{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Bilstereo på original headunit {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har arbejdet en del med bilstereo i "gamle dage". Men jeg har aldrig arbejdet med den originale radio som udgangspunkt. Jeg har lige købt en 2014 Ford Fiesta, og vil gerne montere en aktiv bas og en 4-kanals forstærker til de 4 dørhøjtalere.

Hvordan gør jeg det på den fedeste måde? Som jeg ser det er der følgende måder:

1: Jeg klipper højttalerledningerne bagi radioen trækker kabler ned til forstærker og sub under forsæderne og går i deres highlevel input. Så kører jeg kabler fra forstærkeren tilbage op til radioen og kobler mig på ledningsnettet ud til højtalerne.

2: Jeg klipper ledningsnettet kører højtaleroutputtet over i en High til low konverter og kører phonokabler ned til forstærker og sub og højtalerledninger tilbage til ledningsnettet bag radioen.
Gør den konverter noget godt for installationer eller er det bare endnu et punkt der forringer signalet?

Kan i alternativt anbefale en "bedst til prisen" lydprocessor der konvertere signalet fra radioen til lavvolts phono udgang og samtidig piller ved frekvenskurverne så det hele kommer til at lyde lidt mere rent. Eller er den slags processere spild af penge? Mvh Jens

P.S. Hvis nogen ligger inde med en aktiv sub der kan ligge under et sæde samt en kompakt 4-kanals der kan ligge under det andet forsæde, så råb op smile-humørikon de skal som udgangspunkt have High-level input med mindre jeg bliver klogere smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bilstereo på original headunit
  • #1   6. apr 2016 Du har fat i det helt rigtige

    Det bedste er klart du bare bruger en forstærker med high-input, for at minimere antallet af stik og forbindelser. Men da der ikke er lige så mange forstærkere at vælge i mellem med High-input og i sær i kompakt størrelse, kan du blive nødt til at anvende en High/low converter. En high/low converter er blot en balancert spændings deler, så kvaliteten er meget ens på tværs af fabrikanterne og påvirker ikke lyden medmindre der er tale om et produkt med deciderede dårlige komponenter. Ville ikke begynde at montere decidered audio-processore da de er overkill nu hvor dit signal er genereret af din HU's udgangstrin.

    Men nu hvor du snakker kompakt 4-kanals forstærker skal du være helt sikker på den har indbygget strømforsyning og ren faktisk kan levere mere end originalradioens 12V forstærker. Ellers vinder du ingenting på at montere den smiley


  • #2   6. apr 2016 Rasmus: Helt seriøst, men du mangler simpelthen enormt meget viden på området, og de ting du siger er deciderede modsigende!

    For det første en hi-lo level converter på INGEN måde "bare" en spændings-deler, da der findes mange forskellige måder at lave "hi-lo" processen på.
    Den helt basiske, og lydmæssigt mindst ønskede, er korrekt nok baseret på et simpelt spændings-deler-princip, men det er bestemt ikke ensbetydende med at det er sådan de laves.
    Derudover giver det INGEN mening at bruge ord som "balanceret", for i denne sammenhæng er signalet så ubalanceret som det kan blive!
    Det kræver en smule mere end et par modstande, at skabe et balanceret signal!
    Når det er sagt, så findes der mange forskellige måder at lave dem på, heriblandt induktions-overførsel, passive/aktive convertere, og deciderede op-amps der kun har til formål at foretage denne process!
    Derfor er der KÆMPE forskel på, hvordan de hver især præsterer, og det har intet med kvaliteten at komponenterne at gøre, men selve det kredsløb de indgår i!

    Udover det, hvor mange 4-kanals bilforstærkere med hi-lo input kender du, som ikke har indbygget strømforsyning??
    Nu kender jeg personligt ekstremt FÅ 4-kanals forstærkere uden PS, men selv hvis vi antager at der er tale om en ren DC-drevet forstærker, så kan du på ingen måde sammenligne en HU's indbyggede IC-amp, med en ekstern forstærker, selv om de opererer ved samme max-amplitude.
    Der er en HEL del flere elementer i det, end blot at se på dette tal!

    Til trådstarter, så havde jeg personligt valgt at bruge en 5-kanals forstærker og en passiv sub, eller en 4-kanals forstærker med front, og sub koblet ind over, og baghøjttalere drevet fra HU.
    En aktiv sub er smart, hvis man ikke vil trække kabler, og spare lidt tid/penge, men når du alligevel skal trække kabler og alligevel skal smide forstærker i, så er du bedre stillet med en ordentlig passiv sub i tilpasse kabinet, og lidt flere kræfter bag.




