Fakta om BMW E39

BMW E39 er den fjerde modelgeneration indenfor BMW 5-serien og blev produceret fra 1995-2003. E39-designet blev skabt af Joji Nagashima og Chris Bangle.
Modelserien blev oprindeligt betegnet som ‘Entwicklung 39’ - ordet ‘entwicklung’ betyder ‘udvikling’ på tysk.

BMW begyndte at arbejde på E39-designet allerede i 1989, men modellen var først færdigproduceret i 1995, hvor den afløste E34’eren. E39 blev først solgt i Tyskland og Vesteuropa, og i 1996 til resten af verden.

Designet var meget inspireret af E38-7-serien, både ift. elektronikken og udformningen.


De forskellige modeller

Først udkom E39 kun som sedan, men i 1996 lancerede BMW en stationcar-udgave (Touring).
E39’eren var desuden den første masseproducerede modelserie, som kunne prale af en letbygningsundervogn. Dette betød bl.a. at vægten på modellerne var relativt beskeden, fordi mange af bilens dele var lavet af aluminium.

Som bonusinfo kan det nævnes, at modelserien også omfattede en markant tungere bil. Det drejer sig om BMW 540i Protection, som bl.a. bød på forstærket karosseri og skudsikkert glas. Denne model var ca. 170 kilo tungere end en standard 540i.

I år 2000 blev der lavet nogle modificeringer på modelserien - dette kaldes til tider et ‘optisk facelift’ eller en ‘mid-generational refresh’. Der var generelt tale om små ændringer - eksempelvis fik lygterne indbygget Celis-teknik og flere motorer fik boostet hestekræfterne. Den klassiske 520i gik fra 150hk til 170hk.

Da modelserien blev lanceret, kunne man vælge mellem tre forskellige benzinmotorer og en enkelt dieselmotor. Det var sekscylindrede benzinrækkemotorer (M52) og en 2,5 liters turbodieselmotor (M51). Kort tid efter lancerede BMW også V8-modellerne 535i og 540i.

Selvom modellerne fra serien ikke længere er helt nye, kan man relativt nemt opgradere elektronikken i bilen, da E39 er kompatibel med nyere teknologi fra BMW. Eksempelvis er MKIV-navigation kompatibel med alle biler fra E39-modelserien.


BMW M5 E39

Mange BMW-fans er særligt vilde med BMW M5 E39, som blev introduceret til Genéves årlige biludstilling i 1998. Modellens effektive motor har bl.a. været medvirkende til populariteten. Derudover beundrer mange bilens enkelthed, da den ikke er designet med overdrevent fokus på elektronikken - den kører bare rigtig godt.

E39-serien blev afløst af E60-serien i 2003.

Spørgsmål ang. E39

Gallerier med BMW E39

Marked - BMW E39

Video: BMW E39

Fotos af BMW E39

Annonce