{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.486 visninger | Oprettet:

Olie forbrug 4AFE? {{forumTopicSubject}}

Hej Corolla-venner smiley
Jeg har nok skrevet om det. og læst om det før. jeg er super glad for min Corolla E10 1.6 16v. som køre skide godt.

MEN, mit olie forbrug iriterer mig. Jeg køre 1700-2000km på en liter olie! Jeg har hørt om nogle muligheder som stempelringene, pakdåser. Og andet kan jeg ik lige huske? Er der ikke nogen mulighed for og få det lidt bedre, UDEN den store operation? Den ryger ikke blåt, spilder ikke olie, og den sveder heller ikke.

jeg Har hørt om nogen der har brugt motor rens. Er det ik noget man kommer i benzinen? jeg har også hørt om noget der hedder BELLARDD? er der andre mærker ? jeg skal ik bruge en tyndere olie vel? Jeg køre på Shell Helix Pluds 10w/40 som vel er en nogenlunde olie. Den har kørt 248000km, jeg syntes bare det er lidt stort olie forbrug. Og jeg vil ikke skifte motor smiley

God weekend!

Hilsen Martin


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie forbrug 4AFE?
  • #1   10. jan 2009 Det er meget sansynligt at det er paraplyerne (De små pak ringe til ventilerne) der er dårlige. Har de det med at blive.

  • #2   10. jan 2009 du skal bruge 5w-40 ... 10 tror jeg er for tykt til så lille en motor.. r ikk sikker ... men min gamle astra røg pga for stort olieforbrug, og den havde tilstoppede ventiler, dyser, tændrør og mange andre småting i motoren pga for tykt olie... jeg kørte den på skrotten... men toyota har det ofte med at flække i topstykket efter 250.000 km, men det kan være din gjode det tidligere... ved min fars carina e den gang han havde den flækkede i topsrtykket efter sådan et antal kilometer, og de sagde i toyota service at det var en del af lignende skader de har oplevet. men tror bare du ska skifte pakninger indtil videre...

  • #3   10. jan 2009 jeg snakkede med egon fra gadbjerg motor import han sagde at jeg skulle bruge noget 15-40 eller 20-50....
    han siger det er meget normalt at de bruger olie de motore


  • #4   10. jan 2009 prøv 5w-50 olie så bruger den mindre olie ind med 10w-40 det gjorde min ihvertfald

  • #5   10. jan 2009 det tyder på at det er stempel ringene. skift dem + paraplyer ved ventiler. det har jeg set et par styker der har brugt olie og så fået nye ringe og paraplyer og det har hjulpet på dem.

  • #6   10. jan 2009 Tak for de mange svar. smiley

    Men jeg tror nu ik toppen er flækket :S Men hvad med det motor rens man kan køde, er det ik noget der virker?. der er vist også noget til ventilerne. Det jo altid billigere og prøve det først før man udskifter stempel ringe og pakdåser vel? smiley
    Men jeg har nu bare hørt af en for tynd olie ikke smøre så godt og det ædre den mere end en lidt tykkere?


  • #7   10. jan 2009 Hej Martin

    Det lyder af meget syntes jeg.
    Min brugte også lidt olie før. dog ikke 2 liter på 2000km

    MEN! det var stadig nok til at jeg blev træt af det.
    Paraplyerne kan nemt skiftes. stempelringene er lidt en anden sag. så skal hele motoren stort set rykkes fra hinanden.

    Det er nu meget normalt at de bruger lidt olie. Og der er heldigvis metoder som kan bruges UDEN at skille motoren ad.

    Jeg gjorde det at jeg købte produkterne fra Lindemann ABCON.
    De laver meget inden for motorpleje og det er topkvalitet.
    Jeg købte 2 dunke på ½ liter hver. den ene hed "engine cleaner" og den sørger for at fjerne alle belægninger samt løsne op for gummi pakninger som er blevet trætte. det er MEGET tykt det er der i de 2 dunke.
    Og det skal tilføjes olien.

    Som sagt, tilføjer man engine cleaner og lader den stå i tomgang sammen med det gamle olie, husk det skal være i forhøjet tomgang ca. 2000 omdr. i 10 minutter. så for det hele lov at arbejde og efter 10 minutter kan man rent faktisk høre at motorgangen har ændret sig væsentligt. det lyder mere sundt.

    Så tømmer man hele olien ud igen, det gamle olie med cleaner i osv..

    Så påfylder man ny olie, bare en god kvalitet 10-40 olie. I den nye olie tilsætter man så den anden dunk plejemiddel fra ABCON. den hedder noget med "engine sealer" og er ekstrem tykt og blåt.

    Det lugter ikke så godt og man står og tænker lidt??
    men det virker altså!! så i med det hele!
    Og lad bilen stå i tomgang 10 minutter igen.

    Jeg har gjort dette for 3-4 mdr. siden hvor min brugte olie. og har IKKE ændret kørestil! nu bruger den 0 (JA NUL LITER!)
    Olie standen har ikke ændret sig 1 eneste milimeter på målepinden siden da!

    Så den behandling virker altså! og ved de også bruger de på nogle værksteder. men kun ABCON da det er kvalitet og anerkendt mærke.
    Alt hvad du skal vide står også bag på dunkene, så det er ikke svært.

    Men en forholdsvis billig måde at friske sin motor op på hvis der er lidt utætheder enkelte steder. som der jo var på min.

    Kan kun sige at det virker helt kanon godt.
    Jeg købte ved Bilxperten, mekonomen har det også tror jeg.
    Spørg efter Lindemann ABCON produkterne.

    Mvh. Peder


  • #8   10. jan 2009 Hvis det nu var mig, ville jeg bare give den det olie i stedet . For hvis du skal til at skifte stempel ringe samt pakdåser så bliver det da lidt omfattende . Selvfølgelig hvis du selv gør det bliver det jo billigere . Men efter min mening er det nok ikke det værd når den har gået 250.000 km .

  • #9   10. jan 2009 Ang. Olie, så siger man at en 8 ventilet motor gerne vil have noget lidt tykkere at arbejde med.

    Hvor en 16 ventilet gerne skal have noget tyndt at arbejde med. Og til Toyota motorerne foreskriver Toyota også selv 10-40 olie.
    Tror faktisk at mit hedder 5-40 lige i øjeblikket da jeg ville prøve noget kvalitets olie som var fuldsyntetisk.

    Det er svært at finde 10-40 i fuldsyntetisk og det koster kassen.
    Men 5-40 virker perfekt på min nu.

    Før jeg prøvede ABCON behandlingen kørte jeg 10-40 og det slugte den jævnligt en tår af.


  • #10   10. jan 2009 ABCON behandlingen koster vist omkring 399kr for de 2 dunke og du kan selv gøre det hele.

    Det er klart pengene værd frem for at bruge olie.


  • #11   10. jan 2009 Tusinde Tak Peder fordi du lige brugte 10min af dit liv på og skrive alt det!!! virkelig lækkert det du lige skrev der! Det var lige det jeg ville høre smiley

    så skal jeg da lige i bilxperten og købe det, jeg skal nemlig snart lave olie skift og så får den da lige sådan en omgang når det hjælper så godt smiley

    Så der er en god brugsforklaring hvordan man gør på de dunke? Jeg tænkte det man kommer i med det nye olie, det der hedder "engine sealer" . Men hvad så efter det, skal det så bare blive i motoren ? eller skal det tømmes af igen ? smiley


  • #12   10. jan 2009 Hej igen...!

    Hehe ja jeg brugte lige lidt tid på dette emne. men det er vel derfor gruppen er oprettet så vi kan hjælpe hinanden med de ting som er fælles for vores biler.

    Og ja! Engine sealer skal blive i motoren sammen med det nye olie.
    Ved næste olieskift så tror jeg godt du kan nøjes med at bruge engine sealer. Jeg tror ikke den skal have cleaner for hvert olieskift.

    Men som sagt, så stoppede denne behandling mit olieforbrug 100% !!!
    Og den brugte ca. 1cm på oliepinden over 3000-4000km
    Og måske lidt mere hvis den fik klø.

    Nu bruger den nul og niks...! smiley

    Skriv endelig tilbage om et stykke tid, om det virkede osv..?
    Evt. en lille anmeldelse af produktet her i gruppen, så andre kan se hvordan de skal gøre når deres Corolla bruger lidt olie.


  • #13   10. jan 2009 Okay, ja det jo godt vi kan dele vores gode råd og erfaringer. smiley hvis jeg fik et olieforbrug på 3000-4000km per/L olie ville jeg bare være glad. for det jeg har lige nu er bare lidt træls! smiley

  • #14   10. jan 2009 Hehe...

    Ja det kan jeg godt se er træls...

    Men prøv behandlingen og gør som der står på dunkene.
    Så ser vi hvad der sker..! den burde reducere dit forbrug rimelig meget


  • #15   10. jan 2009 Michael B
    Hvad mener du? Køre du uden olie da? smiley


  • #16   10. jan 2009 Haha!

    ja sådan kunne man godt læse det...

    Men jeg håber da at Michael bruger olie på sin 20v
    bare ikke BRUGER olien! hehe...


  • #17   10. jan 2009 Hehe den var ret god den der Michael .
    Tror også jeg vil til at lade vær, så er man da sikker på at ha' mindsket olie forbruget !


  • #18   11. jan 2009 Fantastisk peder.!!! inget mindre...

    Har tit undret mig over om det virker og om jeg gad bruge penge på det.. men tror nu efter din forklaring at jeg vil prøve. Kører med abcon i gearkassen i forvejen .


  • #19   11. jan 2009 Det skal lige siges peder er det er mig der har skrevet ovenstående. Lagde sku ikke lige mærke til den var logget ind på min kærestes konto.


    Martin. Nogle gange kan et olieskift og filterskift gøre underværker..

    Men som sagt... de bruger lidt olie de kære rollaer


  • #20   11. jan 2009 Min høver 1l/1000km igennem systemet...

    Ret normalt så vidt jeg kan forstå!
    Dog har jeg fået forbud mod at bruge BellAdd til olien, da det renser stempelringene af for sod - og så pisser olien direkte igennem, da soden faktisk hjælper lidt med at holde motoren tæt smiley

    Men Peder, det vil jeg da lige prøve det der! Jeg skal alligevel skifte olie indenfor de næste par uger!

    Iøvrigt: Alen M: 10w/40 eller 5w/40 har intet at sige, udover når motoren er kold...
    5w er lidt tyndere på kold motor end 10w er - men det har INTET at sige, bortset fra hvis man godt kan lide at tæve til bilen på kold motor - men så er man en idiot som skulle straffes med los i løgene herfra og til helvede...

    Om olien hedder 0w, 5w, 10w eller 15w er underordnet - jo højere tallet er, des vigtigere er det at man kører pænt når motoren er kold!


  • #21   11. jan 2009 Jan--> Jeg har også tænkt på om bare et olieskift, kunne hjælpe på det? smiley

    Smølfen--> Bruger din også ca 1 liter/1000km? syntes du ik også det er lidt belastende? smiley Men din er også en 4A-FE ikke? Og jeg har hørt de er værer end 4E-FE til og bruge olie smiley

    Men jeg skal ik være bange for og bruge ABCON olie system cleaner og ABCON Worn Engine Treatment. når min motor er lidt slidt vel? Jeg tænker på om det er det samme som Belladd. når Smølfen skriver han har fået forbud mod og bruge det? smiley


  • #22   11. jan 2009 Martin: BellAdd renser kun. ABCON frisker åbenbart også pakninger/pakdåser op også - der ligger forskellen smiley
    Jow, det er da irriterende at gå og hælde olie på i tide og utide... Men man vænner sig til det smiley Nu har den også lige rundet 306.000km...
    Og ja, min er en 4AFE.

    4AFE gen2 er slem til at bruge olie. Noget med at den ikke får tilstrækkelig køling, derfor stempelringene sætter sig.
    4AFE gen1 bruger meget sjældent olie... Min E9'er blev mishandlet lidt til sidst, så jeg kørte 35.000km på et olieskift, den brugte INTET olie overhovedet... Til gengæld fik den tæsk fra morgen til aften! Eksempelvis kan det nævnes at jeg fik den til at drifte på tør vej, den fik de tæsk den skulle have, men oliestanden forblev uændret...


  • #23   11. jan 2009 Når ja det er jo nok rigtig nok. For først bruger man det der hedder olie system cleaner og så bagefter kommer man det anden ABCON Worn Engine Treatment i den nye olie og det nok det der smører alle de pakninger.
    306.000km ?? Så er der jo MASSER af kilometer tilbage i min smiley Jeg har kørt 248400km nu. men 306.000 er jo ingen ting for sådan en corolla smiley


  • #24   11. jan 2009 Ja jeg brugte også det der ABCON Worn Engine Treatment

    Der fås også en til nyere biler. men jeg vurderede at min nok gik under kategorien "slidt" hehe...

    Og det virkede jo! såh...
    kan kun være tilfreds med produktet


  • #25   28. maj 2009 Jeg har lige et spørgsmål til hehe


    Nu har jeg lige snakket lidt med toyota, og han sagde at han ikke ville gøre det. altså bruge Oil System Cleaner.

    Han mente det ville skade mere og gøre olieforbruget værre da stempel ringene er sildt og han omtalte også de pakdåser eller hva det nu er de hedder også er slidte ?

    Nåh, Jeg kørte hjem og gik ind på Lindemann´s hjemmeside for og læse mere om ABCON´s produkter, jeg ringede så til dem for at spørge mere ind til det.

    Han ville bestemt ikke mene og han ville garantere mig det IKKE ville blive værre.
    Men efter jeg sagde hvor meget olie den brugte (1300km på en liter olie) ville han råde mig til også at bruge Oil Stop Leak sammen med Worn Engine Treatment

    Altså blande det sammen og komme det i mortoren EFTER den havde kørt med Oil System Cleaner i 20 min,

    jeg skulle bare bruge begge dunke selvom der står på dunken at man kun skal bruge det halve. det betyder ikke noget. hm forstår jeg ikke ?

    Oil System Cleaner
    Worn Engine Treatment
    Oil Stop Leak

    Kan ses her --> http://www.lindemann.dk/side.asp?main=1&sub=92&lev=3&mark=76

    Nu er spørgsmålet bare om jeg stadig skal prøve det ??
    I kan læse om det på hjemmesiden

    På forhånd Tak smiley
    Hilsen Martin


  • #26   28. maj 2009 Ja syntes du skal prøve det. Det hjalp jo på min

    Må indrømme at efter 5000km troede jeg at min brugte olie igen.
    Det viste sig så at olieproppen i bundkarret havde løsnet sig og smed en dråbe i minuttet eller sådan noget i den stil.

    jeg spændte den efter igen og fyldte en sjat olie på.
    Min bruger absolut intet nu.
    Men nu var mit forbrug heller ikke så voldsomt som 1300km på 1 liter olie.

    jeg syntes du skal gøre som lindemann siger. Toyota snakker bare fordi de hellere vil skifte dine stempelringe og paraplyer = penge og arbejde til dem.

    Prøv da Lindemann kuren! smiley
    Det kan sgu ikke skade en stempelring der i forvejen er utæt.

    Det virkede jo på min, så hvorfor ik? smiley


  • #27   28. maj 2009 Peder

    Jo det gør jeg også, jeg blev bare lidt i trivl smiley

    Men kom du begge dunke i ? eller doseret du som der stod på flasken ?
    For han sagde jeg bare skulle hælde det hele i ! det ville ikke skade?

    Og så omtalte han også det der Oil Stop Leak, som jeg skulle hælde i sammen med det WET. fordi det skulle tætne endnu bedre omkring stemplerne ?



  • #28   28. maj 2009 Peder, problemet består i at stempelringene måske er utætte fordi de er groet fast.
    Men den sod som så sidder på stempelringene, pakker stadig en del.

    Hvis du så fjerner den sod, og stempelringene er fucked - så er der intet som pakker og olien pisser lige igennem...

    Eftersom min tæskede olien igennem systemet, smed jeg kun en halv dunk oil system cleaner i olien - der var næsten intet olie på alligevel - men jeg lod den så står i forhøjet tomgang i 45minutter cirka.
    Derefter fik den en omgang 5w/50 (motorcykelolie) sammen med en flaske worn engine treatment.
    Efter cirka 4000km skulle den have olie (lampen nåede lige at blinke af mig) så fik den en liters penge eller sådan noget, den har ikke brokket sig siden.
    Lad os se om den holder 1000km mere til jeg alligevel skal skifte olien på den - i så fald er det perfekt!

    Husk iøvrigt at 4AFE gen2 skal bruge lidt olie hvis de får tæsk, så efterfyldninger er altså nødvendige smiley


  • #29   29. maj 2009 Smølfen !

    Har du god erfaringer med det ? altså har du prøvet der? for forstod ik lige det du skrev smiley eller ville du ik prøve det fordi det rensede for meget ?

    Men din drak jo 1/L pr. 1000km ikke. og som jeg forstod det du skrev så har du kommet en halv dunk oil system cleaner i. og stået i forhøjet tomgang i 45 min, efter har du kommet 5w/50 olie i sammen med HEL flaske WET.

    Så blinkede olie lanpen efter 4000km dvs. at det har hjulpet på dit olieforbrug.:-)

    men jeg fik afvide at jeg også skulle komme det der Oil Stop Leak sammen med WET. og så motorolien i da det skulle hjælpe endnu mere ?

    Men det lyder jo godt. det må jeg prøve !


  • #30   29. maj 2009 Jaa jeg er liiiidt træt ... 1½ times arbejde og 1½ times træning i dag... heh

    ½dunk Oil System Cleaner i den lille skvat olie der var tilbage - tomgang 45 minutter
    5w/50 olie samt Worn Engine Treatment på dyret med nyt oliefilter
    4000km kørt - olieopfyldning (ingen WET)
    9000km kørt (dvs 5000km efter olieopfyldning) har stadig intet hørt om mangel på olie...
    Om 1000km bliver der skiftet olie...

    Ps: Nu har min motor lige rundet 314.000km ! Still going strong!
    Fejrede det med at tæve den lidt med 180km/t, i Tyskland - naturligvis... Tyskland ligger jo lige på vejen fra Kastrup til Vallensbæk smiley


  • #31   29. maj 2009 Smølfen det lyder jo super godt ! smiley

    Så det vil sige at på 10.000km har du påfyldt olie én gang?

    For hvis det har hjulpet på din, så vil det helt sikkert også hjælpe på min da vi jo havde næsten det samme mængde olie den drak smiley

    Men det må jeg sgu prøve! så må jeg lige vende tilbage og sige hvordan det bliver smiley


  • #32   29. maj 2009 Jaa kan godt se du lige rundede tyskland, Det ligger jo lige på vejen smiley

  • #33   29. maj 2009 Smølfen -> ja det er klart. Men jeg ville nu alligevel smide hele pisset i.

    Jeg hældte hele flasken af oil system cleaner i min.
    Lod den stå lidt i forhøjet tomgang (som der står man skal)

    Og så i med "Oil leak stop"
    Ligesom anvist bag på flasken.

    Og siden da (ca. 4000-5000km) har den intet brugt!
    Kører på 10/40 og den er tæt nu.

    Da jeg skulle prøve 5/30 slugte den næsten hele pisset på få hundrede km!!!! så det skal IKKE prøves gutter! ikke på 4AFE der har rundet 100.000



  • #34   29. maj 2009 Lindemann manden spurgte om den tikkede og der sagde jeg nej til, ellers sagde han man skulle køre en lille tur stille og roligt med oil system cleaner i, da den gerne måtte trække lidt.

    Peder

    Nu er jeg forvirret hehe Brugte du "Worn Engine Treatment" eller "Oil Stop Leak" smiley

    Ham Lindemann sagde jeg skulle komme begge dele i ! ved jeg sku ikke lige om jeg gør. ? Da "oil Stop Leak" tætner mere omkring stemplerne men det gør Worn Engine Treatment jo også ?

    Tror bare jeg prøver Worn Engine Treatment til at starte med smiley jeg ved sgu ik rigtig for det er jo noget rigtig tykt noget..


  • #35   1. jun 2009 Det var vist "Oil system cleaner" og "Worn Engine treatment" jeg brugte...

    Så vidt jeg lige husker?! hehe...

    Ej det var vist de to, og det virkede altså.
    Man kan sige meget, men det er ikke fup og fidus. Det virkede...


  • #36   1. jun 2009 Det bliver også prøvet, nu må vi se om jeg når det inden 20/6 skal snart skifte olie nemlig smiley jeg har kørt 20000km siden jeg fik den i August smiley

  • #37   2. jun 2009 Peder, så vidt jeg husker fra tidligere, så har du hele tiden sagt at du brugte WET smiley

    Jeg skifter iøvrigt olie snart igen, skal prøve noget Suneco 5w/55 - så må vi se om det er godt... Jeg hørte at det er det de bruger i Nascar... Så pas på i trafikken, eller jeg smadrer ind i jer! smiley


  • #38   3. jun 2009 Hehe har jeg sagt det?

    Så er det nok rigtigt...
    Tidlig demens ? hehe jeg glemmer allerede så!

    Smølf -> vi er allerede bange for at du smadrer ind i os! hehe olien gør ikke forskellen.


  • #39   9. jun 2009 Så nu har den fået en tur med ABCON, OSC Og WET. Så nu må vi se om det også virker på min! smiley

  • #40   10. jun 2009 Min æder stadig en anelse kan jeg så afsløre...
    Nu får den sig en tur mere og så en omgang Sunoco 5w/50olie fra racezone.dk !

    Det er bestilt og bliver leveret næste weekend (privat kurer :D)


  • #41   10. jun 2009 Smølfen. Jeg tror heller ikke det kan stoppes helt

    også som du skrev: Husk iøvrigt at 4AFE gen2 skal bruge lidt olie hvis de får tæsk, så efterfyldninger er altså nødvendige smiley

    Men min er blevet mere rolig i motoren smiley


Kommentér på:
Olie forbrug 4AFE?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce