{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.944 visninger | Oprettet:

voksenlærling=regler=løn {{forumTopicSubject}}

har tænkt på at gå i voksen lære da man måske er bedre sikret på den måde...

nen hvordan gør man det ???
skal man starte i skole første ligesom unge gør eller skal man starte på lære pladsen også smider de dig vidre der efter eller hvordan =???

Hva kan man tjene som voksenlærling ??

håber der er nogen der kan hjælpe mig ??


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  voksenlærling=regler=løn
  • #1   18. apr 2010 er ikke sikker på noget som helst

  • #2   18. apr 2010 voksen lære bliver ikke Afskaffet lige pt her og nu måske om nogen år de ved ikke

  • #3   18. apr 2010 Google er din ven...
    http://www.randersts.dk/Uddannelser/EUD/voksenlaerling.html

    dernæst...
    som voksen lærling skal du være fyldt 25...
    du kan så selv vælge om du vil starte på skole .. eller i praktik.
    (i dit tilfælde ville jeg ((personligt)) vælge praktik, så starter du på lærlingeløn, hvor du starter på SU hvis du starter på skolen.

    Dit "lærlingested" får så Kr.50.000 for at oprette en plads.



  • #4   18. apr 2010 my sport

    for først svar i morge om jeg får job

    men de fast ansat skulle ha haft løn i torsdags og det fik de ikke fordi "DET HADE HAN GLEMT AT LAVE" så den skulle komme på tirsdag...
    så det virker ret useriøst...
    men nu må vi se hva der sker...
    men har snakket med en vognmand om praktik og senere ansættelse, men han vil meget hellere have en lærling


  • #5   18. apr 2010 futte

    det er da faktisk en helt god forretning for en arbejdsgiver at tage en lærling



  • #6   18. apr 2010 luffe, din fagforening a kassen kan evt hjælpe dig i gang..

  • #7   18. apr 2010 luffe << Det kan vi så diskuterer..

    Arbejds sko
    arbejds tøj
    løn
    (da en lærling ikke må kører alene de første 3mdr., og derfor ikke kan tjene sin egen løn)
    foruden kurser, og forhold som skal være i orden inden firmaet kan blive godkendt til lærlinger.

    det løber alt sammen op.. og i det store regnskab, tror jeg (personligt) ikke de 50K rækker ret langt.


  • #8   18. apr 2010 futte


    jamen da jeg var på kopetance kursus på amu for nogne mdr siden der fik jeg af vide noget med at man kunne tage noget de kaldte en remit uddannelse...

    og på det tidspunkt regnede de ud at jeg kunne tage chauffør uddanelsen på 9 mdr da jeg hade den erffaringe og beviser som jeg hade...

    og tvivler på at hvis nogen giver mig en lære plads at jeg skal side ved siden af i 3 mdr

    jeg må hellere tage på amu i morgen og få helt styr på det med det uddanelse værk her...


    er der nogen af jer der har udd ??? hvordan ser vognmændene på det ???


  • #9   18. apr 2010 Der er 2 slags voksen lære... 1. Du starter ligesom alle de andre og får en noget større timeløn. Men er dækket af de samme regler for uddannelse som alm lærlinge.. og uddannelsen tager 3.5 år.
    2. Du har erfaring indenfor transport. Og for lavet en kompetence afklaring. Det vil sige der kommer en lærer fra teknisk skole ud til dig og snakker hvilke kursuser du har , hvad for noget du mangler, og hvis det kan holdes under 12 ink svendeprøven, og du har været indenfor transport området mere end 3 år, kan du så gå merit vejen, så max varer 2 år, og typisk er lønnen den samme som hvis du var alm ansat, og din chef får tilskud til dig, både på arbejde og i skole


  • #10   18. apr 2010 frandsen

    jamen-.....

    har 9års erfaring.

    forvogn
    hænger
    taxi
    bus
    kran d
    truck
    adr til tank
    hvidtbevis
    anhuggerbevis
    Eu kvali

    hvor tror du så jeg står ???


  • #11   18. apr 2010 hvad mener du med 12 ink ???

  • #12   18. apr 2010 du kan jo risikere netop fordi du har så meget erfaring at du kan gå direkte til svendeprøve fordi de ikke kan lære dig noget nyt. Det er hørt om i andre fag, så hvorfor skulle man ikke det i i transportbranchen?

    Og jeg brækker mig hvis de fjerner voksenlære, for det er også min plan.


  • #13   18. apr 2010 jamen ideén er slet ikke dum...

    kan da kun se fordele i at have papir på man kan noget


  • #14   18. apr 2010 Hmmmm

    Luffe du må ikke oprette sådan et emne, nu sidder jeg gamle mand jo her og overvejer om det er på tide at få papir på det man kan. Altså, nu får jeg nok hovedpine!


  • #15   18. apr 2010 hmmm tjaaa morten

    men helt seriøst hvis man kan gå direkte til prøve og så få et svendebrev så er iden da slet ikke så dum


  • #16   18. apr 2010 Jeg har så intet valg, ikke medmindre jeg finder et arbejde hurtigt. For jobcenter siger jeg SKAL have uddannelse smiley

  • #17   18. apr 2010 det kan de ikke tvinge dig til

    men de kan tvinge dig i aktivering


  • #18   18. apr 2010 luffe, jeg under 25 så det kan de desværre smiley når man er under 25 er man jaget vildt

  • #19   18. apr 2010 Jeg venter kun på at jeg bliver 25 så jeg kan få mig en uddannelse som enten chauffut eller struktør!!
    Er kun 23 nu... gaab man skal skynde sig at vokse og blive ældre... he he


  • #20   18. apr 2010 Er præcis det samme jeg gør, Henrik. Og man kan bare ikke forklare et jobcenter at man ligesom har lavet planer for sit liv. Som om jeg har råd til at gå ned på en SU eller elevløn nu. Har bil, lejlighed og regninger der skal betales, men det fatter de ikke. Prøvede at forklare hende (kosten) hos jobcenteret at hun total smadrer mit levegrundlag ved at kræve jeg skal tage en uddannelse. Og det eneste hun gør er og skade mig.
    Hvis jeg starter i uddannelse er det ligesom at starte som 18-årig igen jo. Jeg skal i hvert fald flytte hjem til MOAR og det tvivler jeg meget på hun går med til hehe


  • #21   18. apr 2010 Henning M

    Hvor lang tid tog uddannelsen i det hele, var det kun de 4 uger og 2 dage?


  • #22   18. apr 2010 Er lige med på en lytter smiley

  • #23   18. apr 2010 Ja, det lyder da om en kanon aftale med kun 4 uger og 2 dage! Det ville ikke være helt dårligt. Men selvom jeg har 4 års erfaring som under 25 er jeg stadig ikke god nok til at få så meget merit (siger de). Man kan åbenbart kun finde ud af noget når man er 25. Virker meget dumt.

  • #24   18. apr 2010 Henning M

    Og efter de 4 mdr havde du så papir på din uddannelse? Det er sgu da værd at overveje.

    Er der noget økonomisk i det for vognmanden når man gør det på den måde?


  • #25   18. apr 2010 Kenneth C... Ja, vi SKAL flytte hjem igen!! det er Venstre der siger det!!

  • #26   18. apr 2010 Var det RK der havde "glemt" at lave løn? :0)

  • #27   18. apr 2010 ja det var rk der hade glemt lønnen

    jeg kontakter amu om hvordan jeg står....4


  • #28   18. apr 2010 Haha jeg vidste det... (henviser til mit tidligere indlæg i en anden tråd af dine)

    Synd for dig, men som sagt så er han ikke 2 potter pis værd.


  • #29   19. apr 2010 jeg er ikke blevet snydt


  • #30   19. apr 2010 Henrik, det er ligefør. Man er åbenbart ikke en skid værd i det danske system hvis man ikke har en uddannelse. Kun når vi arbejder, så er de jo glade nok for de mange hundrede tusinde vi pisser i statskassen år efter år, men ligeså snart vi har brug for DERES hjælp så bliver vi behandlet som undermennesker!

  • #31   19. apr 2010 Ja... det er sku rigtigt!!

  • #32   24. apr 2010 Det her ved jeg lidt om, jeg har selv været møllen igennem.

    Der er som Morten skriver 2 veje.
    Den første er den lange, på denne kommer du på elevløn. = har du kørt før som du jo har er dette ikke din vej.

    Din vej er den som hedder Meritvejen. Her skal du igennem en samtale med en fra skolen ha sat en plan med kurser.
    Denne ka ta op til 12 uger på skole. disse er fordelt på 1 skole år.
    Du har mange af de "gode" kurser allerede, så for dit vedkommende vil jeg skyde på at du ender op med 8-10 ugers skole. de 4 af disse er til svendeprøve inkl 1 uge på studietur.

    Send mig evt en PM med spørgsmål eller div.


  • #33   24. apr 2010 Nåhhh ja Økonomi, den glemte jeg lige....
    Ved Meritvejen, beholder du din løn.... og de må mindst gi dig som overenskomsten siger.
    Din virksomhed kan så vælge om de vil ha et tilskud pr time, eller en pose penge med 50.000 kr. mener tilskudet er ca 30kr.

    Når du så er i skole, betaler staten til din arbejdsgiver ca 4670 kr pr uge som kompentation for din lønudgifter. Du skal self ha løn som "normalt" så her vil du få for 37 timer pr uge.

    Du kan IKKE trække kørsel til og fra skole fra, og må heller ik gøre det til og fra job når du er på skole. Her ka du fra ATP få kørselsgodtgørelse svarende til 80% af billigeste offentlige transport.

    Spring ud i det, det er kun godt at få et svendebrev. det åbner en verden af muligheder for videruddannelse. Du har muligheden for at skifte erhverv. Og samtidig "Låser" du dig fast i et år, og derved behøver du ikke ryste så meget i bukserne for om du skulle blive fyret.
    Såfremt firmaet bliver solgt følger du med, og skulle de gå på røven vil skolen hjælpe til at du får nyt sted.


  • #34   24. apr 2010 Jeg har da overvejet en lærling,er da også godkendt til at få en,det var nu mest for at jeg selv kunne oplære personen,på den anden side blev jeg enig med mig selv om at det ikke behøvede at være en lærling,så jeg ansatte bare en chauffør,men jeg har da ikke sluppet tanken,lav løn,50.000 i tilskud,det er da fristende,på den anden side,nybegyndere smadrer jo bilerne,så er det jo ikke billigt længere

  • #35   24. apr 2010 brian

    hvis du tog en som mig i lære ville jeg da ikke smadre bilen har knap 10 års erfaring som chauffør


  • #36   24. apr 2010 Brian, er det ikke en lidt skæv holdning at ha?
    Alle vil ha de dygtige men ingen gider gi de nye muligheden for at blive dygtig.


  • #37   24. apr 2010 Brian, det er jo en misforståelse at ALLE lærlinge er helt nye i faget. Jeg har da 3 års erfaring og synes da ikke selv jeg smadrer bilerne. Men jeg vil da gerne have uddannelsen alligevel.

  • #38   24. apr 2010 Jeg har 2 lærlinge... Og det med de smadrer bilerne eller laver skader, det gør alle på et eller andet tidspunkt og du kan jo ikke skrive lærlinge uden lære... De skal jo lære og geberde sig... Jeg tager personlig selv lærlinge.. Dem jeg kan få.. Så kan man forme dem til gode chauffører.. Og ja nogen af dem laver flere skader end andre, nok oz derfor man ikke betaler så meget i køn til dem..

  • #39   24. apr 2010 Jeg skrev jo at jeg ikke havde sluppet tanken,ikke,det er ikke nemt at fine en dygtig chauffør,sådan er det jo også med lærlinge,jeg ansætter ikke nogen uden en anbefaling fra en jeg kender

  • #40   25. apr 2010 b rian

    det er fandme en lorte holdning...

    eks mig selv, jeg har fine papire og ingen skades historie men du kender mig ikke også ville du ikke ansætte mig pga ingen kender mig...

    men som frandsen siger så betaler man ikke så meget i løn til en lærling og derfor burde der være råd til 1 en slinger lygte i ny og næ og måske lidt andre ting- men self er det at fortrække at undgå skader...

    men selv den beste chauffør kan være uheldig,

    frandsen

    syns det er kanon du har taget 2 lærlinge så hurtigt når din virksomhed ikke er ældre ind den er...
    hatten af for det....


  • #41   25. apr 2010 Ja, det er vel også god forretning at have en lærling. Det er sgu da billigt og hvis det så er en der allerede har nogle års erfaring så er det da bare dobbelt-op på bonus for hvad kan du lære en der har kørt i 10 år? Nu har jeg "kun" kørt i 3, og der er da stadig en masse jeg stadig kan og vil lære, men det er vel kun en god ting?

    Jeg kan kun se en fordel i, som morten siger, at man kan forme chaufføren som man vil.

    Brian, hvad så hvis du får anbefalinger fra de virksomheder personen har arbejdet i? Min tidligere arbejdsgiver har da fx. sagt til mig han hellere end gerne vil sprede det gode rygte hvis jeg får brug for det. Tager du det for gode varer?


  • #42   25. apr 2010 En anbefaling tages for gode vare,nu har jeg så været vognmand en del år efterhånden og oplevet en masse lort,f.eks har jeg set en chauffør ødelægge for 250.000 kr på 4 dage(heldigvis ikke en af mine)jeg har set en skade et førehus for 22.000 kr med et koben,han havde låst sig ude osv,der er ingen og jeg mener ingen vognmænd der holder til så "dygtige"chauffører ret længe,har jeg ikke en dygtig chauffør til bilen,så sælger jeg sgu lortet,så kan jeg sove roligt om natten,istedet for f.eks det tyske politi ringer til mig kl 3 om natten og spørger om det er korrekt at bil nr xxxxxx er på vej til Paris fra Danmark,men holder 20 km fra den polske grænse???????? eller olielampen lyste,men der var jo lige 25 km til en tankstation,så jeg kørte liiiiiiiige derop,så derfor er jeg nok lidt pillen,jeg kan maaaaaaaaaaaange flere fabler om mit liv som vognmand

  • #43   25. apr 2010 Brian

    Jeg forstår dig sådan set godt langt hen af vejen, MEN, anbefalinger fra andre vognmænd eller venner er jo ingen garanti mod uheld og skader. Alle kan være uheldige.


  • #44   25. apr 2010 En anbefaling viser da at personen har kørt,møder til tiden osv,at man er uheldig er en anden sag

  • #45   25. apr 2010 Brian

    Jamen så er vi enige.


  • #46   25. apr 2010 Desuden er jeg da ikke heeeeeelt umulig,jeg har da lige sendt bilnr 7 på gaden,dog stadig ikke med en læredreng,men man ved jo aldrig,jeg overvejer det da stadigvæk

  • #47   25. apr 2010 Ja, det lyder da også som om det er nogen der virkelig ikke har tænkt sig om. Hvordan kan man ende i Polen når man skal til Paris? Man kører bare efter hvad man tror?
    Jeg lever efter at jeg hellere vil spørge en gang for meget end en gang for lidt. Kan godt være det til tider er dumme spørgsmål, men man skal jo lære det smiley





Kommentér på:
voksenlærling=regler=løn

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce