9.952 visninger
|
Oprettet:
Boogietræk. med lang akselafstand??? {{forumTopicSubject}}
Har spekuleret lidt over min næste bil..
Det bliver sikkert en boogietrækker. Men hvad så med akselafstand. Jeg kan se nogle tipbiler kører med lang akselafstand (3400 mm), men er det bare fordi de kan?? Altså pga totallængden. Nu er min trailer jo langboogie (walkingfloor) med lang svanehals, og så tænkte jeg om man kunne køre med lang akselafstand på trækkeren, for at få mere tryk på forakslen, uden at totallængden bliver for lang.
dec 2008
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 2.188
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 384
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
Hvis du kommer op i 3400 mm i afstand, så vil jeg da mene du kan få problemer hvis du skal have andre trailere efter end din egen. Men selvom din trailer har god plads i svanehalsen, er det så nok til at du kan dreje rundt med en trækker på 3400 mm?
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Rigtig mange danske boogiebiler er 3200 af hensyn til opbygning og køreegenskaber, men de er for lange.
Jeg tvivler på der overhovedet er plads i svanehalsen til en boogietrækker der er 3400 - Det er en lille halv meter den er længere og det er sgu en del.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Desuden så kan man ikke "bare" flytte mere tryk på foraklen ved hjælp af lang akselafstand, gør man det, så bliver forakseltrykket for højt og trækakseltrykket for lavt. Skamlen skal stå ganske præcist for at henholdsvis for og trækaksel vejer det maksimale og stiller man skamlen der på en 3400, så bliver man 35-50 cm for lang.
aug 2003
Følger: 32 Følgere: 29 Biler: 5 Emner: 62 Svar: 1.952
så er 98% boogie trækker med 3100mm aksel afstand
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 115
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
Morten S: Det er da ren logik, at kan du få din skammel længere frem, kan du lægge mere tryk på din foraksel, og det var sådan set det jeg ville have.
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.957
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Jamen du har da fuldstændig ret, men når du flytter skamlen længere frem, så fjerner du samtidig noget tryk fra din trækaksel og nu er der jo ligesom lovkrav til hvor meget tryk der min skal være på den. Det næste er så, at hvis du er læsset til max totalvægt og du flytter skamlen længere frem, så bliver din foraksel for tung.
Dybest set, så er det jo lidt ligemeget hvad du vil, der er jo visse lovkrav og begrænsninger.
Hvis vi antager, at du læsser til max totalvægt og din skammel står hvor den skal iflg de mærker der skal sidde på bilen, så vil dine aksler på trækkeren veje det de maksimalt må - Altså er der ikke noget at flytte med.
Køber du en 3400 og stiller skamlen hvor den skal stå for at fordele vægten rigtigt, så bliver du for lang. Så nej, du kan ikke køre lovligt med en 3400 foran en 13.60 trailer - Det er det korte svar.
Men klart du kan køre med en 3400 foran en 13.60 trailer, du skal bare være indstillet på at du kører ulovligt hver evig eneste dag, akkurat som dem med snudebilerne. Og bliver du træt af det, så er der kun tip, tank og containerkørsel tilbage bilen kan bruges til i store træk.
Jr. Kræmer.
Hvad nordmænd gør er jo sagen totalt uvedkommende, de kører jo ikke lovligt i flg dansk lovgivning.
Hvis man bare kunne smide en 3400 foran en 13.60 trailer, så var de rnok flere der gjorde det, tænk på hvor meget mere plads der er til skabe og tank og hvor meget mere roligt den kører yd af vejen, det er jo ikke et tilfælde, at flertallet kører med 2900/3050/3100. Skal man være helt sikker på ikke at blive for lang, så skal det være en 2900, uanset hvor træls det så end er.
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Hvis så vidt jeg husker kører du DAF og på nogen af dem er forakslen som jeg husker det kun godkendt til 7 eller 7,5 eller et sted der i mellem, så din skammel skal ikke stå ret mange cm for langt tilbage før du flytter nogen få hundrede kilo.
Men ja, i teorien kan du sagtens flytte lidt flere kilo frem ved hjælp af en lang svanehals, det kræver jo "kun" at du stadig kan dreje, men hvis/når skamlen står hvor den skal, så skal vægten jo passe pr. aksel. ER jeg forkert på den hvis jeg gætter på, at totalvægten var mere end 48.000 kilo? Ret beset må din trækker jo ikke veje 25.600. Ikke i praksis i hvertfald, teorien med de 11.500 på trækakslen og 26.000 total er irrelevant her. Trækker 24.000 + Trailer 24.000 = 48.000 som er højeste lovlige vogntogsvægt er det vi går ud fra. Umiddelbart har dit boogietryk også været for højt, det giver jo sig selv.
Det er lige før jeg vil vædde en hindbærsnitte på, at din skammel står 5-10 cm for langt tilbage. Flytter du den det stykke så falder dit boogietryk og trykket på forakslen stiger tilsvarende. Hvis ikke du kan køre/dreje med skamlen placeret rigtigt, ja så passer bil og trailer bare ikke sammen. Ret enkelt egentligt.
Men start med at tjekke hvad din foraksel må veje, jeg tror ikke der er mange flere kilo tilbage på den. Rigtig mange kører rundt med 7.500 foraksel uden at tænke over det og så er totalvægten på trækkeren kun 23.500.
Da jeg fik den DAF der er på billedet, kunne vi ikke få en med 8.000 kilo foraksel, med mindre vi ville bestille en ny fra fabrikken og så ville der gå 100 år inden vi kunne få den, alt der var på lager var med lille foraksel. Sådan var det også på rigtig mange 4 serie Scania, hvordan det er nu ved jeg ikke.
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
nov 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 121
Morten l k .. nu ved jeg ikke hvad mærke du vil ha men prøv at køre ind til den forhandler du vil købe ved og få af vide hvor lang det er fra førhuset til bagenden også mål din trailer fra forende til svandehalsen bukker om den kan være der med din walkingfloor trailer for støttebenene kan du jo få flyttet vis det er . for kender en der har en walkingfloor trailer den er bygget til en 3400 trækker ..
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 466
Det jeg tror Morten S mener, er at du bliver såen set bundet på hænder og fødder, hvis man vælger en med så lang afstand, da du er begrænset til kun at køre med den ene trailer, hvis man vælger at få opbygget traileren til trækkeren.. Så kan man jo ikke komme ind og trække løstrailer for et firma, da alle deres trailere er standart-trailere.. Og hvis man så mister det kørsel med den special-opbygget trailer, så kan man jo ikke rigtig bruge bilen til særlig meget andet..
nov 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 121
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Jamen det er da godt du er så pisse hård til hvad man kan og ikke kan. Men glemmer du ikke en detalje i den der fine opbygning du mener man bare kan få lavet og så køre med? Hvis jeg nu siger vægtfordeling, er det så et fremmedord for dig, eller er det bare noget du ikke selv går op i?
Hvis man får bygget en trailer som du fabler om og udelukkende bruger pladsen i svanehalsen om parameter til om det kan lade sig gøre eller ej, så kan man ikke læsse til 48.000 kg. For at undgå at blive for lang, så vil skamlen skulle såt forholdsvis alt for langt fremme i forhold til den optimale placering - Og hvad sker der så, ja så kommer forakslen til at vejen forholdsmæssigt alt for meget, ergo kan du kun læsse til forakslen rammer max vægten og så er det bare ærgerligt hvis man kun vejer 45-46.000 total.
Næste gang du kaster dig ind i en saglig debat der er præget af fakta, så tænk dig om inden du kalder nogens indlæg for fis!!! Der er andet i livet end gejl og glimmer - Husk det!
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.957
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Jamen alt kan da lade sig gøre i TEORIEN - Men hvordan er det nu lige det er med løs gods - Det ligger bare helt stille og flytter sig ever never? Og hvordan med vægten på triplen, du ved de 3 aksler på traileren, må de pludselig veje mere end 24 fordi du kører med en forkert trækker?
Jeg er helt med på hvad det her handler om og det er fint nok, jeg siger bare, at det ikke kan gøres lovligt, eller nååååårh jow, det kan det jo ifølge Mikael Hansen sagtens, hvis altså man ikke vil kunne læsse til 48 total. Det med vægten har han så smart nok valgt ikke at forholde sig til.
Faktisk har jeg forsøgt at være saglig og konstruktiv, men jeg kan godt set det er lidt ligegyldigt, min argumentation, som i øvrigt er vel underbygget falder helt til jorden her blandt alle de hårde drenge.
Et sidste godt råd - Ring til en ordentlig og SERIØS vognbygger eller ingeniør der ved noget om vægt/længde beregninger og stil ham samme spørgsmål - Så kan vi tage den derfra. ;-))
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
Jeg så da helst at jeg kunne nøjes med at køre med min egen trailer, men desværre gror træerne ikke ind i himlen, og derfor ville en 3400 fx. være et dårligt valg. men nu går der jo også lige 3 år inden jeg skal have ny vogn, og så kan der jo være sket meget med mit kørsel.. Men det hele handler sådan set bare om at få et træk, hvor man kan få fordelt akseltrykket på trækkeren optimalt. Og der er nok ikke andet for end at finde nogle forskellige biler, og så bare prøve sig frem
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
nov 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 121
og der er ikke noget gejl og glimmer ved den her debat som du nu mener jeg kun tænker på og fordi jeg skriver det er noget fis er fordi jeg syndes det er noget fis og skrive man ikke kan vis man ikke 100% sikker ..
j kræmmer det er nemlig rigtig man læsser efter så det passer med akseltrykket for min egen vedkommen skal min ha lidt mer foran som bagved så passer det men da jeg kørte i brunos den langsnudet skulle den altid ha lidt ekstra bag på..
morten lk som morten s skriver prøv at køre forbi en vognopbygger og vis ham din trailer og få ham til at mål den ud hvad der vil passe bedst under den trailer ..
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Havde du dine oplysninger fra alle andre end Lastas, så ville jeg muligvis tage det for gode varer, men ALDRIG der fra. Der har ikke siddet en eneste seriøs mand hvad opbygning og vægtfordeling angår der ovre siden Morten Tang stoppede. Det er værd at bemærke, at det er Morten Tang der har stået for udviklingen af stort set alle deres trailer og at det er ham der er manden bag den gode plads i svanehalsen på en Kelberg.
Så nej Mikael, jeg hopper ikke på den, det er ganske almindelig sund logik, at det skal være SÅ specielt bygget for at komme i nærheden at at kunne lykkedes.
Nu ved jeg ikke hvilke trailere du kører og har kørt med, men da jeg kørte i den DAF der er på billedet, med en 48 cbm Kelberg og skamlen stod nøjagtig hvor den skulle, så skulle der bare læsses jævnt, så passede vægten. Der imod, så skulle mange af de andre enten for eller baglæsse, netop fordi skammel osv ikke stod som det skulle fordi folk er/var så pisse bange for at køre deres skærme og bagkofanger og alt deres tingel tangel af.
Jeg gad super godt se en teknisk tegning på sådan et træk med en 3400 trækker og en 13.60 trailer, det kunne være ret interesant.
nov 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 121
men rigtig som du siger morten tang er en rigtig dygtig mand ..
jeg køre både med en 48 en 54 og en 56 og der er meget stor forskæld på de 3 trailer ..
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
mar 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 115
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Du er sgu en guttermand, sad her og troede jeg var den eneste der var af den mening.
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 428
Jegkan da i hvert fald regne ud, at med en 3400 trækker, og en 13,60 trailer, så skal du have de 3 aksler på traileren forholdsvis langt frem, og skamlen rimelig langt tilbage, for ikke at få for højt foraksel tryk. Der er da en grund til at de fleste køre nord på med 3100 eller 3050.
Jeg ville alle dage købe en 3100 boogie trækker, den kan man dog også komme af med igen, og den kan da stadig lige flytte en almindelig trailer med læs, uden at det hele går op i hat og briller.
Boogietræk. med lang akselafstand???
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside