{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.509 visninger | Oprettet:

Gearkasse nummer! hvor {{forumTopicSubject}}

Sad og kiggede på google efter oplysninger om gearkasse nummeret hvor det er placeret..
har 2 940´er holdende.. den ene er med en 4 + od"5" og den anden er en 5 trins fra en bk motor.. tjekker jeg begge bilers typeplade og går ned i anden linie står de begge oplyst som 2 og det er jo bestemt ikke samme gearkasse model..

Nogen der ved precist hvor på gearkassen nummeret burde stå og evt et billede af det ...


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gearkasse nummer! hvor
  • #1   17. sep 2013 Det burde du kunne se på geargasseren. 4+ OD er helt sikkert en M46.

    Nummerne på selve gearkassen plejer ikke at overleve, så her kan du nok ikke hente noget hjælp.

    Den 5 gearede kan være en M90 eller en M47. M90'eren og M46 kan du se et billed af på min hjemmeside side om side:

    http://volvo.daigaard.dk/#!album-5-6

    Hvad skal der ske med gearkasserne?

    Mvh
    Steffen


  • #2   17. sep 2013 Den 5 trins ligner den korte af den på din side
    Det er meningen jeg vil have den 5 trins over på min ft+ motor da jeg fik smadret alle gear samt fik et hul i bagtøjet i lørdags ude på motorvejen.. så håber jo lidt det er plug n play..


  • #3   17. sep 2013 Her er et billede af bagtøjet

    profilbillede
  • #4   17. sep 2013 Hvis det er i en 9xx skulle det være plug'n play. Du skal "bare" lige have styr på nogle dele:
    - kardangen fra M90 setup
    - gearkasse bro mm med over.

    Så skal du være opmærksom på at strålerne på koblingen sikkert er forskellige, de M90 kører med 20 og M46 har vist 22 stråler hvis jeg husker korrekt, så det kan godt være at du er nødt til at bytte koblingen over og du skal have et udrykker leje til en M90 da det vist også er anderledes end på en M46 gearkasse.

    Så ved jeg ikke lige hvordan speedometer virker på en 9xx med M46.

    På en 240 er det med kabel drev på M46, dette udtag er ikke på en M90 da den bruger sensor på bagtøjet. Men udfra dit billede hvor du netop har denne sensor siddende vil jeg tro at du ikke skal bekymr dig over det.

    Hvad er der lige sket med den driv linje? Satte du den fra 4 over i racer gear "R"? smiley eller hvordan kan sådan noget ske, det har jeg aldrig set før.

    Mvh
    Steffen


  • #5   17. sep 2013 Må kende dig svar skyldigt på det sidste jeg satte igang i første gear og bilen kom et et ordentlig hak ved ca 10 km/t og så forsvandt 1 gear.. satte den så over i anden for at få den ind til siden igen og det gik fint ind til jeg koblede ud så gav det et skrald og det lød som en spand fuld skruger.. så noget har sat sig i gear kassen eller i bagtøjet som fik begge dele til at stå af.. sådanne går det med for mange hk i en volvo smiley planet hjulet er knust og har smidt stumper igennem pladen..

    hvad spedometer angår er de elektroniske på 940 så det burde bare være at flytte bagtøjet med over fra den anden samt kardang osv.. er der nogen forskel på svinghjulene? eller er det kun strålerne der er anderledes?


  • #6   18. sep 2013 Svinghjul:

    Jeg tror at all 940 køre med det store eller dual mass svinghjul, men så meget er jeg ikke inde i 9xx så der må jeg være et svar skyldig. Som du kan se på min side er det "kun" 240 jeg har arbejdet med.

    Men du vil jo altid kunne bytte hele kobling og svinghjul rundt, fra din donor bil, du skal bare sikre at svinghjulet sidder korrekt, mht. de manglende hulle i yderkrandsen så nulpunkt til motorstyrring er det korrekte sted.


  • #7   18. sep 2013 Du skal have dualmass svinghjulet med over fra motoren M90 kassen har siddet på. M90 kører nemlig som før nævnt med andre stråler på højgearsakslen. Desuden er diameteren på koblingslamellen større mener der er 240 mm hvor den på M46/47 er 228 mm.
    Hvis du vil undgå at kører med dualmass svinghjulet, er det noget med man benytter en 940 diesel lamel, da strålerne passer og den er 228 mm.


  • #8   18. sep 2013 Problemet består nu i at jeg har solgt motoren fra donorbilen.. møg

  • #9   18. sep 2013 Så kan du jo sælge M90 til mig og købe en M46 smiley

    Men som der bliver skrevet kan du få en anden koblings plade, jeg køre med M90 på det "gamle" flade svinghjul med et centermetals koblings plade fra KG.

    PS: Husk at hvis du laver meget effekt på en M90 er det en meget god ide at svejse syncromesh stop ringen fast til 3. gear for ikke at ødelægge (forlænge levetiden) gearkassen.


  • #10   19. sep 2013 Steffen du gør det ikke nemt for mig smiley
    Noget du kan hjælpe med.. med den syncro?
    Og evt hjælpe med at finde den rigtige kobling smiley

    Be pænt om smiley Ellers dumper jeg din bil tilæ teknisk kontrol næste gang smiley Ej smiley


  • #11   19. sep 2013 Mon ikke vi kan finde ud at noget smiley

    Du kan se processen hvis du startet med dette link, og kører fremad.
    jeg har nu gjort det på 2 x M90 så mon ikke jeg kan gøre det igen ;-).
    http://volvo.daigaard.dk/#!album-5-11


    Det med koblingen burde "bare" være at finde den rigtigt koblings plade, og så skulle du være klar med det. Men der er en del der siger at dual masse svinghjulet ikke er så stabilt med mange HK, så det skal du gøre om med dig selv hvad du vil køre med.

    Hvad er dit mål mht. Nm og HK? For det har jo noget at sige mht. valg af kobling.



  • #12   19. sep 2013 Målet er at der kommer en gt35 på den igen og ms styring på den.. hvad det vil munde ud i er mig lidt uvis endnu..

    Pt køre den stabil med 291hk ved 0,9bar og 358nm

    Sender dig lige en pm


  • #13   20. sep 2013 http://www.mister-auto.dk/da/sat-til-kobling/valeo-826450_g479_a021826450.html
    Fant denne.. havde håbet at kunne hitte ud af Sam´s side men mit svensk er rimelig rusten så det fik jeg ikke meget ud af


  • #14   20. sep 2013 Jeg kan se om jeg kan finde den mail jeg fandt fra KG-trimning, da jeg valgt kobling.

    Jeg har PT mere moment en koblingen er ratet til, men jeg har endnu ikke fået problemer, så det får lov til at køre videre.

    Jeg har PT 650Nm på en 228mm kobling og det burden den faktisk ikke kunne holde, så jeg ville nok anbefale at starte med noget kraftigere, da pengene er væk hvis du senere bliver nødt til at skrifte. smiley

    Jeg ser om jeg kan finde mailen og sender en PM til dig.

    /Steffen.


Kommentér på:
Gearkasse nummer! hvor

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce