4.516 visninger
|
Oprettet:
T4 olie og forskel på 5-40 og 10-40? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Først, Hvilken olie putter i på jeres t4 motorer og hvorfor? og hvad bør jeg putte på min når den har kørt 275.000?
Også hvad er forskellen lige helt præcist på 5-40 og 10-40? for hvad jeg kan læse mig til så smører 5-40 tidligere når det er koldt, også er det en fuldsyntetisk olie? men ifølge castrol er det bedre at smide 5-40 olie på, end 10-40? og hvordan stiller det sig i forhold til at der står i instruktionsbog at man skal bruge 10-40?
Håber der er nogle som kan give mig lidt svar
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 164 Svar: 1.932
Volvo anbefaler 5W40 til din bil
nov 2008
Følger: 5 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 46
Men super, så fylder jeg 5-40 på den.
Men a hvad jeg kan læse så er det første tal hvor tidlig den begynder at smøre og, og de sidste står for tykkelsen, men det er så ikke helt rigtigt eller hvordan hænger det sammen?
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Svar: 34
Motorolier klassificeres ved deres evne til at flyde (viskositet) og deres evne til at tåle belastning. Viskositeten opgives vha. et SAE-tal; den mest tyndtflydende olie har det mindste tal. For en olie til brug om vinteren måles viskositeten ved -18 °C, og tallet har et W (winter) efter sig, ellers måles viskositeten ved 100 °C. Singlegrade-olie har kun én SAE-betegnelse, mens multigrade-olie har to. Fx svarer en multigrade 10W/40-olie i kold tilstand til en SAE 10W-olie og i varm tilstand til en SAE 40. Dette gør multigrade-olier anvendelige til helårsolier. Evnen til at tåle belastning opgives ved to bogstaver efter API-systemet. Olierne SA-SH er beregnet til benzinmotorer, mens CA-CF er til dieselmotorer.
T4 olie og forskel på 5-40 og 10-40?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside