523 visninger
|
Oprettet:
Til dem med S13 eftermonteret med sr20 {{forumTopicSubject}}
Synes lige i skal tage en kigger her
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=23065
maj 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 915
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
lindal skriver bla.
->>>>>
Jeg har så sent som i sidste måned talt med Peter Jessen Lundorf, ingeniør i færselsstyrelsen, som netop sidder som ansvarlig på dette område.
Det kan ikke lade sig gøre, hvis reglerne følges.
Hvis man kan få producenten til at dokumentere egnetheden på karossen, så skal man stadig have lavet dokumentation på forurening, med mindre samme motor fabriksmonteres i samme karrosseri.
Derfor kan man heller ikke længere smide en 1,8t i en Golf II 16v, selvom den holder sig indenfor 20% effektforøgelse, og kører efter en nyere eu-norm.
Hvornår er den Civic synet, for reglerne er som sagt blevet ændret.
Den gamle Civic kom jo i en 130 hk version, så i princippet har man vel kunne dokumentere, at Civic´ens karosse var egnet op til 130x1,20 = 156 hk. Da Vtech´en opfylder en nyere eu-norm, var det altså muligt førhen, at montere en sådan motor, i sådan en bil. Men efter de nye regler, skal man som min. have dokumentation for, at forureningen overholdes.
Jeg ved at man kan købe et sådan dokument for omkring 1000 euro hos TüV. Spørgsmålet er så bare, om det er nok.
Det største problem er i mine øjne, at reglerne ikke er særligt gennemskuelige længere. En ting er hvad der står på fstyr/t&s hjemmesider, en anden ting er, hvad man får at vide, hvis man ringer derover. De har åbenbart en række regler, som man ikke kan læse om nogle steder. Og det er ingen da tjent med!
<<<<<-----
maj 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 915
faktisk kun denne del så?
jun 2009
Følger: 69 Følgere: 67 Biler: 7 Emner: 41 Svar: 829
maj 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 915
jun 2009
Følger: 69 Følgere: 67 Biler: 7 Emner: 41 Svar: 829
maj 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 915
jun 2009
Følger: 69 Følgere: 67 Biler: 7 Emner: 41 Svar: 829
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
maj 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 915
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Jeg har været hele turen igennem med fstyr og skat for at se hvordan man får en rb motor synet i en s13.
Der fik jeg svaret at det kan lade sig gøre hvis den er synet som en rb20et med 190 hk. Jeg skal bare bevise at den ikke forurener mere end hvad den std gør. Forureningen er fra udstødningen og krumtapsudluftning. Så hvis man har papir fra en rb20et så er det nok til at få det godkendt. Man skal self også holde sig under 20% effekt. Men nu er så heldig min ´s13 er fra 8 måned 89.
Hvis man læser længere nede, så stilles der ikke krav til forurening der.
Før 01.10.90:
Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3 eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.10.89:
Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening.
Til dem med S13 eftermonteret med sr20
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside