Fakta om BMW E39
BMW E39 er den fjerde modelgeneration indenfor BMW 5-serien og blev produceret fra 1995-2003. E39-designet blev skabt af Joji Nagashima og Chris Bangle.
Modelserien blev oprindeligt betegnet som ‘Entwicklung 39’ - ordet ‘entwicklung’ betyder ‘udvikling’ på tysk.
BMW begyndte at arbejde på E39-designet allerede i 1989, men modellen var først færdigproduceret i 1995, hvor den afløste E34’eren. E39 blev først solgt i Tyskland og Vesteuropa, og i 1996 til resten af verden.
Designet var meget inspireret af E38-7-serien, både ift. elektronikken og udformningen.
De forskellige modeller
Først udkom E39 kun som sedan, men i 1996 lancerede BMW en stationcar-udgave (Touring).
E39’eren var desuden den første masseproducerede modelserie, som kunne prale af en letbygningsundervogn. Dette betød bl.a. at vægten på modellerne var relativt beskeden, fordi mange af bilens dele var lavet af aluminium.
Som bonusinfo kan det nævnes, at modelserien også omfattede en markant tungere bil. Det drejer sig om BMW 540i Protection, som bl.a. bød på forstærket karosseri og skudsikkert glas. Denne model var ca. 170 kilo tungere end en standard 540i.
I år 2000 blev der lavet nogle modificeringer på modelserien - dette kaldes til tider et ‘optisk facelift’ eller en ‘mid-generational refresh’. Der var generelt tale om små ændringer - eksempelvis fik lygterne indbygget Celis-teknik og flere motorer fik boostet hestekræfterne. Den klassiske 520i gik fra 150hk til 170hk.
Da modelserien blev lanceret, kunne man vælge mellem tre forskellige benzinmotorer og en enkelt dieselmotor. Det var sekscylindrede benzinrækkemotorer (M52) og en 2,5 liters turbodieselmotor (M51). Kort tid efter lancerede BMW også V8-modellerne 535i og 540i.
Selvom modellerne fra serien ikke længere er helt nye, kan man relativt nemt opgradere elektronikken i bilen, da E39 er kompatibel med nyere teknologi fra BMW. Eksempelvis er MKIV-navigation kompatibel med alle biler fra E39-modelserien.
BMW M5 E39
Mange BMW-fans er særligt vilde med BMW M5 E39, som blev introduceret til Genéves årlige biludstilling i 1998. Modellens effektive motor har bl.a. været medvirkende til populariteten. Derudover beundrer mange bilens enkelthed, da den ikke er designet med overdrevent fokus på elektronikken - den kører bare rigtig godt.
E39-serien blev afløst af E60-serien i 2003.
Spørgsmål ang. E39
-
Fartpilot BMW E39
Hej , jeg har købt en BMW E39 årg 1998 , hvor tidligere ejer havde monteret et Sports rat i , nu har jeg monteret det org. rat med de multifunktioner som hære til bilen , men min fart pilot virker ik... -
BMW e39 motor hakker ved acceleration
Hjælp søges Jeg skal bruge en person der kender m54b25 motoren rigtig godt eller dens søskende. Min e39 525i starter næsten ikke, eller nærmere en cylinder af gangen. Den står fint i tomgang, ... -
Forsikring på Bmw M5 E39
Hej, ville høre hvad forsikringen ville være på en bmw M5 E39 for en elitebilist? -
Min BMW 530d e39 kan ikke starte
Min BMW 530d e39 kan ikke starte, den har fejlkoden p0727 -
BMW E46 skifte forrude liste
Hej Kan man skifte forrude listen på en BMW E46 ? Jeg kan se at man kan gøre det på en BMW E39 https://www.youtube.com/watch?v=U6YTW4_cqpw -
Bmw e39 540i automat
Hej bmw folk Min e39 køre godt skifter godt gear ligeså snart den får fuld omdrejninger og spinder hjulene rundt laver den fejl hvor den ligesom hopper ud og hverken kan skifte gear og kan ikke se ...
Gallerier med BMW E39
-
BMW E39 523iA (Solgt)
Færdig bygget projekt. nyrenoveret original E39 fra slut 1995, top udstyret! originale xenonlys, fartpilot, multifunktionsrat, 2zone klima, regnsensor, BMW Business audiopakke, sportslæderkabine med sædevarme, el-soltag, el-ruder, el-spejle, baksensor, tågelygter m.m. bilen er fuldlakeret i Mazda's specielle 3 lags candyrøde farve, spiller meget i solen. der er monteret M-tec for og bagkofanger samt m5 underlæbe og hækspoiler/læbe på bagklap. bilen er sænket med gevindundervogn. der er skiftet brændstofrør, bremserør, bremseslanger, kalibere sandblæst og malet i blå, sportsskiver, klodser, kødben, stræbearme, tandstang, ventildækselpakning, krumtapsudluftning, stortservice med tændrør osv da bilen har holdt stille i 6år uden at have været startet, der er monteret schmeidmann bananmanifold, 8000k xenonpærer, led nr pladelys, alle gummilister skiftet både forrude, bagrude, soltagsliste m.m.
Marked - BMW E39
Video: BMW E39
-
BMW e30 vs BMW e39
Fra lørdag aften på Odense Raceway efter en kanon dag til Auto Show :). BMW e30 Tid: 8,479sek Hastighed: 156.86 BMW e39 Tid: 11,049 Hastighed: 108,60 km/t Kig forbi min Youtube Kanal med massevis af videoer & husk at abonner så du altid kan se når der kommer nye videoer op: https://www.youtube.com/channel/UCyg0CV_L0k6Yufj4rxCCEOQ/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0 Og smid et like efter min Facebook side du så hele tiden følger med i hvad der sker: https://www.facebook.com/ShotbyNielsen