{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Mangler forstærker strøm? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en MDS 8" subwoofer i MDS kabinet https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=26484&pk=27&produkt=MDS_Kevlar_8-XTR400_-_8%22_Subwoofer

Og en MDS forstærker https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=26480

Sat til et 20mm^2 kabel (både strøm og stel) som så er delt ud til 6mm^2 i fordelerboks. Jf. et billede fra Carsound, bør der være mellem 720 og 960 watt til rådighed grundet længde og tykkelse på kablet (20mm^2)

Problemet er, at der er god og præcis bas, når sub'en vandrer ca. 1cm vil jeg tro, men skruer jeg længere op, vandrer den væsentlig mere (op til 4-5cm max vil jeg tro) men herefter bliver bassen blot ringere og ringere, og det lyder som om, at forstærkeren ikke har styr på sub'en overhovedet. Jeg kører 1 ohm. Vil en kondensator gøre underværker? Eller kan sub'en bare ikke levere god bas når der skrues højere op? Jeg kan naturligvis ikke måle det, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at den får 400 watt når den vandrer ca. 1 cm. Jeg håber det giver lidt mening.

Mvh. Morten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mangler forstærker strøm?
  • Allan
    Allan Tilmeldt:
    mar 2014

    Emner: 23 Svar: 514
    #1   26. maj 2018 Hvor har du trukket strømmen fra til forstærker ?

  • #2   26. maj 2018 har du lavet en stærker stil fra batteriet minus og ned på karossen. Den originale stil er jo kun bygget til at trækket bilen el system. Så det kan være din forstærker ikke får nok stil.

  • #3   26. maj 2018 Ok - har spændt fast til en bolt hvor donkraften ligger, ved ikke om det er nok?

  • #4   26. maj 2018 Der skal være helt rent for maling og andet snavs der hvor den røre karossen og bolten.

    Har du trukket plus oppe fra batteriet ?


  • #5   26. maj 2018 Der er rent smiley og ja det har jeg

  • #6   26. maj 2018 Når du vil køre 1 ohm, så mister du hurtigt strøm, for der suger den altså, den skal jo have 14,4 volt for at holde sig på de 500 watt den forstærker.
    Så jeg tror at det er din strøm der ryger hurtigt.
    Jeg ville ikke sætte kondensator på, men et ordentligt batteri, ved godt de koster noget mere end en kondensator, men du bliver mere tilfreds.
    Men det er vist smag og behag her på denne side hehe smiley


  • #7   26. maj 2018 Ok, håber det er løsningen. For jeg tror ikke det er mere end 150 watt eller sådan noget den får, inden den spiller ringe. Jeg må forsøge med batteri. Tak for hjælpen!

  • #8   31. maj 2018 Jeg ville holde mig fra 1 Ohm. Det kræver voldsomt tykke og korte ledninger fra forstærkeren, da ledningerne virkeligt begynder at virke som seriemodstande. Med andre ord, så brænder du effekten af i varme i stedet for i højtaleren.

    Kan en kondensator hjælpe? Både ja og nej. Hvis det er en ordenlig power kondensator kan man i nogen tilfælde hente noget hvis forstærkeren er født med dårlige (eller har slidte) kondensatorer på primærsiden i sin DC/DC. Men ordenligt kabeltræk og korrekt dimensionering kan i langt de fleste tilfælde give samme virkning.

    Forstærkeren tvivler jeg også på, på nogen måde skulle kunne levere 500 Wrms. Så uden at have hørt eller målt på dit setup, er du nok så småt begyndt at nå hvad du kan forvente af en forstærker til 1800kr og en 8" sub.



  • #9   1. jun 2018 Rasmus: Ok, jamen du har sikkert ret, har heller ikke set hvordan effekten er målt. Mener du kabeltykkelse fra forstærker --> sub'en?
    Da kablerne inden i det matchende kabinet ikke er sønderligt tykke, bør den fra forstærker --> kabinet vel ikke være tykkere end disse? Eller er det forkert?


  • #10   4. jun 2018 Jo, endelig. Kør gerne 4 mm2 han til kabinettet og hvis du er smart skifter dem inden i til det samme. Når du kører 1 Ohm er typen af terminaler og tykkelse af kabel vigtigt. Kan lige give et regne eksempel:

    Vi antager du har i alt 2m kabel fra forstærker til kabinet til sub (dvs 4 meter frem og tilbage) og anvendt 1,5mm2. Vi antager at der er ca 10mOhm i hver kabinetterminal.
    Kabelmodstand = 45 mOhm
    Kontakt modstand = 20 mOhm

    Dvs at du har en seriemodstand på 65 mOhm mod din 1 Ohm højtaler. Det svare til at 6% af forstærkerens energien afsættes direkte i kablet. Så ved store strømtræk kan det godt blive ret lunt samt det æder.

    Bruger du i stedet 4 mm2 og i alt 3m kabel er du nede på i alt 25 mOhm. Det betyder du afsætter kun ca 2% i kablet.

    Der er naturligvis andre faktorer der spiller ind, hvor de flest taler dårligt for at køre 1 Ohm. En ting at nævne foruden kabeltab, er man også får dårlig kontrol over sin enhed når der er for meget serie modstand.

    Håber det hjalp lidt smiley


Kommentér på:
Mangler forstærker strøm?

Annonce