Tunet CA18DET eller standard SR20DET? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg står overfor et lille valg.
Min bil (200SX S13) skal "desværre" have lavet noget rust og males i motorrummet her til sommer.
Og da jeg er så heldig at have lidt penge til overs skal der laves lidt sjov ved bilen.
Så tænkte jeg på at købe en motor nu her så jeg kan gå og skrue lidt i den.
Det første valg er en CA18DET. sådan en motor kan jo skaffes rimelig billigt. Også har jeg omkring 8000kr at bruge på lidt tun og andet sjov.
Samt jeg selvfølgelig har min nuværende CA18DET i reserve.
Det andet alternativ er en SR20DET motor.
Sådan en kan skaffes med ledningsnet osv klar til at smide i en S13 for omkring 15000. Også er mit budget jo brugt op.
Men hvilken mulighed skal jeg vælge?
Jeg bruger ikke bilen til ræs, banekørsel eller drift. Det er sådan set "bare" en hverdagsbil. Så selvfølgelig sætter jeg stabilitet meget højt. Og derefter kan man jo altid bruge lidt flere heste.
Så hvad vil i råde mig til at gøre?
Og hvilken motor er billigst at tune videre på?
mar 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 164 Svar: 1.538
Bare sørg for at lave den ordentligt, og tun den så den kan holde, så er det sgu da en fin motor!
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Det var selvfølgelig også planen at lave noegt som kan holde. Også selvfølgelig smide en håndfuld kvalitetsdele i den.
mar 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 164 Svar: 1.538
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Fordi 8000kr er jo ikke sååå sindsygt mange penge at tune for.......
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Jeg har FMIC, Japspeed catback til CA18DET. Men nu taler jeg heller ikke om seriøs tuning. Bare så jeg har en velkørende motor
Det jeg havde i tankerne er alle lejer og pakninger skal skiftes. Samme med stempelringe. Og så have topstykket gået gennem og en ny benzinpumpe. Det burde sagtens kunne lade sig gøre. Og ellers så kan jeg trods alt finde masser af gode billige ting på driftworks.
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Jeg valgt at beholde ca18 motoren og så måske få noget større turbo på og en chip.... er det ikke sådan mange kører deres ca18'ere ?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Din top fejler med garenti ikke noget....
Det kan gøres billigt...
Køb så en HD. chip og hold dig helt til den liste som den er kørt ind med af jes.
Nu har du en motor som måske smider 300Hk og tager 7500Rpm hver dag.......
Vil du have 100 Hk mere koster det måske 15000 mere....
Fuck da det.....
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Hvad mener du med HD?
Og hvem er Jes?
Og gerne en komplet liste af dele som kan smides i en CA18DET for billige penge.
Som skrevet så er det ikke min egen CA18 som bliver ændret på. Men en anden motor jeg regner med at købe. Så den kender jeg heller ikke standen på. Men så har jeg trods alt 2 ens motorer. Også burde jeg kunne samle en i god stand.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
http://www.h-dev.co.uk/product_info.php?products_id=5031&osCsid=0c3ce483806e26462ca420d0063b367d
Og så kontakter du Turbokongen i Norge for at høre om han har en billig T28 der passer til den chip.
Når du køber den af ham ser han den efter og han fjerner støbe kanter mm.
Og så er det bare ud og køre.....
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Hvad er en ny renoveret motor i dine øjne?
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
*nye stempler og opboret blok til første overstørrelse
*motorblok udkogt
*nye slebet krumtap, evt bare poleret hvis den er rigtig fin, men det er nok sjællent på en 20år gammel ca18det'er, oliekanaler mekanisk renset
*ny oilepumpe
*ny vandpumpe
*nye pakdåser og pakninger
og dernæst skal det samles af en med forstand på det og ikke en mekkerlærling der har prøvet det en gang på skole
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.225
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
mer vil altid have mere :D!
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
ND. motoren er jo dyr.
Men måske du skulle prøve at finde en der vil gøre det billiger.
Mads B
ville du lave en Ca blok med alt i gode dele og Hks pakninger mm.
Toppen bliver også overhalet...
Pris med doner motor og stål stænger Ca 26000kr
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
Kender du så et andet sted der sælger den samlede eller noget bedre ?
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Hvorfor bruger du ikke den CA18 motor du har?
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.225
Specs om deres CA18 fast road Engine:
Designed for the customer who has a highly tuned 200SX ND offer our fast road engine. It comes with forged pistons, metal head gasket, new bearings, cambelt, re-built head, new oil pump and much more. It is also warrantied for 12 months.
Specs om deres CA20 fast road engine:
This new Fast Road Engine form Norris Designs offer more torque and faster turbo spool due to increased capacity. The engine is the same spec as our ND Fast Road Engine but with larger 2.0 capacity instead of 1.8. This engine can be run up to power levels of 370Hp or with the addtion of steel rods up to 450Hp. Call ND For details
Alt du skal gøre er at pakke den ud og montere den ned i hullet, resten har han klaret for dig. Det kan hverken blive nemmere eller billigere.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.225
Nye stempler
Nye Stænger
Nye hovedleger
Nye plejlleger
Nye Bolte til bunden
Nye topbolte
Ny toppakning
Ny vandpumpe
Ny oliepumpe
Ny tandrem
Ny strammerrulle
Nye medløberhjul
Ny krumptap
Nye pakninger
Nye tændrør
Lakeret blok
Lakerede dæksler
Bearbejdet top
Bearbejdet bund
Samling hos dygtig motorteknikker
Så er det pludseligt rimeligt billigt.
