841 visninger
|
Oprettet:
Beregning af basskasse {{forumTopicSubject}}
Hey BG.
Jeg prøver at finde en side, hvor jeg kan udregne hvor stor en kasse jeg skal lave til min 10". eller hvis en kan gøre det for mig.
jeg har sådan 2 her :
http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/TS-W2501D4/page.html
aug 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 606
Kan ikke lige se, hvad anbefalet til åben kasse er.
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.063
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Bare lav en kazze . Med den ekstreme dårlige akustik i en dyt betyder det ikke en dyt med volumen i kassen. Men jo større kasse jo bedre luftfjeder bag membranen
Mv kp
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.063
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Der er kæmpe forskel på om kassen skal spille i en Hatchback, sedan, stationcar eller en combivan...
Dem der ville jeg hvis det var en Sedan lave i en 85-90L kasse med 2x 4" porte i standart længde. som udgangspunkt, kan være de 90L er til den gode side, men det er noget nemmere at gøre volumen mindre end det er at gøre den større. men et godt skud vil være ca. 90L i en SEDAN! Det vil spille ca. 40hz i peak
Skulle de være i en hatchback var jeg nok mere i en 35-40L lukket kasse
Men okay - jeg ved ingenting.
Du skal altid bygge din kasse efter bilen - derfor at færdigløsninger ad helvede til, altså hvor du køber en sub monteret i en kasse, det passer sjældent sammen med volumen i rummet kassen står i.
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Korrektion ifht bilen kan være ønsket, men kabinettet skal selvfølgelig bygges efter enhedens foreskrifter...
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Og kabinettet skal bygges efter bilen.. Spørg på et bilstereo forum hvor folk ved noget om bilstereo og du vil modtage samme svar - og det vil jeg garantere dig.
Du kan ikke bygge en baskasse udelukkende efter hvad producenten skriver, med mindre det opgiver i forskellige bilvarianter - det er meget afhængigt at hvilken model køretøj den skal sidde i.... når vi snakker størrelse, port størrelse og længde
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
For vil gerne vide lidt om hvordan du udregner et kabinet efter bilen... Fordi hvis det KJ-tek påstår er rigtigt så har folk jo gjort det forkert siden 70'erne...
Så har alle de konkurrence vindende kabinetter jeg har bygget jo været helt forkerte... Samt alle andre konkurrence vindende kabinetter...
Så KJ-TEK... Jeg vil gerne i detaljer vide lidt om teorien bag din lettere absurde påstand...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Jeg har noget der ligner en 12" og anbefalet litermål er 30l i portet kasse og lad os sige at port størrelsen er 4" og 26 lang, altså en standart størrelse
Jeg laver den med specs og jeg smider den i en city go og der efter smider jeg den i en sedan af en art og derefter i en seat altea xl
Har jeg så samme hz ? Nej det har jeg ikke
Samme kasse, samme enhed, samme forstærker, samme kabler og længder alt er helt ens, pånær resultatet
Hvorfor, når nu jeg er forkert på den
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Der kan du lege størrelsen og typen. Osv for at ramme den kasse du ønsker.
Som jeg har forstået det
Kan man godt udregne kassen efter bilen
men det kræver en masse mål. Og formler på resonans gengivelse vinkler og krumninger ( enhedens t/s parameter skal stadig bruges. = selv en ingeniør få grå hår
det bruges kun i High end setups til luxuabiler slå pullman osv. ( selv om det nok ofres er prøv/lyt princippet de. Bruger)
Ret mig hvis jeg er forkert på den
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 52
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Ok kom nu... Teorien bag din påstand tak... Det du kommer med er ikke andet end postulater... Som du tydeligvis ikke forstår...
First off... hvad faen mener du med at ville ramme et peak på 35 hz? Dit kabinet kan tunes til en frekvens... det er afhængigt at port og liter antal...
Din Bils egenresonans har indflydelse på hvor du spiller højest... f.eks. min Opel astra G har sit peak på 48 hz... Dette betyder ikke at jeg skal lave mit kabinet så jeg rammer 48 hz... det er ren idioti... Det er kun til rene 3 sek "one note burp" konkurrence opsætninger det vil være godt... (Og der skal kassen faktisk tunes 5-6 hz lavere da peak IKKE er det samme som tuningsfrekvens... Dette ved alle med lidt forstand på bilstereo... Ikke sandt KJ? )
Bygger jeg mit kabinet til SQ eller til mere allround setup er bilens peak blæsende ligegyldigt faktisk... Enkelte Udregningsprogrammer kan tage højde for målt Cabingain... dog er der ofte kun tale om en forskel på 2-3 hz... (Kan du høre så nøjagtigt forskel? for det tvivler jeg på) Altså har Bilens peakfrekvens kun betydning for lydtrykket... (Og til dB-drag konkurrencebrug der fungerer kasser ud fra T/S parametrene ikke det er korrekt.. ) For lydkvalitet er bilen relativt ligegyldig... Desuden ændrer du på resonansfrekvensen / peakfrekvensen i det sekund du begynder at dæmpe bilen... Frekvensen ændrer sig også ud fra hvordan temperaturen er i bilen.. Så nej du bygger ikke dit kabinet ud fra bilen... Da det vil kræve konstante parametre... Og det har du ikke i din bil... (det har du i din stue men ikke i din bil)
Så kom nu fortæl mig hvordan du vil bygge et kabinet ud fra hvilken bil du kører i... Og hvordan det kan regnes ud, ud fra konstant skiftende parametre... Fordi det vil fanme være noget spændende teori der tydeligvis har rod et andet sted end i dette univers...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Har jeg så samme hz ? Nej det har jeg ikke
Samme kasse, samme enhed, samme forstærker, samme kabler og længder alt er helt ens, pånær resultatet
Hvorfor, når nu jeg er forkert på den "
Hvorfor vil du have samme hz??? Det du snakker om der er jo opbygning til dB-drag... hvor du skal bruge en frekvens der helst skal ligge så tæt på bilens egenresonans som muligt... Men det er kun ved bilens egenresonans, der vil være et gain... Og det er faktisk kun til SPL Applikationer det har betydning... Du vil føle en kraftigere lyd i nogle biler end andre, men Ikke en markant forskel i lydkvalitet... (påstår du andet, så er der sgu tale om placebo effekt)
Jeg har hørt forskelle i respons på subwoofere som afhang af bilen... Men der er tale om fase korrektion... IKKE ændring af litermål... eller peak i fase...
Tilbage til lærebøgerne... for du har misforstået noget da...
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Men fuck det, byg jeres kasser som i vil, jeg skider lidt de specs et stykke, kan bruges som en "guideline" men så heller ikke mere end det. Byg så det lyder rigtigt og skid specs et stykke.
Bl.a. alle subs fra bl.a. KOVE har ingen specs. - Så Cody der du på rQven..
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Du er da forhandler af KOVE er du ikke??? Hvorfor kender du så ikke noget til de ting du selv sælger??? Der er massere af spec på kove... f.eks. X12D2 Armageddon:
Pr spole Parallel Serie
Resistance Rde [in ?] 1,8 0,9 3,6
Impedance ZN [in ?] 2,0 1,0 4,0
Resonance Frequnecy fs [in ?] 31,4 31,4 31,4
Power Handling RMS [in Watt] 300 600 600
Mechanical Q Qms 2,179 1,986 2,223
Electrical Q Qes 0,729 0,371 0,394
Total Q Qts 0,546 0,313 0,335
Xmax Xmax [mm] 15,00 15,00 15,00
Moving Mass mg [in g] 205 205 205
Sensitivity SPL [in dB] 83,9 86,9 86,2
Mechanical Resistance Rms [in Kg/g] 8,3 8,3 8,3
Compltance Cms [in mm/N] 0,21 0,14 0,14
Force Factor BL [in Tm] 9,49 9,35 18,6
Equlvalent Volume Vas [in dm3] 37,6 37,6 35,2
Area [in cm²] 434 434 434
Kan det passe du ikke ved hvad du snakker om? Det ser da sådan ud...
Og hvorfor kender jeg dine produkter bedre end du selv gør?
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Ikke nok med det... Du kan få specs af kove... hvis du bare spørger dem...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
DD's enheder er lavet til at du bygger en kasse med ønsket tuningsfrekvens og stopper enheden i... Men det er alle subs ikke... Og derfor bør man altid som udgangspunkt gå ud fra enhedens parametre... Men igen... Hvordan skulle du vide det... du troede man skulle bygge efter bilen... hvilket man ikke kan grundet konstant skiftende parametre... (Og almen fysik)
Men alle subs har t/s parametre... (Og de kan udmåles hvis man ikke har fået dem af producenten)
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
samme størrelse kasse til en aygo som en e36 - just simpel yes or no
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Begynder du at ændre på det, iforhold til hvordan din bil er bygget, modsiger du jo lidt dig selv.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Tænkte i mit indlæg at man målte det hele ud for at undgå boost Og tilføjede extra på de døde områder, så det var SQ.
Er jeg helt forkert på den Cody?
der er kæmp. Forskel på kassens form og pladsering. Afhængig af hvordan bilen er.
I min stc gav det mening at floorloade kassen i Andre biler giver det mening med lodret stående port eller 2 slotporte Og Center pladseret enhed men er kassen ikke bygget til enheden så det sku lige meget med pladsering Og udformning.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Jeg siger ikke At det afhænger af bilen... Lær at læse knægt...
Jeg skriver at det afhænger af dit brug... til dB-drag opsætninger hvor du skal ramme bilens egenfrekvens, der har det stor betydning med at kabinet skal bygges ud fra hvad frekvens din bil "synger med" ved...
Men til SQ... Der er 17 liter bare 17 liter... Ændrer ikke på hvorvidt kabinettet er korrekt... der er himmelvid forskel på hvor og hvordan det hele er monteret dog, nøjagtigt som Sø-propel skriver...
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
KJ: Du har med alt respekt misforstået en masse, når man snakker afstemning ifht enheden....De ting du antager giver ingen mening!
Beregning af basskasse