{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.562 visninger | Oprettet:

vægt på fælge og dæk {{forumTopicSubject}}

Er der nogen af jer der har leget med lette fælge og dæk og om omkredsen breden osv kan have noget positivt at sige på økonomien. Tænker mere på om smallere dæk end det originale. Og hvordan er det nu med vægtforholdet mellem stålfælge vs alu i samme størrelse.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vægt på fælge og dæk
  • Kasper F
    Kasper F Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 143
    #1   30. sep 2012 Kigger lige med her. Ved ikke om 15" kontra 16" har indflydelse på økonomien på en UP!/Citigo?

  • #2   30. sep 2012 Som udgangs punkt vil lettere fælge/dæk give gode resultater.
    Mindre vægt er altid godt!.

    Jeg ved ikke mht. at ændre bredde og omkreds.. som udgangspunkt har jeg nu altid syndes at en 18" fælge brugere mere end et 15" fælg.

    F.eks. en lupo køre jo også på magnisum fælge for at spare smiley


  • #3   30. sep 2012 Når man siger Alufælge er det ikke ens betydende med lettere fælge. I dag er det tværtimod. Alufælge er mange gange meget tungere.
    Der er alufælge der er lettere men de er også en del dyrere. De er mest beregnet til race.
    Jeg ville ikke sætte smallere dæk på end orginalt. Det kan give ringere kørsels sikkerhed.
    Bredere dæk = større rullemodstand = mere forbrug.
    Ændre du på omkredsen begynder du at lege med bilens gearing og ikke mindst fejlvisning på speedometeret. Så det ville jeg holde mig fra.

    Min Golf køre med en gearkasse med lavere gearing. Altså jeg køre med lavere omdrejninger. Den sejtrækkere meget mere og det har givet et højere forbrug. Lige nu forsøger jeg at køre i 4 og ikke 5 gear på hovedvejen for at se om de højere omdrejninger ændre noget.


  • #4   30. sep 2012 Nu har jeg tre sæt hjul til min Fabia, nemlig:

    14" Sommerhjul på stålfælge, tror de hedder noget med 185/55 R14
    17" Sommerhjul på alufælge, 205/40 R17
    15" Vinterdæk på alufælge, 195/50 R15

    Benzinforbruget stiger jo større fælge jeg har på, således er økonomien bedst på 14", dernæst kommer 15" og sidst kommer 17". Selvfølgelig er det svært at sammenligne mellem vinter- og sommerdæk, men når vægten på fælget og bredden stiger, så gør forbruget også ifølge min erfaring :).


  • #6   30. sep 2012 He he jamen så har den Højere Gearing. Det var også det jeg mente. For den køre med lavere omdrejninger end før ved samme hastighed.. (min skrive fejl) smiley

  • #8   1. okt 2012 Jeg er begyndt at skifte over til Michelin energy saver efter jeg så denne test http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1172540.ece

    Begyndte at læse om det på diverse forumer at folk havde kun god erfaring med at køre længere på de dæk. Jeg har ca kørt 1 km længere siden jeg fik 2 nye fordæk på. (Skal dog lige siges at det var lige da diesel fuelsave fra Shell kom på gaden. Så det har måske en lille indvirkning). Men jeg glæder mig til mine Bridgestone bagdæk bliver slidt ned så der kan komme nye energy saver på smiley


  • Kasper F
    Kasper F Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 143
    #9   1. okt 2012 Jeg abonnerer på TÆNK, og de har lavet en test i år på både sommer- og vinterdæk.

    På førstepladsen kommer Continental EcoContact 5, med Michelin Energy Saver på andenpladsen.



Kommentér på:
vægt på fælge og dæk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce