{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.261 visninger | Oprettet:

Karbu. Eller Spjældhuse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle fornuftige Golf 1 fans.

Jeg har grublet for vildt over noget som jeg ikke rigtig kan finde ud af. Hvis jeg vil bygge spjældhuse på en Golf i 1.6 GTI motor, hvad vil så være bedst? Dobbelt Weber karburatorer eller for eks. Jenvey spjælhuse. Fordi jeg ved ikke rigtig om det er muligt med sprøjt'spjældhuse når motoren kører med mekanisk indsprøjtning, og om der er for meget effekttab i at sætte karburatorer på og helt droppe indsprøjtningen?
Jeg håber virkelig at nogen kan komme med et svar på mit spørgsmål, for det irriterer mig helt vildt at jeg ikke ved hvad man kan, og hvad der er mest optimalt for effekten.

- Tak for forhånd.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Karbu. Eller Spjældhuse?
  • #1   23. jan 2009 hey jeg vil sige min mening men jeg køre selv med dobbel weber på en 1,5 L moter og det køre skide godt.
    spjældhuse vil helt sikkert være det bedste ang. hk men efter min mening skal de sættes op med en anden styre box og tændning men det bliver også den dyrest løsning...
    lige meget hvad du laver skal du have en anden knast og dit udstødning vil jeg mene skal laves lidt støre...

    min mening så ved jeg ikke hvad de andre siger smiley


  • #2   23. jan 2009 Kort fortalt..
    Karburatore er mekaniske og skal ikke brige andet end et speederkabel og noget benz for at virke.

    Spjældhuse er elektriske og kræver at du monterer en komplet motorstyring med krumtapføler, temp føler og alt det andet der nu skal til.

    Karburatore er billigt samenlignet med spjældhuse.
    Men du vil kunne lave mest effekt med spjældhuse da det er meget nemmere at styre benzin og tænding når det er computerstyret.
    Men jeg tror hurtigt at sådan et projekt kommer til at koste 25k, og karburatore kan købes for 6k


  • #3   25. jan 2009 Okay, tak for de gode svar.

    , men jeg undrer mig stadig lidt over noget. Motoren kører jo med indspøjtning, men det gør man jo ikke på karburatorerne? hvad gør man så med hele indsprøjtningsystemet?

    Jeg ved godt at spjældhuse klart vil give den bedste effekt, men til gengæld er det jo betydeligt dyrere at bygge på. Men er der ikke en "del" effekt at hente hvis motoren er lavet med skarp knast, banan og 2" eller 2,5" udst og portet top, og man så monterer dobbelt 40 eller 45mm weber, i forhold til med standard "singlepoint??" gasspjæld? (:


  • #4   25. jan 2009 ...indsprøjtnings systemet du har nu er jo mekanisk og det piller man af og smider væk. I mine øjne er det alligevel et utroligt ringe system der bare pladre benzin ind.

    jo der er klart mere at hente hvis du kombinerer karburatorene med mere tuning. Karburatorene i sig selv vil ikke give noget særligt ud over en dårlig økonomi.

    Dit indsprøjtning kan saktens følge med op til 150-160hk


  • #5   25. jan 2009 Okay, altså med standard indsprøjtning?
    Og derover er det nødvendigt at montere et par dobbelte weber for at hente mere? (:


  • #6   25. jan 2009 Ja noget i den stil.. Der er ret mange heste at hente før det er tid at skippe indsprøjtningen

  • #7   25. jan 2009 Okay, det er jo fedt (;

    Har du nogle erfaringer med gode stumper hvis man vil op og ligger over de 160hk? (: altså knaster eller udst.manifold? (:


  • #8   26. jan 2009 Over 160hk på en 8v koster penge, der skal portes og have større ventiler, den skal have lavet alt.
    Schrick knastakslerne er ret gode, og superprint banan mani.
    Men hvis du skal op og lave de hk hvorfor så ikke smide en 16V motor i istedet for, den kan lave flere heste hvis du tuner den, og du får de første 20hk billigere end ved at rode med den motor du har nu.
    Den passer lige over i uden det store, du skal bare købe et Golf 1 16V banan manifold, så kører det.



  • #9   26. jan 2009 Hvad kræver det for at den kan synes?

  • #10   26. jan 2009 hvor finder man egenligt de karburatorer.... maaske fra ny?

    -og hvad vil i mene at en GTI 8v maks kan faa af hk... har haft kontakt til aabenraa cylender service.. og en ombygning koster 25-35.000...med ligger vi paa 170-180 hk eller?


  • #12   26. jan 2009 Hvis den skal synes med en 16V motor i så skal du vælge en 129hk PL motor den er inden for 20% grænsen hvis din bil er født med 112hk.
    Og der kræves ikke noget yderligere for at køre til syn.
    Vælger du den gamle 16V motor med 139hk KR skal du forvente at betale afgift (6-8000kr)

    De vildeste 1.8 8v motorer jeg mener at have hørt om har haft 170hk ca. og de har fået lavet ALT.
    Problemet er flow, det er ikke godt nok til mange heste på en 8V'er.
    Man siger at omdrejninger er = heste (nok mest et honda udtryk :o) men det er faktisk rigtigt, jo flere omdrejninger du kan hive ud af motoren jo flere heste laver det. Men det er jo også sin sag at bygge en motor der kan tage 9000rpm.
    Hvis man vil have flere heste i en Golf 1 kan jeg klart anbefale at bygge en G60 motor i, eller smide en 16V motor i, den har noget bedre potentiale til at lave hk.


  • #13   26. jan 2009 Okay,
    Og man kan vel hive en 220-250 hk ud af en pl 16v? (; hvis ALT bliver lavet rigtigt og ordentligt?


  • #14   26. jan 2009 Har KR'eren egentlig mere potentiale end en PL motor?

  • #15   27. jan 2009 220hk er ret mange heste på den gamle 16V motor. Team Fartstrup fra Jylland mener jeg lavede 220hk på deres, men de er heller ikke bergænset at pengene. Det er ikke nemt at lave over 200hk, det er min vurdering, med der er den også ganske sjov.
    Begrænsningen ligger gerne i at de hyd løftere ikke kan være med over 7600omdr, og det er der hestene ligger.
    Så kan man sætte faste løftere i, men til 450kr x 16 er det jo ikke noget man gør for sjov.

    Der er nogle der mener at der kan laves flere heste på en KR end på en PL, men jeg mener at det er samme motor, kun indsugning og knaster der er anderledes. Og så har PL jo kat, men den behøver du ikke at køre med på en golf 1


  • #16   27. jan 2009 Okay. Jeg kan godt se hvad du mener, og det er sku alligevel en slat penge for de faste løftere dér, men alligevel, hvis man skal lave seriøse sugeheste i en motor koster det jo, lige meget hvilken motor man så bygger det på (:
    men hvor mange flere omdrejninger er der at hente med faste løftere i forhold til hydr.?


  • #17   27. jan 2009 Jamen i teorien kan den jo tage temmeligt mange omdrejninger, men det hele skal jo afvejes og afbalanceres til det, og det er ikke sikkert at det er nogen fornuftig løsning.
    Honda's 1,6 16V VTI motorer tager originalt 8200rpm, og i Japan er der nogle der har specialiceret sig i at få den til at tage 11000rpm og derved hive ret mange heste ud af dem, men det er altså ikke for børn :o)
    Hvis du bare kan lave 180hk og et solidt moment så er du ret godt kørende, og det kan laves uden at købe sig helt fattig.
    Skal man lave mange heste så skal toppen special portes og flowes, du skal have hølkompressions stempler, og andre plejlstænger, ventiler og fjedre, og løftere, og alt skal afbalanceres. Der er ret mange penge der skal kastes i det, og det er det ikke rigtigt værd.


  • #18   27. jan 2009 Jeg ved godt at det er Honda propaganda, men se den alligevel det er ret sjovt
    http://www.youtube.com/watch?v=nj2nlF1hkEc&feature=related


  • #19   27. jan 2009 Vild motor de har bygget dér (:

    Men hvor mange omdr tror du det er muligt at få en 16v pl til at tage, hvis man altså bruger "for mange" penge på det smiley


  • #20   27. jan 2009 Og hvor "let" kan man lave de ca 180hk på sådan en 16v'r?

  • #21   27. jan 2009 Og hvad kører en 16v med at tænding og indsprøjtning? mekanisk eller elektroniks?

  • #22   27. jan 2009 16V'eren fra golf 2 kører mekanisk indsprøjtning både KR og PL.

    Hvis du porter toppen, og smider de største ventiler i der kan monteres, sammen med et sæt Schrick 276 graders. Du skal bruge de 68mm indsugnings manifold fra KR det er det der kaldes det store, og du skal bruge et Supersprint banan manifold med 2½" komplet udstødning.

    Så er det ellers med at finde en der har forstand på at justere din indsprøjtning og tænding ind så det bare spiller, så er du ved at være der.
    Du skal ikke regne med en helvedes masse omdrejninger uden at du ofte hvad det koster for de faste løftere.
    Schrick laver et komplet kit til deres 286graders knaster, kittet består af 2 knaster, faste løftere, husterbare remhjul og andre fjere for ca 12000kr (som jeg husker det)

    Hvis du vælger at bore blokken op til 2.0 så gør det det ikke dårligere, det kan ikke svare sig at lave en 2.1 da den har længere slaglængde og det er ikke en god coktail med omdrejninger.


  • #23   27. jan 2009 Det er vel muligt at bygge elektronisk sprøjt på? Så man kan montere spjældhuse?

    Jeg har regnet lidt på det og hvis man skal op på ca. 2050ccm altså en 2.1 liters, så skal man øge boringen til minimum 87mm, det er 6 millimeter mere end standard som er 81mm og jeg synes at det lyder som vildt meget at øge boringen med. Så har man slaglængden på 86,4mm og en boring på 87mm? det er vel en ok, men urealistisk cocktail hvis man går efter omdrejninger i motoren?


  • #24   27. jan 2009 Det er ikke kun boringen man ændre, de største stempler du får plads til er 84mm, men mange taget krumtappen fra en nyere diesel, den har en slaglængde på 95mm så hjælper det på det. Men det er bedre at holde den nede i slaglængde hvis den skal tage omdrejninger.

    Jamen det er klart nummer 1 at smide spjældhuse på, flere heste at hente og bedre kontrol over forbrændingen, men det koster bare kassen.


  • #25   27. jan 2009 F*** det, vi snakker kun det optimale for effekten nu (;
    Men okay, så er maks volumen 1914ccm hvis du kun kan øge boringen til maks 84mm. men hvis det så er smedede stempler der øger kompressionsforholdet, så er det vel også effektivt til at øge effekten med?
    Hvis man tager den der nyere krumtap vil det jo blive ufatteligt svært at få motoren til at tage mange omdrejninger, til gengæld ville den jo have et vildt solidt moment i bunden af effektkurven? hvilket jo er effektivt nok hvis man kører fra lyskryds til lyskryds? til gengæld vil det jo give højere hastighed og højere effekt hvis man laver en motor med kortere slaglængde og større boring, da der kan hentes højere effekt i de høje omdrejninger. Derimod skal man jo så et godt stykke op i omdrejninger før man finder maks. effekt?


  • #26   27. jan 2009 Kan standard krumtappen i en 16v'r ikke afbalanceres så den kan holde til at motoren tager nogle flere omdrejninger, og også bevirke at motoren har lettere ved at tage mange omdr.??

    Og forresten så tænkte jeg også på, er der ikke andre krumtapper der passer over i? altså måske med ca. sammen slaglængde men måske bare mere effektiv eller med større potentiale for afbalancering og højere omdrejninger?


  • #27   28. jan 2009 Selvfølgeligt kan den det, jeg har fået afbalceret min, så det er ikke noget problem, og standard krumtappen er stærk nok.

  • #28   28. jan 2009 Okay. Hvis du skulle give et skud, hvad tror du så en 2.1 liters med diesel-tap ville kunne tage af omdr. hvis den er arbalanceret og det emre og motoren er bygget efter at kunne tage gode omdr, men stadig leve en god klat power i bunden? ville den kunne bygges til at tage 8000-8500? eller er det en uopnåelig drøm?

  • #29   28. jan 2009 emre=hele

  • #30   28. jan 2009 PaTe du har fuldstændig ret, men går lidt efter at bygge en rigtig vild motor en dag, og så skal der nok lidt mere end weber til smiley noget der kan justeres helt perfekt (;

  • #31   29. jan 2009 8000-8500 rpm er ikke urealistisk, men det er ikke krumtappen der er problemet, for den er ligeglad med om du så tager 20.000rpm.
    men du skal have nogle stærkere plejlstænger i, samen med nogle højkomp stempler.
    Men jeg vil nu anbefale dig at beholde din korte slaglængde, du vinder flere heste på rpm end på slaglængde.


  • #32   29. jan 2009 Okay, det forstår jeg godt.
    Det vil du mene er det optimale for at hente stor effekt ud af motoren? kort slag og så massere af omdr.?


  • #33   30. jan 2009 Jeg kan kun sige at det er det Honda gør.
    I 1990 kom Honda med deres første 1.6 16V VTEC motor, den redlinede ved 8000rpm og var oplyst til 150hk, men ydede ca 160hk.
    Senere kom efterfølgeren der var 99% identisk, nu var den oplyst til 160hk, samme motor i Type-R trim (kun solgt i Japan) lavede 170hk.
    Deres 1.8 16v Integra motor yder 190hk fra fabrikken, flere har tunet dem til over 220hk
    Deres seneste 2.0 motor yder 200hk i europa, men laver 220hk i japan, dem tuner folk og laver "nemt" 250hk på.

    Det er en anden historie, men Honda's trick er flow, flow og atter flow. Det er desværre ikke noget VW nogensinde har gjort ret meget ud af. De vil hellere lave en 1.8 motor med turbo og 150hk :o(

    Hvis man sagde at man kunne brine et 16V topstykke til at flowe lige så godt som de moderne Honda topstykker, så var der håb for mange heste. Men desværre er selve konstruktionen af topstykkerne sådan at det ikke er muligt at porte så meget ud af dem, og så er der noget med luft veje og vinkler osv osv. Når vi er der oppe hvor vi skal have alle heste ud af en motor, så tæller selv små ting som slipningen / vinklerne på ventilerne, og breden på lukke fladerne.

    Og stadig skal man huske at VW motoren er en gammel konstruktion, blokken på en 2.0 golf 3 fra 97 er selvfølgeligt ændret en anesle, men er i bund og grund samme konstruktion som den første 1.6 GTI fra Golf 1 i 1978.

    Men hvis det skal være rigtigt godt det du laver så skal topstykket portes og flowes af en proffessionel. Jeg bed at der findes en mand Poul Heikendorf mener jeg han hedder, han skulle være temmeligt dygtig.
    Dine ventiler skal slibes specielt, de stempler du køber skal have en højere kompression, men den skal være afstemt i forhold til de knaster du køber.
    Når man monterer racerknaster flytter man på åbningstiderne og det betyder at kompressionen skal hæves. <-- ikke noget jeg endnu helt forstår da det er ved at overgå til raketvidenskab :o)
    Så skal du regne på dine stempelhastigheder, der er en regel om at man ikke på komme over 20m/sek (tror jeg det er, måske 22m/sek)
    Men reglen holder ikke helt da Honda motorerne std overskrider den regel, men det har også afgørende betydning hvilken olie man kører på.
    Men jo højere hastighed, jo mere træk og tryk bliver der på plejlstængerne, og det værste der kan ske er hvis de åbner sig i enderne, eller selvfølgeligt knækker.
    Så er der selvfølgeligt indsugningen.
    Karburatore er jo sjove, billige og nemme. Men de er også fulde af spjæld og flow nedsættende elementer, derfor bruger man spjældhuse da der kun er 1 spjæld, og hvis det ellers er tilpasset topstykket, så skulle der gerne være lige og glat vej ned i motoren.
    Mange har også lavet en del heste med et almindelige manifold med 1 spjæld på, dette manifold er så portet og bygget helt om, men det er en billigere løsning som Henrik S, DHB vinder o FWD uden tryk kørte med på sin Honda CRX det var en 2.0 16v der lavede 286hk.
    Han havde ydermere fået special lavet et banan manifold som var afstemt til hans motor så fyldningerne i rørene passer og giver det bedste flow hele vejen ud.

    Så som du sikkert allerede ved så er det en hel videnskab at bygge noget der virker, og man render panden imod mange steder før man finder de rigtige løsninger


  • #34   30. jan 2009 Jeg kan godt se hvad du mener, og jeg synes satme at det er ærgeligt at VW folkene ikke har lavet motorerne mere sugetunings-venlige smiley
    , men sådan er det jo, og når man jo er en rigtig VW sjæl så giver jeg ikke op.
    Der skal bare laves ufatteligt mange ting om, som så skal laves ufatteligt meget om.. Det kunne være fedt at lave en motor som seriøst kunne lave sugeheste.. Atlså en VW motor som simpelthen bare ikke kan lave flere heste, finde 'grænsen'. for hvad der er muligt at lave af hk (:


  • #35   30. jan 2009 Så ville jeg nok overveje at tage en af de nyere 20V motorer, de har større potentiale, og det er jo en nyere motor så der er massere af special dele at få, den gamle 16V motor er jo forlængst forældet.

  • #36   30. jan 2009 Okay, det har jeg også tænkt på, men hvad laver de af heste? Kan den lægges i en golf 1 gti uden at der skal betales afgift, eller skal man af med lidt mønt for at få det godkendt? (:

Kommentér på:
Karbu. Eller Spjældhuse?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce