watt i bil vs watt i hjemmet {{forumTopicSubject}}
sidder og prøver at finde hovede og hale i forskellen på watt i bilen og watt i hjemmet... typisk er det 220v og 10-16 ampere i hjemmet og 12v med 60+ ampere i bilen... tænker at en stueforstærker på 4x100 watt i hjemmet er rigeligt og kan satme spille højt, men samtidig kan man købe 2000w forstærkere til biler... er der forskel på watt og hvordan man måler watt hvad enten det er 12v eller 220v? bruger bilerne de ekstra ampere på at generere de watt eller er det to "forskellige typer" watt alt efter om det er 12v eller 220v?
mvh
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.132
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 385 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 517
aug 2012
Følger: 20 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 79
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 385 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 517
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 35
En normal forstærker i hjemmet, er jo nok normal på 300 watt men der sidder jo også en lille transformer i den man har indenfor
Fordi ampere i bilen er så høje er jo fordi spændingen er så lav... Og derfor man dimissioner kabler så tyk når man sætter forstærker i bilen
Men formlen for at regne watt ud er jo volt*ampre=watt
Men der er mange faktorer som gør alle mulige ting i en hus installation, så man skal holde der lidt adskildt
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 385 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 517
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 35
Kan ikke helt forstå hvad du gerne vil vide?:)
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Læs lidt her, og alt vil falde på plads
https://bekent.dk/blog/ohms-lov/
Men direkte til dit spørgsmål, så er der ingen forskel på watt, for watt er watt, lige meget om det er målt i bil, hus eller kartoffel
Stor grund til at der er forskel på mængden af watt, er at på bil anlæg, der er watt oplyst i 1-4ohm, hvor størstedelen af stue er 8 ohm.
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 385 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 517
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 519 Emner: 216 Svar: 1.067
Et bilbatteri hedder fx 12V og 60 Ah. Læg mærke til at der står "Ah" (Amperetimer) og IKKE "A" (Ampere). KÆMPE KÆMPE MEGA MEGA forskel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det fortæller hvilken KAPACITET batteriet har og fortæller INTET om hvor meget strøm det kan levere. Dét som er vigtigt er koldtstartsstrømmen på et batteri, og det gider man ikke altid skrive, men nogle gange står det på batteriet. Det fortæller hvor meget batteriet kan levere hvis man river ALT ud af det - netop under en imiteret koldstart. Men koldtstartsstrømmen er ikke konstant fordi vi har med kemi at gøre, så splitsekundet efter ændrer strømmen sig fordi den indre modstand i batteriet ændrer sig under så heftig en afladning. Men når man river så meget strøm ud af batteriet så falder spændingen også, måske til 10V.
Jeg vil gætte på at et 60Ah batteri har en koldstartsstrøm på ca 500A. Dvs du kan reelt trække 500A ud af det batteri - det sker så nok ikke ved 12,6V som er polspændingen men ved ca 10V. I alt betyder det at du kan rive ca 5000W (10x500=5000) ud af sådan et batteri.
Hvis man fx kigger på sådan et 60Ah og laver en TEORETISK tabel, så kan du forvente flg:
1. 60A i 1 time
2. 30A i 2 timer
3. 10A i 6 timer
4. 120A i 30min
5. 240A i 15 min
6. 480A i 7,5 min
Når du kigger på en husinstallation hvor du har 230V og 16A så er de 16A selve begrænsningen, dvs du man MAX trække 16A ud af stikket og intet mere!! Det svarer til ca 3600W som er absolut max. Men som ovenfor beskrevet kan du trække 5000W ud af et 60Ah bilbatteri. Jeg har et 110Ah bilbatteri som har en koldstartsstrøm på 950A, her kan jeg altså trække næsten 10000W ud i en meget kort periode.
Men hvis du trækker sådanne effekter ud af din batteri så kommer din generator på seriøst overarbejde!
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 385 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 517
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Ohms og hans love:
P=IxU ved DC
P=Ieff x U x Cos phi ved AC
P i Watt
U i Volt
I i Ampere
Beklageligvis er det ikke muligt at skrive matematiske udtryk korrekt i BG
MVH KP
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Lad være med at fokusere så meget på de watt. De er i reglen ikke udtryk for andet end diverse fabrikanters evne til at prale, og i reglen uden ret meget hold i fakta.
F.eks. hævder nogle fabrikanter at deres produkt leverer 4 x 40 watt og forsyner så enheden med fire udgange.
Kigger man nærmere efter, er udgangen en IC der yderst sjældent kan levere det lovede, men som f.eks. kan levere måske 2 x 20 watt kontinuerligt i 4 Ohm, hvilket er det normale i en bil.
Der er næppe mange, der har deciderede diskoteksforstærkere stående i hjemmet. Hvis en forstærker skal kunne yde f.eks. 2 x 150 watt (rms) i 8 Ohm vil det være en "lille sag" på 30 - 35 kg når vi medtager, at trafoen skal kunne levere ampere nok, så udgangssignalet ikke "klipper" hvilket vil sige, at bassen eller lydstyrken falder voldsomt, - sådan populært sagt.
Spørger man de 15 - 17 årige ungersvende, har de alle og uden undtagelse forstærkere på 2 x 3-400 watt stående. De har allesammen kæmpehøjttalere og et par tusinde cd'er + 50 tommer fladskærm og den vildeste pc.
Hvis man så spørger dem hvor stort et værelse de har, er det 50 - 60 m2
og så kan man allerede her regne ud, at proportionerne er noget ude af takt.
Man kan sagtens have en god og fyldig lyd uden at blæse taget af hverken bilen eller hjemmet.
Som radiofabrikken Tandberg havde som slogan:
Glæden ved at spille på lav styrke skal ikke være forbeholdt de få.
nov 2003
Følger: 17 Følgere: 45 Biler: 11 Emner: 42 Svar: 581
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 385 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 517
watt i bil vs watt i hjemmet