{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.338 visninger | Oprettet:

stroker {{forumTopicSubject}}

hej bg

jeg står her med en 12 tommer cerwin vega old stroker dual spole 4 ohm 1200 rms og jeg har en cerwin vega old stroker 15 tommer one spole 4 ohm 1200 rms.

men det jeg gerne vil høre om hvis jeg parallel forbinder 12 tommeren ned til 2 ohm kan jeg så stadig køre 15 tommeren over samme forstærker i samme kanaler

og min forstærker er en digital design Z1 som kan trække 5000 rms i 1 ohm`s med 16v men køre kun med 13,6v så den trækker kun 3000 rms. men watt er ingen problem det er bare om jeg brænder den a hvis jeg forbinder de højter ? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stroker
  • #1   11. feb 2014 man kører ikke både en 12 og en 15" i samme bil...

• #2   11. feb 2014 Hvis du parrallelforbinder til forstærkeren og kører spolerne på hver sub i serie, så vil du ende i 4 ohm.
    Rent effektmæssigt kan det formentlig godt lade sig gøre.
    Men tror næppe det vil komme til at lyde ret godt ?

• #3   11. feb 2014 de kommer i være sin kasse. jeg vil ha 12 til at tag de hurtige og 15 til de lange. men min forstærker har 2 kanaler så hva hvis jeg smider dem i være sin kanal ? jeg vil gerne ha at 15 er slave til 12. men hva hvis jeg parallel forbinde 12 på bassen så den ener med 2 ohm og føre den ned til forstærkeren også at jeg kobler 15 til samme kanal nu hvor den er 4 ohm. kan en forstærker både køre 2 og 4 ohm i samme kanal ?? smiley

• #4   11. feb 2014 Du ender i slut resultat på 1ohm.. hvis din forstærker er stabil i 1ohm, ser jeg intet problem i det.
    Dog vil det ikke gi det bedste SQ.. derimod en masse db!

Ikke noget jeg villle anbefale, men gerne ville høre når det var færdigt!
    Har hørt en masse af de gamle Cv Stroker´s.. og de kan eddermamme larme smiley

De er tunge og drive, og kræver meget.
    Hvis du vælger og gøre det.. så sig lige til, og evt post en tråd med billeder! smiley

• #5   11. feb 2014 jeg har prøvet 12 i min bil men jeg har ingen kasse til den så har taget en kasse hvor der skal sidde to i og lukket den ene a med en plade og det er en tryk kas så tror den har får meget luft og da jeg fik det i forgårs. og den sidder i en polo 86c steilheck og jeg synes at den spiller dårligt men det er os kun en 1200rms bas med en 3000/5000 rms forstærker så jeg skal bare finde ud a hvordan jeg for den indstillet ordenligt. men hvis der er nogen som kan hjælpe mig ville jeg være glad. smiley

• #6   11. feb 2014 jeg prøvede lige i dag at sætte en anden 15 vega sub til min forstærker for at høre det. og jeg har aldrig været fan a 15 da de er alt for stor og ikk kan følge med. men en sub med 1000 watt peak så ca 500 rms til min forstærker så den får ca 10000 watt for meget i peak og ca 3 til 4000 watt rms.. men der blev jeg virkerlig overrasket da den følger med som var det en 8 tommer og spillede så voldsomt som en 18. så forstærkeren kan virkelig godt smide nogen watt ud. smiley det er os en forstærker til 16000kr og det er en a de mest powerfulde forstærker der er blevet lavet

• #7   12. feb 2014 Jeg har læst meget vrævl til tider og det her er noget af det værste: "eg vil ha 12 til at tag de hurtige og 15 til de lange. men min forstærker har 2 kanaler så hva hvis jeg smider dem i være sin kanal ? jeg vil gerne ha at 15 er slave til 12. men hva hvis jeg parallel forbinde 12 på bassen så den ener med 2 ohm og føre den ned til forstærkeren også at jeg kobler 15 til samme kanal nu hvor den er 4 ohm. kan en forstærker både køre 2 og 4 ohm i samme kanal ?? "

Sikke da noget sludder... en 15" enhed er ikke sløvere end en 12"... det handler kun om forstærkeren og kabinettet... Virker enheden sløv er det fordi din forstærker ikke er god nok eller fordi du ikke har strøm nok til din forstærker... Man skal aldrig bruge 2 forskellige subwoofer størrelser... slet ikke når ens viden om emnet er så begrænset som din tydeligvis er...

• #8   12. feb 2014 Sådan Cody.!

Sæt knægten på plads for helvede da!
    Han skal sgu ikke komme her og spille sprød! smiley *popcorn* smiley

• #9   12. feb 2014 Det er godt i hygger jer. Jeg ville bare ha et ja eller et nej om man ku køre to forskellige basser over samme forstærker uden at brænde den a. Jeg ville bare ha et mere Pro svar også bliver der skrevet er pænt digt til mig. Som så tydelig vis er et meget langt nej. Det visser bare hvor alvorlige ting bliver taget herinde.

• #10   12. feb 2014 Mit svar var nu ironi i forhold til et lidt hårdt svar som Cody kommer med.

Den eneste måde som DU lærer det på er at prøve dig frem!
    Det er ikke det helt vilde budget du skal bruge til at bygge en kasse, når nu resten af "grejet" er der.

Du har fået a vide at det KAN lade sig gøre at koble det sammen, uden at brænde noget af.. (SØRG for at koble det korrekt sammen og spørg hellere en gang for meget)
    At lydkvaliteten så er stærkt tvivlsom er noget andet smiley

• #11   12. feb 2014 Jeg havde os på fornemmelsen at det ikk ville lyde godt men jeg går os kun efter tryk da det skal bruges til dB drag. Men er ikk sikker på om det bliver den opsætning. Jeg ville bare lige gerne høre fra nogen som viste noget om det så jeg ikk ender med at brænde en forstærker a til 16000kr.
    Jeg har det hele hjemme til at bygge kasser til dem.

• #12   12. feb 2014 Har du også data på enhederne så du ikke bare bygger et tilfældigt kabinet?

Som cody er inde på så er en 15" ikke langsommere end en 12" eller mindre for ellers skulle jeg skille mig af med min 18" som jeg bruger til sub herhjemme ( også cv enhed).

Jeg ville nøjes enten den ene eller den anden størrelse, evt finde en magen til på nettet som matcher og sælge den du har til overs hvis ikke du gemmer den. smiley

Edit: Men ja man skal selvfølgelig prøve sig frem med en del ting men derfor er det også godt at blive guidet af andre for uden hjælp fra andre er det svært at blive klogere og gøre noget bedre, her både ment som i netop at oprette emner, læse på nettet eller i bøger og hvor man ellers finder viden henne.

• #13   12. feb 2014 Jeg har fundet en manual over de basser jeg skal bruge men tror os det ender med at jeg finder en mangen til 15 tommern eller jeg sælger dem begge og køber noget andet smiley

• #14   12. feb 2014 Hvis det skal bruges til dB-drag skal du da slet ikke bruge 2 forskellige enheder... Måske du i dette tilfælde skal lytte ti dB-drag DOMMEREN??? ved brug af forskellige størrelse enheder har du 2 forskellige enheder der peaker i hvert sit frekvensområde... dette er ikke ønskeligt hvis du er ude efter så højt lydtryk som muligt...
    Istedet for at blive fornærmet som en lille tøs så skulle du måske lytte efter i stedet når man prøver at hjælpe dig... Jeg skriver tingene hårdt og tro mig jeg ville også sige tingene til dig ved konkurrencen... der ville man så opfatte det knap så hårdt da du der ville kunne se ansigtsudtryk og kunne høre betoningen af ordene... (Som er 80% af en samtale)

Men lyt nu efter... forskellige subwoofer størrelser er ren GIFT for højt lydtryk... (Overvej lige hvorfor ingen andre i hele verden som konkurrerer bruger flere forskelige størrelser subwoofere i samme opsætning)

• #15   12. feb 2014 Jeg siger tak cody.. Så jeg skal bare smide den tænke langt væk hvis jeg vil ha højt tryk. Jeg vil gerne ha så højt tryk som muligt. Så det er Best med ens subwoofer. Og jeg vil formode at hvis det handler om at lave en højt tryk så ville 15 være Best ? Da de har større overflade til at skubbe luft med. Men undskylder meget for min uvidenhed da det er min første dB drag.. Så gode råd kan jeg ikk få nok a smiley

• #16   12. feb 2014 Skal ikke undskylde for uvidenhed... Vi andre startede også med ikke at vide en pind om tingene... smiley men ja bedst med ens subwoofere... Om det er 15" eller 12" er faktisk ikke det vigtigste... en del 12" spiller skam højere end andre 15" gør.. det kommer an på opbygnig og slaglængde... Og forstærker kraft... Og især kabinet opbygning... har set en spille over 150 dB med en enkelt 10" enhed... (Den kunne ikke spille musik i mere end 10 sek, Men en ren testtone på 3 sek kom op på 153 db mener jeg... )
    Hvis det er så kom op til Mødestedet Striben Danmark ved fredericia her midt i marts.. Der kommer jeg derover... Så kan du få en længere snak om det der...

• #17   12. feb 2014 Jamen det vil jeg så gøre smiley lidt lang tur men hvis man kan få noget godt ud a det så er det da turen værd. Det der forbløffer mig meget er at jeg på et tidpunkt 2 12" subwoofer fra tyskland i med en peak på 3500 watt stykket med 3 batterier sat til en 7000 watts forstærker og de havde en slag længte på næsten 13 cm. Men den cerwin Vega jeg køre med nu er en 15 tommer som peaker 1000 watt til en forstærker der yder 5000wrms og ca 10000 watt peak og et batteri spiller meget voldsommere. Og vil lige sige de lå i en polo steilheck på hvide plader og cerwin vegaen er i samme model bare gulpladet.

• #18   12. feb 2014 Den omtalte 500 watt rms cv enhed skulle vel ikke tilfældigvis være en 154 med en følsomhed på 96 db og en xmax på næsten 40 mm ( for begge vege lagt sammen).?

• #19   12. feb 2014 Ved det ikk kan man ligge billederne ind her i kommentarerne ? For så tag jeg da lige et billede.

• #20   12. feb 2014 Ja det kan du, lige under den boks hvor du skriver teksten, står der vedhæft fil smiley

• #21   12. feb 2014 Den jeg har er meget flad i det med Rød kant. Også vejer den ikk så meget. Men hold kæft den kan spille.

• #22   12. feb 2014 Jeg sidder på mobilen så ved ikk om man kan der kan ikk se det nogen steder nemlig

• #23   12. feb 2014 " og de havde en slag længte på næsten 13 cm"

Der findes ikke en subwoofer med en slaglængde på 13 cm... Det eksisterer ikke... Xmax måles altid i mm og altid kun 1 vej... Den længste slaglængde (Excursion) Har Sundown Audio med et Xmax på 30 mm...

(Lad være med at påstå sådanne ting nicolai... Jeg har haft med bilstereo at gøre i 14 år... Kan spotte sludder på lang afstand.. )

• #24   12. feb 2014 De papir jeg havde på den stod der 130mm altså fra helt i bund til top. De vejede ca 35kg stykket. Kan sku ikk huske hva mærke det var men selve keglen eller hva det hedder. Det man ser når man kigger på dem var gule og lavet i kevla..

• #25   12. feb 2014 Cody, stroker pro 15 og mds apx 15 er begge oplyst til højere xmax. Stroker pro 15 er oplyst til en xmax på 40mm.

• #26   12. feb 2014 Måske en tryk fejl ved det ikk. Men de ku flytte sig for vildt

• #27   12. feb 2014 De spille med maks slag ved 20 hz men det var os det mindste det de ku komme ned på

• #28   12. feb 2014 Den sub jeg køre med nu er en cerwin Vega v-max 15. Så det var desværre ikk lige den smiley

• #29   12. feb 2014 Mente bare at den var på 600 watt rms men så husker jeg nok forkert smiley

• #30   12. feb 2014 Det er den sikkert os. Den peaker ved 1000 watt. Så den har sikkert 4 500 rms. Jeg er os lidt ligeglad med hvor meget den yder a watt for den spiller bedre og voldsommere end noget andet jeg har prøvet og hørt.

• #31   12. feb 2014 rene k

ja det har du ret i... Synd det var en elendig enhed...

• #32   12. feb 2014 Cody.

ja jeg ville lyve hvis jeg sagde at det var noget at råbe hurra for.

Men ja det var faktisk synd ( nu er jeg ingen ekspert i enheders opbygning) for syntes ellers at opbygningen havde potentiale til meget mere. Det var bedre dengang cv selv stod for det med XL, 154 ( ved ikke rigtig hvad jeg skal kalde serien) og den gamle stroker serie som dog blev bygget i flere omgange og efter den helt gamle opskrift tilbage i 70'erne smiley

• #33   12. feb 2014 "De papir jeg havde på den stod der 130mm altså fra helt i bund til top" Eftersom man aldrig oplyser xmax på den måde har du set forkert... Tror du ikke nærmere det er installations dybden du har set på?

for selv 130mm samlet ville være 65 mm xmax... og det er der endnu ingen der er oppe på...

Af kendte mærker der laver subwoofere med gule kevlar membraner er der DD... men de har ikke så høj Xmax... Gladen... De har en Xmax på 20 mm Audio System Helon SPL linien har en Xmax på 25 mm...

• #34   12. feb 2014 faktisk er den gamle stroker serie så forældet nu at den slet ikke kan følge med moderne subwoofere med hensyn til tryk... ikke engang til prisen... Det sjove er dog at den gamle VEGA serie Den dag i dag, stadig følger med i SQ og tryk som enheder i samme prisklasse... (Nypriser) Og jeg ville til hver en tid hellere lytte til en gammel VEGA enhed end den gamle stroker... Strokeren var ikke ligefrem en SQ enhed... dengang kunne den dog lave et uhyggeligt tryk... Men set den op mod en DD enhed til samme pris og den kan slet ikke være med...

• #35   12. feb 2014 Det var ikk DD. Ja må jeg så ha gjord men har stadigvæk ikk ser nogen der kan spille med så lang længde fra bund til top. Jeg er hellere ikk så meget til de gamle stroker men fik dem med i handlen da jeg sku hente min digital design z1 forstærker. Jeg bryder mig ikk så meget om kicker er mere til subwoofer..

• #36   12. feb 2014 Det var en gang at de gamle stroker var legendariske eller det er de som sådan også i dag hvis man nøjes med at tænke tilbage den dengang men ja i dag er de ikke det vilde værd ved siden af hvad man ellers kan få for samme penge men sådan ændrer tiderne sig.

VEGA serien ( hedder den det?, det er ikke oplyst nogen steder), er faktisk slet ikke en ringe enhed i forhold til prisen og i dag koster de jo intet brugt samtidig kunne den lave et fornuftigt tryk så længe man byggede den korrekte portede kabinet. Eugene Cerwinski ville vænne sig i graven hvis han så nogle bruge et lukket kabinet til sådan en enhedsom den slet ikke er bygget til. smiley

• #37   12. feb 2014 Cody

Ground Zero GZNW12 har da en slaglængde på 50 mm... 2 cm mere end Sundown... smiley http://ground-zero-audio.com/de/produkte/subwooferchassis/gznw-12x.html

• #38   12. feb 2014 Frederik: Jeg har selv haft den og ved desværre at det ikke passer.. smiley

Xmax er kun i 1 retning... f.eks. udad... GZ snyder lidt... gør de også med deres watt opgivelser på deres forstærkere...

På deres GZNA 2800XII påstår de:
    Brückenleistung @ 4 Ohm 1 x 1900 W
    Men i virkeligheden: http://amp-performance.de/1155-Ground-Zero-GZNA-2800XII.html

GZ angiver også deres Xmax x 2... altså i begge retninger... De er begyndt at snyde lidt... måske fordi deres popularitet er dalet lidt...

Xmax er desuden ikke en enheds maximale Excursion... men kun hvor langt enheden kan bevæge sig i 1 retning før spolen forlader den magnetiske zone af svinspolegabet på en subwoofer... Det betyder ikke nødvendigvis at en subwoofer kan bevæge sig så langt... Se på ophæng og spider, og regn så ud hvor meget de 2 ting vil tillade enheden at bevæge sig... f.eks. på gznw12... hvis den bevægede sig 5 cm i 1 retning, så ville den rive ophænget over da ophænget ikke tillader så lang vandring... En enheds Xmax er ikke = Enhedens maximale vandring... Tillader resten af opbygningen det, kan en subwoofers xmax faktisk overskrides med en del % da Xlim ofte er højere end Xmax... Men der tæller kun spolen... ophæng osv, har altså meget at sige...

• #39   13. feb 2014 Cervin Vega xl-12D hed den mest solgte model i start 90'erne..
    Det var en 500w peak enhed, og Dual spole.
    96db følsomhed og peaked ved 45 hz i 82ltr portet kabinet 2x4" 21cm lange porte.

Havde den koblet på min første forstærker som var en M4!!

CODY:
    Ny kommer så spørgsmålet til dig: Hvem produceret forstærkeren M4? Nej.. Ikke M44 fra PG.. Men M4?

Jaaaaa.... Det er old School... Så meget kan du vel regne ud smiley

Her nytter Google nok ikke noget.. Hehe

• #40   13. feb 2014 nicolai c

Du hænger dig godt nok meget i Watt...?

"jeg prøvede lige i dag at sætte en anden 15 vega sub til min forstærker for at høre det. og jeg har aldrig været fan a 15 da de er alt for stor og ikk kan følge med. men en sub med 1000 watt peak så ca 500 rms til min forstærker så den får ca 10000 watt for meget i peak og ca 3 til 4000 watt rms.. men der blev jeg virkerlig overrasket da den følger med som var det en 8 tommer og spillede så voldsomt som en 18"

Det har ikke voldsomt meget med sagen og gøre,
    Faktisk jo flere watt du kan holde det med og jo bedre kontrol du kan havde over enheden jo bedre er det, Nu stokfodre jeg fx selv mine egen Hertz SX300 SPL show enhedder med 4000 Watt RMS per stk, fordret over 3 stk Odysse 2150 Battarier og 300 A generator...
    De får ca 3200 Watt RMS mere og spise stk end de kan klare...
    Og jeg kunne da godt bruge lidt mere/Andre forstærker da de ikke helt har den kontrol jeg gerne vil ha, men det spiller da højt bevares... smiley

Vis du virkelig har en DD Z1, hvorfor får du dig så ikke spændt nogen ordenlige subs efter den? fx Sunddown X12, DD2512, Hertz SX300D, Ja selv JBL GTI 12 ville gøre det bedre end de Vegaer der... Vis du virkelig gerne vil lave tryk så findes der langt feder enheder og gøre det med end lige dem... smiley

• #41   13. feb 2014 Corty, det skulle vel aldrig være Digital Design? Nu kan jeg desværre ikke lige finde noget info om hvornår de startede med at producere M4 modellen men siden de har lavet en M4 og firmaet har eksisteret siden 1986 så er det muligt smiley

• #42   13. feb 2014 Madsen, den manglende kontrol har nok noget at gøre med at det er xzound madness forstærkere du har og de er linket... Linker du 2 forstærkere får du samme bivirkning som ved brokobling... Du halverer dæmpningsfaktoren, som er noget vigtigere end watt for at få kontrol...

corty, m4 forstærkeren laves af DD audio...

• #43   13. feb 2014 Corty, kigger vi på oldgamle forstærkere ved jeg det ikke... De har heller ingen interesse... smiley

• #44   13. feb 2014 Jan

Hvorfor tror du jeg skriver at jeg gerne vil ha mere muller? smiley
    og at Watt bestemt ikke er alt smiley

• #45   13. feb 2014 Jeg vil også gerne have nogen ordentlige sub enheder på men har desværre ikk lige mønten til det da jeg er student. smiley

• #46   13. feb 2014 Min lille drøm er at få fat i nogen 15 tommer soundstream fra USA men de er sku lige lidt peberet smiley

• #47   13. feb 2014 det er fanme trist jeg ikk kan smide billedere ind her. så kunne i lige se at det er en Z1. og jeg sidder ved computeren nu og der kan man stadig ikk smiley men jeg ligger dem ind på min profil hvis i gerne vil se den smiley

• #48   13. feb 2014 Det er fordi du ikke er VIP du ikke kan smiley

• #49   13. feb 2014 hehe forklar jo alt smiley

• #50   13. feb 2014 Ja smiley

Men har set dit Foto album, Den ser ganske fin ud smiley
    Husk nu bare for helvede og ha ordenlig strøm til den, smiley

• #51   13. feb 2014 lige nu har jeg ikk fået det hele sat til så den får 13,6v som normalt men har det hele hjemme til ca 16v så den burde få nok smiley

• #52   13. feb 2014 Så du har halve batterier stående...?

Nu snakker jeg ikke om hvor mange Volt du har... Men hvor mange Ampere du kan fodre den med, ordenlige kabler, stel, Batterier osv...

• #53   13. feb 2014 Du kommer til og høre for det vis du ikke laver det ordenligt smiley
    Både Jan (Cody) og Jeg er allergisk over for kaos strøm, blinkende lygter og forstærker der brækker ned ved 10 Volt, fordi man ikke har lavet det ordenligt! smiley

• #54   13. feb 2014 det er jeg så hellere ikk så meget til at en bil bliver en diskokugle. nej har en generater der laver 16v. skal bare lige have et/to 16v batteri hjem. men hvis du sku anbefalde hvor mange ampere sku jeg så smide igennem den ? har lige sat og regnet på det. og hvis vi siger vi går efter 10000 watt peak skal den have 625 amp ved 16v men hvis man regner det ud med 5000 wrms så skal den kun have 312,5 ampere ved 16v ret mig lige hvis jeg er helt forkert på den men regnede det lige ud med effektformlen. og det er ved 1 ohms belastning den kan trække 5000 wrms med 16v.

• #55   13. feb 2014 Ej nej nej nej mester,
    Du er helt i skoven...?!

Du har ikke 16 Volts generator,
    Din Generator lader med 14.4 Volt, Glem alt om det der 16 Volt der..
    Hold dig til 12-14 volt vis ikke du har styr på magien med 15V og der over...

Nu ved jeg selvf ikke hvad bil det skal side i, Men smid et voksent Batteri i bilen bag i, og så, XS power, Odysse, Yellowtop, Stinger, osv osv, Nogen voksne nogen med masser af Ampere i sig..
    Drop det der med og "regne" sig frem til Peak effekter over batrerierne og hold dig til hvad din forstærker er forsikret med, og så bare gang op...

Fx min:
    Omega med 300 A generator,
    Der sider i:
    Fra generator til Bat foran 50 kva kabel, og Stel.
    50 kva Plus til bagagerummet.
    3 stk Odysse 2150 Batterier,
    Skilderelæ mellem dem og mit batteri foran (Start Batteri),
    Mine forstærker (5 Stk)
    Madness X2000 (4 Stk) er forsikret med 150 A hver, så det er 600 Ampere der,
    Og min Hertz HDP4 er med 60A. så alt i alt 660 Ampere jeg skal bruge i en spids belastning.

Mine batterier kan teoretisk set levere 6450 Ampere i en spidsbelastning/kortslutning, Med vedvarende omkring 300 Ampere.

Men mindre kan sagtens gøre det.

Jeg siger ikke du skal gå så ekstremt til værks, men et ekstra batteri bag i og et forand med et relæ i mellem, og så en god stel, så er du nået langt. smiley
    Måske 2 stk Yellowtop 75A's batterier, de er billige i øjeblikket. smiley

• #56   13. feb 2014 Hvor kan jeg købe dem henne ? Og jeg for nok revet hovedet a bare ved at nævne det men hva med en condensater ? Har nemlig en på 20 farad skal jeg bare smide den over skulder og kun ha batterier eller ?

• #57   13. feb 2014 Det skal i en polo g40 steilheck

• #58   13. feb 2014 En 16 volt generator??? Til en bil??? Nu kommer jeg til at lyde grov, men i hvilken butik i fantasiland har du købt den??? Der er ikke nogen 16 volt generatorer til biler... 16V systemer bliver ladet med batteriladere ved konkurrencerne... Ikke bilens generator... Anyway... Kondensator er ubrugeligt til dB-drag...

• #59   13. feb 2014 mechman eller hvad de hedder bygger justerbare generatore hvor du selv kan bestemme spænding ( indenfor en hvis grænse) så cody, ingen problem smiley

• #60   13. feb 2014 Se fra 10:30

http://www.youtube.com/watch?v=bLTunTbA3iA

Taget direkte fra deres hjemmeside: By simply turning the small adjustment screw on the AVBM, the user can easily adjust their alternator's charging votlage anywhere from 13.5 to 19.5 volts.

http://store.mechmanhighoutputalternators.com/accessories/adjustable-voltage-boost-module-for-gm-alternators-w-4-pin-oval-plug/

• #61   13. feb 2014 Rene
    Har du virkelig lyst til pg møfle 16-19 volt i din bils 12 volt system?

• #62   13. feb 2014 Doctor Madsen. Nope men der blev snakket om at man ikke kunne få en 16v generator til at montere i bilen og så ville jeg blot fremvise at det er muligt og at man selv kan justere spændning.

• #63   13. feb 2014 rene k

Det kan man heller ikke i Danmark... og kigger på på konkurrencedeltagere vil du også se at ingen kører med det... Og med tanke på prisen på mechman alternators så tvivler jeg stærkt på han har hentet en hjem fra USA og betalt told, moms osv for den, bare for at deltage i db-drag... Det gider vorer "veteraner" ikke engang...

Men jeg synes ærlig talt at nicolai c og andre også hvis de vil, skal komme til Mødestedet striben Sjælland ved fredericia her midt i marts, hvor jeg vil være og forklare lidt om bilstereo og konkurrencer, både hvordan det foregår, og hvilke fejl man skal prøve at undgå...

Og til nicolai c... Jeg lyder arrogant herinde osv, det er min måde at skrive på... tag en snak med mig ved mødestedet, der er det sgu også nemmere for mig at hjælpe hvis der er noget... ofte forstår jeg folk bedre ved samtale end på skrift over nettet... smiley

• #64   13. feb 2014 Cody.

Det var nu heller ikke ment som i at det er sådan en Nicolai har på. Det virkede blot som om at folk mente at det ikke fandtes hvilket jeg blot fremlagde beviser på at der gør. At det så ikke bliver brugt herhjemme i dk er noget andet. smiley

• #65   13. feb 2014 rene k

Bliver faktisk heller ikke rigtig brugt andre steder... Eller jo til at lade 12 volt systemer... at du kan ændre på generatoren hvor mange volt den lader med er primært til industribrug... Ikke noget jeg ville gøre i bilen da... 16 volt.. Bum farvel motorstyring... smiley

Ne det passer ikke helt da det er set at man hra flere generatorer i bilen... 1 til at lade på startbatteriet... og 1-2 der lader på forbrugsbatterierne bag i bilen... de 2 systemer er så totalt adskildt... men det er egentlig ikke så smart... det kræver meget mere af motoren at trække flere generatorer... selv steve meade der kører med 4 generatorer i hans tahoe, kører faktisk med et 12 volt system mener jeg...

• #66   13. feb 2014 Cody.

Jeg kan se fordelen i sådan en generator hvis du kører rundt i en veteran som f.eks kun kan lade med et sted mellem 12-13.8v og du vil have det sidste ud af det ved at køre spændningen op til 14.4v eller deromkring men dette er ud fra den forudsætning at der ikke fåes andre generator som levere lidt mere spændning end den originale.

Ellers så kan jeg heller ikke se det fikse i det da de Drag biler ( her må du rette mig hvis jeg tager fejl) som går efter verdens rekorder osv, de bruger jo slet ikke bilens motor eller andet til at genere strøm med ( i har sikkert et fikst ord for dette) og her bruger de sikkert en lidt højere spændning som nok ligger på grænsen til hvad forstærkeren kan klare for at hive det allersidste ud af dem smiley

Se nu er du over i noget som jeg intet aner om, har jo ikke en gang været tæt på en bil der stiller op til db drag så hvordan de bygger hele strømkredsen op i bilen med et hvis antal generator og batteri'er og hvordan det bør være skal jeg slet ikke gøre mig klog på eller påstå noget om det smiley

• #67   13. feb 2014 De mere extreme biler i den højeste klasse kører emd 18 volt... men der er jo tale om at man bruger 2 volt celler sat i serie indtil du har 18 volt... og derefter laver man 2-3 blokke af batterier som så bliver forbundet parallelt for at hæve ampere... her bruges en generator slet ikke... der lader man på batteribanken til du er oppe på 18,2 eller sådan noget... så lader man batteribanken tabe strøm indtil man har 18,0 præcist og så siger man KLAR, tiden starter og man spiller i 3 sek. hvor man så tømmer batteribanken totalt næsten... smiley

• #68   13. feb 2014 Altså i min verden er det jo ikke en gang sjovt mere da hverken anlæget eller bilen er brugbar i det daglige mere smiley Men selvfølgelig er det stadig i orden at der er nogle som ville dyrke "sporten" så ekstrem smiley

• #69   13. feb 2014 rene k

I Extreme klassen er der heller ikke længere tale om en interesse for lyd... men mere en interesse for ingeniørkunst jo... I de klasser er det jo nærmest en teknisk videnskab der er gang i og ikke længere lydteori, men teori om trykbølger... smiley

• #70   13. feb 2014 Cody.

Jeg kan godt se at det bliver ingeniør kunst for her gælder hver og en lille detalje.

Men da min interesse ligger for lyd og ikke tryk så fanger det ikke helt min interesse men man vil dog stadig være lidt et barn indvendig og have lyst til at sætte sig ind i bilen og mærke trykket smiley

• #71   13. feb 2014 Og derfor er dB-drag sjovt i Danmark, for der er det meget ofte hverdagsanlæg... og der er ikke rigtig nogen der bygger til extreme klassen...

• #72   13. feb 2014 Jeg ved med garanti at vi mødes ( kaffen er altid klar og ellers ses vi jo i fredericia) men om jeg kommer og stiller op med et "hverdags" anlæg ved jeg ikke helt endnu. Det må tiden vise så jo federe oplevelse jeg får ved at se hvordan det hele forgår og høre lidt om det, jo større er chancen for at du ikke slipper af med mig igen smiley

Jeg vil dog bygge anlæget hen mod at stille op til EMMA herhjemme og måske i tyskland hvis det da lykkes godt nok og jeg selv bliver tilfreds med anlæget smiley

Nu vil jeg lige starte med at høre gladen, seas, scanspeak ( vil se om det ikke er mulighed for en rundvisning på fabrikken) og andre gode mærker og se hvad der falder min smag bedst smiley

• #73   13. feb 2014 Emma er faktisk også sjovt... Dog lidt langtrukkent i forhold til dB-drag... (Synes jeg) Har selv deltaget i EMMA og overvejer det da igen... Ofte har EMMA og db-drag Events sammen de samme steder... Så der er jo rig mulighed for at deltage i det hele jo... smiley

• #74   13. feb 2014 Det gør det også lidt lettere for mig at opleve begge dele og finde ud af hvad jeg hælder mest til hvis ikke begge dele og skulle jeg deltage til begge dele så er det jo meget simpelt hvis det afholdes samme sted smiley

• #75   13. feb 2014 Det er jo lige det... jeg ved faktisk ikke om EMMA kommer til Scandinavian motorshow dog..

• #76   13. feb 2014 Det må jeg se til den tid. Ellers kommer der nok andre tidspunkter hvor jeg får mulighed for at opleve det smiley

• #77   14. feb 2014 Nope.. Den var JBL selfølgelig!! JBL M4.. og var på 4x80 watt eller 2x160 bridge.

Den lignede en gammel super decoder til kanal 2.

Og nu til noget jeg ved lidt om.. ikke for at prale, men jeg kender ren faktisk SMD design som har lavet den grønne chevelle i videoen... OG..Man kan godt køre 16Volt på sit lyd system, men det kræver seperat genertor og strøm bank.

Ellers har man mulighed for at lave 14,8 volt konstant på sit normale ledningsnet med mechman´s volt adjuster. ( din bil klare 14,8 uden problem )
    Original generator lader med 14,8 ved maks.

Steve ( smd design ) har monteret flere store setup´s med disse tricks, og det virker fint.

Jeg har så sent som i sidste weekend snakket personligt med ham, angående hans SUNFLASH polyester til opbygninger.. og skal muligvis til at føre det her til landet..

Google evt SMD Sunflash..

Så drop alt det ævl med at det ikke kan lade sig gøre med 16v.. for det har de kørt med i USA i flere år..

XS power., laver batterierne.. og tilmed osse generatore til det!

Igen.. Google XS power.. eller EBAY XSpower.

Vi er langt bagud herhjemme hva det angår!

• #78   14. feb 2014 Corty, jeg behøver ikke at google sunflash for at vide hvad det er smiley har set mange af hans klip lige så vel som jeg vil have bestilt alle håndholdte modeller som DD, CC osv, dette har mig og cody snakket om.

Hvad angår det andet så må det udelukkende være til alle andre for min viden er meget begrænset hvad angår db drag osv smiley

Jeg kan derimod sagtens fortælle dig hvordan en generator er opbygget, det at den laver ac spænding og der sidder dioder som laver det om til dc spænding samt en spændings regulator der bestemmer den mængde spænding der kommer ud. smiley

• #79   14. feb 2014 Corty, Så det du siger her ved at gentage det jeg skrev er at man kan køre et 16 volt system hvis man laver 2 seperate strømsystemer i bilen... altså ligsom jeg skrev tidligere.. smiley

Aha JBL M4... Så er det derfor jeg ikke kender det... JBL har aldrig sagt mig noget... har altid været noget andenrangs pladder efter min mening... (Nej JBl har aldrig været toppen af poppen, Ville man have lydtryk var Cerwin Vega Bedre... også dengang... Og ville man have SQ var det Boston Og PG der var bedre og det kostede ikke engang ret meget mere end JBL... Så jo JBL har altid været Andenrangs grej...

• #80   16. feb 2014 Nu har jeg selv prøvet en af hver engang.. Altså hver for sig.! Synes du skal tage 15" og bygge en ORDENTLIG kasse til den . Mener den jeg byggede dengang var 120 liter med 2 6" reflexrør der var 20 cm lange og det sparkede virkelig røv i en gulpladet golf 2.. Den skal os ha massere af bagagerums plads hvis du skal ha det optimale ud af sådan en fætter

• #81   16. feb 2014 Brian, Nicolai har smidt dem til salg smiley

Kommentér på:
stroker

Annonce