  • #3   7. apr 2016 Essal. Nu skal vi lige være enige om at alle bilradioer kører bridge output. Hvilke refereret til stel giver et plus og minus signal ja? Og et plus/minus-signal er lig med balanceret. Men da bilforstærker skal bruge et ubalanceret signal, altså et ac signal refereret til stel, skal bridge-outputet laves om til single-ended, hvilket kan gøres med 3 modstande og en kondensator. Du kan sagtens sætte op-amps og filter komponenter og alt mulig andet dyrt drej på... Men det gør ikke signalet bedre.
    Fortæl mig gerne hvorfor dette ikke virker...
    - Højtaler Plus gennem en spændingsdeler refereret til stel og så gennem en overføringskondensator til siganl.
    - Højtaler Minus belaset til stel via en 330ohms modstand
    - Bilens stel til signal stel.

    Hvis du kan fortælle mig hvorfor det ikke virker, så uddyb gerne hvad fordelen er ved at sætte en masse aktive komponenter på signalet...

    Der findes mange kompakte forstærkere der bruger sin forsyningspænding direkte som Vcc. Da der på nuværende tidspunkt ikke har været tale om uddybende specifikationer på størrelse og type af forstærker mener jeg ikke at den påstand er forkert. Jeg udpeger det blot da nogen tager specs for gode ord, uden at studere produktdata'en nærmere.

    Nu vil jeg også gerne høre hvad det er for nogle elementer du påpeger der er til forskel på en HU's IC som kører 12Vcc og en ekstern forstærker der kører 12Vcc. For de har samme begrænsninger og kan levere samme effekt.


  • #4   8. apr 2016 Rasmus: Til det første, så nej...Vi er på ingen måde enige om at alle bilradioer kører med en BTL-konfiguration! Det er rigtigt at rigtig mange gør, og især "nyere" HU's, hvor der kræves lidt mere effekt-afsæt.
    Men se på eks en TDA1515 som er brugt i stor stil i bilradier, den er et glimrende eksempel på at BTL er en "feature" og ikke en "standard".
    Men åbn nogle forskellige bilradioer, og se på den IC-amp der sidder, så vil du se hvor stor forskel der er på valget af disse!
    Hvis du læser specs, eller bare tester lidt forskellige, vil du også opleve en KÆMPE forskel på, hvordan forskellige "12V-IC-amps" er, så driftsspændingen siger vitterligt intet om kvaliteten af det der kommer ud!!!

    Men lad os antage at der benyttes en BTL-forstærkning i den pågældende HU...Den vælger vi så at smide en "spændings-deler" på, som er det, du anbefaler. Hvad sker der så med DC-arbejdspunktet, som ideelt er nøjagtig halvdelen af forsynings-spændingen, og "0-punkt" for vores signal? Det vil logisk nok trække sig mod stel, og derfor indtage et DC-mæssigt lavere arbejdspunkt, hvilket vil bevirke at vi allerede fra start, har en forvrængning af signalet!
    Tilmed indskyder vi et et uønsket stel-potentiale ved bare at smide en stel-ledning på, som skal agere 0-punkt for vores RCA-signal til forstærkeren.
    Den galvaniske adskillelse mellem indgangstrin og forstærkerens strømforsyning er dermed fuldsændig fjernet, og erstattet med et eller anden "tilfældigt" 0-punkt, fra den anden ende af bilen.

    Den simple hi-lo-level converter fungerer, og jeg har aldrig givet udtryk for andet, men jeg giver meget klart udtryk for, at den IKKE er optimal!

    Vi kan bruge RIGTIG meget tid på at diskutere dette emne, og vi kan også blive ekstremt nørdede og tekniske, men hvis du virkelig vil gøre dig selv en tjeneste, så prøv at sammenlign lyden der kommer fra eks en Audison Sli2, men den lyd der kommer fra en given "spændings-deler converter"!
    Du er på INGEN måde i tvivl om, hvor stor forskellen er!!!


  • #5   8. apr 2016 Valget af IC har ingen betydning. Du kan smide en MAX13301 på som kan levere 4x 66Wrms, men det kommer den aldrig til at kunne. Hvis en autoradio ikke kører BTL out, vil den kun levere ca 4W pr kanal i 4Ohm, hvilket ikke er nok. (det er bare fysik smiley ). Da autoradioer ikke har indbygget DC/DC, vil de have rail spændinger på hhv 12V og GND, med 6V bias. Så hva end du bruger TDA eller lign, vil du være nødt til at køre BTL for at får effekt ud. BTL gør også at du slipper for store overføringskondensatore til højtalerne.

    Så vidt jeg er informeret kører eksterne forstærkere med fælles stel på forsyning, forforstærker og udgangstrin, som igen er samme stel som HU'en. Dette brude gøre at +signalet gennem en kondensator refereret til stel, giver et brugbart ac signal. Hvis du i så fald ønsker at lave dit eget nulpunkt med en 0-reference udfra udgangstrinnet kan dette gøres med 2 1% modstande og en kondensator. Dette vil lave et reference-punkt uden DC.

    Du har endnu ikke forklaret hvorfor du vinder noget ved at bruge store aktive kredsløb til samme formål smiley


  • #6   9. apr 2016 Hvis valget af IC ikke har nogen betydning, så mener du simpelthen at alle forstærkere lyder ens, såfremt de har samme effekt-afsæt? Der er godt nok mange faktorer som du overser, og jeg undrer mig sgu over at man overhovedet kan tro det!

    Kan se at du heller ikke har den store erfaring med Autoradioer, for der er sådan set masser der har indbygget DC-DC, både i form af step-up, og og +/-.
    Sony lancerede eks verdens kraftigste autoradio sidste år, med et målt RMS afsæt på over 40W pr kanal /4Ohm. Pioneers HU's med "direct sub drive" byder også på en +/- forsyning, da de to rear-udgange kan køres brokoblet, og dermed levere nok til at drive en mindre sub.
    Panasonics "gamle" top-modeller, var også lavet med en +/- forsyning og kunne tilsvarende levere end ganske pæn effekt.
    Så jo, der er sådan set masser af HU's med PS, og der er igen kæmpe forskel på lyden, afhængig af sammensætningen.

    Øhh...Har du rent faktisk nogensinde målt på en bilsforstærker eller en autoradio? At sige at strømforsyningens og lydens stel ikke er galvanisk adskilt, vidner udelukkende om at du aldrig har målt efter!
    I "gamle" dage var der rigtig nok nogle forstærkere hvor eks udgangs-trin var afkoblet direkte til gnd/chasis på forstærkeren, og af samme årssag anbefalede man at forstærkeren ikke blev monteret direkte på sæderyg/metal, for at eliminere risikoen for stel-sløjfer.
    Men du har absolut ingen praktisk erfaring med de udtalelser, så lav for din egen skyld nogle målinger!

    Hvorfor jeg vil bruge store aktive kredsløb...Fordi det virker, og fordi jeg rent faktisk HAR testet de forskellige løsninger, og HAR hørt forskellen.
    En fordel jeg personligt mener er med aktive kredsløb, er at man har en helt anden mulighed for at tilpasse indgangs, og udgangs-impedans, og dermed give både forstærker og HU de bedste kår. Derudover kan man overføre lyden, uden at skulle indskyde det "uønskede" GND-nivau, som man får med den "simple" løsning.

    Men for din egen skyld, så mål og prøv, for du kan ikke læse dig hvordan tingene lyder, men du er ikke i tvivl når du først har prøvet!


  • #7   9. apr 2016 Har aldrig sagt at IC'er lyder ens, det en konklusion du selv har fundet på. Har sagt at alle (dvs 95%, det generelle billede) som kører 12 v dc kører bridge out for at kunne lave 16w, uanset hvilken du vælger. Self kan du trække massere enestående eksempler med HU'er der ikke køre 12V, men der har ingen relevans for det generelle billede.

    Som sagt sagde jeg at jeg ikke var sikker på hvor mange der var med galvanisk adskildelse, men det kan du stadig komme omkring ved to modstande og en kondensator fra udgangen, da stel nu ikke længere er en del af kredsløbet. Hvorfor du mener der er noget at vinde på et højimpedanset op-amp trin fra en så strømstærk udgang er mig en gåde. Men hvis du har nogle fine aktive convertere liggende er jeg frisk på at udmåle dem mod en passiv. Har udstyr til 10uV fsd og generator fra DC til 200kHz med 0,01mV nøjagtighed

    Ud måler min forstærker når jeg er tilbage i Danmark smiley


Kommentér på:
Bilstereo på original headunit

Annonce