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.225
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
tror faktisk ik det kan gøres ret meget billigere hvis man som du siger begynder at regne på det.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Fast road engine............. 2126.81
Upgraded stieel rods......... 400.00
Donor engine charge..........200.00
Delivery charge..................198.00
5% Discount on parts.
Samlet regning .................2798.47£
Og da denne motor blev bestilt til et dansk firma skulle der ikke betales Engelsk moms. men dansk moms. ca 6000Dk
Fik du den?
Der er også en anden der bygger standart motorer i Uk. Han raklamere på Ebay og har vist sendt en til Danmark dog meget forsinket....
Men prøv at se hvad de samme dele vil koste hos Apex. og så se hvad der er tilbage til arbejdsløn.....
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Fordi jeg vil have noget at gå og skrue i mens den nuværende motor stadig virker. Jeg bruger bilen til hverdag og derfor kan jeg ikke lige hive motoren ud af den i 3 måneder for at skrue i den.
Og i første omgang er det ikke stempler, stænger eller krumtap jeg vil skifte. Hvis det jeg allerede har virker så ser jeg ikke en grund til at skifet det til bedre dele. Det jeg havde i tankerne var lejer, oliepumpe, pakninger og eventuelt skifte turboen ud til en ny T28.
Så det rigtige at sige vil vel være at jeg vil have en motor som jeg ved med 100% sikkerhed er i orden. Og der ligger nogle kvalitetsdele i. Og som også kan holde til at få lidt pedal fra tid til anden.
Jeg søger altså ikke en 25000krs motor som kan smide 350 heste.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Nej..... Det er kun blokken uden manifold, turbo, styring mm.
Kun blok og top.....
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Nej jeg sendte ikke min gamle over, han købte en brugt som doner motor.
200£
Prisen er så en blok med "stieel rods" som kan tåle det som en Ca. kan tåle når indmaden er god....
Mobne er i flere år lavet 800Hk med en bund der ligner den.... Mads køre med 400Hk
Det er nok ikke dit ladetryk der knuser indmaden, men nok mere din motorstyring.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Bare
Fyr
Fen
Af
i
Punktform
Det giver overblik
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.270
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
tror jeg ender med en norris dessign -+
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Jeg kan ikke nævne det hele, for jeg er 100% sikker på jeg glemmer nogle ting.
Men kort og godt:
Nye pakninger
ACL plejllejer
ACL hovedlejer
Stempelringe
Tandrem og hvad der alt tilhører
Benzinpumpe og filter (det har ikke direkte noget med motoren at gøre, men en god ting at have)
Anden udstødningsmanifold (så godt som købt)
Apex Topbolte
Oliepumpe
Vandpumpe
Jeg kan ikke lige komme i tanke om flere ting. Men der er sgu nok flere ting som der skal på listen som jeg har glemt.
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
Kan du 100% selv se/måle om dine søler på krumtap er i orden ?
kan du selv måle om dine cyl er ovale ?
kan du selv hone cyl. så den opnår 45grader krysmønster med rette "grovhed"
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Ja, det er en "hjemmerenovering".
Men jeg kender nogle som kan lave udmålinger af alt på motoren. Så det er intet problem. Ejeren har for mange år siden selv leget en del med tuning af motorer. Nu er han specialist i alt der har med hydraulik at gøre. Og har også alt værktøj der hører til. Så det bliver intet problem.
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=24132
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=24426
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
http://www.youtube.com/watch?v=ulDX9Y4n0e0
http://www.youtube.com/watch?v=vh5x0XeAHGw
Der er rigtig god info.....
Og som udstødningsmanifold skulle du overveje at bruge standart manifold....
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvad med at finde en brugt motor med alle de rigtige stumper der er i orden.
I sverige har jeg set flere der bliver solgt inden de bliver taget ud, så man kan prøve den i gang....
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg har lige været igennem og set at der er 2 motore til 15000 Dk
Den første er med alt udstyr og turbo og Ca 300Hk. Gået ca 50000km siden den blev renoveret.
Den næste koster 15000dk og har aldrig været started.... Men Navnet på det firma som har lavet blokken er nævnt.
Navnet på dem der har ported toppen er en hjemme side til noget der ligner en 9Sek 1/4 mill s14 sr20det........ ?
Motoren er den som Claus linker til i en tråd der vist handler om manifolden....
Der er også sådan en ny motorstyring som Claus og Mobne bruger Haltec 8 ? til 8000Dk
man kan ikke linke til deres sider så dert er bare ind og glo.
100Skr. er ca 85Dkr.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Men jo....
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Men nu spurgte Abu Jacob A
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.270
Jeg syntes du skulle købe det "kit" her, og så skide på det hele:D RB25DET med alt hvad der skal til, og så holdes det indenfor dit budget.
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=487171
1342 F: Mobnes kører rigtig nok med Haltech E8 styring, men jeg kører med den nyere model Sport 1000. Jeg syntes 8000kr er dyrt for en ældre model styreboks. En ny inkl. ledningsnet koster omkring 11.000kr.
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Men fucking fedt at ligge sådan et setup i en Patrol :D!
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.270
http://www.youtube.com/watch?v=44bSF65hnto
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Er forskellen ikke bare at de nye Haltech kan styre nogle flere spoler og dysser....
Og hvad er 8000 er vel fin når man får alle føler med.
Wideband,Iat/Mat, Map, boostcontrol mm.
Den første motor jeg nevner kan høres og prøves i billen....
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
http://www.nogs.se/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=69
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Du skal selv gå ind og søge..... under salg af stumper eller hvad det nu hedder på Svensk....
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Tunet CA18DET eller standard SR20DET?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside