{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.952 visninger | Oprettet:

Boogietræk. med lang akselafstand??? {{forumTopicSubject}}

Har spekuleret lidt over min næste bil..

Det bliver sikkert en boogietrækker. Men hvad så med akselafstand. Jeg kan se nogle tipbiler kører med lang akselafstand (3400 mm), men er det bare fordi de kan?? Altså pga totallængden. Nu er min trailer jo langboogie (walkingfloor) med lang svanehals, og så tænkte jeg om man kunne køre med lang akselafstand på trækkeren, for at få mere tryk på forakslen, uden at totallængden bliver for lang.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Boogietræk. med lang akselafstand???
  • #1   5. jun 2010 Den skal nok ikke være for lang. Men ja du burde kunne kører med en normal boogietrækker foran din trailer..

  • #2   5. jun 2010 Er det ikke 2900 i akselstand en almindelig trækker er nødt til at være for at kunne være under de fleste trailere? Og de normale er på 3100?

  • #3   5. jun 2010 Hvad jeg har fået at vide af far, skal traileren laves til at 3400 mm og det er din nok ikke, så jeg tror du skal have en med bare 3900 - 3000 efter mærket, men det kan godt være at jeg har forstået det forkert

  • #4   5. jun 2010 Altså....er i ikke igang med at blande boogiebiler og twinsteer biler sammen her...???

  • #5   5. jun 2010 3100 mm er da meget normalt for en boogietrækker?

    Hvis du kommer op i 3400 mm i afstand, så vil jeg da mene du kan få problemer hvis du skal have andre trailere efter end din egen. Men selvom din trailer har god plads i svanehalsen, er det så nok til at du kan dreje rundt med en trækker på 3400 mm?


  • #6   5. jun 2010 En boogietrækker der skal køre med en 13.60 trailer skal være 2900 eller til nød 3050 i akselafstand, er den længere end det bliver totallængden for lang og der bliver bøvl med vægtfordelingen.

    Rigtig mange danske boogiebiler er 3200 af hensyn til opbygning og køreegenskaber, men de er for lange.

    Jeg tvivler på der overhovedet er plads i svanehalsen til en boogietrækker der er 3400 - Det er en lille halv meter den er længere og det er sgu en del.


  • #7   5. jun 2010 I øvrigt så tvivler jeg på der køre ret mange boogiebiler der 3400 - Dem du kalder lange er dem der typisk er 3200. En 2 akslet Scania 142 fra midt i 80'erne var typisk 3400. Det siger lidt om hvor lang en 3400 er.

    Desuden så kan man ikke "bare" flytte mere tryk på foraklen ved hjælp af lang akselafstand, gør man det, så bliver forakseltrykket for højt og trækakseltrykket for lavt. Skamlen skal stå ganske præcist for at henholdsvis for og trækaksel vejer det maksimale og stiller man skamlen der på en 3400, så bliver man 35-50 cm for lang.


  • #8   6. jun 2010 vis du kigger i den bladet som nogle gange følger med lastbil magasinet fra lastas..

    så er 98% boogie trækker med 3100mm aksel afstand


  • #9   6. jun 2010 En del tandemtrækkere kører 3400 i akselafstand,ellers kører scania 2900 og 3100,volvo kører 3000 og 3050 og 3200 som standard,de mest almindelige er 3100 for scania,jeg har 4 med den afstand,bliver de kortere,så bliver bilen nogen levende på vejen ved tomkørsel

  • #10   6. jun 2010 Okay...

    Morten S: Det er da ren logik, at kan du få din skammel længere frem, kan du lægge mere tryk på din foraksel, og det var sådan set det jeg ville have.


  • #11   6. jun 2010 Det kommer jo lidt an på hvordan kongetappen og skamlen kommer til og sidde. For der er da nogen nordmænd som kommer igennem danmark som har en lang boggiet trækker.

  • #12   6. jun 2010 Morten L K

    Jamen du har da fuldstændig ret, men når du flytter skamlen længere frem, så fjerner du samtidig noget tryk fra din trækaksel og nu er der jo ligesom lovkrav til hvor meget tryk der min skal være på den. Det næste er så, at hvis du er læsset til max totalvægt og du flytter skamlen længere frem, så bliver din foraksel for tung.

    Dybest set, så er det jo lidt ligemeget hvad du vil, der er jo visse lovkrav og begrænsninger.

    Hvis vi antager, at du læsser til max totalvægt og din skammel står hvor den skal iflg de mærker der skal sidde på bilen, så vil dine aksler på trækkeren veje det de maksimalt må - Altså er der ikke noget at flytte med.

    Køber du en 3400 og stiller skamlen hvor den skal stå for at fordele vægten rigtigt, så bliver du for lang. Så nej, du kan ikke køre lovligt med en 3400 foran en 13.60 trailer - Det er det korte svar.

    Men klart du kan køre med en 3400 foran en 13.60 trailer, du skal bare være indstillet på at du kører ulovligt hver evig eneste dag, akkurat som dem med snudebilerne. Og bliver du træt af det, så er der kun tip, tank og containerkørsel tilbage bilen kan bruges til i store træk.

    Jr. Kræmer.

    Hvad nordmænd gør er jo sagen totalt uvedkommende, de kører jo ikke lovligt i flg dansk lovgivning.

    Hvis man bare kunne smide en 3400 foran en 13.60 trailer, så var de rnok flere der gjorde det, tænk på hvor meget mere plads der er til skabe og tank og hvor meget mere roligt den kører yd af vejen, det er jo ikke et tilfælde, at flertallet kører med 2900/3050/3100. Skal man være helt sikker på ikke at blive for lang, så skal det være en 2900, uanset hvor træls det så end er.


  • #13   6. jun 2010 Jamen spørgsmålet kommer egentlig af at jeg var på vægten den anden dag, mest for sjov skyld. forakseltryk var 7,2 t, og samlet tryk på trækker var vist 25,6 t. Altså, alt for lidt tryk på forakslen. og min skammel står vist rimelig nøjagtig der hvor den skal. Derfor kom spørgsmålet så om man i kraft af lang svanhals, kan skubbe skamlen så langt frem at den stadig går fri, og at man så kan lægge mere tryk på forakslen.

  • #14   6. jun 2010 Morten L K

    Hvis så vidt jeg husker kører du DAF og på nogen af dem er forakslen som jeg husker det kun godkendt til 7 eller 7,5 eller et sted der i mellem, så din skammel skal ikke stå ret mange cm for langt tilbage før du flytter nogen få hundrede kilo.

    Men ja, i teorien kan du sagtens flytte lidt flere kilo frem ved hjælp af en lang svanehals, det kræver jo "kun" at du stadig kan dreje, men hvis/når skamlen står hvor den skal, så skal vægten jo passe pr. aksel. ER jeg forkert på den hvis jeg gætter på, at totalvægten var mere end 48.000 kilo? Ret beset må din trækker jo ikke veje 25.600. Ikke i praksis i hvertfald, teorien med de 11.500 på trækakslen og 26.000 total er irrelevant her. Trækker 24.000 + Trailer 24.000 = 48.000 som er højeste lovlige vogntogsvægt er det vi går ud fra. Umiddelbart har dit boogietryk også været for højt, det giver jo sig selv.

    Det er lige før jeg vil vædde en hindbærsnitte på, at din skammel står 5-10 cm for langt tilbage. Flytter du den det stykke så falder dit boogietryk og trykket på forakslen stiger tilsvarende. Hvis ikke du kan køre/dreje med skamlen placeret rigtigt, ja så passer bil og trailer bare ikke sammen. Ret enkelt egentligt.

    Men start med at tjekke hvad din foraksel må veje, jeg tror ikke der er mange flere kilo tilbage på den. Rigtig mange kører rundt med 7.500 foraksel uden at tænke over det og så er totalvægten på trækkeren kun 23.500.

    Da jeg fik den DAF der er på billedet, kunne vi ikke få en med 8.000 kilo foraksel, med mindre vi ville bestille en ny fra fabrikken og så ville der gå 100 år inden vi kunne få den, alt der var på lager var med lille foraksel. Sådan var det også på rigtig mange 4 serie Scania, hvordan det er nu ved jeg ikke.


  • #15   6. jun 2010 du har helt ret, det var ikke lovligt... men så er det jo godt vægten er hvor vi læsser smiley

  • #16   6. jun 2010 Omvendt, så har du holdt dig indenfor procenterne hvis det har været læsset jævnt. og så har du ret, så har du for lidt på din foraksel i forhold til trækkerens vægt.

  • #17   7. jun 2010 Morten s hvad er det for noget fis man ikke kan køre med en 13.60 efter en 3400 det kommer da bare and på at få bygget traileren rigtig op efter det med svane halsen lang nok.

    Morten l k .. nu ved jeg ikke hvad mærke du vil ha men prøv at køre ind til den forhandler du vil købe ved og få af vide hvor lang det er fra førhuset til bagenden også mål din trailer fra forende til svandehalsen bukker om den kan være der med din walkingfloor trailer for støttebenene kan du jo få flyttet vis det er . for kender en der har en walkingfloor trailer den er bygget til en 3400 trækker ..


  • sune n
    sune n Online Tilmeldt:
    maj 2004

    Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 466
    #18   7. jun 2010 Mikael H

    Det jeg tror Morten S mener, er at du bliver såen set bundet på hænder og fødder, hvis man vælger en med så lang afstand, da du er begrænset til kun at køre med den ene trailer, hvis man vælger at få opbygget traileren til trækkeren.. Så kan man jo ikke komme ind og trække løstrailer for et firma, da alle deres trailere er standart-trailere.. Og hvis man så mister det kørsel med den special-opbygget trailer, så kan man jo ikke rigtig bruge bilen til særlig meget andet..


  • #19   7. jun 2010 Ja men som morten lk selv skriver at han har en trailer så tænker jeg det er nok noget fast for ellers havde han nok spurt om man kunne ha en 3400 efter en normal 13.60er for det spør han ikke om så derfor passer det ikke du ikke kan ha en 3400 efter en 13.60 som ellers morten skriver kort. for kommer da bare and på om traileren er bygget rigtig

  • #20   7. jun 2010 Du kan jo have en trækker med 6 meters akselafstand hvis du vil...Det er der jo ingen der kan forbyde dig....For nogen år siden blev der bygget 2-akslet volvotrækkere op til at køre mejetærskere med og de havde en helt vanvittig lang akselafstand...Problemet var at de netop ikke kunne bruges til andet, og de var ret svære at komme af med igen...

  • #21   7. jun 2010 Mikael H

    Jamen det er da godt du er så pisse hård til hvad man kan og ikke kan. Men glemmer du ikke en detalje i den der fine opbygning du mener man bare kan få lavet og så køre med? Hvis jeg nu siger vægtfordeling, er det så et fremmedord for dig, eller er det bare noget du ikke selv går op i?

    Hvis man får bygget en trailer som du fabler om og udelukkende bruger pladsen i svanehalsen om parameter til om det kan lade sig gøre eller ej, så kan man ikke læsse til 48.000 kg. For at undgå at blive for lang, så vil skamlen skulle såt forholdsvis alt for langt fremme i forhold til den optimale placering - Og hvad sker der så, ja så kommer forakslen til at vejen forholdsmæssigt alt for meget, ergo kan du kun læsse til forakslen rammer max vægten og så er det bare ærgerligt hvis man kun vejer 45-46.000 total.

    Næste gang du kaster dig ind i en saglig debat der er præget af fakta, så tænk dig om inden du kalder nogens indlæg for fis!!! Der er andet i livet end gejl og glimmer - Husk det!


  • #22   7. jun 2010 Problemet kunne vel som sådan os løses ved og læsse mere i bagenden så du får vægten hen bagi igen så du letter trykket foran til

  • #23   7. jun 2010 Jesper : Ja for det er jo rimelig nemt med en walking floor trailer smiley

  • #24   7. jun 2010 Jr. Kræmer

    Jamen alt kan da lade sig gøre i TEORIEN - Men hvordan er det nu lige det er med løs gods - Det ligger bare helt stille og flytter sig ever never? Og hvordan med vægten på triplen, du ved de 3 aksler på traileren, må de pludselig veje mere end 24 fordi du kører med en forkert trækker?

    Jeg er helt med på hvad det her handler om og det er fint nok, jeg siger bare, at det ikke kan gøres lovligt, eller nååååårh jow, det kan det jo ifølge Mikael Hansen sagtens, hvis altså man ikke vil kunne læsse til 48 total. Det med vægten har han så smart nok valgt ikke at forholde sig til.

    Faktisk har jeg forsøgt at være saglig og konstruktiv, men jeg kan godt set det er lidt ligegyldigt, min argumentation, som i øvrigt er vel underbygget falder helt til jorden her blandt alle de hårde drenge.

    Et sidste godt råd - Ring til en ordentlig og SERIØS vognbygger eller ingeniør der ved noget om vægt/længde beregninger og stil ham samme spørgsmål - Så kan vi tage den derfra. ;-))


  • #25   7. jun 2010 Jow jow....

    Jeg så da helst at jeg kunne nøjes med at køre med min egen trailer, men desværre gror træerne ikke ind i himlen, og derfor ville en 3400 fx. være et dårligt valg. men nu går der jo også lige 3 år inden jeg skal have ny vogn, og så kan der jo være sket meget med mit kørsel.. Men det hele handler sådan set bare om at få et træk, hvor man kan få fordelt akseltrykket på trækkeren optimalt. Og der er nok ikke andet for end at finde nogle forskellige biler, og så bare prøve sig frem smiley


  • #26   7. jun 2010 Men for så lige at tage en af de andre spørgsmål i første indlæg, hvorfor kører nogle tipbiler med 3400?? Er det kun fordi de kan??

  • #27   8. jun 2010 ved du hvad morten s jeg var lige som dig det kan ikke passe man kan ha en 3400 og en 13.60 trailer og få vægten til at passe har jeg også altid sagt lige til den dag jeg var oppe ved lastas og bestille min tipsættevogn hvor vi kom til at snakke om det der oppe og de havde haft en ingeniør til at udregne det for dem hvordan den skulle være bygget så det passede 100 % med vægt og det hele til en vognmand. det er der fra jeg ved det for ellers ville jeg ikke ha udtalt mig om det vis ikke jeg viste det .. og nej morten vægtfordeling er ikke et fremmet ord for mig i det jeg kun køre med løs gods hverdag ..
    og der er ikke noget gejl og glimmer ved den her debat som du nu mener jeg kun tænker på og fordi jeg skriver det er noget fis er fordi jeg syndes det er noget fis og skrive man ikke kan vis man ikke 100% sikker ..

    j kræmmer det er nemlig rigtig man læsser efter så det passer med akseltrykket for min egen vedkommen skal min ha lidt mer foran som bagved så passer det men da jeg kørte i brunos den langsnudet skulle den altid ha lidt ekstra bag på..

    morten lk som morten s skriver prøv at køre forbi en vognopbygger og vis ham din trailer og få ham til at mål den ud hvad der vil passe bedst under den trailer ..


  • #28   8. jun 2010 Mikael H

    Havde du dine oplysninger fra alle andre end Lastas, så ville jeg muligvis tage det for gode varer, men ALDRIG der fra. Der har ikke siddet en eneste seriøs mand hvad opbygning og vægtfordeling angår der ovre siden Morten Tang stoppede. Det er værd at bemærke, at det er Morten Tang der har stået for udviklingen af stort set alle deres trailer og at det er ham der er manden bag den gode plads i svanehalsen på en Kelberg.

    Så nej Mikael, jeg hopper ikke på den, det er ganske almindelig sund logik, at det skal være SÅ specielt bygget for at komme i nærheden at at kunne lykkedes.

    Nu ved jeg ikke hvilke trailere du kører og har kørt med, men da jeg kørte i den DAF der er på billedet, med en 48 cbm Kelberg og skamlen stod nøjagtig hvor den skulle, så skulle der bare læsses jævnt, så passede vægten. Der imod, så skulle mange af de andre enten for eller baglæsse, netop fordi skammel osv ikke stod som det skulle fordi folk er/var så pisse bange for at køre deres skærme og bagkofanger og alt deres tingel tangel af.

    Jeg gad super godt se en teknisk tegning på sådan et træk med en 3400 trækker og en 13.60 trailer, det kunne være ret interesant.


  • #29   8. jun 2010 morten s de papir og tegninger jeg så på det var fra en ingeniør i københavn som havde lavet det så den var altså god nok ..
    men rigtig som du siger morten tang er en rigtig dygtig mand ..

    jeg køre både med en 48 en 54 og en 56 og der er meget stor forskæld på de 3 trailer ..


  • #30   9. jun 2010 Jamen så tager jeg da bare fat i Morten Tang når den tid kommer.. men han vil sikkert også sælge mig en ny trailer så... smiley

  • #31   9. jun 2010 Jeg har et par stykker i 3100,der kan det knibe pga svanehals,en 3400 skal specialbygges for at det er muligt og det vil stadigvæk knibe,desuden,hvad skal man med en 3400,der er jo ingen som vil købe den brugt,altså dyr i indkøb og intet værd som brugt,det vil sgu da være fuldkommen tosset at bistille sådan en bil

  • #32   9. jun 2010 Brian

    Du er sgu en guttermand, sad her og troede jeg var den eneste der var af den mening.


  • #33   10. jun 2010 Nu har jeg da arbejdet som opbygger, og har sideløbende kørt i meget forskelligt slags køretøj.
    Jegkan da i hvert fald regne ud, at med en 3400 trækker, og en 13,60 trailer, så skal du have de 3 aksler på traileren forholdsvis langt frem, og skamlen rimelig langt tilbage, for ikke at få for højt foraksel tryk. Der er da en grund til at de fleste køre nord på med 3100 eller 3050.
    Jeg ville alle dage købe en 3100 boogie trækker, den kan man dog også komme af med igen, og den kan da stadig lige flytte en almindelig trailer med læs, uden at det hele går op i hat og briller.


Kommentér på:
Boogietræk. med lang akselafstand???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce