{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
857 visninger | Oprettet:

Højtalere hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne have lidt bedre højtalere i min lille Yaris end de skod standard der sidder i men har aldrig rodet med det her før så aner IKKE hvad jeg skal kigge efter. Jeg skal bruge et sæt 4" og et sæt 6,5" der er jo et hav og vælge imellem og aner ikke hvad 2 og 3 vejs er og hvad det har at sige så er total blank på dette område. Det eneste jeg ved er at jeg IKKE vil have bas og kæmpe anlæg i bilen. Som sagt så vil jeg bare skifte til lidt bedre 4" oppe ved forruden og 6,5" i frontdørene. Hvad skal man vælge? 2 vejs? 3 vejs? Jeg er blank. Så søger lidt venlig hjælp.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højtalere hjælp
  • #1   16. dec 2013 Vil du opgradere Headunit også?
    den er nemlig et af de svageste led ved de fleste standard biler ift. lyd..
    Jeg har et par 5,25 blaupunkt ic115 ved min bagrude og 6,5 pioneer TS-1702i ved mine front døre
    og min headunit er en Alpine IDA-x311

    Har aldrig fået afprøvet anlægget rigtigt i min egen dyt da jeg venter på at få lavet min midterkonsol færdig
    men har afprøvet det i min kammerats bil og der var en nogenlunde dyb bas uden det skrattede, men gav en klar og dyb lyd som efter min mening er meget passende til et "standard" anlæg


    Men astina fører pioneer højtalere i samme serie i 4, 5.25 og 6,5 tommer
    lyden er god ift. prisen


  • #2   16. dec 2013 Men du skal lede efter højtalere med et frekvensområde mellem 20-22.000 Hz
    og så mange DB's følsomhed som muligt samt er lav rms watt og og max watt


  • #3   17. dec 2013 Vanvittig rådgivning det der...


    Jens Peter du skriver du skal bruge 4" og 6.5"... hvor er det meningen de skal sidde?


  • #4   17. dec 2013 Jeg bruger det rådgivning jeg fik af andre brugere som jeg fik herinde og selv har brugt med det resultat jeg fik et udmærket anlæg..

  • #5   17. dec 2013 Aha... Udmærket? hvis valget er faldet på Blaupunkt ic 115 enheder i bag og pioneer TS-1702i foran har rådgivningen ikke været ret god... Coax enheder har ikke noget at gøre foran i en bil... du får en alt for lav lydscene og en diskant der bliver dæmpet unaturligt af dine ben... = Resultatet er sikkert fint hvis du ikke kender til bedre... men reelt set kunne du have fået et 100% bedre resultat hvis du havde fulgt rådet fra nogle der vidste lidt om tingene...

  • #6   17. dec 2013 Jamen hvis du ved bedre så fyr den af og lær os mindre erfarne om det

  • #7   17. dec 2013 Jamen som han skriver: "Som sagt så vil jeg bare skifte til lidt bedre 4" oppe ved forruden og 6,5" i frontdørene."

    God plan... bare ikke det der pis med forskellige coax sæt... især fordi et sæt som dette: http://www.hilmars-audio.dk/shop/hertz-esk-163l-1549p.html Spiller super godt... er lavet til at enhederne passer sammen er relativt let at drive så han kan nøjes med sin Radio, men det ville hjælpe med en lille forstærker f.eks.

    Forskellen på 3 vejs og 2 vejs handler i bund og grund bare om antallet af enheder... og deres frekvensdeling... har du f.eks. et 2 vejs sæt, så vil der være 1 mellemtone og 1 diskant pr dør... dette giver 2 forskellige frekvensområder der gengives.... Selv om du har 4 mellemtoner og 4 diskanter pr dør, hvis mellemtonerne gengiver det samme frekvensområde, og diskanterne alle gengiver deres frekvensområde Så er der stadig kun tale om et 2 vejs system...

    i et 3 vejs system som det i linket har du 1 kickbass, 1 mellemtone og 1 diskant pr side, dette betyde 3 frekvensområder... = 3 vejs system...

    Et andet 3 vejs system til en ret fin pris er dette: http://knot.dk/shop/item.asp?id=9420&info=Focal-165-A3&InfoCat=Hojtalere-Komponentset-3-Vejs-6_5-165mm En smule tungere at drive så vil ikke kunne spille lige så højt som hertz sættet, men alt i alt en fin lyd til prisen...


  • #8   17. dec 2013 Jamen så prøv at hjælpe mig imellem tiden når det jeg har gjort åbenbart er forkert smiley

    Ved mig er der diskanter ved spejlene, 6.5" i fordørene og 5,25 under hattehylden
    hvad med et par Crunch DSX6.2C med dele filter foran f.eks?


  • #10   17. dec 2013 Ingen af de sæt du nævner er noget værd... Crunch sættet er noget svindel... det er nemlig ikke fra det Amerikanske mærke men noget billigt pis hentet i kina af en tysk gut der bare har smækket crunch navnet på...

    earthquake lyder ærlig talt ikke ret godt... de kan spille ret højt dog...

    Du har diskanter i spejlene??? men hvorfor fanden har du så coaxenheder i dørene??? det giver sgu da en meget underlig lyd...


  • #11   17. dec 2013 Jeg kendte ikke forskellen på coax og mellemtone...

    Men hans bil har ikke diskanterne..
    har som sagt ikke prøvet det i min egen...


    Kan se jeg har fået mangelfuld vejledning nok...



    Men kom med et sæt 6,5 mellemtone (må også være kombosæt) til en maks pris på 700 kr..


  • #12   17. dec 2013 Nu kender jeg rigeligt med måde en diskant kan monteres så det er ikke problemet... selv om han dropper de 4" mellemtoner og derfor nøjes med et 2 vejs sæt vil det løfte lyden betydeligt med et ordentligt komponentsæt...

    og hvis du ikke kender forskellen på en mellemtone og et coaxsæt trænger du til at lære det... Et Coax sæt er en højttalerenhed, Som oftest en mellemtone med en diskant monteret coaxialt, altså på samme akse som mellemtonen, dvs midt i enheden... det er sådan noget som dette: http://www.hilmars-audio.dk/shop/audio-system-mxc-5475p.html (Se diskanten i midten) En mellemtone er en enhed lavet til at gengive et specifikt frekvensområde, der ligger mellem bass og diskant området, f.eks. sådan noget som denne: http://www.sound4wheels.dk/hojtalere/mellemtoner/dd-audio-aw3 (Bemærk: Ingen diskant i midten...)

    Et komponentsæt består af en bas/mellemtone (Altså en enhed som den i linket bare lidt større) og en seperat diskant... Og et meget bedre delefilter end den ene kondensator der ofte bare sidder på en diskant i midten af en coax enhed...

    Et komponentsæt til max 700 kr? nemt: http://www.sound4wheels.dk/hojtalere/komponent/dk-65

    Eller: http://www.hilmars-audio.dk/shop/hertz-dieci-dsk165-1557p.html
    Eller: http://www.hilmars-audio.dk/shop/powerbass-s-6c-6-2770p.html

    Altså der er muligheder nok for at få en bedre lydscene i bilen...


  • #13   17. dec 2013 Det skal være et sæt der kan give bedst mulig lyd når den "bare" kører med Alpine radioen

  • #14   17. dec 2013 Trådstarter - Jeg havde SÅ meget hoppet på det Focal-sæt som Cody linker til, det er bare lækkert kram smiley

    Kevin - Jeg havde personligt liiiige smidt lidt ekstra penge og købt dette sæt http://www.hificarfi.dk/Shop/tabid/80/ProdID/131/Language/da-DK/CatID/526/Gladen_M_165.aspx
    Nu kender jeg desværre ik alle dem Cody linker til men i forhold til Hertz Dieci, synes jeg Gladen er et noget lækrere sæt i hvert fald smiley


  • #15   17. dec 2013 Jeg har fået sat en sony heatunit i bilen så det er ikke bare den std. Radio der bliver spillet fra. Jeg kan sku ikke lige huske hvad modellen hedder.

    Jeg har 4" højtalere oppe ved forruden og 6,5" i front dørene. Det er KUN de to sæt jeg skal skifte,vil ikke til at udvide med andre højtalere andre steder i bilen. Det er derfor jeg spørger hvad jeg skal smide i oppe ved ruden og nede ved benene. smiley


  • #16   17. dec 2013 Hvad må det koste??

    Hvis jeg var dig, ville jeg skifte den 4" ud med en diskant og så en mellemtone i døren...
    Dvs. du skal bruge et 2-vejs komponentsæt smiley


  • #17   17. dec 2013 Som PSA siger, hvis du ikke vil lave et 3 vejs sæt rigtigt, så lad helt være med at lave det... Så ville jeg bare skifte den 4" enhed ud med en diskant...Så du kørte med et alm 2 vejs sæt... begynder du først på noget rod med 6.5" i døren og 4" coax i instrumentbordet, så skal du virkelig have styr på frekvensdeling osv... Desuden: Din radio bør du ikke presse ned i 2 ohm... dvs. kun 1 sæt højttalere... Ikke 2... med 2 søt ender du nemlig i 2 ohm og det kan din radio med stor sandsynlighed ikke tåle... 1 sæt med god følsomhed, fordi sådan en bilradio leverer ikke mere end 15 watt rms... uanset om det er en ny sony eller bilens standard radio...

  • #18   17. dec 2013 Nemlig Cody smiley

Kommentér på:
Højtalere hjælp

Annonce