{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.142 visninger | Oprettet:

watt i bil vs watt i hjemmet {{forumTopicSubject}}

sidder og prøver at finde hovede og hale i forskellen på watt i bilen og watt i hjemmet... typisk er det 220v og 10-16 ampere i hjemmet og 12v med 60+ ampere i bilen... tænker at en stueforstærker på 4x100 watt i hjemmet er rigeligt og kan satme spille højt, men samtidig kan man købe 2000w forstærkere til biler... er der forskel på watt og hvordan man måler watt hvad enten det er 12v eller 220v? bruger bilerne de ekstra ampere på at generere de watt eller er det to "forskellige typer" watt alt efter om det er 12v eller 220v?

mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  watt i bil vs watt i hjemmet
  • #1   30. mar 2017 Husk nu på hvordan de forskellige watt udregnes, på en bilforstærker, har de somregel regnet peak effekt på alle kanalerne, og så lagt sammen, for at få så stort et tal som muligt. Typisk er der rigtig langt fra det der står, til den reele effekt.

• #2   30. mar 2017 nu tænkte jeg mere som i f.eks højttalere... min radio har 4x40watt og mine højttalere har et peak på 80watt.. men der står ingen drift effekt? det er mere det... hvis du har en højttaler med en drift effekt på 1watt og en anden højttaler med drift effekt på 2watt og sætter dem begge til en 100watt forstærker vil den på 1watt spille næsten dobbelt så højt som den på 2watt... men der er ikke oplyst drift effekt på bil højttalere, kun max peak output osv.. der står ikke hvad den skal have for at sige noget som der f.eks står på en stuehøjttaler? og stue anlæg er som regel på langt mindre watt end bil anlæg så regner man de to slags watt ud forskelligt alt efter volt og ampere? eller er jeg helt gal på den

• #3   30. mar 2017 VOLT x AMP = WATT

• #4   30. mar 2017 så det vil sige 12v plus 60 amp er lig med 720 watt? så på mit batteri kan jeg hive et anlæg på 720 watt ? fordi hvis du regner på samme måde i hjemmet så er det 220 gange 16 og det er over 3200watt... det er lidt voldsomt for et stue anlæg når de gerne plejer at være på max 2-400watt.. det er derfor jeg tænker at det må være to forskellige slags watt alt efter om det er 220v eller 12v

• #5   30. mar 2017 Spændingen er jo højere i en hus inst.
    En normal forstærker i hjemmet, er jo nok normal på 300 watt men der sidder jo også en lille transformer i den man har indenfor

Fordi ampere i bilen er så høje er jo fordi spændingen er så lav... Og derfor man dimissioner kabler så tyk når man sætter forstærker i bilen

Men formlen for at regne watt ud er jo volt*ampre=watt

Men der er mange faktorer som gør alle mulige ting i en hus installation, så man skal holde der lidt adskildt

• #6   30. mar 2017 det er jo amperene der giver spændingen så spændingen er jo lavere i et hus? der er flere volt ja, men amperene er der jo langt færre af så hvordan mener du at spændingen er højere?

• #7   30. mar 2017 Spændingen i er jo 230 i er hus, så derfor er strøm lavere

Kan ikke helt forstå hvad du gerne vil vide?:)

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #8   30. mar 2017 Daniel
    Læs lidt her, og alt vil falde på plads smiley
    https://bekent.dk/blog/ohms-lov/

Men direkte til dit spørgsmål, så er der ingen forskel på watt, for watt er watt, lige meget om det er målt i bil, hus eller kartoffel smiley
    Stor grund til at der er forskel på mængden af watt, er at på bil anlæg, der er watt oplyst i 1-4ohm, hvor størstedelen af stue er 8 ohm.

• #9   30. mar 2017 ahh så det handler om modstand... okay så vil jeg lige læse det link smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #10   30. mar 2017 Modstand har en stor del at sige, derfor du også kan se på forstærkere til bilen, at de tit er oplyst som 2ohm og 1000watt, samtidig med at ved 4ohm at den så er en tand lavere

• #11   30. mar 2017 Jeg forstår mig ikke på musikanlæg men til gengæld batterier og i rammer noget som 99% af befolkningen i DK ikke forstår:

Et bilbatteri hedder fx 12V og 60 Ah. Læg mærke til at der står "Ah" (Amperetimer) og IKKE "A" (Ampere). KÆMPE KÆMPE MEGA MEGA forskel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det fortæller hvilken KAPACITET batteriet har og fortæller INTET om hvor meget strøm det kan levere. Dét som er vigtigt er koldtstartsstrømmen på et batteri, og det gider man ikke altid skrive, men nogle gange står det på batteriet. Det fortæller hvor meget batteriet kan levere hvis man river ALT ud af det - netop under en imiteret koldstart. Men koldtstartsstrømmen er ikke konstant fordi vi har med kemi at gøre, så splitsekundet efter ændrer strømmen sig fordi den indre modstand i batteriet ændrer sig under så heftig en afladning. Men når man river så meget strøm ud af batteriet så falder spændingen også, måske til 10V.

Jeg vil gætte på at et 60Ah batteri har en koldstartsstrøm på ca 500A. Dvs du kan reelt trække 500A ud af det batteri - det sker så nok ikke ved 12,6V som er polspændingen men ved ca 10V. I alt betyder det at du kan rive ca 5000W (10x500=5000) ud af sådan et batteri.

Hvis man fx kigger på sådan et 60Ah og laver en TEORETISK tabel, så kan du forvente flg:

1. 60A i 1 time
    2. 30A i 2 timer
    3. 10A i 6 timer
    4. 120A i 30min
    5. 240A i 15 min
    6. 480A i 7,5 min

Når du kigger på en husinstallation hvor du har 230V og 16A så er de 16A selve begrænsningen, dvs du man MAX trække 16A ud af stikket og intet mere!! Det svarer til ca 3600W som er absolut max. Men som ovenfor beskrevet kan du trække 5000W ud af et 60Ah bilbatteri. Jeg har et 110Ah bilbatteri som har en koldstartsstrøm på 950A, her kan jeg altså trække næsten 10000W ud i en meget kort periode.

Men hvis du trækker sådanne effekter ud af din batteri så kommer din generator på seriøst overarbejde!

• #12   30. mar 2017 Lucas J det er satme en forklaring der er til at forstå! havde aldrig selv tænkt på ampere timer så du skal have mange tusind tak for den store hjælp! kæmpe skulderklap til dig smiley

• #13   30. mar 2017 Hej
    Ohms og hans love:
    P=IxU ved DC
    P=Ieff x U x Cos phi ved AC
    P i Watt
    U i Volt
    I i Ampere

Beklageligvis er det ikke muligt at skrive matematiske udtryk korrekt i BG
    MVH KP

• #14   31. mar 2017 Du har næppe 16 ampere ved 240 volt, da 16 ampere sikringer benyttes ved fler-fasede installationer. Normalt er det 10 eller 13 ampere max. ved 240 volt.

Lad være med at fokusere så meget på de watt. De er i reglen ikke udtryk for andet end diverse fabrikanters evne til at prale, og i reglen uden ret meget hold i fakta.
    F.eks. hævder nogle fabrikanter at deres produkt leverer 4 x 40 watt og forsyner så enheden med fire udgange.
    Kigger man nærmere efter, er udgangen en IC der yderst sjældent kan levere det lovede, men som f.eks. kan levere måske 2 x 20 watt kontinuerligt i 4 Ohm, hvilket er det normale i en bil.

Der er næppe mange, der har deciderede diskoteksforstærkere stående i hjemmet. Hvis en forstærker skal kunne yde f.eks. 2 x 150 watt (rms) i 8 Ohm vil det være en "lille sag" på 30 - 35 kg når vi medtager, at trafoen skal kunne levere ampere nok, så udgangssignalet ikke "klipper" hvilket vil sige, at bassen eller lydstyrken falder voldsomt, - sådan populært sagt.

Spørger man de 15 - 17 årige ungersvende, har de alle og uden undtagelse forstærkere på 2 x 3-400 watt stående. De har allesammen kæmpehøjttalere og et par tusinde cd'er + 50 tommer fladskærm og den vildeste pc.
    Hvis man så spørger dem hvor stort et værelse de har, er det 50 - 60 m2
    og så kan man allerede her regne ud, at proportionerne er noget ude af takt.

Man kan sagtens have en god og fyldig lyd uden at blæse taget af hverken bilen eller hjemmet.
    Som radiofabrikken Tandberg havde som slogan:
    Glæden ved at spille på lav styrke skal ikke være forbeholdt de få.

• #16   31. mar 2017 Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen smiley Men snakker du lydstyrker, er watt ikke den altafgørende faktor - Watt fortæller ikke inddirekte hvor højt en højttaler eller forstærker kan spille, det fortæller hvor meget effekt der kan sendes fra forstærkeren/modtages i højttalerene smiley

• #17   31. mar 2017 det har intet med lyd niveauet at gøre... det var foreskellen på 220v watt og 12v watt men har fået forklaringen af Lucas J

Kommentér på:
watt i bil vs watt i hjemmet

Annonce