. det eneste det er da fordi der er nogen der er kommet i tanke om den slår hårdt sådan en gitter men hvad gør en god gammel stålkofanger så på en 143 kan være kan også skal pille den af og sætte en skummadres der i stedetfor..


  • #24   19. feb 2010 I er lidt skæve på den, nu kan man jo blive kørt ned, og kørt over... klart rammer man gør det ondt uanset hvad, men der er vel ingen grund til at gøre bilen mere farlig en normalt? for det meste vil man blive "skubbet" med bilen og derefter ind under hvis bilen ik er hurtig nok til at bremse. Men derved vil et jernbøjle helvede ikke forbedre ens chancer for at overleve - og helt ærligt der er jo nok en real grund til disse bøjler er ulovlige.

    Og nej en gammel bil med stålkofanger, men de laves heller ik mere, nu skal det hele være så overlevelsesmuligt som muligt. At volvo så stadig har stålkofanger forstår jeg ik helt. Så nej, jeg ser stadig ingen grund til at ændre på bilen så den bliver farligere, eller for den sags skyld forurener mere smiley

    Jeg kan godt li gejl og flotte lastbiler, men flammekastere og maskingevær er også fedt på biler, men min har ingen af delene smiley


  • #25   19. feb 2010 der sidder osse aluminium inde bag ved kofangeren, tror nok der er aluminium ..

  • #26   19. feb 2010 gir mikael h ret..

  • #27   20. feb 2010 Opel S; Jeg kan ikke rigtig forstå din pointe, du gør sgu da ikke bilen mere farlig end den er.. Gitteret hænger i samme højde som kofangeren, så ja, du bliver ramt, og ryger stadig ned under bilen.. Bag al plastikken er der altså jern, den er sgu ikke bygget af pap.. Og det er ikke kun volvo der laver biler med stål-kofanger, det gør alle mærker, og det bruges på entreprenørbiler bla.. Hvad med en kranbil med støtteben foran, hvorfor er den ikke ulovlig, det er da endnu værre, den slår 10gange hårdere end gitteret.. Og det er jo ikke kun for syns skyld, du kan, som michael skriver, rent faktisk køre et rådyr ned, og bilen kan stadig køre videre..

  • #28   20. feb 2010 Alle nyere lastbiler har jo stålkofanger... Det er jo i tilfælde af frontalsammenstød osv, så bilerne ikke skulle kunne kile sig fast under lastbilen

  • #29   23. feb 2010 9.06.005 Safarigitre m.v.
    (1) Bil må kun være forsynet med safarigitter, frontbøjle, lygtebøjle eller lignende
    efter følgende regler:
    a) Personbil M1 med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg og varebil N1 kan
    være forsynet med safarigitter m.v., der er godkendt, mærket og monteret i
    henhold til EF-direktiv 2005/66/EF, samt lygtebøjle anbragt i en højde af
    mindst 2,00 m over vejbanen.
    b) Anden bil kan være forsynet med safarigitter m.v. i eftergiveligt plastmateriale
    samt lygtebøjle anbragt i en højde af mindst 2,00 m over vejbanen.


    http://www.fstyr.dk/Service%20pages/~/media/Files/Regler/Detailforskrifter/DfK2007.ashx


  • #30   23. feb 2010 Altså der er jo nok en eller anden smart grund til at man ik bare må montere gitter i næsen på bilen?
    Og der er sku da en væsentlig forskel på at blive ramt af en gennemtestet lastbil, og så et stort stålgitter med beslag osv.
    Der er kollisionstest af alle køretøjer, og det gølder også påkørsel af "mennesker"

    Forstå nu, det er da pisse sejt at ha på hold jer til det, men overbevise mig om at det ikke gør lastbilen det kan i ikke.

    Men jeg gir jer gerne ret i at det ser blær ud. Men jeg ser bare ingen grund til at gøre bilen farligere for et syns skyld.

    Med hensyn til støtteben, eller monteringsplade osv osv. så er det self en dispentation, idet at bilen har brug for dette, og at man ik kan undvære dette. Derved er gitteret lidt svært at bevise at bilen virkelig har brug for.


  • #31   23. feb 2010 Og self er der stål, jern alu bagved alt plastikken, men selve bilen (ja selv en lastbil) har kollisions zoner, lige som personbilen har. Det smadre man totalt ved at montere et stort flot stål gitter....
    Der er jo bla derfor man faktisk får smadret ret meget ved påkørsel af rådyr. smiley


  • #32   23. feb 2010 Opel S; Du kører i samme spor..

    For øvrigt er langt de fleste i alu, og ikke jern..


  • #33   24. feb 2010 det er jo ligemeget om det så er lavet af halm. de er ulovlige og må derfor ikke monteres om vi synes det er iorden eller ej hjælper jo ikke på den beslutning.

  • #34   24. feb 2010 Opel S
    da jeg kørte nord på mødte jeg på et tidspunkt en dansk chauffør der havde en svensk monteret stål kænguru bøjle foran på bilen og den var godt nok monteret efter den lovlige dato, men han fortalte at han havde været impliceret i en ulykke hvor den forankørende lastbils anhænger pludselig stod på tværs af vejen og han kunne ikke undgå at kollidere og den bøjle reddede mandens ben! så at han i dag forsat kan kører lastbil. Så at sige at ALLE bøjler er monteret for gejl og et syns skyld er da en værre gang pladrer !


  • #35   24. feb 2010 Anders, du læser tydeligvis ik hva jeg skriver, prøv igen - at det har reddet hans ben, fint men det ændre ik på at det for det første er ulovligt, og for det andet at det gør bilen mere farlig for det der nu engang rammer ham, eller det han rammer. fodgænger biler eller søko, same same...

  • #36   24. feb 2010 nu er det muligt jeg misforstår diskutionen...
    for det første blev der spurgt... hvad er reglerne for at det er lovligt?
    det spørgsmål er så ligesom blevet besvaret....
    (( den korte vertion.... det er lovligt hvis du overholder visse krav!)))

    dernæst...
    bliver der diskuteret hvorvidt der er "moralsk ansvarligt"... og om det er kønt...

    moral er heldigvis forskellig, fra person til person... nogle mener så vidt, at dobbel moral, er bedre end ingen moral...
    Hvad en syndes er kønt, syndes en anden er grimt... den enes død, den andens brød.

    Jeg har arbejdet for DAH. og har set de skader på biler, og personer, som disse "værn" kan lave.... både de værn som sidder på lastbiler, og på 4x4 biler.... MEN OMVENDT.... har jeg også set de personer, som kunne gå derfra igen.. fordi de blev slynget op på kølerhjelmen, i stedet for ind under bilen.
    At sige og generaliserer at "de er farlige".... kommer and på så utrolig mange faktore, vinkler, og omstendigheder.

    Jeg har set en Vectra blive trykket sammen til at fylde mindre end en corsa, da en 4x4 glemte at bremse bagved.....
    Jeg har også set en familie på 4, gå fra deres bil, fordi trykket fra den lastbil der kørte ind i ders bil, blev fordelt over hele siden, i stedet for kun af kofangeren.

    hvorvidt de er kønne og til skade eller gavn, er en diskution, som aldrig bliver færdig... men staten har bestemt at de skal opfylde visse krav, for det mener DE er mest sikkert.

    på en lastbil ses det bare mere, for VI er det største dyr i traffiken...
    cykler kan skade gående...
    knallerter kan skade cyklende...
    små biler kan skade knallerterne..
    store biler kan skade små biler...
    og lastbiler kan skade store biler...
    men hvem skader os? ...


Kommentér på:
kængurugitter ( regler )

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce